Groot verschil in rijgedrag tussen R1150RT en R1200RT

Rij-impressies en toelichtingen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
MartinTB
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 jul 2021, 22:37
Type: R1200RT
Bijz: mijn droom
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Oosthuizen

Groot verschil in rijgedrag tussen R1150RT en R1200RT

Ongelezen bericht door MartinTB »

Ik heb mijn ouwe trouwe -1150- een kleine 3 wk geleden ingewiseld voor een -1200- .
Nu ben ik wel een dagelijkse rijder en tot 5 jaar geleden reed ik zomer en winter,
Zelfs met sneuw,hagel enz .
Ik ben een rustige rijder die heel af en toe toch het niet kon laten om even toch ....... !!
De R1150RT had totaal geen geheimen meer voor mij.
Nu was het begin met de -1200- iets onwennig en ik merkte dat ik niet meer zo vanzelfsprekend en snel de bochten pakte.
Het leek wel of er een soort overstuur was ,en de bochten nam ik iets minder snel maar evengoed ging de R1200RT
wel veel platter door de bocht. Dit voelde toch niet helemaal vertrouwt aan.
Dat is toch wel raar met mijn rij ervaring op de R1150RT en ook met andere motoren de afgelopen 30 jaar.
Ik heb afgelopen wekend proef gereden met een Bagster zadel en de bochten waren meteen veel beter ,ik had meer
contole door het betere stevigere zadel.
Ik denk er aan om toch nog ergens een kleine bochten cursus/training te volgen , ditis altijd goed om te doen !!
Zijn er nog meer R1200RT rijders die dit stuurgedrag is opgevallen ?
En zijn er michien nog handige tips !
Eventueel ervaringen met de -1200- of cursusen ?
[groet]
MartinTB
Laatst gewijzigd door MartinTB op 02 aug 2021, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW R1200RT 2006 ~Grip Puppies~Ride On ~USB~Ram Mound~Kaoko Control~Schad SH59X Alu Flex~VStream~Abus Granit.
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Groot verschil in rijgedrag tussen R1150RT en R1200RT

Ongelezen bericht door mkoskamp »

In mijn ervaring stuurt de R1200RT lichter in de bochten maar zeker niet minder stabiel. Ik denk dat je het verschil misschien in de banden moet zoeken. Als de banden zijn 'afgeplat' dan valt de motor wat meer in de bocht. Ook de Michelin Pilot Road banden zijn wat ronder en daardoor valt de motor wat meer in de bochten.
fransgabler

Re: Groot verschil in rijgedrag tussen R1150RT en R1200RT

Ongelezen bericht door fransgabler »

MartinTB schreef: 02 aug 2021, 10:49 Nu was het begin met de -1200- iets onwennig en ik merkte dat ik niet meer zo vanzelfsprekend en snel de bochten pakte.
Het leek wel of er een soort overstuur was ,en de bochten nam ik iets minder snel maar evengoed ging de R1200RT
wel veel platter door de bocht. Dit voelde toch niet helemaal vertrouwt aan.

Zijn er nog meer R1200RT rijders die dit stuurgedrag is opgevallen ?
En zijn er misschien nog handige tips !

Een R1150 RT stuurt wat beter dan een R1200 RT, hoewel MKoskamp terecht opmerkt dat de banden een belangrijke rol spelen. Het zwaartepunt van de 1150 lijkt ook wat lager te liggen, wat mogelijk met de zitpositie 'in' ipv 'op' de motor te maken heeft. Ik reed 40 k km op een R1150 RT en het laatste jaar 15k km op een R1200 RT.

Op de R1150 RT en de R1200 RT OHC had ik nieuwe Road 5 banden laten monteren, die zich onder alle omstandigheden betrouwbaar laten gelden. Op mijn huidige R1200 RT DOHC zaten bij aankoop zgan Pilot Road 4 banden met een diep profiel. Die Road 4 gaan er beide af, ondanks dat ik vorige week in de Alpen het profiel van uitsluitend de voorband afgumde. De Michelin Pilot Road 4 vind ik niet heel prettig in algemene zin - zeer gevoelig voor lengtevoren - en zelfs wat onvoorspelbaar sturen. Beetje zonde met flink wat profiel op de dikke achterband, maar ik voel me graag zeker in de bochten.

Hoewel een bochtencursus zelden kwaad kan, zou ik je adviseren in eerste instantie te gaan voor andere banden. Zeker als je al zo lang rijdt.
Uiteraard in de GT uitvoering vanwege het gewicht van de RT.

Die cursus kan dan altijd nog.
MartinTB
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 jul 2021, 22:37
Type: R1200RT
Bijz: mijn droom
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Oosthuizen

Re: Groot verschil in rijgedrag tussen R1150RT en R1200RT

Ongelezen bericht door MartinTB »

Ik vermoed ook dat ik door jaren lang rijden en versmelten met de R1150RT dat het rijden op deze motor een 2e natuur is geworden en dat dit ook in de bovenkamer gereset moet worden . De omschrijving als onstabiel klopt niet echt , het is een zeer stabiele motor met een heel ander zwaartepunt! En dat idd het iets hogere zwaartepunt en gedrag ook wennen is . Op de R1150RT had ik als laatste , Bridgestone Battlax , tot nu toe vind ik dit de allerbeste Motorband , alles wat Bridgestone over deze band vermeld is zeer bescheiden!
Op de R1200RT zit idd Plot 4 met nog meer dan voldoende profiel deze vind ik zelf niet zo heel lekker rijden.
Het is zonde om deze niet op te rijden , maar goed de wissel zal dus wel sneller gebeuren dan de planning!
Het Bagster zadel geeft ook een zeer grote verbetering in het rijgedrag .
Het klinkt als een ramp maar dat is het absoluut niet !!
Ik heb nu in 3 WK ongeveer 1700 km in NL gereden en het gaat steeds beter , zelfs met de plot 4 .
En ik geniet giga van de extra Paarden maar was benieuwd naar ervaringen van andere R1200RT rijders!
Verbeter tips bijven welkom
BMW R1200RT 2006 ~Grip Puppies~Ride On ~USB~Ram Mound~Kaoko Control~Schad SH59X Alu Flex~VStream~Abus Granit.
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Groot verschil in rijgedrag tussen R1150RT en R1200RT

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Ik vermoedde al de Michelen banden. Het is smaakafhankelijk maar ik ben zeer tevreden met de BT 034GT banden. Blijven mooi rond en voelen erg stabiel.
Daanaast, gun jezelf de tijd om te wennen. Zelf ben ik van een 1100 naar een 1200 gegaan. Voor mij een wereld van verschil. Maar ik had wel even tijd nodig om opnieuw te wennen voordat ik hem over de rotondes smeet.
Mijn advies, lekker rijden en ga niet over je eigen grenzen. Rijd de banden op en kies dan een merk banden dat je wil.
MartinTB
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 jul 2021, 22:37
Type: R1200RT
Bijz: mijn droom
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Oosthuizen

Re: Groot verschil in rijgedrag tussen R1150RT en R1200RT

Ongelezen bericht door MartinTB »

Ik heb een groot vermoeden dat de bandenwissel er eerder aankomt dan de levensduur!
Big RT Smile !
En welke er op komen is voor mij al bekend !
De Bridgestones _004 Big RT Smile

Dankjewel voor de tips _004

-groet-
MartinTB
BMW R1200RT 2006 ~Grip Puppies~Ride On ~USB~Ram Mound~Kaoko Control~Schad SH59X Alu Flex~VStream~Abus Granit.
Gesloten

Terug naar “Praktische rijtechnieken”