Motorbroek ademend? Sand 3, Revit, Richa

Aanbevelingen, ervaringen, nieuwtjes over kleding, laarzen, handschoenen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 jun 2008, 22:27
Type: R1100RT
Bijz: Zwart, Nedplex ruit, hyperpro veren
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Deventer

Motorbroek ademend? Sand 3, Revit, Richa

Ongelezen bericht door Gerard »

Hoe is jullie ervaring met motorbroeken t.a.v. het ademend vermogen als de liner (3 laags constructie) erin zit.
Mijn Richa Touareg broek(ook 3 laags) die is al 4 jaar oud, is niet meer waterdicht. Omdat ik op een R1100RT rijd valt het meestal wel mee in de regen omdat er veel langs je heen gaat maar ik houd het niet meer droog.

Ik heb nagedacht over het kopen van een regenbroek omdat mijn huidige regenbroek ook niet meer waterdicht is. Echter elke keer die broek weer extra aan te moeten trekken, dan leek me een nieuwe broek met liner handiger.
Nu heb ik een week geleden de Revit Sand 3 gekocht, mooie kwaliteit broek, aanschafprijs € 319,00. Nu heb ik het idee dat deze minder ademt dan mijn vorige broek. Ondanks technisch ondergoed bij 12 graden toch zweterig/klam gevoel in kruis. Beetje zelfde gevoel als dat ik daarvoor met mijn lekke broek had, maar dan iets minder hoor.

Ik lees in een test op youtube dat Hydratex 3L membraan dat in de Sand 3 zit heel goed scoort t.a.v. waterdichtheid maar minder op ademend vermogen. Wat in die test opvalt is dat Goretex membraan het best scoort op waterdichtheid maar niet eens zo heel goed op ademend vermogen. Dainese komt met D dry membraan bijvoorbeeld wel op beide onderdelen heel goed uit de test.

Nu vraag ik me af: moet ik teruggaan naar de winkel en toch voor bijvoorbeeld de Revit Defender GTX gaan. Dat is met goretex, zou iets beter moeten ademen dan de hydratex in de Sand 3. Wel een broek van € 500,00 dus extra uitgave, ook wel betere kwaliteit broek natuurlijk. Maar wellicht is dat niet eens groot verschil ivm ademend vermogen. Of inruilen en voor ander merk gaan, Dainese? Heb ook gedacht aan een gelamineerde broek, maar dat is zomers denk ik wel weer warm. Alhoewel ik ook nog doorwaaipak heb natuurlijk.

Ik begrijp wel dat het altijd wat concessies doen is met de keuze van een pak. Misschien gewoon accepteren dat het groot deel vh jaar minder ademt en dan als het echt goed weer is, de liner eruit. Echter, dan had ik misschien gewoon de oude broek kunnen houden en dan bijvoorbeeld voor € 75,00 een Revitt regenbroek, ademend en met ritsen tot bovenaan kunnen kopen.
Graag jullie gedachten/ervaringen,

Groeten
Gerard
reneRT
Berichten: 117
Lid geworden op: 14 mar 2018, 21:01
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Groen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rijswijk

Re: Motorbroek ademend? Sand 3, Revit, Richa

Ongelezen bericht door reneRT »

Ik neig zelf steeds meer naar losse regenkleding.

Hoevaak rij je nou echt in een regenbui waar je kletsnat van wordt?

De (duur van de) waterdichtheid van de dure pakken is altijd maar afwachten.
En een drie-laags pak zit in de zomer na het verwijderen van de thermo- en waterdichte-laag misschien ook weer te los om je lichaam.

Onderweg je regenkleding aandoen is wellicht sneller dan de regenlaag er tussendoen.

We zoeken altijd naar die éne allesomvattende oplossing. Helaas is dat toch vaak een compromis wat betreft doorademen of iets anders.
Laatst gewijzigd door reneRT op 23 okt 2019, 16:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gr,
René
Gebruikersavatar
maRTinP
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 okt 2016, 08:23
Type: R1200RT
Bijz: 03-2010
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Delft

Re: Motorbroek ademend? Sand 3, Revit, Richa

Ongelezen bericht door maRTinP »

Mijn ervaring is dat Gore-Tex duur is, maar wel blijvend waterdicht en ademend. Ik rij dagelijks met een Alpinestars Bryce broek, gelamineerd gore-tex, en voorzien van een paar ventilatieritsen. Werkt prima voor een groot deel van het jaar. Echt koud: isolatie erin. Echt warm: een doorwaaibroek...
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Motorbroek ademend? Sand 3, Revit, Richa

Ongelezen bericht door AGVerheij »

maRTinP schreef: 23 okt 2019, 15:20 Echt koud: isolatie erin. Echt warm: een doorwaaibroek...
Daar sluit ik me bij aan.

Ik rij dagelijks 2x80km woon-werk met vrij veel snelweg, stoppen bij elke bui is dan niet echt handig. Persoonlijk ben ik geen fan van 3-laags kleding en heb al enige tijd een GoreTex laminaat pak. Perfect, altijd droog en comfortabel - ik wil niets anders meer
(ok, meer ventilatie op warme dagen is welkom, de Held Atacama lijkt me wel wat maar die is wel prijzig)

Met een beetje onderhoud blijft GoreTex jáááaren waterdicht - wat me er aan doet denken dat ik mijn pak wel weer eens mag wassen met het speciale wasmiddel :oops:
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Gebruikersavatar
RendeRT
2024
2024
Berichten: 299
Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stiens

Re: Motorbroek ademend? Sand 3, Revit, Richa

Ongelezen bericht door RendeRT »

ik rijd al enkele jaren in een laminaat pak, de Rukka Armaxion. Goede pasvorm, ademend en waterdicht. Bij temperaturen boven de ca. 23 graden, voor mij, wat aan de warme kant, dan komt mijn doorwaaipak van Revít goed van pas. Die is niet waterdicht, maar in geval van regen ligt er een regenpak in de koffer.
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Motorbroek ademend? Sand 3, Revit, Richa

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Ik heb niets met extra lagen. Mijn wintervacht gebruik ik nooit, sterker nog boven de pak 'm beet boven de 22 graden trek ik mijn zomerjas aan.
Tegen de regen heb ik een DIFI RAIN overal gekocht (~120€) . Uiteindelijk 2 maten groter gekocht, dan me in eerste instantie bij een MOTOPORT werd geadviseerd, echter mijn inmiddels gepensioneerde motorrijdende collega die meeging adviseerde me, ga eens op een motor zitten. Ik ben blij met mijn XXXL DIFI pak.
Tijdens regen makkelijk in te schieten, alleen de ritssluiting had een maatje grover mogen zijn. Absoluut waterdicht!
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Motorbroek ademend? Sand 3, Revit, Richa

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Oeps het ging over broek. Boven de circa 25 graden vervang ik mijn leren broek, door een zomerbroek.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 jun 2008, 22:27
Type: R1100RT
Bijz: Zwart, Nedplex ruit, hyperpro veren
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Motorbroek ademend? Sand 3, Revit, Richa

Ongelezen bericht door Gerard »

Alvast bedankt voor jullie reacties. Iets concreter: hebben jullie met een goretex liner in de motorbroek en goed technisch ondergoed aan nog steeds last van zweterig/ klam gevoel? Dat heb ik dus nu met mijn nieuwe broek de Sand 3 wel.
Gr Gerard
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Motorbroek ademend? Sand 3, Revit, Richa

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Mijn leren broek is eigenlijk minder snel klam dan mijn textielen doorwaai linnen zomer broek. Op een BMW vang je relatief weinig wind. Des te warmer het wordt, des te vaker zul je me met mijn knieën naar buiten gedraaid zien rijden om wind te vangen.
Standaard ondergoed, echter bij langere ritten trek ik een goede wielrenbroek aan.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 jun 2008, 22:27
Type: R1100RT
Bijz: Zwart, Nedplex ruit, hyperpro veren
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Motorbroek ademend? Sand 3, Revit, Richa

Ongelezen bericht door Gerard »

Bedankt allen,
Ik ben nu toch voor een gelamineerde broek met goretex “gegaan”. Daar had ik een beter gevoel bij. Verkoper dacht prima mee en zo tot een prima oplossing gekomen.
Gr
Gerard
Gesloten

Terug naar “Over: Motorkleding”