BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
Onderdeel Quispel Motoren - Deurne

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

motorbanden en motoronderdelen
 

Wat is er te doen?

 

Accu's. toebehoren, energiesystemen
 

Het BMW RT Forum steunt al 8 jaar de CliniClowns

Afremmen op de motor

Rij-impressies en toelichtingen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Luigi Guzman
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 jul 2017, 12:44
Type: R1200RT
Bijz: bouwjaar 2010
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Echt (L)

Afremmen op de motor

Ongelezen bericht door Luigi Guzman »

Beste forumleden, ik ben in het bezit van een Bmw R 1200 RT, bouwjaar 2010.
Wat ik mij afvraag, moet je op een motorfiets op de motor afremmen, net zoals bij een auto? Ik wil nog wel eens sterker afremmen op de motor, maar merk dat het olieverbruik stevig is. Er veel over gelezen de laatste tijd en de algemene tendens is dat het sterk afremmen op de motor het olieverbruik zou versterken?
Hoe kijken jullie daar tegen aan, maar vooral ook, remmen jullie sterk op de boxer af, of juist niet?
Altijd bereid om te leren!

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3135
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Afremmen op de motor

Ongelezen bericht door HansD »

Ik gebruik het heel veel, en gebruik de rem bijna niet. Mijn Rt heeft een quick shifter en daardoor is het terugschakelen nog veel makkelijker.

Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 794
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: 2008 met CC,ESA,Alarm,Citylids,VStream,Zumo660
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Afremmen op de motor

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Ik rem ook zéér vaak op de motor af, en ga de rem pas gebruiken als het nodig is.
Olieverbruik in de afgelopen 200.000 km altijd onder de 1 liter per 10.000 km, maw zelden bijvullen tussen de beurten in.
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.

Gebruikersavatar
RobNIJ
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 apr 2008, 22:18
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Nijmegen
Locatie: Nijmegen/NL

Re: Afremmen op de motor

Ongelezen bericht door RobNIJ »

ik rem ook bijna alleen op de motor en heb bijna geen olieverbruik.
Houdhetrubberonder
Robbie uit Nijmegen
R1200RT 2006
(R1150RT 2004)
(R1100RT 1998)
(K1100LT 1996)

Gebruikersavatar
RendeRT
2020
2020
Berichten: 251
Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
Type: R1200RT
Bijz: 2011,
Thunder-Grey
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stiens

Re: Afremmen op de motor

Ongelezen bericht door RendeRT »

Zo mogelijk rem ik af op de motor. Olieverbruik is ongeveer 1:12000. Dat ligt gelukkig ver onder wat BMW nog normaal vindt/vond, namelijk 1:1000!
Laatst gewijzigd door RendeRT op 23 jul 2020, 23:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Nu: R1200RT (2011), Daarvoor R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); TomTom 400; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka; Dolomieten.

Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 597
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Afremmen op de motor

Ongelezen bericht door siebke »

Ik kan me niet vinden in de stelling van hoog olieverbruik bij afremmen op de motor. De RXXXXRT staat bekend om zijn sterk remmende werking op de motor, evenals zijn olieverbruik. Bij mijn -1100- lag dat wel beduidend hoger dan bij de -1200- waar het niet noemenswaardig is. Met da auto moet ik veel vaker de gewone rem gebruiken.
Mensen zijn niet lastig. Mensen zijn verschillend, en dat is lastig

Gebruikersavatar
Baird
2020
2020
Berichten: 3978
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Afremmen op de motor

Ongelezen bericht door Baird »

Afremmen op de motor is prima maar overdrijf niet, een motor is primair gemaakt om aan te drijven en niet om te remmen. Remmen zijn gemaakt om te remmen en remblokjes zijn goedkoper dan een revisie vanwege verkoolde olieschraap- en compressieveren door het verbranden van aangezogen olie waardoor die hun werk niet goed meer kunnen doen.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 400k+ km

Gebruikersavatar
Jazzbass
Berichten: 114
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Anniversary edition 2013;Navi4;Vstream Z2403
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Afremmen op de motor

Ongelezen bericht door Jazzbass »

R1200RT bouwjaar 2013, en ik maak gebruik van het remmende vermogen van de motor. Verbruik 1:7000.

Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 386
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Afremmen op de motor

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Wellicht ten overvloede, maar de boxer remt heerlijk op de motor. Vorig jaar in Sauerland nog gemerkt. Daar waar de auto in zijn eerste versnelling nog wegliep berg-af, kan je de RT zonder remmen heerlijk gecontroleerd laten afdalen. De zegeningen van de compressie.
Af en toe een lekker plopje uit de uitlaat.

Stanny de la Ruelle
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 feb 2020, 09:58
Type: R1100RT
Bijz: Glacier green
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Afremmen op de motor

Ongelezen bericht door Stanny de la Ruelle »

Afremmen op de motor (1100RT) vind ik heerlijk, en ook het terugschakelen gaat daardoor veel soepelder. Hiermee weet ik het toerental nl. veel makkelijker op te vangen ipv die harde klappen van de versnellingsbak te moeten aanhoren.
Verbruik van de olie is daardoor ook beduidend hoger dan in het begin toen ik nog wat “braafjes” remde enz.

Maar of dit nou zo goed is voor de motor vroeg ik mezelf ook af, en het antwoord van Bert weet mijn vermoeden dus te beamen.
Maar ja, plezier hebben kost geld

Gebruikersavatar
beckysmile
Berichten: 653
Lid geworden op: 29 jul 2013, 13:01
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA LC, triple black met Puig
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Landgraaf
Locatie: Landgraaf

Re: Afremmen op de motor

Ongelezen bericht door beckysmile »

Olieverbruik tijdens remmen op de motor is m.i. technisch wel verklaarbaar:
tijdens de 1e neergaande slag (inlaatslag) van de zuiger zal er onderdruk ontstaan in de cilinder, normaal wordt er dan lucht + benzine toegevoerd via het gasklephuis.
Tijdens remmen op de motor gebeurt dit laatste uiteraard niet.
De onderdruk ontstaat evenwel nog steeds en zal zichzelf proberen op te heffen.
De enige route die daarvoor nog bestaat op dat moment is langs de zuigerveren, dat hierbij olie mee kan komen moge duidelijk zijn.
Resultaat van veel en langdurig op de motor afremmen zal dan ook enige zwarte of donkerbruine aanslag op de bougies zijn, en een iets verhoogd olieverbruik.
Naarmate de slijtage in je blok gevorderd is, zal dit verschijnsel erger worden, maar echt schadelijk lijkt me dit niet, tenzij het echt extreme vormen gaat aannemen, maar dan lijkt revisie ook wel op zijn plaats.

De enige vraag die mijn eigen theorie oproept is dan, hoe kan het dat de jongere motoren van BMW (waaronder mijn GS LC) hier veel minder of zelfs geen last van hebben.

Ik heb net een week Oostenrijk achter de rug, met veel bergpassen en dus veel remmen op de motor (want dat klinkt inderdaad zo vet), en toch geen druppel olie verbruikt.
Sterker nog, tijdens de laatste 10kkm is het oliepeil iets gestegen.
Condenswater is onwaarschijnlijk, dat had dan na de afgelopen week wel weg moeten zijn.
De dealer mag er komende maand eens naar kijken, kleine beurt en laatste inspectie voor de garantie.

Groet, Aad
Haast kun je alleen maar voorkomen, door op tijd te vertrekken.
Voorheen CB350F, CB550F, GL1000K1, Pacific Coast, GTS, CB500N, Magna V45, CB500N, R1100RT (TL), R1150RT, nu R1200GSA LC

Gebruikersavatar
Baird
2020
2020
Berichten: 3978
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Afremmen op de motor

Ongelezen bericht door Baird »

beckysmile schreef:
02 aug 2020, 10:15

De enige vraag die mijn eigen theorie oproept is dan, hoe kan het dat de jongere motoren van BMW (waaronder mijn GS LC) hier veel minder of zelfs geen last van hebben.
dan een/het antwoord op je vraag:

Een vloeistof gekoeld blok werkt binnen een veel kleinere temperatuursband en daardoor kunnen de mechanische toleranties van de onderdelen veel kleiner zijn dan bij een lucht gekoeld blok. Mooie voorbeeld de motoren die buurman Adolf een tijdje terug gebruikte in Afrika waren anders dan die in de Noordelijke gebieden, zuigers en cilinders van de blokken waren niet uitwisselbaar, de één liep meteen vast, de ander had geen vermogen door gebrek aan compressie.

Ander voorbeeld zijn de moderne (o.a. F1) racemotoren: die worden met externe aansluitingen op het koelsysteem op de juiste temperatuur gebracht vóórdat ze gestart worden, anders lopen ze meteen vast, een heel smalle temperatuurband waarin ze mogen werken (en dat dan heel goed doen!)

De LC heeft precisie koeling waar het nodig is en daarom kleinere toleranties, minder lekverliezen en minder ook olieverbruik. Ik heb de zelfde ervaring net het olieverbruik als jij.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 400k+ km

Plaats reactie

Terug naar “Praktische rijtechnieken”