POLL: Over loud pipes in het verkeer

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten

Loudpipes veroorzaken overlast in het algemeen

Ja
68
92%
Nee
6
8%
 
Totaal aantal stemmen: 74

Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

POLL: Over loud pipes in het verkeer

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Neemt het gebruik van after market uitlaten nu toe of verbeeld ik me dat? Ik kan me voorstellen dat je het geluid van je RT te gezapig vindt en iets meer sound wilt.
Zelf heb ik op een -1200- een demper van Sebring Twister gehad en ik moet zeggen dat hij een prachtig warm geluid maakte. De dB-killer heb ik laten zitten waar ie zat. ;)
Afbeelding
Mijn vm R1200RT met Sebring Twister


Tegenwoordig heb ik een GS, waarvan ik de mening toegedaan ben dat de standaard uitlaat minder gezapig klinkt als de standaard uitlaat van een RT. Komt eigenlijk een beetje overeen met de Sebring. Ik ben dus helemaal tevreden.

Maar het kan ook harder; lees luider en de dB-killers worden dan verwijderd en kunnen we van 'loud pipes' spreken en minimale demping. Ik heb de twijfelachtige kreet 'Loud pipes save lives' hier ook wel voorbij zien komen. :shock:

Naast het feit dat ik zelf niet op een 'herriemotor' wil rijden omdat ik het niet comfortabel vind ben ik van mening dat een dergelijke uitlaat overlast voor anderen veroorzaakt dan wel kan veroorzaken. Ook ben ik van mening dat we op die manier geen begrip kweken bij overige verkeersdeelnemers en anderen; met alle mogelijke gevolgen van dien.

Hoe sta jij er tegenover en waarom?
Afbeelding
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: POLL: Over loud pipes in het verkeer

Ongelezen bericht door Lemoi »

ik denk dat ik in het andere draadje al genoeg gezegd heb over mijn mening :-)
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: POLL: Over loud pipes in het verkeer

Ongelezen bericht door WernerB »

Ook ik vind de RT wat gezapig klinken en de GS vele malen mooier! Een lekkere koffiebruine brom, zeg maar. _005
Meer hoeft voor mij echt niet! Er zijn al genoeg zwak-socialen op de weg met blerk-pijpen. Oia
En die wat "gezapige" toon van de RT? Ach, met een beetje fantasie heeft ook dat zijn charme..... ;)

Dus.....ik heb een overduidelijke hekel aan motorrijders die zich al aankondigen aan de andere kant van ons dorp.....
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: POLL: Over loud pipes in het verkeer

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Ik heb geen problemen met het 'rustige' geluid van mijn BMW-Boxers, en dus ook nooit de neiging gehad een andere demper te proberen.
Daarnaast rij ik dagelijks woon-werk (vertrek voor 07uur), en kom ook regelmatig laat (na 01uur) thuis - dus ik geef geen overlast voor mijn mede-flatbewoners. Om dezelfde reden trek ik ook alles aan vóór ik start en rij gelijk rustig weg.

Op straat ben ik geen fan van luidruchtige verkeersdeelnemers, en daar tel ik zowel de open-pijpen-zonder-demper als mijn-radio-kan-op-elf-met- Oia -muziek bestuurders onder.
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Gebruikersavatar
bolrob
Berichten: 61
Lid geworden op: 07 mar 2014, 20:41
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1100RS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zutphen
Locatie: Zutphen

Re: POLL: Over loud pipes in het verkeer

Ongelezen bericht door bolrob »

Ook ik hoor graag een iets donkere brom van een goedgekeurde aftermarket einddemper, maar daar moet het bij blijven. Geen open pijpen dus. Je zal maar wonen in zo'n mooi toer gebied, en op de warme dagen buiten willen zitten. Dat zijn net de dagen dat ook de open pijpen rijden...


Gr. Rob
Inspector Gadget

Re: POLL: Over loud pipes in het verkeer

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb diverse uitlaten gehad;

Op de 1100RT de Laser Dual Tone; (kwam met 2x DB-killers, rechte versie=Sport, kromme versie=legaal)
Met legale DB-killers gereden, altijd.
De koper van mijn demper haalde de DB-killer er helemaal uit, mij iets te hard.

Op de 1200RT ook de Laser Dual Tone; (kwam met 2x DB-killers, rechte versie=Sport, kromme versie=legaal)
Met legale DB-killers gereden, altijd.

Nu op de 1200RT heb ik Akro's; (ja, ik heb er meerdere)
Komt met 2x DB-killers, omdat het 2x uitlaat-uitgangen heeft. ;)
Geluisterd naar de Akro zonder 2x DB-killer en dat klinkt mij echt veel te hard.
Kreeg een tip het eens te proberen met 1x DB-killer gemonteerd maar heb dat nog niet willen uitproberen.

Daarnaast heb ik ook nog uitlaatpijpen zonder kat die ik ook nog eens wil monteren, maar moet ik de valbeugels voor (laten) aanpassen. :$
(ik ben handig maar niet zo handig)

De boxer heeft een heerlijk geluid, en met een niet-OEM demper kan dat voor sommigen lekkerder klinken.

Maar zonder de "legal inserts" (= db killer) vindt ik het al snel te hard klinken.

En bij sommige dempers gaat de 1200RT overigens rottiger lopen, is mij uit ervaringen van anderen verteld.
Alleen met die/dat merk heb ik zelf geen ervaringen mee, en zal ik derhalve dus ook niet verder benoemen.

Ik hoor met een zekere regelmaat motoren met maatje-steigerpijp letterlijk knallen over de dorpsstraat, hoogst irritant en beschamend, dat zou je als motorrijder niet moeten willen.
Ook hoor ik 's nachts regelmatig een zeer luidruchtige motor minuten lang over het klaverblad racen, ik hou mijn hart vast dat elk moment die lawaaibak heel abrupt verstomt.
En in de krant te lezen dat er een motorrijder in de vangrail hing. :(

Je hebt als motorrijder ook een soort van voorbeeld te zijn voor de overige motorrijder in mijn optiek, daarom ook "Ja" gekozen.
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: POLL: Over loud pipes in het verkeer

Ongelezen bericht door Dingeman »

Afgelopen week voor een gewoon fietsweekje op de Veluwe-Noord geweest. Alle dagen met goed weer kunnen fietsen. Als actief RT-rijder heb me toch ook meerdere keren moet ergeren aan motoren met "afwijkende" uitlaten en het daarbij geproduceerde geluid. Ook verscheidene BMW's die er rondreden met niet af-fabriek gemonteerde uitlaten.

Ik heb soms wel eens de indruk dat die afwijkende uitlaten de bestuurder (al dan niet bewust) uitnodigen om wat hoger in de toeren te gaan rijden voor dat men naar een volgende versnelling schakelt. Dit misschien tot genot van henzelf, maar volgens mij tot ergernis van vele anderen.

Alleen al om die reden ga ik het nog begrijpen, waarom er hierdoor wegafsluitingen ontstaan voor motoren. Jij denkt dat je mogelijk de enige bent die op de Veluwe of op een leuk dijkweggetje rijdt, maar besef dat anderen (waaronder de bewoners) er op een mooie dag er tientallen zoniet honderden voorbij horen komen.

Ik zeg dus: Houdt het bij je standaard af-fabriek gemonteerde uitlaat en pas, daar waar nodig, je rijstijl v.w.b. je motorgeluid aan.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
Hazeldonk
Berichten: 740
Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: POLL: Over loud pipes in het verkeer

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

De "loud pipes" zijn de oorzaak van de vele klachten over motoren en het verzoek om bepaalde dijken af te sluiten, dus? Weg er mee!

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: POLL: Over loud pipes in het verkeer

Ongelezen bericht door Ton1959 »

De echte loud pipes zoals vaak gemonteerd op Harley's vind ik echt niet kunnen. Volgens mij zit daar gewoon geen demper in.

Ik kan me voorstellen dat veel mensen de roffel en een iets lagere toonhoogte leuk vinden. En sommige klinken inderdaad best leuk. Maar dat leuke is er gauw vanaf omdat je die motor nog steeds zal horen nadat je gestopt bent. Ik snap dat mensen iets meer geluid leuk vinden maar voor mij zit het plezier meer in het rijden. Laat ik wel even duidelijk zijn dat ik een motor zonder geluid niet hoef. Dus als we elektrisch moeten gaan rijden stop ik meteen.
Gebruikersavatar
Hazeldonk
Berichten: 740
Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: POLL: Over loud pipes in het verkeer

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Ton1959 schreef: Dus als we elektrisch moeten gaan rijden stop ik meteen.
Ben ik het helemaal mee eens.

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Gebruikersavatar
Zwiety
Berichten: 212
Lid geworden op: 03 apr 2013, 00:08
Type: R1200RT
Land: Nld
Woonplaats of omgeving: A'foort

Re: POLL: Over loud pipes in het verkeer

Ongelezen bericht door Zwiety »

Hazeldonk schreef:
Ton1959 schreef: Dus als we elektrisch moeten gaan rijden stop ik meteen.
Ben ik het helemaal mee eens.

Ben
Los hiervan blijken de eerste elektrische auto's zo stil te zijn dat deze een gevaar voor de medeweggebruikers opleverde. Nu voegen fabrikanten zelfs geluid toe om dit te compenseren. M.a.w. Geluidloos rijden is dus niet goed, net als met te luide pijpen rijden ook niet goed is.
De waarheid ligt dus blijkbaar in het midden. Blijft dus de discussie wat luid of te luid is (hetgeen voor iedereen verschillend is en door anderen verschillend wordt ervaren). Ik houd het er maar op dat als de geluidsproducent niet de uiterste grenzen op zoekt, de geluidsontvanger eerder bereid is hier tolerant(er?) tegenover te staan....

Voorlopig vind ik mijn aftermarket einddemper met dBkiller nog alleszins acceptabel....(aldus mijn bescheiden subjectieve mening _004 ). Wat de poll betreft " too loud pipes" geven wat mij betreft meer overlast, dus ik heb ja gestemd.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: POLL: Over loud pipes in het verkeer

Ongelezen bericht door Baird »

Mijn mening is genoegzaam bekend over deze blèrpijpen: Handhaven door de koddebijers en ter plekke met een snijbrander het hele spul er af branden (je kunt tenslotte niet alle maten steeksleutels bij je hebben :D ), jammer van de bijkomende schade aan het blok en lakwerk, je wist dat het niet mag.
Waarom kan dit soort spul al niet verboden worden voordat het in de winkel ligt, waarom mag het eigenlijk gewoon verkocht worden? Het verkopen van drugs mag toch ook niet, 'fabrikanten' van weed toch ook opgepakt, we gedogen een paar gram, één db'tje kan nog net. In het bestrijden van de echte harddrugs stoppen we hele politieteams, in het bestrijden van de harde loudpipes mag ook wel een beetje energie gestopt worden.

Het zijn altijd de kl :evil: :evil: tzakken die het voor de rest verpesten en dan gaan er weer dijkjes dicht, wordt het nog erger op de resterende dijkjes, gaan er nog meer dijkjes dicht, etc etc.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: POLL: Over loud pipes in het verkeer

Ongelezen bericht door HansD »

Baird schreef: Waarom kan dit soort spul al niet verboden worden voordat het in de winkel ligt, waarom mag het eigenlijk gewoon verkocht worden?
Mijjn Akrapovic uitlaat is standaard al behoorlijk lawaaiig, maar de dealer wees me er op dat je heel simpel de db-killer er uit kunt schroeven. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt, maar dat is dus wel het probleem: de uitlaten worden volkomen legaal afgeleverd maar het is heel simpel om de db-killer eruit te schroeven. Dat zou aangepakt moeten worden: vastlassen die db-killer en bouten/moeren verbieden.
Inspector Gadget

Re: POLL: Over loud pipes in het verkeer

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dat is de NL wetgeving;
Hele winkels (zoals bijvoorbeeld AutoShops) hangen vol met spullen die je niet op de openbare weg mag gebruiken, soms zelfs niet eens mag monteren.
Verkoop mag wel, monteren en'/of gebruiken vaak weer niet.
Het is de wet van de getallen, lees: geld.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: POLL: Over loud pipes in het verkeer

Ongelezen bericht door Baird »

steefp schreef:Met alle respect, jullie zijn toch ook wel eens jong geweest? Een beetje herrie op zijn tijd moet kunnen. Een woon werk fiets is daar natuurlijk niet geschikt voor. Maar een mooie HD met flinke klappen vind ik echt wel mooi hoor op zijn tijd. En in de file kan je best achter zo'n half open chopper aan hobbelen, dan horen de automobilisten je in ieder geval aankomen :-)


Sent from my iPad aan alle forumleden
Toen ik jong was (waren de mannen van staal en de boten van hout, ja ja ) reed je in je uppie in de polder met een herrie pijp op de brommer, tegenwoordig gaan complete volksstammen op zondagmiddag een rondje rijden, dus je kunt het niet meer ophangen aan gedrag dat bij een bepaalde leeftijd hoort, wat vroeger wel kon kan nu niet meer. Voor 1973 mocht je op de snelweg zo hard rijden als je leuk vond ( of je auto kon), nu schijnt dat ook niet meer te mogen. :mrgreen:
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: POLL: Over loud pipes in het verkeer

Ongelezen bericht door Dingeman »

steefp schreef:Met alle respect, jullie zijn toch ook wel eens jong geweest? Een beetje herrie op zijn tijd moet kunnen. Een woon werk fiets is daar natuurlijk niet geschikt voor. Maar een mooie HD met flinke klappen vind ik echt wel mooi hoor op zijn tijd. En in de file kan je best achter zo'n half open chopper aan hobbelen, dan horen de automobilisten je in ieder geval aankomen :-)


Sent from my iPad aan alle forumleden
Dat is nu juist het probleem. Jij, de enkeling, vindt dit mooi, maar de meeste mensen niet. En dat kan dan uiteindelijk ten koste gaan van heel die grote schare motorliefhebbers die gewoon wel over niet afgesloten mooie weggetjes willen rijden.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: POLL: Over loud pipes in het verkeer

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Daar zit em nu juist de clou, Steef, de alerte automobilist ziet/hoort je echt wel, daar heb je geen extra herrie voor nodig. Tegenwoordig hebben veel automobilisten wel wat anders aan hun hoofd en worden afgeleid door zaken die niets meer met besturen te maken hebben. Het is juist deze groep die niets ziet maar ook niets hoort. 'Loud pipes saves lives' is dus je reinste kul en een uitvlucht om maar herrie te kunnen maken.
steefp schreef:(**) dan horen de automobilisten je in ieder geval aankomen :-)
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
doov650

Re: POLL: Over loud pipes in het verkeer

Ongelezen bericht door doov650 »

Het afsluiten van wegen wordt wel als argument tegen loud pipes gegeven.
Je kunt natuurlijk altijd over zo'n afgesloten weggetje rijden met je blerpijp. Verbod of geen verbod.
Handhaving is ook daar een issue natuurlijk.
Een voor motoren afgesloten weg is per definitie een voor motorrijders aantrekkelijke weg.
Moet eerlijk bekennen dat ik me daar ook wel eens aan bezondig. Maar ja, ik probeer dan ook niet de moraalridder uit te hangen.
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: POLL: Over loud pipes in het verkeer

Ongelezen bericht door MofkaP »

Jos WRSM schreef: 'Loud pipes saves lives' is dus je reinste kul en een uitvlucht om maar herrie te kunnen maken.
steefp schreef:(**) dan horen de automobilisten je in ieder geval aankomen :-)
Mij is uit de rechtsspraak een geval bekend, dat de automobiliste zo schrok van de "loud pipes" dat ze prompt het stuur omgooide en de motorrijder onderuit reed.
En daar lig je dan met je "loud pipes saves lives."

"Veel kabaal is asociaal."
Inspector Gadget

Re: POLL: Over loud pipes in het verkeer

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

"En levert je op, als je het gortig maakt, een verbaal"
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: POLL: Over loud pipes in het verkeer

Ongelezen bericht door WernerB »

Nou, nou,
Wat zijn we als RTers/GSers/Rers het toch roerend met elkaar eens! _004

Omdat een kleine groep motorrijders niet voldoende rekening wenst te houden met zijn/haar omgeving ( wellicht omdat een stukje empathisch vermogen ontbreekt), moet hen de vrijheid tot keuze van dit soort uitlaten ontnomen worden door domweg die dingen bij wet te verbieden!
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Inspector Gadget

Re: POLL: Over loud pipes in het verkeer

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Misschien ik een hele rare, maar;

Ik weet niet of het een kleine groep is die overlast veroorzaakt, maar iedereen dient zich aan de wet houden. (en die ook te kennen)
En dan komt, in mijn optiek, artikel 5, zijnde gevaar en/of hinder veroorzaken, prima "op de radar" te staan als iemand met blèrpijpen rondwaart.

De samenleving zijn wij met z'n allen en als je aandacht wil, kan je die ook krijgen, ook de aandacht die je misschien liever niet wilt.
Dat risico loop je bij normoverschrijding, daarmee blijft het een leefbare samenleving.
Zo zie ik het althans.

De geldende regels dien je te volgen, en ook de consequenties te dragen als je daarop aangesproken wordt.

Wij motorrijders zijn nog altijd een grote minderheid, en zie ik het dus als een soort van voorbeeldfunctie;
Een niet-OEM demper monteren die legaal binnen de normen blijft moet in mijn optiek ook gewoon moeten blijven kunnen.
Daarom krijg je bij veel niet-OEM dempers daarbij ook een officieel certificaat, die je ten alle tijden bij je moet dragen.

Maar een echte blèrpijp zou je mijn optiek niet moeten willen.
(Dat overstemt de karakteristieke boxergeluiden en dat klinkt mij juist als muziek in de oren)

Maar dat handelaren onderdelen mogen verkopen die je logischerwijs niet op de openbare weg mag gebruiken, zou wat mij betreft ook beperkt mogen worden.
Nu beperkt het zich (soms) tot opschriften zoals "show only", en daar kan je kanten mee op.

Voor de rest moet ieder voor zich zijn eigen afwegingen maken, dat is ook een vrijheid.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: POLL: Over loud pipes in het verkeer

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Er blijft voor mij wel een verschil tussen meer geluid of een iets ander geluid. Maar het geluid wat uit een motor komt is ook afhankelijk van de motorconstructie. Ik hoor ook liever een oude Triumph Bonneville dan een nieuwe. En ik vond een XT500 een mooier geluid maken dan mijn BMW F650 En een R100R klinkt mooier dan mijn motor. Ik vind de oude GT750 met waterkoeling ook apart klinken. En de oudere Guzzi California en T3 ook.
Wat dan weer anders was waren de oude Ducati's en zelfs de Monsters nu. Die waren even leuk om aan te horen maar je word absoluut niet vrolijk van die herrie als je er heel de tijd naar moet luisteren of als iemand regelmatig langs je huis komt met zo'n motor. Wel leuk dat de constructie van de krukas en het aantal cilinders en uitlaten zo bepalend zijn voor een apart geluid. De Guzzi Falcone had ook zijn eigen apart geluid.
Wat ik wel raar vind is dat er maar weinig van die herrie makers ooit van de weg gehaald worden.
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: POLL: Over loud pipes in het verkeer

Ongelezen bericht door WernerB »

Beste Rob,
Wat ben ik het weer met je betoog eens! Big RT Smile _004
En Ton....ja, nostalgische uitlaatsound....daar word ik ook wel vrolijk van! Heb een tijdje geleden ontzettend genoten van het geluid van een Norton Manx, die even proefdraaide voor een Classic Race.....kippenvel, hoor!

Maar anno 2014 leven we in ons dichtbevolkte landje met ruim 200 mensen per km2. En dan dient elk weldenkend mens rekening te houden met zijn naaste omgeving.
Dat kan trouwens zowel met de originele uitlaat, als met goedgekeurde systemen, maar dan wel met dBkillers!

Wij, als motorrijders, zijn sowieso een kleine groep. Ik vind dat je er alles aan moet doen om het imago van de motorrijder te verbeteren. En daarbij hoort? Juist! Geen overlast met dB's en daarmee laat je zien dat wij "andere" motorrijders zijn!

Dus Rob en Ton: met jullie kan ik wel door een deur! :-)
Laatst gewijzigd door WernerB op 13 sep 2014, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: POLL: Over loud pipes in het verkeer

Ongelezen bericht door Ton1959 »

WernerB schreef:Beste Rob,
Wat ben ik het weer met je betoog eens! Big RT Smile _004
En Ton....ja, nostalgische uitlaatsound....daar word ik ook wel vrolijk van! Heb een tijdje geleden ontzettend genoten van het geluid van een Norton Manx, die even proefdraaide voor een Classic Race.....kippenvel, hoor!

Maar anno 2014 leven we in ons dichtbevolkte landje met ruim 200 mensen per km2. En dan dient elk weldenkend mens rekening te houden met zijn naaste omgeving.

Wij, als motorrijders, zijn sowieso een kleine groep. Ik vind dat je er alles aan moet doen om het imago van de motorrijder te verbeteren. En daarbij hoort? Juist! Geen overlast met dB's en daarmee laat je zien dat wij "andere" motorrijders zijn!

Dus Rob en Ton: met jullie kan ik wel door een deur! :-)
Je hebt een goed smaak Werner die Norton Manx is inderdaad super. _004
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: POLL: Over loud pipes in het verkeer

Ongelezen bericht door Bert M »

Ton1959 schreef:
WernerB schreef:Beste Rob,
Wat ben ik het weer met je betoog eens! Big RT Smile _004
En Ton....ja, nostalgische uitlaatsound....daar word ik ook wel vrolijk van! Heb een tijdje geleden ontzettend genoten van het geluid van een Norton Manx, die even proefdraaide voor een Classic Race.....kippenvel, hoor!

Maar anno 2014 leven we in ons dichtbevolkte landje met ruim 200 mensen per km2. En dan dient elk weldenkend mens rekening te houden met zijn naaste omgeving.

Wij, als motorrijders, zijn sowieso een kleine groep. Ik vind dat je er alles aan moet doen om het imago van de motorrijder te verbeteren. En daarbij hoort? Juist! Geen overlast met dB's en daarmee laat je zien dat wij "andere" motorrijders zijn!

Dus Rob en Ton: met jullie kan ik wel door een deur! :-)
Je hebt een goed smaak Werner die Norton Manx is inderdaad super. _004
De uitstekende smaak van Werner blijkt al onomstotelijk uit zijn onderschrift _004

Overigens kan ik mij ook volledig vinden in de rest van jullie gezamenlijk betoog!

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: POLL: Over loud pipes in het verkeer

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Wel een beetje off topic maar toch. Mooi geuid vergeet je nooit hé.
En natuurlijk niets verkeerds over BMW maar als ik mijn oude Enfield opstartte dan maakt het niet uit of er een BMW of Harley naast stond omdat iedereen ineens met een verliefde blik naar de Bullet keek. Het goedkoopste ding met het mooiste geluid uit de goedkoopste uitlaat. Die dansende stoterstangen de tikkende klepjes en zo laag in toeren dat de voorvork er een dansje bij deed. Net een kleine oude tractor maar dan wel veel minder geluid maar wel het juiste muziekje voor de oren.
Inspector Gadget

Re: POLL: Over loud pipes in het verkeer

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De 1200RT van bouwjaar 2010 heeft ook een elektronische klep in de uitlaat zitten. ;)

Maar wellicht dat jou redenering een klein beetje manco gaat;
Voertuigen hebben een type-goedkeuring waarbij (ook) de fabrieks-af geproduceerde geluidsdruk wordt vastgelegd.
Als de keuringsinstantie (RDW volgens mij) dat als te hoog beoordeelt, zal de fabrikant maatregelen moeten treffen en anders volgt er geen type-goedkeuring en dus geen toelating (op de Nederlandse wegen met een Nederlands kenteken).

De aangehaalde Ferrari zal dus goedgekeurd zijn en mogelijk in de Sport-stand of bij hele hoge toeren meer lawaai maken.
Of de eigenaar zal iets hebben laten aanpassen. _001
Aan de andere kant, hoeveel rijden er rond en hoeveel zitten er regelmatig op dijkweggetjes? _001

Want ook ik geniet zeker van bepaalde motoren die in essentie inderdaad meer lawaaiiger zijn, ploffen en schudden.

Maar je zult maar langs een dijkweggetje wonen en bij elk mooi (motor)weer het geblèr moeten aanhoren, je hart vasthouden dat zo'n "orgaandonor" niet het talud komt afdenderen zo je voortuin in of zo. Of erger (ik chargeer).

Mij gaat het om die personen die moedwillig met de slijptol, boormachine, zaag en lasapparaat (e.d.) aan de slag gaan, heel erg creatief gaan wezen, en de uitlaat vrijwel een "weglaat" doet zijn.
Degene die je kilometers ver al hoort aankomen, lekker aan het gas hangen, "want het klinkt zo lekker".
(waar het lijkt alsof de voortstuwing voornamelijk door geluidsdruk & hoge toeren is, vrijwel)
En dus geen rekening houden met anderen.
doov650

Re: POLL: Over loud pipes in het verkeer

Ongelezen bericht door doov650 »

Inspector Gadget schreef: En dus geen rekening houden met anderen.

En de bewoners van dijkweggetjes zijn daarvan vrijgesteld?
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: POLL: Over loud pipes in het verkeer

Ongelezen bericht door Lemoi »

Ik geloof die paar die aan de dijkweggetjes zullen dat niet zo snel doen als al de andere bewoners zich er al tegen verzetten.
Btw het is natuurlijk niet alleen het geluid. Het is ook het rijgedrag dat helpt wegen af te sluiten. En tegen degene die vinden dat een herrie pijp kan zou ik willen voorstellen dat we voor zijn/haar deur een paar weekeinden continue voor zijn deur gaan staan met herrie pijpen. Of elke dag 's morgens vroeg als ze slapen voor de deur staan.
Ik vind het gewoon egoïstisch. Maar goed alweer mijn mening. En ja ik ben ook niet de braafste. Op de snelweg rijdt ik ook wel eens te hard maar nooit in de stad of dorp. Zal ook met de leeftijd te maken hebben :-)
En waarschijnlijk ook omdat ik veel rij ipv alleen de weekenden
Laatst gewijzigd door Lemoi op 14 sep 2014, 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hazeldonk
Berichten: 740
Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: POLL: Over loud pipes in het verkeer

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

doov650 schreef:
Inspector Gadget schreef: En dus geen rekening houden met anderen.

En de bewoners van dijkweggetjes zijn daarvan vrijgesteld?
Nee natuurlijk niet maar die rijden niet met een open pijp, mogen het alleen steeds aanhoren _001 logisch dat ze protesteren -naughty-

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: POLL: Over loud pipes in het verkeer

Ongelezen bericht door Lemoi »

Heb je wat aan als je buiten zit. En zouden dit de motorrijders met luide uitlaten dit dan betalen? Of hoe zie je dit?
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: POLL: Over loud pipes in het verkeer

Ongelezen bericht door Lemoi »

Dus dan is het toch logisch dat we rekening met elkaar houden? Of vind je dat niemand rekening met een ander hoeft te houden? Of vind je dat je geen rekening met anderen moet houden en anderen wel met jouw?
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: POLL: Over loud pipes in het verkeer

Ongelezen bericht door Lemoi »

Maar dit brengt me wel op een idee. We maken en app die gelinkt is am het management systeem van je motor. Stoppen luidsprekers in de helm. En deze app versterkt dan het geluid van de uitlaat zodat de rijder zijn herrie heeft en de rest niet! Ideaal want (bijna) niemand zit op die herrie te wachten behalve de rijder zelf
Gebruikersavatar
GertH
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 jun 2014, 19:38
Type: R1200RT
Bijz: Naast deze ook nog een R1100RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Friesland
Locatie: Arum

Re: POLL: Over loud pipes in het verkeer

Ongelezen bericht door GertH »

Zwiety schreef:
Hazeldonk schreef:
Ton1959 schreef: Dus als we elektrisch moeten gaan rijden stop ik meteen.
Ben ik het helemaal mee eens.

Ben
Los hiervan blijken de eerste elektrische auto's zo stil te zijn dat deze een gevaar voor de medeweggebruikers opleverde. Nu voegen fabrikanten zelfs geluid toe om dit te compenseren. M.a.w. Geluidloos rijden is dus niet goed, net als met te luide pijpen rijden ook niet goed is.
De waarheid ligt dus blijkbaar in het midden. Blijft dus de discussie wat luid of te luid is (hetgeen voor iedereen verschillend is en door anderen verschillend wordt ervaren). Ik houd het er maar op dat als de geluidsproducent niet de uiterste grenzen op zoekt, de geluidsontvanger eerder bereid is hier tolerant(er?) tegenover te staan....

Voorlopig vind ik mijn aftermarket einddemper met dBkiller nog alleszins acceptabel....(aldus mijn bescheiden subjectieve mening _004 ). Wat de poll betreft " too loud pipes" geven wat mij betreft meer overlast, dus ik heb ja gestemd.


In stadsverkeer is dit zeker waar en zijn er fabrikanten die geluid toevoegen voor de veiligheid. Op de B- en snelwegen zijn het de banden die het meeste geluid produceren. En ja helaas een hoop lawaai pijpen die het in mijn ogen op de gewone wegen voor de overige rijders verpesten. Ik zie er het nut niet van in.
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: POLL: Over loud pipes in het verkeer

Ongelezen bericht door Lemoi »

Ik begrijp het wel. Erzijn genoeg mensen die om niks zeuren
De buurman moet rekening houden met zijn omgeving. Zolang de hond maar niet de hele dag blaft.
Maar dit is niet te vergelijken met iemand die met opzet herrie wil maken. Ofwel hij kiest bewust om herrie te maken.
Ik geloof niet dat de buurman die hond genomen heeft omdat hij wil dat ie de hele dag blaft.
Zoals gezegd rekening houden met anderen is het belangrijkste
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: POLL: Over loud pipes in het verkeer

Ongelezen bericht door Dingeman »

Dan nog even iets anders m.b.t. meer uitlaatgeluid danwel loud pipes.

Ik vraag mijzelf af wat de invloed van meer geluid is op je InterCom, indien je deze gebruikt. Ondanks een afstelling kan ik me voorstellen dat als je het gas opendraait toch je InterCom "open gaat" (of hoe dat ook mag heten) en dat daardoor het geluid extra versterkt binnenkomt met de nodige (toekomstige) gevolgen voor je gehoor.

Of zou dat een te verwaarlozen gegeven zijn?
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: POLL: Over loud pipes in het verkeer

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik snap het ook nog steeds niet met de loud pipes. Neem een motorrace op en speel hem elke dag een keer keihard af over de koptelefoon.
Wat ik vroeger wel een mooi vond als ik even stopte was het getik van de motor en uilaat tijdens het afkoelen. De geur van dat blok. De olie en benzinegeur hoort voor mij wel een beetje bij een motor. Net zoals we vroeger de Belstaff vetpakken hadden met dat apart geurtje. Zo vond ik het blauw worden van de bochten ook altijd mooi. Maar ja ik ben dan natuurlijk wel een beetje een rare ;)
PaulJacobsnl

Re: POLL: Over loud pipes in het verkeer

Ongelezen bericht door PaulJacobsnl »

De herriepijpen kosten je in Duitsland veel geld en/of je motor.

Vorig weekend was in het Eifel en Moezel gebied.
Het viel mij (weer) op dat de Polizei onder aan de berg staat te luisteren welke motoren naar onder komen scheuren.
Dat horen ze aan het geluid.
Onder aan de berg word je staande gehouden en ga je op de bon (en niet te zuinig ook).

De lokale motorrijders weten dit als geen ander.
Hun motorfietsen klinken angstvallig stil.
Toch scheuren zij met een noodgang de berg op en af.
De polizei hoort hun echter nauwelijks en voorkomen een boete.
Wie is er nu slim Big RT Smile
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: POLL: Over loud pipes in het verkeer

Ongelezen bericht door MofkaP »

In Nederland ook.
De politie heeft dit jaar wat geluidsmetingapparatuur aangeschaft.
Voor zover ik weet is vooral in Limburg dit jaar al op de bekende motorweggetjes regelmatig gecontroleerd.
Tot 2 dBA te veel wordt nog toegestaan.
Tot 4 dBA te veel kost €280 + €7.
Bij meer dan 4 dBA te veel bepaalt de Officier van Justitie de boete, die begint te tellen vanaf €400.

Daarbij bestaat de mogelijkheid dat het kenteken ongeldig wordt verklaard en een melding aan de RDW wordt gedaan.
Dat is de WOK melding (wachten op keuring). Tegenwoordig wordt het kentekenbewijs niet meer ingenomen.
Alsdan mag je de motor opnieuw ter keuring aanbieden aan de RDW.
Tot die tijd mag je niet meer rijden, en als je dat wel doet dan ben je in overtreding en ben je ook niet verzekerd.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: POLL: Over loud pipes in het verkeer

Ongelezen bericht door Bert M »

Ik zeg maar zo: niet mokken, lekker WOK-ken.... :D

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
zadkine
Berichten: 149
Lid geworden op: 02 jan 2013, 12:51
Type: R1100RT
Bijz: Antraciet
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Twente
Locatie: Twente

Re: POLL: Over loud pipes in het verkeer

Ongelezen bericht door zadkine »

MofkaP schreef:In Nederland ook.
De politie heeft dit jaar wat geluidsmetingapparatuur aangeschaft.
Voor zover ik weet is vooral in Limburg dit jaar al op de bekende motorweggetjes regelmatig gecontroleerd.
Tot 2 dBA te veel wordt nog toegestaan.
Tot 4 dBA te veel kost €280 + €7.
Bij meer dan 4 dBA te veel bepaalt de Officier van Justitie de boete, die begint te tellen vanaf €400.

Daarbij bestaat de mogelijkheid dat het kenteken ongeldig wordt verklaard en een melding aan de RDW wordt gedaan.
Dat is de WOK melding (wachten op keuring). Tegenwoordig wordt het kentekenbewijs niet meer ingenomen.
Alsdan mag je de motor opnieuw ter keuring aanbieden aan de RDW.
Tot die tijd mag je niet meer rijden, en als je dat wel doet dan ben je in overtreding en ben je ook niet verzekerd.
Klinkt schappelijk, 3 db is 2 keer meer geluid dan toegestaan. Als je dan 2 db marge hanteert is de strafvrije afwijking naar boven heel wat meer % dan bij snelheids overtredingen.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: POLL: Over loud pipes in het verkeer

Ongelezen bericht door HansD »

Ton1959 schreef:Ik snap het ook nog steeds niet met de loud pipes. Neem een motorrace op en speel hem elke dag een keer keihard af over de koptelefoon.
Wat ik vroeger wel een mooi vond als ik even stopte was het getik van de motor en uilaat tijdens het afkoelen. De geur van dat blok. De olie en benzinegeur hoort voor mij wel een beetje bij een motor. Net zoals we vroeger de Belstaff vetpakken hadden met dat apart geurtje. Zo vond ik het blauw worden van de bochten ook altijd mooi. Maar ja ik ben dan natuurlijk wel een beetje een rare ;)
+1 (nog een rare)
Races met Castrol olie. Ik denk niet dat dat erg milieurvriendelijk was, maar was voor iedereen de "race-geur".
Ik herinner me nog het geweldige geluid van sommige race motoren met open uitlaten , zoals de Jamathi, de Yamaha TZ, de Suzuki 500, de MV Agusta.
En dan dat mooie ronde geluid van al die BMW zijspannen als ze met open uitlaat van je af acceleerden (prachtig Doppler effect).

Maar omdat dat nu in het dagelijks verkeer te doen...
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: POLL: Over loud pipes in het verkeer

Ongelezen bericht door WernerB »

HansD schreef:
Ton1959 schreef:Ik snap het ook nog steeds niet met de loud pipes. Neem een motorrace op en speel hem elke dag een keer keihard af over de koptelefoon.
Wat ik vroeger wel een mooi vond als ik even stopte was het getik van de motor en uilaat tijdens het afkoelen. De geur van dat blok. De olie en benzinegeur hoort voor mij wel een beetje bij een motor. Net zoals we vroeger de Belstaff vetpakken hadden met dat apart geurtje. Zo vond ik het blauw worden van de bochten ook altijd mooi. Maar ja ik ben dan natuurlijk wel een beetje een rare ;)
+1 (nog een rare)
Races met Castrol olie. Ik denk niet dat dat erg milieurvriendelijk was, maar was voor iedereen de "race-geur".
Ik herinner me nog het geweldige geluid van sommige race motoren met open uitlaten , zoals de Jamathi, de Yamaha TZ, de Suzuki 500, de MV Agusta.
En dan dat mooie ronde geluid van al die BMW zijspannen als ze met open uitlaat van je af acceleerden (prachtig Doppler effect).

Maar omdat dat nu in het dagelijks verkeer te doen...
+1.....hier nog zo'n rare :(
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Arjan W
2024
2024
Berichten: 507
Lid geworden op: 22 apr 2013, 20:45
Type: R1150RT
Bijz: De bestuurder
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Re: POLL: Over loud pipes in het verkeer

Ongelezen bericht door Arjan W »

Wellicht een beetje laat, maar ik vind een mooi geluid wel bij een motor horen, anderen tot last zijn niet. Bovendien zou ik me aan een open uitlaat gaan irriteren met zo'n 15.000 km per jaar.

Voor de cuisers heeft Dr. Jeckel & mr. Hyde hiervoor een oplossing gevonden. Deze uitlaten bevatten een kleppensysteem zodat je de dempers open en dicht kunt zetten.

Wellicht zou dit ook een oplossing voor sommigen van hier kunnen zijn.
De rit is altijd het mooist, na de warme thuiskomt!Liever tien keer neon-yellow, dan een keer niet gezien.
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: POLL: Over loud pipes in het verkeer

Ongelezen bericht door Lemoi »

misschien bedoel je: "mensen die rekening met andere mensen houden"? ;)
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: POLL: Over loud pipes in het verkeer

Ongelezen bericht door Lemoi »

tja, vele moeten zich uitleven. Maar dat is prima op een plek die daarvoor bedoelt is! _004
Gesloten

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”