Onderwerp 1: Hoog rijden bij in- en uitvoegen

Rij-impressies en toelichtingen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
RhanRT

Onderwerp 1: Hoog rijden bij in- en uitvoegen

Ongelezen bericht door RhanRT »

Hoog rijden

[youtube]NlkRNiQwL2Q[/youtube]
Het hoog rijden zoals in dit filmpje getoond geeft de mogelijkheid aan van een andere rijlijn dan dat je waarschijnlijk gewend was.
Moet je hoog rijden? Nee, je kan hoog rijden! Heeft hoog rijden een voordeel? Ja het voordeel ligt in het maken van een grotere bochtstraal met minder kantelen, waardoor je iets sneller zou kunnen gaan rijden, met de motor dan dat je de binnenbocht zou maken met dezelfde snelheid, immers dat laatste betekent juist meer kantelen door de kleinere bochtstraal.

Let wel het gaat er niet om om sneller te gaan rijden, alhoewel dat wel degelijk kan, en het gaat er ook niet om om eerder uit de bocht te komen dan diegene die in de binnenbocht zit, alhoewel dat ook wel degelijk kan, nee..... het gaat ons om meer stabiliteit in een bocht met de motor!

Ik ga niet direct alles voorkauwen, denk hier maar eens over na, want ik wil juist het interactieve hierin met jullie bereiken.

Je hebt nu feitelijk alle ingrediënten om met gerichte vragen te komen, graag in de vorm van:
1. hoe?
2. wat?
3. waarom?

zie met belangstelling jullie reacties tegemoet.

[groet]
RhanRT
Inspector Gadget

Re: Onderwerp 1: Hoog rijden bij in- en uitvoegen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

1 - Hoe
Hoe bepaal je dat het verstandig/gewenst is hoog te rijden?
Zijn er ook momenten dat je juist niet hoog moet gaan rijden?
Als ik naar je andere opname bekijk, zie ik dat je in de groepsrit, af-en-toe ook de andere weghelft gebruikt (bij een bocht naar rechts).
Mij is geleerd dat nimmer te doen (verboden? _001).
Het lijkt mij wel overzichtelijker, je kunt immers veel verder (en eerder) de bocht in kijken.

2 - Wat
Zijn de technieken nog anders bij het hoog rijden?
Anders dan het dus later insturen op een bocht (denk ik), en waarschijnlijk minder kantelen maar meer sturen met de heupen?
Het eerder opzoeken van de bochtenstraal, dus kijken waar je naar toe wilt.
Wellicht ook wat meer gebruik van het gas om komende uit de bocht om te versnellen om stabiliteit te behouden?

3 - Waarom
Je spreekt over meer stabiliteit, maar in een dergelijke hogere bocht heb je minder marges (volgens mij) om een eventuele fout (bijv. niet tijdig opmerken van vuil op het wegdek) of een correctie uit te voeren als je te snel de hogere bocht ingegaan bent.
Mijn gevoel zegt mij dat je zo'n correctie dan oplost door het gas te minderen, stuurcorrectie te doen en zeker niet te remmen.
Maar ik kan het helemaal mis hebben, ik ben vooralsnog geen hoogrijder.
Mij is geleerd op 2/3 van de weghelft te rijden (daar waar de bestuurder ongeveer ook zit in de vierwielige) of anders in het midden van het wegdek.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Onderwerp 1: Hoog rijden bij in- en uitvoegen

Ongelezen bericht door HansD »

Ik vind dit een interessante en nuttige nieuwe serie topics. En ook weer eens wat anders.
Alleen, ik begrijp het idee achter hoog rijden niet en heb vergelijkbare vragen als dmm.

Wat is het nut ervan en waarom is het stabieler? Dat wordt ook niet duidelijk uit het filmje.
Ik rijd zelf hoog totdat ik door de bocht kan kijken en dan laag, hoog . Dat is volgens mij het snelst en met de -1200- en de Michelin PR2 banden super stabiel.
Ook heb ik dezelfde gedachten en zie de zelfde risicos van voortdurend hoog rijden.

Dus graag wat meer toelichting.

Hans
RhanRT

Re: Onderwerp 1: Hoog rijden bij in- en uitvoegen

Ongelezen bericht door RhanRT »

Hoi dutchmidiman en Hans D,

Goede vragen van beiden en zo het kan zal ik ze in het weekend beantwoorden.
In die tussentijd kunnen er nog andere vragen komen en dan is het gewoon efficiënter werken voor beantwoording.
Bovendien heb ik ook nog mijn werk en kan niet altijd direct reageren op ons forum, of ik moet rekening houden met de ritten die ik maak.
Zo ga ik aanstaande zaterdag weer een rit rijden met de IPA (International Police Association) en heb daarna de pijp wel weer even leeg :)

Maar ik lees wel tussendoor alle berichtjes.

groet,

RhanRT
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Onderwerp 1: Hoog rijden bij in- en uitvoegen

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Ik vraag me af wat het "nieuwe" hieraan is. Bij de rijvaardigheidstrainingen die ik gevolgd heb (gegeven door rijinstructeurs van de KMar), is mij geleerd bochten altijd 'van buiten naar binnen' te rijden. Dus beginnen aan de buitenkant van de bocht en zodra je de bocht helemaal kunt overzien, inkantelen. Linkerbocht dus beginnen tegen de rechterkant van de rijbaan en rechterbocht tegen de wegas. Voordeel is dat je op deze manier zoveel mogelijk van de bocht kunt overzien, en dus veel tijd hebt om te reageren op mogelijke, 'moeilijke' situaties. Ik heb een keer in een haakse bocht zo een tegenligger op 'mijn' weghelft kunnen ontwijken.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
BMW Tijger

Re: Onderwerp 1: Hoog rijden bij in- en uitvoegen

Ongelezen bericht door BMW Tijger »

Ben het helemaal met pa pinkelman eens _004 je gaat hoog of (buiten) rijden om zo beter en verder door de bocht te kunnen kijken en als je dat goed doet kun je tegenliggers welke vaak ook tegen of over de as van de weg rijden gemakkelijker ontwijken door op dat moment even door te kantelen.
Dit zijn zaken welke de instructeurs van LCVM je echt leren tijdens hun bergtrainingen, Ik heb al verschillende keren mogen ervaren hoe dat werkt en dat geeft toch wel een goed gevoel. Want bij motor rijden blijft vooral goed blijven kijken een zaak van levensbelang.
[groet]
Gebruikersavatar
Noortukker
Berichten: 93
Lid geworden op: 05 jul 2009, 22:04
Type: R1200RT
Locatie: Noordwijk

Re: Onderwerp 1: Hoog rijden bij in- en uitvoegen

Ongelezen bericht door Noortukker »

ha precies zoals ik het ooit van mijn rij instructeur geleerd heb.
wat ik er ook nog bij kreeg in de lessen was om voldoende toeren te houden omdat je daardoor lekkerder door de bochten gaat.
leuk topic ik kijk uit naar de antwoorden en het volgende onderwerp.

groet,

André
Van A naar B is het leukst op een RT
Bart51
Berichten: 678
Lid geworden op: 26 jan 2010, 19:58
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Groene Hart
Locatie: Ter Aar

Re: Onderwerp 1: Hoog rijden bij in- en uitvoegen

Ongelezen bericht door Bart51 »

Hallo Han en alle andere forumleden,

Ik wil je even vragen of jij nog tips hebt voor mij voor de komende week.
Dan ga ik nl. via Liechtenstein naar het Comomeer en kom ik terug via de Stelviopas.
Het zal hoogstwaarschijnlijk de enige keer zijn dat ik zo ver en hoog zal rijden.
Van Kenny had ik al gehoord dat het belangrijkste is dat je je eigen tempo rijdt in die heuvels maar heb jij nog andere tips?
Mijn eigen ervaringen heb ik opgedaan in de Eifel en de harz.
Vooral het afdalen en het naderen van haarspeldbochten naar beneden.Hierbij gebruik ik, tot nu toe, heel veel het remmend vermogen van het motorblok en niet zozeer de remmen.
Ben erg leergierig en dus benieuwd.

Groet Bart
PS woensdag 14-9 ga ik die kant uit!
Yamaha Maxim 1986 1996-1999
BMW R1100RS 1994 1999-2001
Honda Transalp 1998 2001-2003
Kawasaki ZR7S 2003 2003-2006
BMW R1100R 1997 2006-2010
BMW R1100RT 1999 2010-2014
BMW F650GS 2001 2014- 2017
BMW R850R 1999 met een Garmin Zumo 350 LM 1997-2020
Ton1959

Re: Onderwerp 1: Hoog rijden bij in- en uitvoegen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Hoi Bart
De Stelvio is heel iets anders dan de Eifel. Ik zou zeggen ben voorzichtig in de haarspelbochten . Bepaal je ideale lijn zo snel mogelijk om door die bochten te komen en zorg dat je niet in de situatie komt dat je in een bocht je voeten op de grond moet zetten. De kans is dan groot dat je meteen omvalt als je dit doet omdat het een beetje een kom effect heeft soms. Ik zag er enkele jaren geleden ook een motorrijder vallen in de bocht omdat de tegenligger (auto) die omlaag kwam in de bocht een beetje ver naar links zat en de motorrijder werd verrast remde en zette zijn voeten op de grond en lag meteen op de grond omdat zijn benen te kort waren. Ik probeer altijd al omhoog te kijken om te kijken hoever of hoe dichtbij die omlaagkomende tegenligger is. Afremmen op de motor doe ik ook veel in de bergen omdat je anders je remvloeistof en remblokken snel te heet worden ( zeker bij de Stelvio). En neem een camera mee de pas is echt mooi. Toen ik er was was de weg erop vrij goed maar de weg omlaag gravel. Waarschijnlijk waren ze de weg aan het opknappen. Dus aan de Italiaanse kant.

Ton _004
Inspector Gadget

Re: Onderwerp 1: Hoog rijden bij in- en uitvoegen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dit draadje gaat over hoogrijden in de bochten, niet zo zeer hoog in de lucht. ;) :lol:

Maar, serieus, dit had je beter in een nieuw draadje kunnen plaatsen. :idea:
Het is wellicht wel wat kort dag om zo op de valreep de techniek van het rijden in bergen proberen te verfijnen.

Waardevolle tips en handigheden;
http://www.lcvm.nl/nieuwsbrief34.htm (Rijden in de bergen (I))
http://www.lcvm.nl/nieuwsbrief35.htm (Rijden in de bergen II)
RhanRT

Re: Onderwerp 1: Hoog rijden bij in- en uitvoegen

Ongelezen bericht door RhanRT »

Beantwoording van de gestelde vragen:
Hoog rijden is uiteraard van toepassing op bochten, in en uitvoegen, het berijden van de kwadranten is daar een onderdeel van.
Te beginnen met die van Dutchmidiman;
1
Hoe bepaal je dat het verstandig/gewenst is hoog te rijden?
Dat bepaal je aan de hand van minimaal 3 factoren, de snelheid-de scherpte van de bocht-en is de bocht overhaaks.
Zijn er ook momenten dat je juist niet hoog moet gaan rijden?
Uiteraard, indien de te rijden snelheid dit niet noodzakelijk maakt (je kunt in je eigen rijstrook blijven) of je ziet tegenliggers.
Voor de derde stelling geef jezelf al het antwoord, en verboden is het niet tenzij je een doorgetrokken streep gaat overschrijden.

2
Zijn de technieken nog anders bij het hoogrijden?
Nee de technieken niet, de vaardigheid wel die staat op een hoger plan immers je snelheid kan iets hoger zijn maar wat nog veel belangrijker is de opbouw van naar een hogere snelheid gaan IN jouw bocht staat in directe relatie met hoog opzetten OF; je bocht is overhaaks en je wilt in de helft van jouw bocht jouw ruimte rechts benutten die je NU nog niet kan zien.
(tip: surf eens naar KNMV en zoek naar toepassen rijlijnen)
Anders dan later insturen, waarschijnlijk minder kantelen maar meer sturen met de heupen?
Het eerder opzoeken van de bochtenstraal, kijken waar je naar toe wilt en het meer gebruik van gasgeven voor versnellen/stabiliteit?
Beste DMM volg a.u.b. een VRO want dan ga je de leerstof toepassen, begrijpen, maar meer nog ervaren.
Want je stuurt met jouw knieën, jouw heupen heb je nodig om jouw bovenlichaam in positie te brengen en last but not least, vergeet de stand van je hoofd niet! Zelfs daar stuur je mee, buiten het verstand (ik bedoel dit echt niet lullig), want wist je dat juist het hoofd het zwaarste onderdeel is?
De stand van jouw hoofd is zelfs essentiëel om een bocht in het juiste perspectief te zien qua inschattingen.

3
Stabiliteit in een bocht bereik je door de motor trekkend te houden of de snelheid op te bouwen, al naar gelang van wat je durft en wat jouw kennis en vaardigheden zijn. Niet tijdig opmerken van vuil op het wegdek of te snel een bocht ingaan zijn waarnemingsfouten waarbij je op foute gronden of overschatting motor rijdt, dit mag je jezelf nooit toestaan.
Jouw gevoel zegt jou zeker niet in een bocht te remmen met correcties, helaas een fout gevoel, ook hier mijn advies: volg een VRO want daar leer je jouw rem te gebruiken in een bocht.

HansD:
Je rijdt zelf hoog totdat...
Goed zo en houden zo, je kunt immer ook hoog rijden op jouw weghelft en je geeft dit zelf ook aan.
Het nut ervan en stabieler ligt al besloten in mijn antwoord onder 3 van DMM, immers met een trekkende motor druk je de motor naar het wegdek, ergo: meer grip/stabieler met 1 gevaar, doe je het te enthousiast dan kun je jezelf onderuit trekken maar dan beheers je de motor niet, punt.

PaPinkelman:
Er is niets nieuw aan, althans voor jou en vele anderen niet meer.
Maar helaas hebben velen geen VRO gevolgd, eigenlijk hetzelfde als heel veel automobilisten waarvan de meerderheid geen antislipcursus hebben gevolgd.

BartmeteenB:
Jouw vraag is eigenlijk een beetje off topic, maar ik geef je toch antwoord hier.
Het advies van Kenny is een hele goede, mijn tip is; voor dalend zorg je ervoor dat je voor de bocht in de juiste versnelling zit en je gebruikt geen koppeling!
Voor stijgend mag je wel de koppeling slippend gebruiken maar nog veel beter is de motor licht te laten trekken met een licht slepende achterrem.
Geef stijgend pas weer gas als je de rechtop positie bereikt hebt, teveel mensen hebben zich zelf onderuit getrokken omdat zij geen rekening hielden met een stukje negatieve verkanting op de helft van een stijgende haarspeldbocht.
Voor de rest is het de Stelviopas een magnifieke ervaring die jou naar meer zal laten smaken, ik wens je heel veel plezier.

[groet]

RhanRT
RhanRT

Re: Onderwerp 1: Hoog rijden bij in- en uitvoegen

Ongelezen bericht door RhanRT »

En NEE beste forummers, ik ben niet verbonden aan een VRO opleiding of wat dan ook, ook heb ik geen aandelen in een dergelijk bedrijf, hahahaha

groet,

RhanRT
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Onderwerp 1: Hoog rijden bij in- en uitvoegen

Ongelezen bericht door HansD »

Een uitgebreid antwoord, dat mag ik wel!
De motor trekkend houden zorgt voor stabilteit, OK. Maar waarom dan hoog rijden?
Wat is het verschil trekkend rijden hoog, laag, hoog t.o.v. Trekkend rijden hoog, hoog, hoog?

Hans
RhanRT

Re: Onderwerp 1: Hoog rijden bij in- en uitvoegen

Ongelezen bericht door RhanRT »

HansD schreef:Een uitgebreid antwoord, dat mag ik wel!
De motor trekkend houden zorgt voor stabilteit, OK. Maar waarom dan hoog rijden?
Wat is het verschil trekkend rijden hoog, laag, hoog t.o.v. Trekkend rijden hoog, hoog, hoog?

Hans

Beste Hans,

Het klinkt als frustatie :) hoog,hoog. hoog?
Maar zo zal je het vast niet bedoelen, in ieder geval ik moet er wel om grinniken.
Het verschil is de stijl van rijden, ik rij behoorlijk sportief (voorzichtig uitgedrukt) en vanuit dat perspectief zit ik veel eerder hoog dan een ander.
Bij gelijkgestemden zie je dit als gedrag direct terug, dus de snelheid van rijden bepaalt in hoge mate de keuze voor de positie die je in zal gaan nemen voor een bocht.
Feitelijk is het verschil dus de snelheid waarmee gereden wordt.

groet, met een glimlach,

RhanRT
Gebruikersavatar
wimmers
Berichten: 68
Lid geworden op: 02 jul 2008, 09:40
Type: R1100RT
Locatie: Delft

Re: Onderwerp 1: Hoog rijden bij in- en uitvoegen

Ongelezen bericht door wimmers »

Ik kan me zo voorstellen dat wanneer je hoog blijft rijden je zomaar de kans loopt dat wanneer er een opgefokt persoontje achter je rijdt dit zou kunnen zien als dat je een opening laat vallen welke deze persoon dan leuk kan invullen met zijn auto. Het hoog beginnen voor aanvang en eerste gedeelte van de bocht kan ik me wel voorstellen maar dan doorzetten naar binnen toe. Ja dan ga je meer kantelen met je motor (maar is dit niet 1 van de charmes van motorrijden) en dan weer optrekken naar buiten toe. Dit zie je ook de motorcoureurs doen op de circuits.
Wel ontzettend leuk om hier eens over na te denken en te praten.
Wim Immers
Gebruikersavatar
Hazeldonk
Berichten: 740
Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Onderwerp 1: Hoog rijden bij in- en uitvoegen

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

wimmers schreef:I Dit zie je ook de motorcoureurs doen op de circuits.
Wel ontzettend leuk om hier eens over na te denken en te praten.
Je slaat de spijker op z'n kop "op het circuit"
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Opahak

Re: Onderwerp 1: Hoog rijden bij in- en uitvoegen

Ongelezen bericht door Opahak »

Niet alleen op het circuit, dit is ook de methode die door talloze instrcteurs wordt gebruikt:

Hoog inzetten, in kantelen, en versnellend hoog weer uit. De ideale lijn om een bocht met de meeste souplesse en overzicht te nemen _004

Hoog betekent in dit geval niet op de witte streep maar op de linkse kwart van de weg.

groet
Paul
RhanRT

Re: Onderwerp 1: Hoog rijden bij in- en uitvoegen

Ongelezen bericht door RhanRT »

Opahak schreef:Niet alleen op het circuit, dit is ook de methode die door talloze instrcteurs wordt gebruikt:

Hoog inzetten, in kantelen, en versnellend hoog weer uit. De ideale lijn om een bocht met de meeste souplesse en overzicht te nemen _004

Hoog betekent in dit geval niet op de witte streep maar op de linkse kwart van de weg.

groet
Paul

Onderschrijf ik volledig!!

groet,

RhanRT
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Onderwerp 1: Hoog rijden bij in- en uitvoegen

Ongelezen bericht door HansD »

RhanRT schreef:
Opahak schreef:Niet alleen op het circuit, dit is ook de methode die door talloze instrcteurs wordt gebruikt:

Hoog inzetten, in kantelen, en versnellend hoog weer uit. De ideale lijn om een bocht met de meeste souplesse en overzicht te nemen _004

Hoog betekent in dit geval niet op de witte streep maar op de linkse kwart van de weg.

groet
Paul

Onderschrijf ik volledig!!

groet,

RhanRT
Inkantelen, dwz. Laag. Dus, hoog/laag/hoog.
Ik ben nu helemaal lost!
Wat blijft er dan over van hoog rijden?

Hans
RhanRT

Re: Onderwerp 1: Hoog rijden bij in- en uitvoegen

Ongelezen bericht door RhanRT »

grinnik, om je nog meer verloren te maken: hoog-laag-midden Big RT Smile
Maar Hans is het een goed idee jou eens mee te nemen met een trainingsrit?
Niet de snelheid maar de techniek beoefenen!

groet,

Han
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Onderwerp 1: Hoog rijden bij in- en uitvoegen

Ongelezen bericht door HansD »

RhanRT schreef:grinnik, om je nog meer verloren te maken: hoog-laag-midden Big RT Smile
Maar Hans is het een goed idee jou eens mee te nemen met een trainingsrit?
Niet de snelheid maar de techniek beoefenen!

groet,

Han
Dat lijkt me een prima idee, want het zit me inmiddels behoorlijk hoog-hoog-hoog :D .
Wellicht een combinatie van een toer- en trainingsrit? Misschien zijn er meer belangstellenden?

Hans
Opahak

Re: Onderwerp 1: Hoog rijden bij in- en uitvoegen

Ongelezen bericht door Opahak »

Yes, lijkt me een leuke en zeer leerzame ervaring. :D
RhanRT

Re: Onderwerp 1: Hoog rijden bij in- en uitvoegen

Ongelezen bericht door RhanRT »

Oke, gaan we in oktober eens even kijken wanneer en waar we dit kunnen doen.
We maken daar een korte tourtocht van in combinatie met training.
Het aantal deelnemers maximaliseren wij op 5, reden: ik moet het overzicht kunnen houden voor aanwijzingen naar de deelnemers.

groet,
RhanRT
Gebruikersavatar
stefke
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 okt 2010, 12:17
Type: R1100RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: veluwe

Re: Onderwerp 1: Hoog rijden bij in- en uitvoegen

Ongelezen bericht door stefke »

Ik ben graag van de partij, als het nog kan.
Groeten, Steven
Groet, Steven
RhanRT

Re: Onderwerp 1: Hoog rijden bij in- en uitvoegen

Ongelezen bericht door RhanRT »

stefke schreef:Ik ben graag van de partij, als het nog kan.
Groeten, Steven
Oke, ik voeg jou toe.

groet,

RhanRT
RHarryRT

Onderwerp 1: Hoog rijden bij in- en uitvoegen

Ongelezen bericht door RHarryRT »

Han ga wel mee voor de foto,s.
RhanRT

Re: Onderwerp 1: Hoog rijden bij in- en uitvoegen

Ongelezen bericht door RhanRT »

RHarryRT schreef:Han ga wel mee voor de foto,s.
Kan zelfs met de videocamera Harry, ff de Nolan op met camera.
Enne ik had al rekening gehouden met jouw aanwezigheid :lol:

groet,

Han
Gebruikersavatar
stefke
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 okt 2010, 12:17
Type: R1100RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: veluwe

Re: Onderwerp 1: Hoog rijden bij in- en uitvoegen

Ongelezen bericht door stefke »

Ik heb het hoogrijden wat uitgeprobeerd en - ook al heb ik niet de sportiefste rijstijl - het beviel me beter dan verwacht. Inderdaad meer stabiliteit en dan geef je vanzelf wat meer gas :-)
Ik denk wel dat je de keus of je het gebruikt moet laten afhangen van de soort weg waarop je rijdt en de specifieke situatie waarin je je bevindt. Bij een tweebaans 80 km weg met veel tegenliggers zou ik het niet snel doen, maar - zoals het onderwerp al aangeeft - bij een op/afrit lijkt het mij een prima methode.
Groet, Steven
Ton1959

Re: Onderwerp 1: Hoog rijden bij in- en uitvoegen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Door het hoog rijden maak je wel een grotere bocht dus je legt een grotere weg af. Je kan dan wel wat harder door de bocht maar de binnenbocht gaat net zo snel omdsat de afgelegde weg korter is. Maar de buitenbocht bied inderdaad meer stabiliteit. Ik denk ook dat het een beetje afhangt van de motor waarmee je door de bocht gaat. En dan denk ik aan balhoofdshoek naloop en dergelijke.

Ton
RhanRT

Re: Onderwerp 1: Hoog rijden bij in- en uitvoegen

Ongelezen bericht door RhanRT »

Ton1959 schreef:Door het hoog rijden maak je wel een grotere bocht dus je legt een grotere weg af. Je kan dan wel wat harder door de bocht maar de binnenbocht gaat net zo snel omdsat de afgelegde weg korter is. Maar de buitenbocht bied inderdaad meer stabiliteit. Ik denk ook dat het een beetje afhangt van de motor waarmee je door de bocht gaat. En dan denk ik aan balhoofdshoek naloop en dergelijke.

Ton
Statisch bezien heb je gelijk, rijtechnies niet.
Als je de ideale lijn in bochten rijdt zet je altijd hoog op, stuur je op het juiste moment de bocht in met gas erop en kom je de bocht uit met vol vermogen.
Doe dit niet op de openbare weg, dat hoort daar gewoon niet op thuis!

Alleen maar de binnenbocht rijden omdat de afgelegde weg korter is, is niet sneller, dat is een foutieve redenering omdat:
door hoog opzetten jouw snelheid hoger kan zijn dan het niet te doen en een hogere snelheid betekend dat de voortstuwingssnelheid een grotere middelpuntvliedende kracht toelaat waardoor je scherper in de bocht tegen de middelpuntvliedende kracht kan inleunen met een hogere snelheid dan diegene die de binnenbocht blijft rijden waardoor je een positieve winst behaald ten opzichte van die betrekkelijke kortere afstand.
Dit is even in Jip en Janneke taal.

groet,

RhanRT
RhanRT

Re: Onderwerp 1: Hoog rijden bij in- en uitvoegen

Ongelezen bericht door RhanRT »

stefke schreef:Ik heb het hoogrijden wat uitgeprobeerd en - ook al heb ik niet de sportiefste rijstijl - het beviel me beter dan verwacht. Inderdaad meer stabiliteit en dan geef je vanzelf wat meer gas :-)
Ik denk wel dat je de keus of je het gebruikt moet laten afhangen van de soort weg waarop je rijdt en de specifieke situatie waarin je je bevindt. Bij een tweebaans 80 km weg met veel tegenliggers zou ik het niet snel doen, maar - zoals het onderwerp al aangeeft - bij een op/afrit lijkt het mij een prima methode.
Mooi, deze ervaring is de (persoonlijke) winst waar je jouw voordeel mee kan doen en een bijdrage is voor het verhogen van het vertrouwen in wat jij en jouw motor kan.
De keuze of je het gebruikt laten afhangen van de specifieke situaties of wegen is heel juist, ik doe in principe niet anders.

groet,

RhanRT
Gebruikersavatar
stefke
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 okt 2010, 12:17
Type: R1100RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: veluwe

Re: Onderwerp 1: Hoog rijden bij in- en uitvoegen

Ongelezen bericht door stefke »

Alleen maar de binnenbocht rijden omdat de afgelegde weg korter is, is niet sneller, dat is een foutieve redenering omdat:
door hoog opzetten jouw snelheid hoger kan zijn dan het niet te doen en een hogere snelheid betekend dat de voortstuwingssnelheid een grotere middelpuntvliedende kracht toelaat waardoor je scherper in de bocht tegen de middelpuntvliedende kracht kan inleunen met een hogere snelheid dan diegene die de binnenbocht blijft rijden waardoor je een positieve winst behaald ten opzichte van die betrekkelijke kortere afstand.
Dit is even in Jip en Janneke taal.
Dit lijkt me iets voor mythbusters, want de m.v.kracht wordt wel groter door een hogere snelheid, maar ook door een kleinere straal (lees binnenbocht). Welke meer invloed heeft (kortere weg/kleinere straal of langere weg/hogere snelheid) blijft een vraag. _001
Groet, Steven
Inspector Gadget

Re: Onderwerp 1: Hoog rijden bij in- en uitvoegen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Je kunt het volgens mij wel visualiseren;

Neem een stuk touw van 2 centimeter en 2 meter, en een gewicht van 3 kg of zo.
Hang dat gewicht aan die 2 centimeter touw, en je merkt dat je veel meer kracht nodig hebt om dat gewicht rond te draaien.
Hang dat zelfde gewicht aan die 2 meter touw, en het is veel gemakkelijker rond te draaien.

Maar je merkt het ook in een bocht;
Laag inzetten (in mijn geval: te vroeg insturen), en je moet veel harder werken, hoog inzetten en het is alsof de motor als vanzelf door de bocht gaat.
Althans, zo voelde het bij mij toen ik het in de praktijk bracht. ;)
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Onderwerp 1: Hoog rijden bij in- en uitvoegen

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Ik heb nog een tijdje autosport gedaan.
Dan was het op het circuit hoog erin en laag de bocht door en hoog eruit.
Als je dit probeert met de auto met een bepaalde snelheid zal je merken als je het andersom doet dus laag erin dan zal je merken dat je met dezelfde snelheid de bocht uit kan vliegen.
Je kan met een hogere snelheid de bocht hoog door en sneller eruit omdat je eerder op het gas kan omdat je meer controle in de bocht hebt.
En controle is wat je wilt in een bocht toch?
Controle dan zowel met snelheid als met langzaam rijden.
En door je controle heb je meer tijd voor overzicht op de bocht en het verkeer.
RhanRT

Re: Onderwerp 1: Hoog rijden bij in- en uitvoegen

Ongelezen bericht door RhanRT »

dutchmidiman schreef:Je kunt het volgens mij wel visualiseren;

Neem een stuk touw van 2 centimeter en 2 meter, en een gewicht van 3 kg of zo.
Hang dat gewicht aan die 2 centimeter touw, en je merkt dat je veel meer kracht nodig hebt om dat gewicht rond te draaien.
Hang dat zelfde gewicht aan die 2 meter touw, en het is veel gemakkelijker rond te draaien.

Maar je merkt het ook in een bocht;
Laag inzetten (in mijn geval: te vroeg insturen), en je moet veel harder werken, hoog inzetten en het is alsof de motor als vanzelf door de bocht gaat.
Althans, zo voelde het bij mij toen ik het in de praktijk bracht. ;)
Stefke,

dutchmidiman heeft dit perfect verwoord, ik moest zelfs even grinniken want ik had nog niet gedacht om het op deze manier te visualiseren, dus wat dat betreft Rob een topreactie!
nu even terug naar Stefke, probeer het gewoon eens en ervaar het gevoel en beleving van de krachten die jouw bochtenwerk positief kunnen beinvloeden.
er is niks mythbusters bij.

groet,

Han
RhanRT

Re: Onderwerp 1: Hoog rijden bij in- en uitvoegen

Ongelezen bericht door RhanRT »

beemerrichard schreef:Ik heb nog een tijdje autosport gedaan.
Dan was het op het circuit hoog erin en laag de bocht door en hoog eruit.
Als je dit probeert met de auto met een bepaalde snelheid zal je merken als je het andersom doet dus laag erin dan zal je merken dat je met dezelfde snelheid de bocht uit kan vliegen.
Je kan met een hogere snelheid de bocht hoog door en sneller eruit omdat je eerder op het gas kan omdat je meer controle in de bocht hebt.
En controle is wat je wilt in een bocht toch?
Controle dan zowel met snelheid als met langzaam rijden.
En door je controle heb je meer tijd voor overzicht op de bocht en het verkeer.
Klopt Richard,

In principe is er geen verschil tussen een auto of motor, de natuurwetten voortstuwing-snelheid en middelpuntvliedende kracht veranderen niet, dus ook niet de krachten die dit oproept.

groet,

RhanRT
Gebruikersavatar
stefke
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 okt 2010, 12:17
Type: R1100RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: veluwe

Re: Onderwerp 1: Hoog rijden bij in- en uitvoegen

Ongelezen bericht door stefke »

Stefke,

dutchmidiman heeft dit perfect verwoord, ik moest zelfs even grinniken want ik had nog niet gedacht om het op deze manier te visualiseren, dus wat dat betreft Rob een topreactie!
nu even terug naar Stefke, probeer het gewoon eens en ervaar het gevoel en beleving van de krachten die jouw bochtenwerk positief kunnen beinvloeden.
er is niks mythbusters bij.

groet,

Han
Dutchmidiman heeft het inderdaad mooi beeldend verwoord. En het klopt precies met wat ik bedoel, nl. dat de m.v.kracht groter wordt met een kleinere straal (laagrijden). Het kost meer kracht om het gewicht te laten draaien met een korter touw. En deze kracht is gelijk aan de m.v.kracht waar wij motorrijders lekker tegenaan kunnen hangen. De redenering dat je met hoogrijden sneller de bocht door bent dan met laagrijden, omdat de m.v.kracht groter is bij de hogere snelheid die gereden kan worden, is dus niet juist. Want de m.v.kracht is bij laagrijden ook groot - niet door de snelheid maar door de kleine straal (korte touw).
Wat ik bedoelde te zeggen is dat het te bezien is wat sneller is. Mijn gevoel zegt dat hoog-laag-hoog de snelste route is in een bocht. Maar eigenlijk maakt het niet zoveel uit wat uiteindelijk het snelste is, want ik heb gemerkt dat hoogrijden idd prettig is met meer stabiliteit en beter overzicht.
De enige vraag die nog blijft, deel ik met HansD: heb je het nu over hoog-hoog-hoog of hoog-laag-hoog? (Maar daar hebben we het later deze maand nog over :-) ).

Een ander punt: Bij een binnenbocht van een bolle weg (positieve wegverkanting) zou ik altijd kiezen voor laag, omdat je dan optimaal gebruik kan maken van die wegverkanting. En, nu ik er over nadenk, bij een negatieve wegverkanting (buitenbocht van een bolle weg), zou ik ook voor laagrijden kiezen, om nog op het 'vlakke' stuk van de weg te blijven.

Het lijkt me daardoor een rijtechniek die je kan inzetten als de situatie het toelaat, maar die je niet altijd moet gebruiken. Wel erg leuk om er zo eens mee bezig te zijn!


Groetjes, Steven
Groet, Steven
Inspector Gadget

Re: Onderwerp 1: Hoog rijden bij in- en uitvoegen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik wil (zeker niet!!) "eigenaar" van dit draadje worden, maar dit houdt mij ook heel erg bezig.
Daarom ben ik ook wat terughoudend in mijn reacties, omdat ik niet het inzicht heb, en ook vaak mis heb qua rijtechniek.
(verstand versus emotie en zo)

Ik heb bemerkt dat RhanRT volgens mij 100% gelijk heeft, ik heb het al hier-en-daar en af-en-toe (het is voor mij namelijk ook aanleren en er meer gevoel bij krijgen).

Daarbij kwam ik dit tegen;

Hoe het *niet* moet maar wel steeds beter gaat;
[youtube]96MM_4Jxkjg[/youtube]

Hoe het *wel* moet;
[youtube]n3VOn4tbIyI[/youtube]

Zo blijkt maar weer, motorrijden is complex en nog ingewikkelder dan ik zelf al dacht.

Maar, nogmaals, ik wil RhanRT's draadje zeker niet (!) "kapen", ik ben een goed willende amateur die nog heel veel te leren heeft. :$
RhanRT

Re: Onderwerp 1: Hoog rijden bij in- en uitvoegen

Ongelezen bericht door RhanRT »

Zolang wij maar on topic blijven s.v.p.

Stefke je neemt niet alle ingrediënten mee in de informatie over hoog rijden waardoor er een oneigenlijke discussie ontstaat en er meer verwarring ontstaat dan verduidelijking, en ik heb het nooit gehad over "hoog-hoog-hoog" rijden want dat voegt er niets aan toe en is zelfs volstrekt onnodig.

De praktijk, hopelijk deze maand nog, gaat het jou bewijzen.

groet,

RhanRT
RhanRT

Re: Onderwerp 1: Hoog rijden bij in- en uitvoegen

Ongelezen bericht door RhanRT »

Trainingsrit ontworpen.
Ga dit binnenkort in een nieuw topic zetten.

groet,
RhanRT
Gesloten

Terug naar “Praktische rijtechnieken”