BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
Onderdeel Quispel Motoren - Deurne

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

motorbanden en motoronderdelen
 

Wat is er te doen?

 

Accu's. toebehoren, energiesystemen
 

Het BMW RT Forum steunt al 9 jaar de CliniClowns

Gezocht R 1200 RT 2010-2013 (update -> gevonden :) )

Gratis advertentiemogelijkheid voor leden. Lees wel eerst de gebruikersvoorwaarden.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

RappeFiets
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 mar 2020, 17:00
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Blaricum

Gezocht R 1200 RT 2010-2013 (update -> gevonden :) )

Ongelezen bericht door RappeFiets »

Hallo,

Na een jaar te hebben gereden op een fantastische 1150rt wil ik nu gaan upgraden naar een 1200rt. Dus mocht u iets weten of hebben staan hoor ik het graag. Ik ben opzoek naar een 1200 rt liefst jonger dan 2010 en rond de 8000,- met ongeveer tussen de 30.000 en 70.000 km. Ook bij voorkeur met alle veiligheids opties zoals abs, asc etc.

Hoor het graag.

Mvg Cor
Laatst gewijzigd door RappeFiets op 13 apr 2021, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2021
2021
Berichten: 152
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: Gezocht R 1200 RT 2010-2013

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Misschien is dit jouw toekomstige motor?
https://www.motoroccasion.nl/motoren/bm ... 90562.html 😊
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock
RappeFiets
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 mar 2020, 17:00
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Blaricum

Re: Gezocht R 1200 RT 2010-2013

Ongelezen bericht door RappeFiets »

Hi,

Ik had hem gezien idd, denk dat ik daar maar eens moet kijken. Alleen had ik liever iets minder kilometers op de teller gezien.

Bedankt
Groet Cor

Ps. Zie wel dat er wat beschadigingen op de koffers zitten. Hier en daar ook wat oxidatie op de boutjes etc. Hmmm
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2021
2021
Berichten: 152
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: Gezocht R 1200 RT 2010-2013

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Allemaal punten die meegenomen kunnen worden in de onderhandeling.
Prima bedrijf overigens!!!
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock
Gebruikersavatar
fransgabler
Berichten: 364
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:05
Type: R1200RT
Bijz: Standaard uitvoering.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Randstad

Re: Gezocht R 1200 RT 2010-2013

Ongelezen bericht door fransgabler »

RappeFiets schreef: 04 apr 2021, 06:48 Ps. Zie wel dat er wat beschadigingen op de koffers zitten. Hier en daar ook wat oxidatie op de boutjes etc. Hmmm
Door het 'moderne ' gebruik van met name Torx boutjes, komt oxidatie/roestvorming vaker voor.
Waar voorheen uitsluitend kruiskop en voor steviger werk bouten werden gebruikt, is torx de laatste jaren 'in'.

Het is me niet zo duidelijk wat daar de oorzaak van is. Ik zie bij de toepassing van Torx vooral twee nadelen:
  • Roestvorming: een torx is feitelijk een boutkop waar een profiel in gestanst is, waar water in blijft staan. Op die plek treedt vroeg of laat roestvorming op. Zie de bouten waarmee de remklauwen zijn bevestigd: vaste prik met oxidatie
  • Het profiel van torx boutjes raakt eerder beschadigd, waardoor er grip verloren gaat in vergelijk met een bout waar een dopsleutel op geplaatst wordt. Het oppervlak wat aangrijpt op torx is kleiner dan de traditionele bout/dopsleutel combi en de krachten die op torx uitgeoefend moeten worden zijn groter, omdat de diameter van de torx altijd kleiner is dan dan de buitenkant bij een bout geweest zou zijn. Om in motortermen te blijven: het koppel is bij een torx bout kleiner dan bij de traditionele bout.
Dat bijvoorbeeld bij de R1200 RT het achterwiel vast zit met torx ipv de traditionele bouten, is geen voordeel en zeker niet als je niet over een luchtsleutel beschikt. Niet iedere vernieuwing is vooruitgang.

Terug naar de topic:
Het is niet ongebruikelijk om op met name torx boutjes roestvorming aan te treffen terwijl de fiets er verder zgan uitziet.
Vervanging lijkt dan voor de hand te liggen, al loopt dat aardig op als je oem boutjes gaat toepassen.

Wat betreft de beschadigingen op de koffers:
Bij een spuiterij ben je klaar met de originele kleur - vind je onder het zadel - tussen de 100 en 150 euro voor beide deksels.
Naast de nodige Japanners onderweg geweest met de BMW K75, 2 X K75RT, K100, R80, R100RT, R850RT, R1150GS en R1150RT.
Nu op weg naar onderweg met BMW R1200RT.
RappeFiets
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 mar 2020, 17:00
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Blaricum

Re: Gezocht R 1200 RT 2010-2013

Ongelezen bericht door RappeFiets »

bedankt @fransgabler duidelijk verhaal. hoe zit het eigenijk met de buitenzijde van het cardan rondom het achteras. Rond de zwarte bus die naar het wiel gaat zie ik bij meerdere motoren nu al dat er corrosie onder de poedercoating is gekomen. Komt dit veel voor? Bij deze die bij stella motoren staat zie ik het ook.
Gebruikersavatar
fransgabler
Berichten: 364
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:05
Type: R1200RT
Bijz: Standaard uitvoering.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Randstad

Re: Gezocht R 1200 RT 2010-2013

Ongelezen bericht door fransgabler »

RappeFiets schreef: 04 apr 2021, 21:18 Rond de zwarte bus die naar het wiel gaat zie ik bij meerdere motoren nu al dat er corrosie onder de poedercoating is gekomen. Komt dit veel voor? Bij deze die bij stella motoren staat zie ik het ook.
De poedercoating kan op zichzelf best wel wat aanslag hebben. Echter, de randen worden niet mee gepoedercoated en vanaf de randjes zie je nog wel eens wat mini bloemkooltjes verschijnen, die langzaam doorgroeien. Datzelfde geldt bij de overgang van diverse vlakken.
.
Schermafbeelding 2021-04-04 om 21.58.08.png
.
Eigenlijk is daar niet zoveel aan te repareren, de reparaties blijven in het oog springen. Over het algemeen komt dat door pekel die niet- of met te weinig dan wel warm water is afgespoeld. Die gedeeltes - met de voorvorkpoten van met name de 1100-1150 serie - zijn daar gevoelig voor.

Persoonlijk zou ik zo'n fiets laten staan, er is genoeg aanbod van fietsen zonder die bloemkooltjes op de cardan. Aangetaste vorkpoten van een RT springen minder in het oog, ook omdat het materiaal standaard nogal ruw is uitgevoerd.

Voor een woon- werkfiets maken een paar bloemkooltjes niet uit, voor een Pietje Precies van een recreant zoveel te meer.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Naast de nodige Japanners onderweg geweest met de BMW K75, 2 X K75RT, K100, R80, R100RT, R850RT, R1150GS en R1150RT.
Nu op weg naar onderweg met BMW R1200RT.
RappeFiets
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 mar 2020, 17:00
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Blaricum

Re: Gezocht R 1200 RT 2010-2013

Ongelezen bericht door RappeFiets »

Nou, inmiddels is de kogel door de kerk....
Het is een 1200RT geworden uit 2013 met 50k op de teller. 1e eigenaar en volledig dealer onderhouden. Alles zit erop behoudens radio.

Zodra ik foto’s heb zal ik ze plaatsen in het show topic.
Bedankt voor jullie feedback!

Groet Cor

Ps. Deze is zonder de bloemkooltjes :-). Is er trouwens iets te doen om dit te voorkomen? Hoort wellicht in een ander topic.
Gebruikersavatar
fransgabler
Berichten: 364
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:05
Type: R1200RT
Bijz: Standaard uitvoering.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Randstad

Re: Gezocht R 1200 RT 2010-2013

Ongelezen bericht door fransgabler »

RappeFiets schreef: 06 apr 2021, 17:24 Ps. Deze is zonder de bloemkooltjes :-). Is er trouwens iets te doen om dit te voorkomen? Hoort wellicht in een ander topic.
Gefeliciteerd met je RT, heel veel plezier ermee gewenst.

Je kunt de oogst van verse bloemkolen voorkomen door pekel te vermijden. Pekel is veruit de grootste boosdoener.
Kom je toch onverhoopt eens in de pekel terecht? Direct afspoelen met veel koud/lauw water.
Warm water versnelt het corrosieve effect van pekel. Als je doorrijder bent, kun je de klok vooraf inspuiten met anti-pekel-middeltjes.

Vet houden aan de buitenzijde heeft op lange termijn geen zin, vet is juist met een zout- of pekeloplossing uitstekend te verwijderen.
Bij twijfel haal ik altijd even een natte vinger langs de klok om even te 'proeven'. Dan weet je het echt wel zeker.

Goed schoonhouden en niet nat wegzetten zijn gedurende de pekelvrije periodes voldoende om o.a. de klok gaaf te houden. Als ik de motor in de wachs zet, neem ik de klok altijd even mee.
Naast de nodige Japanners onderweg geweest met de BMW K75, 2 X K75RT, K100, R80, R100RT, R850RT, R1150GS en R1150RT.
Nu op weg naar onderweg met BMW R1200RT.
RappeFiets
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 mar 2020, 17:00
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Blaricum

Re: Gezocht R 1200 RT 2010-2013

Ongelezen bericht door RappeFiets »

fransgabler schreef: 06 apr 2021, 17:37
RappeFiets schreef: 06 apr 2021, 17:24 Ps. Deze is zonder de bloemkooltjes :-). Is er trouwens iets te doen om dit te voorkomen? Hoort wellicht in een ander topic.
Gefeliciteerd met je RT, heel veel plezier ermee gewenst.

Je kunt de oogst van verse bloemkolen voorkomen door pekel te vermijden. Pekel is veruit de grootste boosdoener.
Kom je toch onverhoopt eens in de pekel terecht? Direct afspoelen met veel koud/lauw water.
Warm water versnelt het corrosieve effect van pekel. Als je doorrijder bent, kun je de klok vooraf inspuiten met anti-pekel-middeltjes.

Vet houden aan de buitenzijde heeft op lange termijn geen zin, vet is juist met een zout- of pekeloplossing uitstekend te verwijderen.
Bij twijfel haal ik altijd even een natte vinger langs de klok om even te 'proeven'. Dan weet je het echt wel zeker.

Goed schoonhouden en niet nat wegzetten zijn gedurende de pekelvrije periodes voldoende om o.a. de klok gaaf te houden. Als ik de motor in de wachs zet, neem ik de klok altijd even mee.
Dankjewel voor de tips dat ga ik zeker doen! Maar als je hem weg zet en hij is nat dan droog je hem af?
En wat is de klok?
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2021
2021
Berichten: 152
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: Gezocht R 1200 RT 2010-2013

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Hoi Cor, van harte gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Heel veel plezier met je R 1200 RT. _004
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock
Gebruikersavatar
fransgabler
Berichten: 364
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:05
Type: R1200RT
Bijz: Standaard uitvoering.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Randstad

Re: Gezocht R 1200 RT 2010-2013

Ongelezen bericht door fransgabler »

RappeFiets schreef: 06 apr 2021, 17:24 Dankjewel voor de tips, dat ga ik zeker doen! Maar als je hem weg zet en hij is nat dan droog je hem af?
En wat is de klok?
Ik zet m'n fiets zelden nat weg en als het al moet omdat het niet anders kan, wordt de RT op de jiffy gezet. Op die manier komt de motor goed schuin te staan en druipt het water wat eerder van de motor af. Het is maar net in wat voor situatie je verkeert, woon- werkverkeer heb ik niet meer en het gebruik van de RT beperkt zich tot recreatieve ritten in binnen- en buitenland. Ik kan me niet herinneren m'n K motoren voor uitsluitend woon- werkverkeer zó vertroeteld te hebben. Daar was net even te weinig tijd voor en interesse in.

Met de klok wordt - behalve een apparaat om de tijd aan te duiden - het achterste deel van de cardan aangeduid. Het is het gedeelte wat bij de wielas van het achterwiel zit en de draaiende beweging van de cardanas omzet in de draaiing van het wiel. Met een beetje fantasie lijkt het tien over vier te zijn. Wellicht beetje typische BMW term.
.
Schermafbeelding 2021-04-06 om 22.09.13.png
.
Links de fraai afgewerkte maar enigszins kwetsbare gepoedercoate klok van een moderne R serie, rechts de wat grover afgewerkte klok van een vroege K75. Ik kan me geen bloemkolen herinneren op de K motoren van eind jaren 80, maar was er in die tijd ook niet zo in de uiterlijke staat geïnteresseerd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 07 apr 2021, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Naast de nodige Japanners onderweg geweest met de BMW K75, 2 X K75RT, K100, R80, R100RT, R850RT, R1150GS en R1150RT.
Nu op weg naar onderweg met BMW R1200RT.
RappeFiets
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 mar 2020, 17:00
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Blaricum

Re: Gezocht R 1200 RT 2010-2013

Ongelezen bericht door RappeFiets »

fransgabler schreef: 06 apr 2021, 22:31
RappeFiets schreef: 06 apr 2021, 17:24 Dankjewel voor de tips, dat ga ik zeker doen! Maar als je hem weg zet en hij is nat dan droog je hem af?
En wat is de klok?
Ik zet m'n fiets zelden nat weg en als het al moet omdat het niet anders kan, wordt de RT op de jiffy gezet. Op die manier komt de motor goed schuin te staan en druipt het water wat eerder van de motor af. Het is maar net in wat voor situatie je verkeert, woon- werkverkeer heb ik niet meer en het gebruik van de RT beperkt zich tot recreatieve ritten in binnen- en buitenland. Ik kan me niet herinneren m'n K motoren voor uitsluitend woon- werkverkeer zó vertroeteld te hebben. Daar was net even te weinig tijd voor en interesse in.

Met de klok wordt - behalve een apparaat om de tijd aan te duiden - het achterste deel van de cardan aangeduid. Om precies te zijn het gedeelte wat bij de wielas van het achterwiel zit en de draaiende beweging van de cardanas omzet in de draaiing van het wiel. Wellicht beetje typische BMW term.
.
Schermafbeelding 2021-04-06 om 22.09.13.png
.
Links de fraai afgewerkte maar enigszins kwetsbare gepoedercoate klok van een moderne R serie, rechts de wat grover afgewerkte klok van een vroege K75. Ik kan me geen bloemkolen herinneren op de K motoren van eind jaren 80, maar was er in die tijd ook niet zo in de uiterlijke staat geïnteresseerd.
Dankjewel voor je heldere uitleg! Ondanks dat ik de mijne ook ga gebruiken voor woonwerk wil ik hem wel de nodige aandacht gaan geven. Op dit moment ziet hij er erg mooi uit en dat zou ik graag zo willen houden. Als we terugkeren naar het nieuwe normaal waar ik vanuit ga zal ik zowiezo maar 2 keer in de week woonwerk verkeer rijden op de motor. Mijn huidige 1150 rt heeft een jaar buiten gestaan en daar heb ik nu wel een beetje spijt van. Voordat de nieuwe er is zal ik dus flink moeten ruimen in de garage want die komt binnen te staan.

Hartelijke groet,
Cor
Plaats reactie

Terug naar “Koop/verkoop/gezocht/gevraagd advertenties”