The Dutch 1000

Plaats hier een motorevenement dat de moeite waard is om te weten.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Venzent
Berichten: 165
Lid geworden op: 30 okt 2020, 16:30
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

The Dutch 1000

Ongelezen bericht door Venzent »

1000 km in 24 uur. Route door Nederland. Iemand hier al eens gereden of van plan het komende evenement op 3 juli te gaan doen?

Lijkt mij wel een mooie prestatie....

https://thedutch1000.nl/

Sjips, lees net de pagina nog eens door en zie dat inschrijving is gesloten :(

Damn, toch heel benieuwd naar de ervaringen, dus kom maar op :D
Gebruikersavatar
wil_kok
Berichten: 93
Lid geworden op: 16 jul 2009, 08:50
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Locatie: Amersfoort

Re: The Dutch 1000

Ongelezen bericht door wil_kok »

Hoi Venzent,

Wij, mijn motormaat Anne en ik, gaan heb dit jaar rijden.
Dag ervoor een hotel geboekt op 24 km afstand. Op het eind wel naar huis.

Wordt een hele ervaring voor ons. Weet niet goed hoe in te schatten, maar we gaan het gewoon doen Big RT Smile

Groet,
Wil
Gebruikersavatar
Venzent
Berichten: 165
Lid geworden op: 30 okt 2020, 16:30
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: The Dutch 1000

Ongelezen bericht door Venzent »

Ben benieuwd hoe het bevalt. Hopelijk redelijk weer. Laat maar weten hoe het gegaan is _004
fransgabler

Re: The Dutch 1000

Ongelezen bericht door fransgabler »

Venzent schreef: 08 mei 2021, 12:11 Sjips, lees net de pagina nog eens door en zie dat inschrijving is gesloten :(
Da's een best end, ik ben al blij als ik er overdag 600 km uitpers. Daar zitten dan altijd nog wat snelwegkilometers bij, die bij deze 1000 km rit uitdrukkelijk vermeden worden. Ik ben wel benieuwd naar de route, die is nog niet gepubliceerd op MRA. Met enig rekenwerk vooraf kan ik toch even gericht kijken langs de route. Ben dan vooral benieuwd naar de diversiteit aan types motoren die meerijden.

Helaas leiden de route-urls van voorgaande jaren naar verwijderde bestanden. Zo'n afstand van 1000 km past goed binnen Nederland, heb zelfs een 1400 km route in het bestand binnen de landsgrenzen, die overigens niet tijdgebonden is.
.
Schermafbeelding 2021-05-12 om 18.11.03.png
.
Daar komt nog bij dat voor rijders uit het westen en noorden van het land bij een vaste start en finish Siebengewald- wie kent het niet ?- nog eens 170 à 260 km volgen om weer thuis te komen, nog los van die afstand om er überhaupt te komen. Dat worden wel afstanden. _005

Misschien helemaal niet zo erg als je te laat bent bij de inschrijving voor dit jaar ...
Ik zal in ieder geval die dag duimen voor de 150 geregistreerde deelnemers - en voor Wil en Anne in het bijzonder - dat hun motoren en achterwerken het uithouden en dat het droog mag blijven. Een extra kaarsje opsteken kan in dit geval ook geen kwaad.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 12 mei 2021, 18:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fschuurman
Berichten: 353
Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
Type: R1200RT
Bijz: R 1200 RT LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: The Dutch 1000

Ongelezen bericht door fschuurman »

Ik ga ook duimen voor Wil en Anne. Ik zag hem ook enige tijd geleden maar niet ingeschreven vanwege Corona.

De Saddle Sore 1.000 is eigenlijk in Miles en dus 1.609 km. Die is wel lastig te rijden in Nederland of je moet lekker 14 uur (exclusief stops) op de NL snelwegen doorbrengen.

https://scenicapp.space/route/TVLFANrA

Is de Saddle Sore te min voor je, dan is de Iron Butt 1500 iets voor je.

https://scenicapp.space/route/irnKluxK

Leuk om daar een mooie rondreis door Spanje aan vast te plakken om uit te rusten :)

Nogmaals Wil en Anne veel plezier gewenst!
Groet,
Frank

Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
Gebruikersavatar
wil_kok
Berichten: 93
Lid geworden op: 16 jul 2009, 08:50
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Locatie: Amersfoort

Re: The Dutch 1000

Ongelezen bericht door wil_kok »

Grotere afstanden in Nederland is geen probleem hoor.
Afgelopen weekend d0nderdag t/m zondag een ronde gereden van zo'n 1300 km.
Begonnen in Leeuwarden en geëindigd bij Breda.
Overal de grenzen opgezocht dus boven langs de wadden, langs de oostgrens naar het Drielandenpunt en vervolgens langs de zuidgrens naar Tholen.
De route hadden we langer kunnen maken, maar daar was de tijd niet voor.
Ben wel met iedereen eens dat dit iets anders is als 1000 op één dag.
Wij zijn ook benieuwd naar de route en natuurlijk het weer.
fransgabler

Re: The Dutch 1000

Ongelezen bericht door fransgabler »

wil_kok schreef: 12 mei 2021, 15:35 Afgelopen weekend donderdag t/m zondag een ronde gereden van zo'n 1300 km.
Dat soort tochten lijkt me als voorbereiding ook echt wel nodig.

Als rijders zonder enig besef van afstand, concentratievermogen en getrainde 'power in the butt' aan een tocht van 1000 km beginnen komen ze geheid van een koude kermis thuis. Dat je op een RT rijdt helpt wel, maar het blijft een hele kluif. Zo sprak ik onlangs iemand naast een Ducati Monster 1200, die ermee naar Portugal - en weer terug - reed. Daar kan ik me nauwelijks vreugde bij voorstellen, waaruit eens te meer blijkt dat we niet allemaal hetzelfde in elkaar steken.

Binnen één etmaal 24 km + 1000 km + 112 km wegroffelen lijkt zelfs op een RT eerder een beproeving dan een feest, maar voor sommigen is die scheidslijn niet of slecht dunnetjes aanwezig. Je motormaat Anne rijdt ook op een echte tourfiets?
fransgabler

Re: The Dutch 1000

Ongelezen bericht door fransgabler »

De route is bekend en online te downloaden voor de liefhebbers. Hopelijk krijgt de organisatie met het voortijdig en openbaar plaatsen van de route niet teveel te maken met 'wilde rijders'. Bij een beetje weer en als de 2e Astra prik niet tegenvalt zal ik ook een deel rijden, maar precies tegen de richting in. Niemand zal zich daaraan storen en de kans om de deelnemers voorbij te zien rijden is dan het grootst met een tijdschema op pakweg anderhalf uur nauwkeurig.

Nederland is zo klein nog niet dat de route van The Dutch 1000 het uiterste Noorden, Oosten, Zuiden en Westen moet aantikken. Zo worden Friesland, Groningen en Drenthe niet bezocht, evenmin als de kop van Noord-Holland en daarmee ook de afsluitdijk. Wel worden de grenzen van Duitsland bij Kleve en België bij de Beverbeekse heide net aan overschreden. Voor zover ik de route ken - zeg maar van onder Rotterdam t/m Kampen - is het een absoluut leuke route om met de motor te rijden. Maar een end is het!

Door het vermijden van snelwegen worden er - muv Rotterdam - ook grote tunnels gemeden, waarmee vele bruggen en tenminste één pont in zicht komen (mondkapje dus mee). Het is dan wel handig als het met de pont een beetje meezit met de tijd van afvaart. De pont over het Noordzeekanaal kan wel eens 20 minuten duren als die net vanuit de verte vertrekt.

Da's een pont die wel vaste tijden kent en daar is 'op te rijden' door de route te spitsen met de pont als een eindpunt. Anderzijds is dat oponthoud naast ipv op de motor na 679 km en 13 uur en 20 minuten rijden (ex pauzes) wel een uitgelezen gelegenheid om de benen even te strekken. Of de deelnemers zijn dan al zo moe dat het ze niet echt uitmaakt. Dat laatste sluit ik niet uit, omdat de route best interessant is en daarmee ook veel aandacht en concentratie van de deelnemers vraagt.
.
Schermafbeelding 2021-06-06 om 21.04.29.png
De route begint bovenaan de rode route richting zuiden om dan Nederland grotendeels rond te gaan
.
.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
fransgabler

Re: The Dutch 1000

Ongelezen bericht door fransgabler »

Vandaag is het zover, de ochtend en de middag zijn in ieder geval droog en redelijk zonnig. Geen buitensporige hitte, prima motorweer.
Wellicht valt er een buitje aan het eind, maar dat moet nog maar blijken.

Wil en Anne, heel veel succes vandaag. _004.
Leuk om het een en ander terug te horen in deze rubriek, dat motiveert wellicht RT rijders om volgend jaar tijdig in te schrijven.
.
dutch.png
Hopelijk blijft dit jullie zoveel mogelijk bespaard!
.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
fransgabler

Re: The Dutch 1000

Ongelezen bericht door fransgabler »

Helaas geen terugkoppeling gekregen van een van de deelnemers aan de Dutch 10000.

Vlogger Slabside heeft zojuist zijn bijdrage in de vorm van een filmverslag gepost.

Ik had al geen ambitie om mee te doen.
Dat is na het bekijken van het verslag niet veranderd, integendeel.

Zoals Slabside aan het eind er nog net uitperst: "Leuk om gedaan te hebben, maar Gekkenwerk".
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: The Dutch 1000

Ongelezen bericht door MotoCon »

Ik kan me daar ook geen vreugde bij voorstellen.
Ik zie motorrijden niet als een soort competitie ver-plassen...

Het lijkt me zelfs ronduit gevaarlijk.
Mensen die meedoen willen de uitdaging uitrijden, en weigeren dan te stoppen als dat nodig is.

Als meerdaagse route lijkt het me wel aardig, trouwens.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gebruikersavatar
fschuurman
Berichten: 353
Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
Type: R1200RT
Bijz: R 1200 RT LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: The Dutch 1000

Ongelezen bericht door fschuurman »

Dit is een afgeleide van de Iron Butt Association. Die is heel streng kwa veiligheid en dergelijke. Niet voldoende rusten en te hard resulteerd in een diskwalificatie. Het is een soort rally. Dat vind je leuk of niet.
Groet,
Frank

Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
fransgabler

Re: The Dutch 1000

Ongelezen bericht door fransgabler »

Op youtube is ook een impressie gepost van een BMW RT-er, zij het van de K-tak en wel van de 6 cilinder uitvoering.

Het is een leuk verslag van een barre tocht. Op de camping zijn motoren zichtbaar waarvan je je af kunt vragen of hun bestuurders de tocht wel op lengte en duur bij benadering hebben ingeschat. Doorzittende Harley's, zelfs een met een apen-hangstuur, en sportmotoren die een beroep doen op het kraakbeen in de polsen. Onderweg wat spatjes maar ook stromende regen, gecombineerd met invallende duisternis.

Kortom, heerlijk om naar te kijken met een kop koffie achter de Mac.
De impressie is hier te zien.
Gesloten

Terug naar “Motorevenementen”