BMW stopt met grote motorbeurzen

Plaats hier een motorevenement dat de moeite waard is om te weten.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

BMW stopt met grote motorbeurzen

Ongelezen bericht door Berrybeer »

fransgabler

Re: BMW stopt met grote motorbeurzen

Ongelezen bericht door fransgabler »

Met enig gegrinnik heb ik het artikeltje gelezen, vooral de kop boven het artikel deed de mondhoeken omhoog krullen
.
Schermafbeelding 2021-01-28 om 17.59.24.jpg
.
Die motorblaadjes moeten immers volgeschreven worden, zo goed als dat de Spaanse kranten dagelijks pagina's moeten vullen over het voetbal. Ook is er BMW veel aan gelegen om breed en veel in het nieuws te komen.

Wat is er aan de hand?
BMW weet heel goed dat er geen grote beurzen wereldwijd georganiseerd worden tijdens de pandemie. De fabriek heeft nationaal en internationaal hoog ingezet om een bepaalde omzet te halen. Ook in Nederland was dat terug te zien doordat BMW Nederland op oudejaarsdag net genoeg motoren op kenteken plaatste om Yamaha van de eerste plaats af te houden in de verkoopcijfers over 2020. De rook daarvan hangt nog ergens boven Schiphol-Rijk.

BMW heeft zich voorgenomen om wereldwijd 200.000 motoren af te zetten en daarvoor moet wel telkens het nieuws gehaald worden en bij voorkeur met grote koppen naast aansprekende modellen ten opzichte van de concurrentie. Dat aantal lijkt heel groot te zijn, maar vergeleken met de omzetten van bijvoorbeeld Honda met 19,3 miljoen motoren ( 97 X zoveel) stelt het nauwelijks iets voor.

Waar zagen we dat eerder en hoe liep dat af?
In de afgelopen 2 à 3 jaren bezochten ook andere grote merken als Honda en Kawasaki niet langer de grote beurzen. In Utrecht ontbraken ze gedurende een korte periode en er werd voor een eigen verkoopstrategie gekozen. Kawasaki bijvoorbeeld exposeerde nationaal twee keer in het Nationale Militaire museum te Soesterberg. Om maar genoeg mensen te trekken was de toegang gratis en kon ook het museum daarmee gratis bezocht worden. Het was best druk op de kleine stand, maar het werd niet de drukte die een motorbeurs genereert.
Uiteindelijk zijn deze merken weer op hun schreden teruggekeerd en hebben hun nieuwe modellen weer in bijvoorbeeld Utrecht geëxposeerd.

Het is onwaarschijnlijk dat het 'definitief' in de kop van het artikel door BMW bewaarheid wordt. Motoren van vele merken trekken nu eenmaal meer mensen aan en dat is iets wat BMW in de toekomst heel hard nodig zal hebben. De verkoopresultaten worden vooral veroorzaakt door het Gelände Strasse (GS) model, zeg maar de naakte hoogpotige RT. Dat is al jaren zo, maar het is wel een smalle basis als dat type motor als gedateerd wordt ervaren. Het is immers een zware en vooral dure motorfiets.

De RT zelf neemt binnen het traditionele toursegment een unieke positie in, omdat de Pan European en de FJR 1300 niet meer geproduceerd worden. Het John Player Special model van de FJR is het allerlaatste model van Yamaha.

Dat kan voor de RT een enorme boost zijn, maar het kan ook zijn dat het toersegment zich volledig richt op de hoogpoters als de Versys 1000 en de 700-900 reeks van Yamaha, waarmee de BMW RT een model wordt voor de traditionele en wat oudere tourrijder. Of zoals mijn zoon zijn waardering uitspreekt over de motor van z'n Pa: "Een echte ouwe lullenbak' .

Weet hij veel....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gesloten

Terug naar “Motorevenementen”