Vanaf 1 oktober moet je in de file verplicht een "reddingsstrook" vrijlaten in België

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
skull
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 jul 2015, 19:44
Type: Ik heb een andere motor
Land: Belgium
Woonplaats of omgeving: Buggenhout

Vanaf 1 oktober moet je in de file verplicht een "reddingsstrook" vrijlaten in België

Ongelezen bericht door skull »

Vanaf donderdag 1 oktober 2020 moet je, zodra je in een file belandt, altijd en ook preventief een vrije ruimte of reddingsstrook voor de hulpdiensten openlaten. Voertuigen op de linkerrijstrook moeten uiterst links gaan staan en al de rest zoveel mogelijk naar rechts. De Federale Overheidsdienst Mobiliteit en verkeersinstituut Vias lanceerden vandaag een campagne. Het zal voor weggebruikers wel een flinke aanpassing worden: hulpdiensten met blauwe lichten zullen van de reddingsstrook gebruik maken maar takelvoertuigen moeten nog steeds over de pechstrook aanrijden.

Mag ik de reddingsstrook gebruiken wanneer ik met de motor rijd?
Jazeker. Motorrijders mogen al "filefilteren" tussen de linker- en middenrijstrook sinds de zogenoemde Wet Schouppe van 2011. De reddingsstrook biedt hen zelfs een extra veilige ruimte, al moeten ze wel artikel 16.2 van de wegcode blijven respecteren: het snelheidsverschil tussen een motorrijder en het andere verkeer mag niet hoger dan 20 kilometer/uur zijn.(maximumsnelheid van 50 km/u met een maximaal snelheidsverschil van 20 km/u ten opzichte van de andere voertuigen) Het is dus niet de bedoeling dat motorrijders van de vrije ruimte hun persoonlijke snelle rijstrook gaan maken. En natuurlijk moeten ze de reddingsstrook direct ontruimen zodra er hulpdiensten aankomen.

Bron:https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/09/25 ... ngsstrook/
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Vanaf 1 oktober moet je in de file verplicht een "reddingsstrook" vrijlaten in België

Ongelezen bericht door Baird »

En dat mogen ze morgen in dit land ook invoeren! _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Ed17
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 mei 2020, 15:44
Type: R1200RT/LC
Bijz: 2017
Land: België
Woonplaats of omgeving: Geel

Re: Vanaf 1 oktober moet je in de file verplicht een "reddingsstrook" vrijlaten in België

Ongelezen bericht door Ed17 »

Voor alle duidelijkheid hierbij een communicatie van de Belgische Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer om alle eventuele discussies en interpretaties in de kiem te smoren:

https://wegcode.be/pdf/bijlagen/KB01127 ... strook.pdf

AstembliefDankoewel !
Ed..
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Vanaf 1 oktober moet je in de file verplicht een "reddingsstrook" vrijlaten in België

Ongelezen bericht door siebke »

Bij onze oosterburen is dit al langer plicht en regel. En kijk ook eens hoe daar het ritsen geregeld is... . En sinds de afstandsregel/-wet bij hun ook véél minder bumperklevende sterren, ringen of blauw-wit geëmbleemde :O 4-wielers in de achteruitkijkspiegel
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Vanaf 1 oktober moet je in de file verplicht een "reddingsstrook" vrijlaten in België

Ongelezen bericht door MofkaP »

Nuttige informatie. bedankt. _004
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Vanaf 1 oktober moet je in de file verplicht een "reddingsstrook" vrijlaten in België

Ongelezen bericht door MofkaP »

Baird schreef: 27 sep 2020, 15:46 En dat mogen ze morgen in dit land ook invoeren! _004
De hulpdiensten in NL gebruiken de vluchtstrook.

Maar vaak is die er niet of wordt die opengesteld als spitsstrook.
Dan is het een (dringend?) advies om een reddingsstrook te vormen.

Echter, de breedte van de rijstroken van de autosnelweg in NL is standaard een halve meter minder dan in België, Duitsland of Oostenrijk.
Zie je het dilemma?
Gesloten

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”