Wettelijke regels camera in auto en motor

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Wettelijke regels camera in auto en motor

Ongelezen bericht door wil51 »

Ik lees net in de Kampioen van de ANWB dat er regels zijn voor gebruik camera's in auto. En dan zal het ook wel gelden voor de camera op de motor.
Je mag filmen op de openbare weg, maar voor publiceren op YouTube mogen mensen en kentekens niet herkenbaar zijn.
Het gebruik van een camera in de auto is verboden in Belgie, Frankrijk, Oostenrijk, Portugal en Luxemburg.
Inspector Gadget

Re: Wettelijke regels camera in auto

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

En in sommige landen moet je gezichten ook "blurren", vaak met name bij/van kinderen.

Dat je privacy gevoelige informatie (zoals kentekens) niet zo maar op een openbare site (zoals YT) kunt publiceren, kan ik mij iets bij voorstellen.

Gelukkig vang ik binnenkort aan op een Mac, hopelijk is dat gemakkelijk te regelen/editen. ;)
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: Wettelijke regels camera in auto

Ongelezen bericht door japachap »

steefp schreef:Wat een onzin allemaal. Ik ben volledig bereid om elke claim te verantwoorden bij een rechter. Ik denk niet dat er een is die mij veroordeelt krijgt voor het publiceren van opnames op de openbare weg.
Als mens niets verkeerd doet, hebben ze niks te vrezen...
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wettelijke regels camera in auto

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

wil51 schreef:Het gebruik van een camera in de auto is verboden in België, Frankrijk, Oostenrijk, Portugal en Luxemburg.
Gelukkig niet in Ladaland want anders zouden we deze (overigens diep trieste) groteske soaps moeten missen . . . . :roll:
[youtube]fazSMgUOPsw[/youtube]
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wettelijke regels camera in auto

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Oei . . dan ga ik een hoop claims krijgen met m'n 173 publicaties op YT . . . :O Gelukkig hebben we een goede zakelijke en private rechtsbijstand . . . . ;)
Inspector Gadget schreef:En in sommige landen moet je gezichten ook "blurren", vaak met name bij/van kinderen.

Dat je privacy gevoelige informatie (zoals kentekens) niet zo maar op een openbare site (zoals YT) kunt publiceren, kan ik mij iets bij voorstellen.

Gelukkig vang ik binnenkort aan op een Mac, hopelijk is dat gemakkelijk te regelen/editen. ;)
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Inspector Gadget

Re: Wettelijke regels camera in auto

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Als het nou duidelijke opnames waren met herkenbare gezichten en kentekens in beeld, maar dat is nou ook niet echt een groot punt volgens mij.

Storm in een glas water, volgens mij.

Ook niet te handhaven omdat elke smartphone ook een redelijk tot goede camera aan boord heeft.
En wat te denken van die dash-camera's op moderne auto's voor stay-in-your-lane en voetgangersdetectie e.d.

Ik maak mij meer zorgen om personen die menen dat er dergelijke wetgeving moet komen.
Gebruikersavatar
Beamer63
Berichten: 109
Lid geworden op: 15 dec 2013, 01:16
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R Nine T Racer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: omgeving Tilburg

Re: Wettelijke regels camera in auto

Ongelezen bericht door Beamer63 »

In motoplus 11 uit 2014 heeft hierover een artikel gestaan (newsflash):

Actioncam perikelen

De soep wordt lang niet zo heet gegeten als deze wordt opgediend:
" in Oostenrijk mag je bijvoorbeeld wel degelijk filmopnames maken met een actioncam, mits deze je zicht niet belemmert uiteraard.Enkel voor permanent cameratoezicht op een vastgestelde plaats (bewaking) moet je in Oostenrijk een vergunning hebben.Heb je deze niet, dan kun je getrakteerd worden op een boete van maximaal € 10.000,-- dat is hier echter niet het geval.
Navraag,ondermeer bij de Belgische politie,leert dat in zijn algemeenheid het filmen op zich niet verboden is ,enkel wanneer je gaat publiceren,bijvoorbeeld op internet,komen er zaken als portretrecht en de wet op de privacy om de hoek kijken .
Zolang het gebruik dus puur een prive aangelegenheid is, hoef je je geen zorgen te maken."

Aldus Motoplus.


Peter
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: Wettelijke regels camera in auto

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Hoe doet onze staat dit zelf met al die camera's in hun auto's en boven de wegen en in steden???? Dan geldt het ineens niet meer. Hypocriet gelul.....
Zo als de waard is vertrouwd hij z'n gasten.
Inspector Gadget

Re: Wettelijke regels camera in auto

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Bij cameratoezicht gelden er weldegelijk regels en wetten in Nederland;
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... 0%2Bregels

Als het echt je interesse heeft, moet je het navolgende maar eens lezen;
http://blog.iusmentis.com/2013/02/28/de ... -dashcams/
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wettelijke regels camera in auto en motor

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

EVEN AAN HET GOOGLELEN GESLAGEN OVER HET VERBOD OP HET GEBRUIK VAN DASHCAMS/ACTIONCAMS . . . .

Wat er over het gebruik van een onboard camera geschreven wordt is toch allemaal maar wazig. Zoals eerder in dit draadje vermeld schrijft de ANWB letterlijk op haar site:

Dashcam verboden
Het gebruik van een dashcam (dashboard camera) is verboden in België, Frankrijk, Oostenrijk, Portugal en Luxemburg.
Het gebruik is wel toegestaan in de volgende landen:
Duitsland, Groot-Brittannië, Italië, Noorwegen (de bestuurder mag door het gebruik niet worden afgeleid), Spanje, Zweden en Zwitserland (alleen als het zicht niet wordt belemmerd). Het gebruik wordt afgeraden voor Denemarken en Zwitserland.
In de meeste landen is er geen specifieke wetgeving die het gebruik van een dashcam verbiedt of toestaat. In het algemeen geldt wel dat er moet worden opgelet dat het zicht op de weg niet (extra) wordt belemmerd. Daarnaast mag de bestuurder niet worden afgeleid. Omdat met een dashcam andere weggebruikers worden vastgelegd, kan het publiceren van opnames op internet, bijvoorbeeld op social media, niet zijn toegestaan. Dit heeft te maken met de privacywetgeving.


Jammer genoeg is dit artikel niet gedateerd zodat ik de actualiteit niet kan vaststellen.

Een ander artikel van de ANWB is gedateerd op 7 jan. 2014 en heeft het alleen over Oostenrijk en Portugal:

Dashcams verboden in Oostenrijk en Portugal
07 januari 2014 - Zowel in Oostenrijk als in Portugal is het opnemen van beelden met dashboardcamera’s (dashcams) in de auto verboden.
De boetes voor het gebruik van een dashcam zijn hoog: in Portugal kan het u 500 tot 2500 euro kosten en in Oostenrijk maar liefst 10.000 euro.
In Oostenrijk is het de Datenschutzkommission die deze regel heeft ingesteld en in Portugal is dat de Comissão Nacional de Protecção de Dados (CNPD). Deze commissies zijn tegenhangers van het Nederlandse CBP (College Bescherming PersoonsGegevens).
De regel staat niet in de wet. De commissies voor de bescherming van persoonsgegevens zijn echter bevoegd om boetes uit te delen. Elk Europees land heeft een dergelijke commissie voor de bescherming van de persoonsgegevens, zoals dat is voorgeschreven in de Europese Privacyrichtlijn 95/46/EG.
Bovenop de hoge boete kunnen mensen die zijn gefilmd door een dashcam in Oostenrijk en Portugal een flinke schadevergoeding eisen.


"Recent" Googlelen op "dashcam verbod" enz . . . . leverde me weinig tot geen info op.

Ik denk dat voor deze materie hetzelfde geldt als voor het gebruik van aftermarket Xenonverlichting >> buiten Nederland . . . . Voordat je het weet heb je een gepeperde prent aan je broek hangen. Daar weet forumlid 1-handed nu immers alles van . . . .

MORAAL VAN DIT VERHAAL: Een gewaarschuwd mens . . . . :(
Want het zal je toch gebeuren dat je op je vakantie door de lokale koddebeier getrakteerd wordt op een giga boete en wie weet op andere bijkomende sancties . . . .
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Wettelijke regels camera in auto en motor

Ongelezen bericht door MofkaP »

Iets met ANWB, klok en klepel.
Niet erg zorgvuldig.

De uitspraak in Oostenrijk dateert van 07/11/2012.

Het ging om het doel waarvoor de dashcam was ingezet.
De betreffende persoon had zijn camera op de openbare weg gebruikt voor (semi) permanente videobewaking.
En dat mag in Oostenrijk niet, zonder toestemming of vergunning. (Hier trouwens ook niet.) Behalve de overheid, die mag het wel.

Fotograferen en filmen in de openbare ruimte voor toeristische doeleinden dat is gewoon toegestaan.
Heb je een dashcam tijdens het rijden continu aan met het doel om het bij een aanrijding als bewijs te laten dienen, dan mag dat (officieel) niet.
Dat is Videoüberwachung.

Gesetzestextes § 50a. (1) Videoüberwachung im Sinne dieses Abschnittes bezeichnet die systematische, insbesondere fortlaufende Feststellung von Ereignissen, die ein bestimmtes Objekt (überwachtes Objekt) oder eine bestimmte Person (überwachte Person) betreffen, durch technische Bildaufnahme- oder Bildübertragungsgeräte.

Voor diegenen die de hele uitspraak willen lezen:
http://ftp.freenet.at/privacy/ds-at/DSK ... scheid.pdf
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Wettelijke regels camera in auto en motor

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Fotograferen en filmen mag in het openbaar maar het plaatsen hiervan met een stukje tekst erbij mag niet zomaar.
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Wettelijke regels camera in auto en motor

Ongelezen bericht door MofkaP »

De vraag is tot hoever de inbreuk op persoonlijke levenssfeer of het portretrecht reikt.
De billen van Pipa Middleton zijn de hele wereld rondgegaan.
Er bestaat ook nog zoiets als het recht op vrije nieuwsgaring.

De politie heeft geprobeerd publicatie van filmpjes of foto's tegen te gaan of te verbieden, met beroep op het portretrecht.
Dat heeft de rechter naar het rijk der fabelen verwezen.
Als je een publieke functie vervult, dan kun (en mag) je in het openbaar worden gefilmd of gefotografeerd.
Publicatie valt dan onder het recht van vrije nieuwsgaring.
Hetzelfde geldt voor celebs en BN'ers.
Voor leden van de Koninklijke familie geldt een gedragscode, maar zelfs die is niet bindend.
Jempy

Re: Wettelijke regels camera in auto en motor

Ongelezen bericht door Jempy »

Misschien een domme opmerking, maar hoe zit dat dan met Google Earth?
Hoe zit dat met het gebruik van drones? Al dan niet door de Politie.
Wat doen we met vakantiefoto's die we op het net willen plaatsen, en waarbij er "iemand andres" op de achtergrond staat?
Hoe zit dat met foto's die in de krant (of de boekskes) komen?

Van mijzelf en mijn motor is er ooit een foto genomen die later gebruikt werd op een flyer en een affiche. Men heeft mijn toestemming daar niet voor gevraagd. En 't heeft me ook nog niets opgebracht ;) .
We zitten hier in een wereld waar op den duur niets meer mag en voor de rest alles moet.
Ge moogt niet op straat kakken maar de paarden van de politie ( en andere ruiters) doen dat wel. Breng dat maar eens aan het verstand van dat paard. Die met een hond gaan wandelen moeten een "poepzakje" bij hebben. Die met een paard dan weer niet.
En ga zo maar verder....
'k Denk als je geen confronterende beelden openbaar maakt, dat het nog niet te erg zal zijn.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Wettelijke regels camera in auto en motor

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Mijn dochter en haar vriendin zijn op jonge leeftijd ook ooit op de foto gezet en de foto is gebruikt op een affiche zonder dat wij op de hoogte waren. Ze hebben hierna ons wel eens moeten geven als compensatie omdat dit niet is toegestaan. De foto was ook bewerkt .
Als ik bijvoorbeeld een man in een roze broek zie lopen en ik maak er een foto van die ik in een blad zet en erbij schrijf dat er steeds meer homo's rondlopen dan kan die man mij daar voor aanklagen omdat dit wettelijk niet is toegestaan. Dus alleen een foto plaatsen kan maar het is net wat je er voor tekst bijzet. En zo zijn er veel voorbeelden van dingen die niet mogen als het op fotograferen aankomt. En veel mensen fotograferen maar alles maar soms kost het je geld. Plaats maar eens een foto van het Atomium op een fotosite. En spoedig zal je het advies krijgen om de foto te verwijderen omdat het een beschermd gebouw is. En ze nemen het heel serieus. Zoek het maar eens op.
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Wettelijke regels camera in auto en motor

Ongelezen bericht door MofkaP »

Opzoeken dat heb ik gedaan.
Het beeld van het Atomium is auteursrechtelijk beschermd.
Het beeld van het Atomium mag in een aantal gevallen gratis worden gebruikt; dat geldt o.a. voor particulieren die een foto ervan op een website plaatsen zonder winstoogmerk.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Wettelijke regels camera in auto en motor

Ongelezen bericht door Ton1959 »

MofkaP schreef:Opzoeken dat heb ik gedaan.
Het beeld van het Atomium is auteursrechtelijk beschermd.
Het beeld van het Atomium mag in een aantal gevallen gratis worden gebruikt; dat geldt o.a. voor particulieren die een foto ervan op een website plaatsen zonder winstoogmerk.
Ik moest mijn foto verwijderen van een foto site. En dat was er een zonder winstoogkenmerk.

En dan zit je bij andere sites waarschijnlijk nog met deze voorwaarden
Elk gebruik van de afbeelding van het Atomium moet daarom voor publicatie worden voorgelegd aan de vzw.
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Wettelijke regels camera in auto en motor

Ongelezen bericht door MofkaP »

Het zou kunnen.
Het een sluit het ander niet uit.
Gesloten

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”