De krachten tegen herrie en racen bundelen zich landelijk

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
fransgabler

De krachten tegen herrie en racen bundelen zich landelijk

Ongelezen bericht door fransgabler »

In het Algemeen Dagblad verschijnt op 26 juni 2020 het onderstaande artikel in de bijlage. Het zal niemand verbazen, maar het ziet er naar uit dat lawaaiige motorfietsen en/of motorrijders die te hard rijden - en dan specifiek op interessante wegen met veel bochten - steeds meer als een nationale bedreiging voor de rust en veiligheid worden gezien. Zo'n groot artikel in een landelijk dagblad draagt daar natuurlijk ook toe bij en het komt ergens vandaan.

Uit het artikel blijkt dat het voorbeeld van het motorvrij krijgen van een deel van de Lekdijk tot in de Raad van State is uitgevochten en dat de gemeente in haar gelijk staat om tenminste een deel van de dijk af te sluiten voor motoren gedurende het weekend en zelfs een deel van de vrijdag. Tegen deze casus is geen beroep meer mogelijk en de MAG heeft hier het onderspit moeten delven. Elders schreef ik al iets over het gebrek aan zelfreinigend vermogen binnen de grote groep motorrijders , waarvan een deel zich absoluut in het openbaar misdraagt. Het zal geen verwondering wekken dat deze betrekkelijk kleine groep verantwoordelijk is voor de maatregelen waardoor interessante wegen in het weekend voor motoren worden uitgesloten.
.
Schermafbeelding 2020-06-28 om 12.00.52.png
.
Het heeft niet zoveel zin te generaliseren welk merk en welk type motorrijder tot die kleine groep verpesters horen, maar het zou me verbazen als daar RT rijders toe zouden behoren. Dat een groot deel van de motorrijders zich van ingestelde verboden niets aantrekt- er werden 300 overtredingen in een weekend geteld - heeft alles te maken met ongeveer diezelfde mentaliteit in combinatie met de wetenschap dat de opvatting tot niet- of minimaal handhaven in Nederland zich niet beperkt tot een activiste die opeens burgemeester van Amsterdam bleek te zijn.

In Nederland wordt op geluidsnormen niet/nauwelijks gehandhaafd en op dijkwegen bij motoren al helemaal niet. Een en ander wordt bemoeilijkt omdat er voor elk type motor een Europese toelaatbare norm is vastgesteld en het geluidsniveau per type daarmee aanmerkelijk kan verschillen. Ga er maar aan staan als handhaver met je db meter en je tabelletjes... Het zou niet heel verkeerd zijn als de geluidsnormen werden benaderd naar analogie van de normen zoals die gehanteerd worden tav de uitstoot van motoren. Euro 4 geldt voor alle motoren vanaf een bepaald bouwjaar, ongeacht type en merk. Een algemene geluidsnorm zou het onderschroeven van sportuitlaten - die zich vaak manifesteren met minder vermogen maar vooral meer herrie - al aanzienlijk ontmoedigen omdat er tamelijk eenvoudig op gehandhaafd kan worden. Zo leidde het massaal negeren van het genoemde dijkverbod met 300 overtredingen in het weekend tot geen enkel proces verbaal en dat heeft weer een uitnodigend effect op andere motorrijders. In Duitsland wordt er stevig gehandhaafd en mag de bestuurder verder met de benenwagen. Dat voorkomt vele investeringen in sportieve auspuffs

Al met al wordt de motorrijder in algemene zin steeds meer in het hoekje gedrukt van de a-sociale weggebruiker, wat een een ernstige ontwikkeling is.
IMG_4990.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 29 jun 2020, 16:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henk7777
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
Type: Overig R-serie
Bijz: 40 jaar GS editie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Locatie: Ter Aar

Re: De krachten tegen herrie en racen bundelen zich landelijk

Ongelezen bericht door Henk7777 »

Misschien moeten we ook met z'n allen naar het Malieveld..
Het hele veld vol zetten met motoren die wel aan de norm voldoen...

En motorrijders onder elkaar kunnen de herriemakers en asociale weggebruikers aanspreken op hun gedrag...
Maar dan krijg je ruzie onderling en scheve gezichten en dat willen we niet, dus houden we de mond dicht...


Henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: De krachten tegen herrie en racen bundelen zich landelijk

Ongelezen bericht door EileRT »

Een relatief kleine groep bepaald (verpest) het voor een grote groep. Ik vind echter het artikel wel getuigen van (vooringenomen) teneur- en toonzetting . . .

Het racen en het met herriepijpen rijden op welke wegen dan ook leidt tot veel overlast. En het mag ook niet volgens de wetgever.
We weten allemaal dat handhaven nauwelijks effect heeft en dat dan een aantal pittoreske binnenwegen in het Nederlands landschap wordt afgesloten voor alle motorrijd(st)ers.

En inderdaad, ik denk dat wij als forumleden ons hieraan niet schuldig maken. Dat is althans mijn veronderstelling.
Wij hebben als organisatie van het RT-forum JUBILEUMTREFFEN op 5 september a.s. op voorhand aangegeven geen blèrpijpen en racerij te tolereren. Uiteindelijk ben je ook ergens te gast en wil je als motorrijd(st)er en forum je visitekaartje afgeven.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: De krachten tegen herrie en racen bundelen zich landelijk

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Handhaven heeft wel degelijk effect, maar wordt niet of nauwelijks gedaan. Hier is domweg geen capaciteit voor en/of de prioriteiten liggen ergens anders.
EileRT schreef: We weten allemaal dat handhaven nauwelijks effect heeft .
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: De krachten tegen herrie en racen bundelen zich landelijk

Ongelezen bericht door EileRT »

Het zal zeker enig effect hebben maar ik ben van mening dat mocht er meer worden gehandhaafd (en dat lijkt mij op de vele binnenwegen een haast ondoenlijke zaak/taak), dat ook dan door een aantal notoire herrieschoppers en snelheidsduivels de regels aan de spreekwoordelijke motorlaars worden gelapt . . .

Nico4sen schreef: 26 jun 2020, 21:01 Handhaven heeft wel degelijk effect, maar wordt niet of nauwelijks gedaan. Hier is domweg geen capaciteit voor en/of de prioriteiten liggen ergens anders.
EileRT schreef: We weten allemaal dat handhaven nauwelijks effect heeft .
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Paniekje
Berichten: 314
Lid geworden op: 13 feb 2019, 22:25
Type: R1200RT
Bijz: Nun Blaauwe dohc en een R75/5
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft

Re: De krachten tegen herrie en racen bundelen zich landelijk

Ongelezen bericht door Paniekje »

Verras mensen met positief gedrag en fluisterende motoren ........

Met een groep van 8 Pan Europeans al eens op een terras de verbaasde vraag gekregen : “ hoe zijn jullie hier gekomen?” .....
Terwijl we naast het terras geparkeerd hadden .
Niets gehoord , niets verstoord .
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: De krachten tegen herrie en racen bundelen zich landelijk

Ongelezen bericht door ciske »

Om witheet van te worden!
Voordeel is dan wel weer dat motorrijders binnenkort geen houderschapsbelasting (vroeger noemde men dat wegenbelasting) meer schuldig zijn, want als je toch nergens meer mag komen is de heffingsgrond daartoe ook verdwenen!

En dat gelul over "Dat je dan maar naar een circuit moet gaan". Waar dan? En alsof daar geen geluidscriteria bestaan. Daar wordt simpelweg een decibelmeter gebruikt omdat anders de vergunning direct in gevaar is. Teveel geluid is daar direct ontzegging van de toegang! Menig crossbaan in ons land staat onder druk of bestaat al niet meer als gevolg van klagers (en ook teveel geluid in het verleden). Circuits waar je kunt racen op asfalt zijn ondertussen ook zeldzaam.
Let op, ik ben een groot tegenstander van lawaai(pijpen), daarover geen misverstand, maar wellicht moeten we weer eens -zoals destijds bij de BPM introductie- met z'n allen naar het Malieveld. Dan kunnen de politici zien met welk electoraat ze wellicht van doen krijgen.

gr v Ciske
fransgabler

Re: De krachten tegen herrie en racen bundelen zich landelijk

Ongelezen bericht door fransgabler »

ciske schreef: 27 jun 2020, 18:32 Let op, ik ben een groot tegenstander van lawaai(pijpen), daarover geen misverstand, maar wellicht moeten we weer eens -zoals destijds bij de BPM introductie- met z'n allen naar het Malieveld. Dan kunnen de politici zien met welk electoraat ze wellicht van doen krijgen.
gr v Ciske
Nederland is maar een klein landje, dat bovendien dicht bevolkt is. Logisch dat het milieu in zo'n omgeving extra bescherming nodig heeft. Tot voor kort had ik een GS naast de RT en kon me dan wel eens ergeren aan een klein aantal GS sers dat zich boos maakte omdat het steeds meer moeite kostte om legaal offroad te kunnen rijden.
Zo zette ik voor de GS club de Noord-Holland provincierit uit, zie:https://www.myrouteapp.com/nl/social/ro ... mode=share, die gedeeltelijk over ongeplaveide wegen in de bossen rond Huizen leidde, juist om die rijders tegemoet te komen in hun verlangen om te offroaden. Tot mijn verbazing presteerde een aantal rijders het vervolgens om ook elders naast de geplaveide wegen offroad te gaan. Ik ben er bij de stop maar niet over begonnen, het zou ongetwijfeld ook geleid hebben tot withete woede-koppen. Deze offroaders realiseren kennelijk niet dat de berm naar de galamiezen gereden wordt door een aantal motoren van zo'n 300 kilo en 90-125 pk op het achterwiel...

Ook omgevingsgeluid - waaronder lawaai - is een deel van het milieu dat we met steeds meer mensen moeten delen. Soms volstaan technische oplossingen op die problemen op te lossen, maar soms zijn die alleen op te lossen door veranderend gedrag. Zo werd het milieuprobleem van de zure regen technisch opgelost met een verplichte katalysator in de uitlaat. Echter, als er iets moeilijk te veranderen is, dan is het wel menselijk gedrag.

Het is zeker zo dat motorclubs - die gebruik maken van het circuit- ook al streng controleren op het lawaai uit de uitlaat van hun racende leden en daar hun leden op aanspreken en er ook pittige sancties op zetten. Er worden dan vooral microfoons geplaatst op plaatsen bij het circuit waar 'uit-geacceleerd' wordt. Handhaaft de club de geluidsnormen op het circuit niet, dan volgt uitsluiting van het circuit door de club of de licentie van het circuit wordt uiteindelijk ingetrokken. Zie de aanpak van een crossclub op: https://prikkedam.nl/prikkedam/geluid/

Nog 2 feiten over het lawaai dat motoren - na modificaties met sportuitlaten - produceren:
- Modificaties die tot meer lawaai leiden, leiden in de meeste gevallen tot verlies in vermogen
- Lawaai uit de naar achteren gerichte uitlaat blijkt geen enkel effect op de veiligheid van de motorrijder te hebben, dat is uit gedegen onderzoek gebleken. Zo worden zelfs sirenes van hulpdiensten niet gehoord, maar wordt hun aanwezigheid opgemerkt door de bekende zwaailichten.

Er zijn genoeg motorrijders en zelfs hele groepen motorrijders die zich manifesteren zoals Paniekje dat beschrijft met zijn Pan maten. Daar worden de restricties op geluid en tijdslots niet op uitgevaardigd.
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: De krachten tegen herrie en racen bundelen zich landelijk

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Ik vind dit toch een beetje het effect van gemakzuchtig alles of niets beleid. Er is te weinig capaciteit om handhavend op te treden tegen die groep personen die daadwerkelijk overlast veroorzaakt. In dit geval is het een bepaald type motorrijders. Het is een soort gemakzucht om dan maar een hele groep te verbieden een bepaald weggedeelte te gebruiken. Dat dit juridisch standhoudt getuigd van een evengrote gemakzucht in de rechtsprekende macht (of van slechte juridische bijstand aan de kant van de motorrijders). Er is werkelijk geen objectieve reden om een complete categorie motorvoertuigen uit te sluiten van een bepaald weggedeelte. Tenzij uit de aard van dat voertuig blijkt dat het ongeschikt is voor dat weggedeelte (zoals zware landbouwvoertuigen of vrachtwagens van een bepaalde lengte. Dat is hier echter niet het geval.
Gebruikersavatar
pc2049
Berichten: 50
Lid geworden op: 18 jan 2017, 20:16
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ravenstein

Re: De krachten tegen herrie en racen bundelen zich landelijk

Ongelezen bericht door pc2049 »

+1
Ik vraag me af het werkelijk juridisch stand zou houden als het tot aan het gaatje uitgezocht wordt. Maar ik vrees dat het niet zo ver komt
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: De krachten tegen herrie en racen bundelen zich landelijk

Ongelezen bericht door HansD »

ciske schreef: 27 jun 2020, 18:32
En dat gelul over "Dat je dan maar naar een circuit moet gaan". Waar dan? En alsof daar geen geluidscriteria bestaan. Daar wordt simpelweg een decibelmeter gebruikt omdat anders de vergunning direct in gevaar is.
Er zijn best nog wat circuits in Nederland waar je elk weekend kunt rijden. Kijk maar eens op motorcircuittraining.nl (of zoiets). Ik heb het een keer geprobeerd en dat is een echte aanrader: erg leuk, leerzaam en best te betalen. ik heb daar niemand gezien met een decibelmeter, ze controleerden alleen op open uitlaten.
Gesloten

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”