Uit het artikel blijkt dat het voorbeeld van het motorvrij krijgen van een deel van de Lekdijk tot in de Raad van State is uitgevochten en dat de gemeente in haar gelijk staat om tenminste een deel van de dijk af te sluiten voor motoren gedurende het weekend en zelfs een deel van de vrijdag. Tegen deze casus is geen beroep meer mogelijk en de MAG heeft hier het onderspit moeten delven. Elders schreef ik al iets over het gebrek aan zelfreinigend vermogen binnen de grote groep motorrijders , waarvan een deel zich absoluut in het openbaar misdraagt. Het zal geen verwondering wekken dat deze betrekkelijk kleine groep verantwoordelijk is voor de maatregelen waardoor interessante wegen in het weekend voor motoren worden uitgesloten.
. .
Het heeft niet zoveel zin te generaliseren welk merk en welk type motorrijder tot die kleine groep verpesters horen, maar het zou me verbazen als daar RT rijders toe zouden behoren. Dat een groot deel van de motorrijders zich van ingestelde verboden niets aantrekt- er werden 300 overtredingen in een weekend geteld - heeft alles te maken met ongeveer diezelfde mentaliteit in combinatie met de wetenschap dat de opvatting tot niet- of minimaal handhaven in Nederland zich niet beperkt tot een activiste die opeens burgemeester van Amsterdam bleek te zijn.
In Nederland wordt op geluidsnormen niet/nauwelijks gehandhaafd en op dijkwegen bij motoren al helemaal niet. Een en ander wordt bemoeilijkt omdat er voor elk type motor een Europese toelaatbare norm is vastgesteld en het geluidsniveau per type daarmee aanmerkelijk kan verschillen. Ga er maar aan staan als handhaver met je db meter en je tabelletjes... Het zou niet heel verkeerd zijn als de geluidsnormen werden benaderd naar analogie van de normen zoals die gehanteerd worden tav de uitstoot van motoren. Euro 4 geldt voor alle motoren vanaf een bepaald bouwjaar, ongeacht type en merk. Een algemene geluidsnorm zou het onderschroeven van sportuitlaten - die zich vaak manifesteren met minder vermogen maar vooral meer herrie - al aanzienlijk ontmoedigen omdat er tamelijk eenvoudig op gehandhaafd kan worden. Zo leidde het massaal negeren van het genoemde dijkverbod met 300 overtredingen in het weekend tot geen enkel proces verbaal en dat heeft weer een uitnodigend effect op andere motorrijders. In Duitsland wordt er stevig gehandhaafd en mag de bestuurder verder met de benenwagen. Dat voorkomt vele investeringen in sportieve auspuffs
Al met al wordt de motorrijder in algemene zin steeds meer in het hoekje gedrukt van de a-sociale weggebruiker, wat een een ernstige ontwikkeling is.