Dagje motor circuit training Midland circuit Lelystad

Rij-impressies en toelichtingen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Dagje motor circuit training Midland circuit Lelystad

Ongelezen bericht door HansD »

Ik heb afgelopen vrijdag deelgenomen aan een motor circuit training op het Midland circuit in Lelystad en dat is erg goed bevallen. Ik wilde al langere tijd mijn bochtentechniek verbeteren en was ook wel weer toe aan lekker bochtjes rijden.
Ik had al ingeschreven in april maar door de corona pandemie kon dit pas nu.

In Lelystad aangekomen bleek ik de enige toerfiets. Iedereen kwam met de prachtigste sportfietsen aanzetten, vaak op een aanhanger. Ducatis, Suzuki gsx-r, fireblades, noem het maar op...... en dus een Rt :)

De training was van 16:00 tot 20:00 en er werd om beurten in 3 groepen gereden, van beginner tot echte snelle jongens. Elke stint was 10 minuten, waarna 20 minuten pauze voor evaluatie en een slokje water. 10 minuten lijkt niet erg lang maar ik kwam telkens totaal bezweet van de motor - het was best hard werken en heel mooi weer, zonnig 28 graden.
De begeleiding en veiligheid waren prima geregeld. Naast uitleg over alle regels was er voor elke groep een voor- en achterrijder. Inhalen was verboden, tenzij op aangeven van de voorrijder. Deze voorrijder geeft de ideale lijnen aan en past zijn tempo aan aan de groep.
Na elke stint was er ook gelegenheid om van groep te wisselen, om te zorgen dat iedereen in een groep zat die bij hem of haar past.
De eerste stint gaat heel rustig en de voorrijder kijkt dan wat ieders tempo is. Na wat aanwijzingen gaat het daarna elke stint iets harder.

Het Midland circuit heeft een kombaan als buitenbaan en heel veel korte bochten in het binnencircuit waardoor je bijna alles in zijn 2 kunt rijden. Alleen op de kombaan schakelde ik even naar 3, in de latere stints toen het wat harder ging.

De belangrijkste leerpunten voor mij waren: verder vooruit kijken, meer gaan verzitten en meer vertrouwen bocht uit. Daarbij is beter kijken veruit het belangrijkst. Na 1 of 2 stints ken je het circuit uit je hoofd, en weet je precies welke bochten eraan komen, dus kun je je volledig concentreren op je kijktechniek en ideale lijn. Al doende ging het bij mij steeds beter en werd het daardoor nog leuker. Ongemerkt ga je dan best hard en kwam ik overal met mijn voeten aan de grond. Oplossing is dan je voet met de bal op je stepje zetten aan de binnenkant van de bocht, en dat hielp inderdaad.

Na 5 stints was het feest rond 19:30 al weer afgelopen en ging Ik weer op huis aan. Veel geleerd, en enorm veel lol gehad, niet gevallen (ook niet onbelangrijk) en ..... de schaamranden van mijn banden zijn er eindelijk af. _004
Laatst gewijzigd door HansD op 14 jun 2020, 16:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: DAgje motor circuit training Midland circuit Lelystad

Ongelezen bericht door HansD »

Bijna alleen maar sportmotoren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: DAgje motor circuit training Midland circuit Lelystad

Ongelezen bericht door HansD »

En daar sta je dan met je Rt :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
beckysmile

Re: DAgje motor circuit training Midland circuit Lelystad

Ongelezen bericht door beckysmile »

de schaamranden van mijn banden zijn er eindelijk af.
Had niet gedacht dat jij die nog had Hans, leuk om te horen dat je plezier hebt gehad en ook nog wat geleerd.
Ik doe zelf ook een poging om zoiets te volgen, maar dan uiteraard in het zuiden, maar ook bij mij gooit de coronacrisis roet in het eten.
1e mogelijkheid viel in een werkcyclus, 2e mogelijkheid zit ik in Oostenrijk (jaja, met de GS) dus het wordt waarschijnlijk augustus of zo.

Schaamranden eraf rijden kost op een GS trouwens wel meer moeite dan op de RT, maar het gaat wel.

Groet, Aad
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: DAgje motor circuit training Midland circuit Lelystad

Ongelezen bericht door HansD »

Er werden ook fotos gemaakt en ik heb er een paar gekocht. Niet goedkoop, maar best leuk toch!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: DAgje motor circuit training Midland circuit Lelystad

Ongelezen bericht door EileRT »

SUPER! Bedankt voor het delen van je ervaring Hans. En ja, LOL en blijven LEREN gaan prima samen! Big RT Smile
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: DAgje motor circuit training Midland circuit Lelystad

Ongelezen bericht door Baird »

Mooi man! Zo heerlijk te weten dat er geen verkeer van rechts komt, geen tegenliggers, geen onbekende troep op straat en je volledig kunt concentreren op je jezelf en wat beter moet bij het volgende rondje! _004

Die bal van de voet op de step doe ik al heel lang en daarom zeker ondanks mijn lange benen geen voetstep verlagers voor mij :D
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: DAgje motor circuit training Midland circuit Lelystad

Ongelezen bericht door HansD »

beckysmile schreef: 14 jun 2020, 13:09
de schaamranden van mijn banden zijn er eindelijk af.
Had niet gedacht dat jij die nog had Hans, leuk om te horen dat je plezier hebt gehad en ook nog wat geleerd.
Ik doe zelf ook een poging om zoiets te volgen, maar dan uiteraard in het zuiden, maar ook bij mij gooit de coronacrisis roet in het eten.
1e mogelijkheid viel in een werkcyclus, 2e mogelijkheid zit ik in Oostenrijk (jaja, met de GS) dus het wordt waarschijnlijk augustus of zo.

Schaamranden eraf rijden kost op een GS trouwens wel meer moeite dan op de RT, maar het gaat wel.

Groet, Aad
Ik rijd alleen maar snelweg (woon-werk) en bijna geen bochten. En de afgelopen maanden waren de ardennen en de eifel niet bereikbaar, en moest ik ook thuis werken. Ik moest mijn motor afstoffen voordat ik erop uit ging.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: DAgje motor circuit training Midland circuit Lelystad

Ongelezen bericht door Baird »

beckysmile schreef: knip knip

Schaamranden eraf rijden kost op een GS trouwens wel meer moeite dan op de RT, maar het gaat wel.

Groet, Aad
Dat verklaart dus waarom ik daar zo veel moeite voor moet doen (op de openbare weg) 8)_ .....
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: DAgje motor circuit training Midland circuit Lelystad

Ongelezen bericht door HansD »

Baird schreef: 14 jun 2020, 13:14 Die bal van de voet op de step doe ik al heel lang en daarom zeker ondanks mijn lange benen geen voetstep verlagers voor mij :D
Ja dat is echt zonde, voetsteunverlagers op een LC.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: DAgje motor circuit training Midland circuit Lelystad

Ongelezen bericht door HansD »

Mocht je ook zin krijgen:

https://motorcircuittraining.nl/

Er zijn best veel circuits verspreid over Nederland en Belgie, en je kunt bijna elk weekend rijden.
Wel op tijd inschrijven, want een aantal zit al vol.

Overigens: ik was voor een vrijdagmiddag op Midland circuit Lelystad €80 kwijt.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: DAgje motor circuit training Midland circuit Lelystad

Ongelezen bericht door HansD »

EileRT schreef: 14 jun 2020, 13:13 SUPER! Bedankt voor het delen van je ervaring Hans. En ja, LOL en blijven LEREN gaan prima samen! Big RT Smile
Bedankt Eilert. Het was ook best leuk om met een Rt met alle koffers er nog op een aantal sportfietsen voor te blijven :D
reneRT
Berichten: 117
Lid geworden op: 14 mar 2018, 21:01
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Groen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rijswijk

Re: DAgje motor circuit training Midland circuit Lelystad

Ongelezen bericht door reneRT »

Leuk.
En zo te zien is textielkleding toegestaan.
Gr,
René
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: DAgje motor circuit training Midland circuit Lelystad

Ongelezen bericht door HansD »

reneRT schreef: 14 jun 2020, 14:11 Leuk.
En zo te zien is textielkleding toegestaan.
Ja klopt. Al hebben de meeste rijders een leren pak aan. motorspijkerbroeken mogen niet.
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: DAgje motor circuit training Midland circuit Lelystad

Ongelezen bericht door Lemoi »

HansD schreef: 14 jun 2020, 13:28
Baird schreef: 14 jun 2020, 13:14 Die bal van de voet op de step doe ik al heel lang en daarom zeker ondanks mijn lange benen geen voetstep verlagers voor mij :D
Ja dat is echt zonde, voetsteunverlagers op een LC.
Ligt eraan.Als je +/- 6 a 7 uur achter elkaar op de motor zit (rij veel buitenland voor werk) zijn deze zeker een uitkomst. En als ik ze niet heb zit ik met mijn knieen tegen die tank "overstaande flappen" (als je begrijpt wat ik bedoel ;-| ). Rijd ook niet prettig. Ben blij dat ik ze heb. Beter voor mijn gezondheid (vind ik ook veel belangrijker dan hard door de bochten te kunnen ;-) )
Recreatief of korte afstanden zal niet zo'n probleem zijn nee.
En als je nog harder door de bochten wilt, je achterste verschuiven en motor rechter houden. En elke keer als ik in Oostenrijk in de bergen rij kan ik de meeste recreatieve buikschuivers nog bijhouden, dus zo slecht zal het niet zijn ;-)
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: DAgje motor circuit training Midland circuit Lelystad

Ongelezen bericht door HansD »

Lemoi schreef: 15 jun 2020, 12:50
HansD schreef: 14 jun 2020, 13:28
Baird schreef: 14 jun 2020, 13:14 Die bal van de voet op de step doe ik al heel lang en daarom zeker ondanks mijn lange benen geen voetstep verlagers voor mij :D
Ja dat is echt zonde, voetsteunverlagers op een LC.
Ligt eraan.Als je +/- 6 a 7 uur achter elkaar op de motor zit (rij veel buitenland voor werk) zijn deze zeker een uitkomst. En als ik ze niet heb zit ik met mijn knieen tegen die tank "overstaande flappen" (als je begrijpt wat ik bedoel ;-| ). Rijd ook niet prettig. Ben blij dat ik ze heb. Beter voor mijn gezondheid (vind ik ook veel belangrijker dan hard door de bochten te kunnen ;-) )
Recreatief of korte afstanden zal niet zo'n probleem zijn nee.
En als je nog harder door de bochten wilt, je achterste verschuiven en motor rechter houden. En elke keer als ik in Oostenrijk in de bergen rij kan ik de meeste recreatieve buikschuivers nog bijhouden, dus zo slecht zal het niet zijn ;-)
Ik begrijp het helemaal, want ik had ze ook op mijn vorige Rt. Als je veel rijdt is zithouding heel belangrijk. Maar ik kwam dan op rotondes en in de Eifel wel regelmatig met de voeten en stepjes aan de grond. Het is een persoonlijke keuze: ik ben blij dat ik ze niet heb, en jij dat je ze wel hebt. Mooi toch, allebei blij!
Gebruikersavatar
Henk7777
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
Type: Overig R-serie
Bijz: 40 jaar GS editie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Locatie: Ter Aar

Re: Dagje motor circuit training Midland circuit Lelystad

Ongelezen bericht door Henk7777 »

De verzekering van mijn motor moest laatst verlengt worden en de voorwaarden zijn aangepast..

Nu las ik daar in dat rijden op en circuit niet verzekerd is, ook niet als dit trainingen zijn..
En ook als het op en klein circuit is..

Ik wil er alleen maar mee zeggen....wees hier dus wel bewust van....je bent niet verzekerd...


Henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Dagje motor circuit training Midland circuit Lelystad

Ongelezen bericht door HansD »

Henk7777 schreef: 15 jun 2020, 14:31 De verzekering van mijn motor moest laatst verlengt worden en de voorwaarden zijn aangepast..

Nu las ik daar in dat rijden op en circuit niet verzekerd is, ook niet als dit trainingen zijn..
En ook als het op en klein circuit is..

Ik wil er alleen maar mee zeggen....wees hier dus wel bewust van....je bent niet verzekerd...


Henk7777
Goed punt Henk. Vandaar ook mijn opmerking “niet gevallen (ook niet onbelangrijk)”.
Ik heb wel eens een veiligheidstraining gedaan waarbij je een 1-dags verzekering kon afsluiten, maar daar heb ik hier niemand over gehoord.
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: DAgje motor circuit training Midland circuit Lelystad

Ongelezen bericht door Lemoi »

HansD schreef: 15 jun 2020, 13:41
Lemoi schreef: 15 jun 2020, 12:50
HansD schreef: 14 jun 2020, 13:28
Baird schreef: 14 jun 2020, 13:14 Die bal van de voet op de step doe ik al heel lang en daarom zeker ondanks mijn lange benen geen voetstep verlagers voor mij :D
Ja dat is echt zonde, voetsteunverlagers op een LC.
Ligt eraan.Als je +/- 6 a 7 uur achter elkaar op de motor zit (rij veel buitenland voor werk) zijn deze zeker een uitkomst. En als ik ze niet heb zit ik met mijn knieen tegen die tank "overstaande flappen" (als je begrijpt wat ik bedoel ;-| ). Rijd ook niet prettig. Ben blij dat ik ze heb. Beter voor mijn gezondheid (vind ik ook veel belangrijker dan hard door de bochten te kunnen ;-) )
Recreatief of korte afstanden zal niet zo'n probleem zijn nee.
En als je nog harder door de bochten wilt, je achterste verschuiven en motor rechter houden. En elke keer als ik in Oostenrijk in de bergen rij kan ik de meeste recreatieve buikschuivers nog bijhouden, dus zo slecht zal het niet zijn ;-)
Ik begrijp het helemaal, want ik had ze ook op mijn vorige Rt. Als je veel rijdt is zithouding heel belangrijk. Maar ik kwam dan op rotondes en in de Eifel wel regelmatig met de voeten en stepjes aan de grond. Het is een persoonlijke keuze: ik ben blij dat ik ze niet heb, en jij dat je ze wel hebt. Mooi toch, allebei blij!
ach dat stepjes aan de grond is geen probleem. Klapt de steun wat dubbel. Heb ik geen last van. Moet alleen opletten dat die bolle schroefjes er niet teveel afslijten. Heb er tot nu toe geen last van gehad.
En ja ieder zijn voorkeur ;-) . Mijne is dus mijn gezondheid. :-) Misschien als ik niet zoveel zou rijden zou het misschien geen probleem zijn
Gebruikersavatar
marMichi
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 jun 2020, 09:26
Type: R1200RT
Bijz: Bj 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Overijssel

Re: DAgje motor circuit training Midland circuit Lelystad

Ongelezen bericht door marMichi »

HansD schreef: 14 jun 2020, 13:34
EileRT schreef: 14 jun 2020, 13:13 SUPER! Bedankt voor het delen van je ervaring Hans. En ja, LOL en blijven LEREN gaan prima samen! Big RT Smile
Bedankt Eilert. Het was ook best leuk om met een Rt met alle koffers er nog op een aantal sportfietsen voor te blijven :D
Weet me nog te herrineren dat ik zo'n 15 jaar geleden ook een circuit training heb gedaan, met mijn kawa ZX10, en wat vrienden op sport motoren.
Wij konden natuurlijk rijden :mad: dachten we. Totdat de voorrijder met zijn Panam volledig met koffers ons helemaal zoek reed.
Wel inderdaad ook heel veel geleerd daar, wat nu op de -1200- nog steeds van pas komt.
Gesloten

Terug naar “Praktische rijtechnieken”