.
De kern van het artikel:
Na het met name voor motorrijders gevaarlijke hands-on bellen doet zich een nieuw fenomeen in het verkeer voor: De zoom-meeting vanuit de auto. Interpolis maakt hier expliciet melding van. Na de corona crisis - waarbij zoomen vanuit huis in zwang kwam - zet de trend van het zoomen zich door in het rijdende kantoor. 'Het onderweg zijn is immers verloren tijd en op weg naar een klant kan er evengoed gezoomd worden met het moederbedrijf' is in toenemende mate de opvatting.
De smartphone wordt immers net zoals bij handsfree bellen op de voorruit geplaatst en zou dan dezelfde functie vervullen. Echter, het blijkt dat de bestuurder toch herhaaldelijk wordt verleid op het scherm te kijken - vaker en langduriger dan bij een navigatiesysteem of het handsfree bellen - om uit te vissen wie uit de verzameling postzegels op het schermpje nu eigenlijk het woord voert. Dat het zoeken naar het juiste postzegeltje tijd kost en aandacht vreet, mag duidelijk zijn.
.
De vraag die vervolgens bij mij opplopt: Wordt het met een zelfrijdende auto - op het niveau dat bijvoorbeeld Tesla al biedt - er veiliger of juist onveiliger op naarmate de relatie tussen de bestuurder en het directe verkeersbeeld afneemt door het uitvoeren van kantoortaken in de auto? Met andere woorden: Als er gezoomed wordt vanuit een auto, is het dan veiliger als dat vanuit een zelfrijdende auto plaatsvindt ten opzichte van een auto die niet electronisch binnen de lijntjes gehouden wordt en dus niet tijdig remt als de voorganger dat ook doet?
Waar het me om gaat: Motorrijders vormen een kwetsbare groep in het verkeersbeeld, wat betekenen deze ontwikkelingen voor hun positie?
Het wordt er in ieder geval niet eenvoudiger op...