regenkleding

Aanbevelingen, ervaringen, nieuwtjes over kleding, laarzen, handschoenen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Peterrt
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jul 2013, 23:25
Type: R1250RT
Bijz: Bouwjaar 2021
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heemskerk
Locatie: Heemskerk

regenkleding

Ongelezen bericht door Peterrt »

Deze zomer ga ik er een paar dagen op uit met de motor. Nu hoop ik op mooi weer maar als het een dag regent zit je de volgende dag met een vochtig motorpak. Dus wezen googlen wat er voor regenkleding bestaat. Het is dus een broek met jas of een overall.
Mijn vraag is waar gaat jullie voorkeur naar uit. Voor mijn gevoel gaat een losse broek met jas klapperen en bolt op. en een overall heeft dat denk ik niet
Wie heeft er ervaring met deze regenkleding.
[groet]
Peter
Gebruikersavatar
Snellecees
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: regenkleding

Ongelezen bericht door Snellecees »

Ik heb goede ervaring met losse broek en jas. Kun je ook heel gemakkelijk aantrekken als je onverwachts in een regenbui komt.

Ik heb ook wel eens een overall gehad maar dat koste veel meer moeite om die aan te trekken en zeker als het al regent als je hem aantrekt.
Als je met een overall naar het toilet moet sta je ook flink te hannessen. _001


Groet
Cees
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: regenkleding

Ongelezen bericht door siebke »

Ik heb een overall, maar nog nooit gebruikt. Wel een paar keer geprobeerd om aan te trekken, maar ik denk dat de overall van binnen al vol water staat, voordat ik 'm goed en wel over mijn schouders getrokken krijg :evil: . Mijn gewone pak houdt me vanaf het begin zelfs in een stortbui goed droog. In de 10 jaar tijd, na de (sporadische) wasbeurten spuit ik jas en broek in met waterafstotende, voor membraam geschikte, spray. Mijn pak wordt dus niet zwaar van ingetrokken water.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
Marc H
Berichten: 105
Lid geworden op: 21 jan 2020, 17:33
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Purmerend

Re: regenkleding

Ongelezen bericht door Marc H »

Waterafstotend maken van je motorkleding. Kreeg een waardevolle tip bij Motorhuis Zwolle.

Koop een flesje Grangers wash + repel bij de ANWB (of andere winkel). Was je motorkleding (moet wel textiel zijn), zonder de protectiepads, in een korte was, op max 30 graden, zonder centrifuge. Daarna lekker aan de lucht laten drogen.

Hiermee kreeg ik mijn motorjas een stuk schoner en weer waterdicht _004

Doe er je voordeel mee.
Een vader is iemand die foto's heeft waar ooit zijn geld heeft gezeten.
Gebruikersavatar
HanTeRT
2023
2023
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 okt 2009, 21:18
Type: Overig R-serie
Bijz: Full Options
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Overijssel
Locatie: Zwolle

Re: regenkleding

Ongelezen bericht door HanTeRT »

Marc H schreef: 11 feb 2020, 22:16 Waterafstotend maken van je motorkleding. Kreeg een waardevolle tip bij Motorhuis Zwolle.

Koop een flesje Grangers wash + repel bij de ANWB (of andere winkel). Was je motorkleding (moet wel textiel zijn), zonder de protectiepads, in een korte was, op max 30 graden, zonder centrifuge. Daarna lekker aan de lucht laten drogen.

Hiermee kreeg ik mijn motorjas een stuk schoner en weer waterdicht _004

Doe er je voordeel mee.
_004

Groet,

Han
Denk in oplossingen, niet in problemen.
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 483
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: regenkleding

Ongelezen bericht door ErikS »

Ik heb al jaren zowel een overall als een combi van regenbroek en jas. Beiden bevallen mij prima. De overall is lastiger aan en uit te trekken en gebruik ik eigenlijk alleen bij heel slecht weer als ik een langere afstand moet rijden en het al stevig regent bij vertrek. IK heb dan ook nog van die waterdichte wanten, die ik over mijn handschoenen aan kan trekken.

De regenjas gebruik ik frequenter, om te voorkomen dat mijn jas nat wordt. Ik wil hem tegenwoordig zelfs al wel aantrekken als ik het vermoeden heb (volgens buienradar) dat het kan gaan regenen. Mijn jas is wel waterdicht maar neemt toch vocht op en als ik hem dan weg hang en de volgende dag aan moet, voel je dat hij nog vochtig is. De regenjas trek je er gemakkelijk over heen en die kun je als je op je bestemming bent ook makkelijk in de koffer wegbergen.
Dit zelfde geldt voor de regenbroek. Afhankelijk welke motorbroek ik draag (spijker, leer of Cordura) Wil ik deze nog wel eens aantrekken als ik de spijker- of leren broek draag en als ik de overtuiging heb dat ik onderweg regen krijg. Mijn Cordura broek is waterdicht dus dan is het niet nodig.

Wel heb ik gemerkt dat bij korte niet al te hevige regenbuitjes een regenbroek niet echt noodzakelijk is. En die trek je onderweg wel gemakkelijker aan dan de overall.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
BéRTke
Berichten: 76
Lid geworden op: 20 feb 2013, 22:45
Type: R1200RT
Bijz: Ostra Grey
Land: België
Woonplaats of omgeving: Kempen

Re: regenkleding

Ongelezen bericht door BéRTke »

Volledig eens met bovenstaande...
Regenjas trek je heel snel en makkelijk aan of uit. Heb er eentje van Richa, die heeft nog een extra “riem’ die je om je middel vastklikt zodat de jas niet te erg gaat wapperen.
Op de RT zit je goed beschermd, zodat een broek alleen bij hevige regenbui, of langdurig rijden (waterinsijpeling via je kruis(😉)) noodzakelijk is.

Benny
R1150RT - 2004 - Biarritz Blue
R1200RT - 2011 - Ostra Grey
R1200RT - 2017 - Platina Bronze
Gebruikersavatar
Robin0341
Berichten: 354
Lid geworden op: 14 jul 2010, 22:39
Type: R1200RT
Land: NLD
Woonplaats of omgeving: Ermelo

Re: regenkleding

Ongelezen bericht door Robin0341 »

Ik gebruik een losse regenbroek en regenjas. De broek is een paclite gore-tex regenbroek van Berghaus met waterdichte ritsen langs 3/4 van de benen, ideaal en snel aan en uit te trekken want de motorlaarzen hoeven dan niet uit. De broek gebruik ik ook tijdens andere activiteiten (fietsen en wandelen) en is de aanschafprijs meer dan waard. Als jas gebruik ik een simpele regenjas vd HEMA over de motorjas, die werkt al jaren perfect! En geen last van klapperen als de topkoffer is geplaatst. Zonder topkoffer een beetje meer wind onder de jas._004
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: regenkleding

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Ik heb gekozen voor een regenoverall, op advies van iemand die eens 500km autoweg in de regen heeft moeten rijden. Hij heeft zijn losse broek en jas verruild voor een overall. Mijn 'Difi Rain' kostte (ik dacht) een 120€, met supergladde binnenvoering. Mijn motorjas is 2XL, en ik heb gekozen voor een 3XL regenoverall. Met tegenzin van de verkoopster: te groot, gaat wapperen, etc..Echter én door de supergladde binnenvoering en de grote maat, 'schiet' ik supersnel in de overall. En met de klittenband zet ik alles strak, geen enkel probleem met wapperen. Tip: trek in je winterkleren de regenkleren aan en ga op je motor zitten en dan voel je direct of iets te klein is.
De overall helaas al meerdere keren gebruikt. Nog een tip: van te voren thuis met dak over je hoofd snel aantrekken oefenen, en onderzijde broekpijpen (voor ruimte te maken voor je schoenen) open ritsen en klittenband in grootste stand zetten en dan pas een pakketje maken: bij een stortbui in de middle of nowhere zonder enige beschutting, telt iedere seconde. De overall is overigens absoluut waterdicht.
Nadelen:
- de overall in de binnenzak proppen om er een pakketje van te maken kost moeite.
-"pakketje" is relatief groot en neemt best veel plaats in beslag.
- de rits is wat ielig, het dichtritsen moet je voorzichtig doen anders heb je al snel de giga binnenflap (om regenwater buiten te houden) er tussen zitten (ook dit vooraf oefenen).

Mijn vrouw, die achterop zit heeft een eenvoudige compacte losse broek en regenjas. Echter zij zal geen honderden kilometers in de regen met me rijden. Haar regenpakje is alleen bedoeld om ermee naar een schuilplaats te rijden.
Ter info: grotere afstanden tot vakantieadres overbruggen we tegenwoordig met een motortrailer, óf wij mannen op de motor en de vrouwen met de auto. Heen en terugreis is meestal strak gepland, daarom heb ik gekozen voor een goede motoroverall.
Anders had ik waarschijnlijk gekozen voor een compacter pakketje bestaande uit een losse regenjas en broek.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gebruikersavatar
Peterrt
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jul 2013, 23:25
Type: R1250RT
Bijz: Bouwjaar 2021
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heemskerk
Locatie: Heemskerk

Re: regenkleding

Ongelezen bericht door Peterrt »

alvast bedankt voor de tips die ik heb gekregen, donderdag naar de motorbeurs , wie weet hebben ze daar nog een leuke aanbieding. Ik zal laten weten wat het geworden is .

Groet Peter
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: regenkleding

Ongelezen bericht door japachap »

Beetje laat tot de feest, maar ik gebruik al jaren Damen Leathers regenjas en broek. Vrijwel geruisloos, flexibele, elastiek en droogd snel van de buitenkant af. Gemaakt van een (ademende) rubberachtig coating op de buienkant van de draagende materieel. 'Flexothane' of zo heet dat. Afgelopen jaar zijn andere fabrikanten begonnen met vergelijkbaar materieel- Scott hebben een goede filmpje hier- https://www.youtube.com/watch?v=VfLzyLuzHqA
Er zijn andere, maar ik ben de namen vergeten...
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: regenkleding

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Voor mij ook de regenjas en -broek van Damen/Flexothane.
Gaat gewoon over mijn streetguard pak, je blijft niet alleen droog maar het is ook nog opvallend in de regen en bovendien warm.
Niet goedkoop, €125,- voor de jas en €100,- voor de broek maar heel fijn spul, elastisch en met een hoge kraag.
Als je net als ik iedere dag op de motor zit weet je het wel te waarderen!
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
gasgever
Berichten: 75
Lid geworden op: 10 nov 2009, 22:43
Type: R1200RT
Bijz: Corbin zadel / Nedplex ruit/Sena s20/garmin XT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: regenkleding

Ongelezen bericht door gasgever »

HOI Allen
Ook ik ben in het bezit van de regenbroek en jas van Damen Leathers.
Al jaren in het bezit wel aan de prijs maar ook snel aan en uit te krijgen.
Wat ikzelf ook als groot voordeel zie is dat als na de regenbui de zon
weer gaat schijnen je niet het gevoel hebt om hem zo snel mogelijk weer uit
te doen zoals bij vele andere regenpakken.
Omdat je niet gaat zweten in dit pak.
Motorgroet Ge
Motorgroet Ger
Gebruikersavatar
Peterrt
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jul 2013, 23:25
Type: R1250RT
Bijz: Bouwjaar 2021
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heemskerk
Locatie: Heemskerk

Re: regenkleding

Ongelezen bericht door Peterrt »

zojuist contact gehad met Damen. Ik ga binnenkort naar Breda om daar te kijken en passen en waarschijnlijk dan ook te kopen

Bedankt voor de tips en reacties

Grt Peter
Gesloten

Terug naar “Over: Motorkleding”