Bezwaar afsluiting Zuiderdijk

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Venzent
Berichten: 165
Lid geworden op: 30 okt 2020, 16:30
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Bezwaar afsluiting Zuiderdijk

Ongelezen bericht door Venzent »

Normaal ben ik niet zo van het protesteren of bezwaar maken, maar in dit geval maak ik een uitzondering.
De afsluiting is puur gebaseerd op onderbuikgevoel, subjectieve vraagstellingen en meningen van omwonende.

Ik denk dat we als motorrijders dit niet zonder enige weerstand voorbij moeten laten gaan. Ik heb bijgesloten bezwaarschrift ondertekend en verstuurd.
Indien het plaatsen van een voorbeeldbrief of oproepen hiervoor niet is toegestaan, dan hoor ik dat graag.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
jbazelmans
Berichten: 245
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Bezwaar afsluiting Zuiderdijk

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Lijkt me dat het weinig indruk maar op een instantie in Heerhugowaard wanneer iemand uit Roermond, zoals ik, bezwaar maak tegen een afsluiting baan een weg daar in de buurt.
Vraag me zelf af of een dergelijk bezwaar wel gegrond kan zijn vanwege het feit dat ik niet in de buurt woon
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Bezwaar afsluiting Zuiderdijk

Ongelezen bericht door EileRT »

Topicstarter geeft duidelijk aan dat hij met deze brief bezwaar heeft gemaakt tegen de afsluiting van de Zuiderdijk. Hij deelt deze op ons forum wat natuurlijk prima is. Men kan hier op reageren.
jbazelmans schreef: 15 mei 2021, 15:55 Lijkt me dat het weinig indruk maar op een instantie in Heerhugowaard wanneer iemand uit Roermond, zoals ik, bezwaar maak tegen een afsluiting baan een weg daar in de buurt.
Vraag me zelf af of een dergelijk bezwaar wel gegrond kan zijn vanwege het feit dat ik niet in de buurt woon
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Venzent
Berichten: 165
Lid geworden op: 30 okt 2020, 16:30
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Bezwaar afsluiting Zuiderdijk

Ongelezen bericht door Venzent »

Ik ben van mening dat het er niet toe doet of je in de buurt van de betreffende dijk woont of niet. Er wordt jou het recht ontnomen om er te mogen rijden als motorrijder. Op zich zijn er wel meer wegen waar je als motorrijder niet op mag, echter vindt deze afsluiting plaats zonder de juiste onderbouwing. Het afsluiten van dijkweggetjes gebeurd steeds vaker vanwege klachten van omwonenden.
De beweegredenen daarvan betwist ik niet, echter is het ontzeggen van de toegang voor een bepaalde groep vanwege het gedrag van individuen in die groep mijn inziens onterecht, en al helemaal als de onderbouwing subjectief en suggestief is.

Laat ze handhaven op de overlast gevende locaties, in plaats van afsluiten.
Wat is het volgende, fietsers verbieden op een weg omdat ze hinderend voor het verkeer naast elkaar rijden?
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Bezwaar afsluiting Zuiderdijk

Ongelezen bericht door EileRT »

Ik ben het helemaal met je eens Venzent. Laat men vooral handhaven. Ik vind het niet kunnen dat men per definitie een groep verkeersdeelnemers uitsluit. In dit geval alle motorrijd(st)ers.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
fransgabler

Re: Bezwaar afsluiting Zuiderdijk

Ongelezen bericht door fransgabler »

Er is op het forum al veel geschreven over het afsluiten van wegen in het weekend voor motoren. Zo goed als dat Covid 19 bestreden wordt met vaccinatie ligt de oplossing op o.a. de Zuiderdijk in het handhaven op snelheid en geluid. Veel motorrijders - die te goeder trouw zijn - staan er niet altijd bij stil dat het ondertekenen van een dergelijk protest tevens een vrijbief is voor de 'broeders' die het niet zo nauw nemen met de snelheid en het geluid en daar vrolijk mee doorgaan.

Als ik zie hoe sommigen bijvoorbeeld op de Zuiderdijk met hun motor tekeergaan, dan gaat het genoemde veiligheidsaspect in het protestepistel daar zeker voor op. Dat er weinig ongelukken gebeuren heeft alles te maken met het gedrag van de mede weggebruikers. Als ik zo'n maniak in m'n spiegel of recht voor me zie, anticipeer ik daarop en dat doen fietsers en de zeldzame wandelaars ook. Dat legt absoluut een druk op alle gebruikers van de dijk die niet te meten is.

Als gezegd, met handhaven, handhaven en nog eens handhaven worden de rotte appels eruit geplukt. Met uitzondering van de dijk tussen Almere en Lelystad - 80 km max - heb ik nog nooit iets van enig handhaver op snelheid en/of geluid gezien op welke dijk dan ook.

Het verwondert me dat motororganisaties als de MAG zich met juridische epistels tot aan de Hoge Raad toe keren tegen algemene maatregelen en niet of nauwelijks aandringen op een fijnmaziger manier van handhaving. Met een laser is dat moeilijk noch arbeidsintensief, iets waar de politie zich maar al te graag op beroept.
Gebruikersavatar
fschuurman
Berichten: 353
Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
Type: R1200RT
Bijz: R 1200 RT LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
Contacteer:

Bezwaar afsluiting Zuiderdijk

Ongelezen bericht door fschuurman »

Het betreft hier stiltegebied nummer 17 van de 39 in noord holland. Volgens dit besluit: https://decentrale.regelgeving.overheid ... 555_2.html staat het gebied benoemd en volgens artikel 4.1.2 mag er maximaal 45 dba worden geproduceerd overdag. In een eerder artikel staat dat de overheid (provincie) dit met borden duidelijk moet maken wat men verzaakt omdat een argument van het provincie bestuur is dat de stedelingen de drukte van de stad moeten kunnen ontvluchten om te genieten van de stilte. Dit geld vóór 21 van de 39 gebieden die men oase gebieden noemt: https://www.mnh.nl/nieuws/meer-stilte-p ... d-holland/

Actie 1 borden plaatsen
Actie 2 handhaven

Resultaat voor ons is dus geen toegang tenzij je een electrische motor hebt. (Minder dan 45dba). Afsluiten voor een gehele groep is dus overbodig geworden.
Groet,
Frank

Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Bezwaar afsluiting Zuiderdijk

Ongelezen bericht door MofkaP »

Het is Staatscourant 2021, 23543. Het komt wat slordig over als het onjuiste nummer in het bezwaar wordt vermeld. Daarbij loop je daarmee de kans dat het bezwaar niet in behandeling wordt genomen omdat de juiste verwijzing ontbreekt.

Verder denk ik dat je redelijke kans maakt indien metingen ontbreken. Het is al een wat oudere uitspraak van de RvS dat de wegbeheerder bevoegd is een weg geheel of gedeeltelijk voor een bepaalde categorie af te sluiten, maar er moet wel een gedegen (objectief) gemeten onderzoek aan ten grondslag liggen.
Zwak is het argument dat de weg vlakbij een natuurgebied ligt; de weg ligt er in of ligt er niet in. Er zijn autosnelwegen die aan een stiltegebied grenzen; die worden ook niet gesloten. Zwak is ook het argument dat de weg dermate smal is dat tegemoetkomende auto's op elkaar moeten wachten of snelheid minderen, maar dat het niet voor een motor zou gelden bij een tegemoetkomende (of voorrijdende) auto. Onzin dus.
Het evaluatierapport waarover gesproken wordt, heb ik niet kunnen vinden.

Hier in de buurt ondervindt men veel last en geluidhinder van Schiphol (het laatste jaar even niet), toch wordt Schiphol met zijn vele recreatieve luchtverkeer niet dichtgegooid.

Het is wel een heel mooi stukje zeedijk, waarbij de weg bovenop de dijk ligt en niet erachter zoals meestal het geval is. Vorig jaar heb ik hem nog op een doordeweekse dag gereden (rondje IJsselmeer). Veel waarschuwingsborden over snelheid en geluidhinder. Juist omdat het zo'n mooi stukje dijk is, met fraaie vergezichten, nodigt het niet uit om de snelheidslimiet te overtreden.
Wat mij toen opviel is dat het vooral twee semi offroad brommertjes (gele platen) waren die een rotherrie maakten en ver boven de hun toegestane snelheid en de geldende snelheidslimiet reden. Omdat er geen onderzoek is geweest (althans niet dat ik heb kunnen vinden) is de oorzaak van de geluidhinder niet bekend, maar wordt slechts aangenomen en verondersteld dat het motorfietsen betreft. Voor de aanwonende leek is niet te zien of te horen of het motorfietsen of daarop lijkende bromfietsen betreft. Dat zou je in het bezwaarschrift kunnen opnemen en ook dat er over dat soort weggebruikers op verschillende motorfora al diverse malen in negatieve zin is geschreven. (Op dit forum toch ook?) Als je last hebt van wespen ga je ook geen bijenhouden verbieden.

Opvallend is ook dat de politie niet positief adviseert.

Wat mij verder is opgevallen is dat er blijkbaar overleg is gevoerd met de MAG als belanghebbende partij; ik heb niet kunnen vinden wat de inhoud of het resultaat van dat overleg is geweest.
Dat is het gevaarlijke van overheidsbesluiten. "Met de betrokken instanties en belanghebbenden is vooraf overleg gevoerd," heet het dan. Alleen zijn die betrokken instanties en belanghebbenden meestal niet betrokken in het besluitvormingsproces, dat staat er dan weer niet bij.
Ik heb dat vaker meegemaakt bij de overheid. "Inspraak eindigt waar beslissen begint," noemt men dat.
In voorkomende gevallen (waarin ik optreed) wil ik dus eerst afspraken maken en de spelregels op papier hebben voordat ik participeer. Het advies moet openbaar zijn en meegenomen zijn in de besluitvorming, met beargumenteerde aanvaarding of weerlegging die ook uit het besluit blijkt.
Zo niet, dan komt het bezwaar en de procedure vanzelf. Ik speel niet mee voor spek en bonen en laat mij niet gebruiken of voor hun karretje spannen.
Ik weet niet of de MAG een (bestuurs-) jurist in dienst heeft die dergelijke gesprekken voert of over een dergelijke jurist de beschikking heeft.
MaartenGS-R-RT

Re: Bezwaar afsluiting Zuiderdijk

Ongelezen bericht door MaartenGS-R-RT »

Gelukkig is er soms wél overleg, en visie: https://www.femamotorcycling.eu/german- ... annoyance/
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Bezwaar afsluiting Zuiderdijk

Ongelezen bericht door MofkaP »

MaartenGS-R-RT schreef: 19 mei 2021, 12:15 Gelukkig is er soms wél overleg, en visie: https://www.femamotorcycling.eu/german- ... annoyance/
In sommige landen is het beter geregeld dan hier. Wat hier als overleg of als akkoord wordt gepresenteerd is vaak niet meer dan een opgelegd dictaat.

Laat ik nou altijd gedacht hebben dat BVDM betekende Bund Verderbte Deutsche Mädel. Ik voelde mij daar al zo thuis. Big RT Smile
Gesloten

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”