Onderwerp 2: groepsrijden en aangesloten blijven

Rij-impressies en toelichtingen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
RhanRT

Onderwerp 2: groepsrijden en aangesloten blijven

Ongelezen bericht door RhanRT »

Beste Forummers,

Iedereen kent wel de term "baksteen gegroepeerd rijden", maar niet iedereen weet hoe je begint en of er een verschil is voor de secundaire wegen t.o.v. de autosnelwegen.
Wat zijn de afspraken van hoe te handelen zodra de groep uit elkaar valt door verschil in rijsnelheden? Dit laatste punt moet vooral in acht worden genomen indien de meerderheid niet beschikt over een routerol enof navigatie.

Ik heb over dit onderwerp geen duidelijke video, vandaar dat ik het tekstueel hou.

De positie van de voorrijder is verschillend voor de autosnelweg t.o.v. de secundaire weg.
Rijdend op de rijstrook van een autosnelweg rijdt de voorrijder links uit het midden, de tweede rijder rechts uit het midden, de derde rijder weer links uit het midden en ga zo maar door.
Op de secundaire weg rijdt de voorrijder in zijn rijstrook rechts uit het midden de tweede rijder links uit het midden de derde rijder weer rechts en ga zo maar door.

Hoe blijf je aangesloten?
Voor de autosnelwegen moet je afspraken maken, welke afslag gaan we nemen? Stoppen bij een benzinestation of restaurant?
Voor het rijden op secundaire wegen waarbij meerdere malen afgeslagen worden genomen raak je elkaar gauw kwijt, zeker bij een wat grotere groep.
Stel dat de groep 15 rijders groot is en de groep uitvalt in 3 stukken, kopgroep 4 rijders, 1-ste volggroep 3 rijders en de laatste groep 8 rijders.
Op een gegeven moment zie je elkaar niet meer als je niks afspreekt bij gemis aan navigatie of routerol in de volgersgroep, dat is gewoon niet leuk immers we denken toch gauw aan samen uit is ook samen thuis?
Spreek met elkaar af dat de laatste rijder van de kopgroep bij een afslag wacht tot de eerste rijder van de volggroep daar is en de laatse rijder van de 1-ste volggroep weer op zijn beurt wacht op de tweede groep.
Herhaal dit systeem constant, ziet de voorrijder geen achtervolgers meer dan dient de voorrijder te stoppen en hergroeppeer dan.

Veel plezier met elkaar, groet,

RhanRT
Inspector Gadget

Re: Onderwerp 2: groepsrijden en aangesloten blijven

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Mij is nimmer verteld dat er verschil is in positie van de voorrijder op de autosnelweg t.o.v. de secundaire wegen, opmerkelijk!
Waarom is dat verschil er?


Overigens, ik mis nog een aantal andere zaken die mij bijgebracht zijn;

- De positie van de minder ervaren rijders en/of de minder ervaren groeprijders.
Mij is bijgebracht dat de minder ervaren rijders achter de voorrijder dienen te rijden, nimmer geheel achteraan.
En de meer ervaren groeprijders weer helemaal achteraan.

- Het van tevoren afspreken van handsignalen.

- Het van tevoren uitdelen van een lijst met telefoonnummers voor onderweg, w.o. van de deelnemers, een eventuele coördinator aan het thuisfront, e.d.

Ikzelf zou nimmer in een groep willen rijden van meer dan 4 á 5 motoren maximaal, maar dat is mijn persoonlijke voorkeur.
Gebruikersavatar
peijsj
Berichten: 359
Lid geworden op: 20 jan 2009, 12:20
Type: R1100RT
Locatie: Asten Heusden

Re: Onderwerp 2: groepsrijden en aangesloten blijven

Ongelezen bericht door peijsj »

Ik heb meegekregen in onze club dat je de man (of vrouw) achter je in de gaten houdt. Deze verlies je niet uit het oog c.q. je mindert vaart als deze achterblijft. Als iedereen zich aan deze "wet" houdt dan blijf je altijd bij elkaar.
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Onderwerp 2: groepsrijden en aangesloten blijven

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Mijn visie is dat als je met een groep een toertje gaat maken je wilt genieten van de toer.
Zodra je teveel bezig bent met de groep bij elkaar houden is de groep te groot.
Uitproberen tot hoe groot je de groep zelf wilt houden, dat is voor iedereen anders.
Voor mij is het altijd gezelligheid voorop met zijn allen, genieten van een toertje en natuurlijk veiligheid. :D
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Onderwerp 2: groepsrijden en aangesloten blijven

Ongelezen bericht door HansD »

dutchmidiman schreef: Ikzelf zou nimmer in een groep willen rijden van meer dan 4 á 5 motoren maximaal, maar dat is mijn persoonlijke voorkeur.
Mijn ervaring is dat een groep van 6 a 7 mensen nog goed te leiden is en je regelmatig als voorrijder in je spiegels kunt tellen of iedereen er nog is, mits duidelijk afgesproken dat iedereen een beetje aansluit. Bij een grotere groep lukt dat niet meer.
Het is zaak vooraf te zorgen dat er voldoende motoren met navigatie aanwezig zijn en grotere groepen in kleinere te verdelen met elk een voorrijder met navigatie.

Dit is trouwens een onderwerp waar hier en elders al uitgebreid over is geforumt, en ook de regels voor groepsrijden zijn her en der op het internet te vinden.
Wat ik niet vaak mee maak is dat iedereen hieraan ook herinnerd wordt, dwz. dat er voor de rit duidelijke afspraken worden gemaakt welke regels we gebruiken. Er wordt meestal van uit gegaan dat ieder zich heeft voorbereid, en dat is vaak niet het geval. Een "gemengde" groep motorrijders dwz. met gemengde ervaring met groepsrijden is zonder duidelijke afspraken een onderneming met verrassingen en risicos. In dat geval neem ik toch minimaal de regels over (niet) inhalen en de procedure voor het tanken door, want dit zijn in mijn ervaring de gevaarlijkste punten.
Daarna kunnen nog afspraken gemaakt worden over volgende verzamelpunt, en procedure bij afhaken, missen van mensen.

Hans
Gebruikersavatar
Wildripper
Berichten: 487
Lid geworden op: 15 dec 2008, 14:36
Type: R1200RT
Land: Tsss echt niet
Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Locatie: Hoorn

Re: Onderwerp 2: groepsrijden en aangesloten blijven

Ongelezen bericht door Wildripper »

Mmm, bij de cursus van de KNMV was de instructeur niet zo happy met groeps rijden.

Hij had nl een goede opmerking: Baksteenrijden tot de dood erop volgt.

Zal het even uitleggen, Han die heeft het in een andere instructie over hoogrijden. Dit concept van hoogrijden kan direct overboord bij het baksteen rijden.

Het advies is rijd je eigen lijn en houdt dus voldoende afstand om die te rijden en maak groepen zeker niet te groot. Eventueel in meerdere delen splitsen.

_004 _004 _004
Zümo XT
RhanRT

Re: Onderwerp 2: groepsrijden en aangesloten blijven

Ongelezen bericht door RhanRT »

Wildripper schreef:Mmm, bij de cursus van de KNMV was de instructeur niet zo happy met groeps rijden.

Hij had nl een goede opmerking: Baksteenrijden tot de dood erop volgt.

Zal het even uitleggen, Han die heeft het in een andere instructie over hoogrijden. Dit concept van hoogrijden kan direct overboord bij het baksteen rijden.

Het advies is rijd je eigen lijn en houdt dus voldoende afstand om die te rijden en maak groepen zeker niet te groot. Eventueel in meerdere delen splitsen.

_004 _004 _004

Met enige verbazing deze reactie gelezen.
Alle andere opmerkingen over afspraken maken wel/niet, uitbreidingen van afspraken, grote groepen ja/nee en ga zo maar door, kan ik wel plaatsen en kan ze ook beantwoorden (ga ik ook zeker doen a.s. weekend).

Ik vraag mij echt af of de opmerking van de KNMV-instructeur niet uit zijn verband getrokken is, want zijn collega's hanteerden dit principe wel tijdens onze Saarland route van 1 week geleden, ja zelfs bij het hoogrijden!!!
Natuurlijk verlaat je in bepaalde gevallen de baksteen formule maar keer je daarna in terug.

Want let wel, het baksteensgewijs rijden is een principe en geen absolute must!!!

met vriendelijke groet,

RhanRT
Gebruikersavatar
Wildripper
Berichten: 487
Lid geworden op: 15 dec 2008, 14:36
Type: R1200RT
Land: Tsss echt niet
Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Locatie: Hoorn

Re: Onderwerp 2: groepsrijden en aangesloten blijven

Ongelezen bericht door Wildripper »

Opmerking is niet uit zikn verband gerukt. Hij liet ons zelfs een tekening zien, hierop stond hoe je elkaar in een bocht tegen komt als het te ver doorgevoerd wordt.

Je hebt nl in een groep vaak met verschillend niveau in ervaring te maken.

Je geeft zelf al aan dat het geen must is om in baksteen te rijden. En hier zit
het gevaar in, want wanneer de baksteen verlaten wordt schuift iedereen in elkaar
onderlinge afstand wordt daardoor verkleind. Of één vergeet de formatie op te heffen
en dan krijg je dus problemen.

Zijn advies was, doe het niet en rij je eigen lijn.

Deze lijn was volgens de cursus op een rechte weg
tegen de midden as, en bij tegenliggers uiterst rechts.
Er gaat dan een wereld van zicht voor je open. En in dat
kader kun je dus geen baksteenformatie rijden.

Maar het blijft moeilijk dit zo op "papier" goed uit te leggen.

Hoop dat ik zo iets verduidelijkt heb wat ik bedoel.
Zümo XT
RhanRT

Re: Onderwerp 2: groepsrijden en aangesloten blijven

Ongelezen bericht door RhanRT »

Wildripper schreef:Opmerking is niet uit zikn verband gerukt. Hij liet ons zelfs een tekening zien, hierop stond hoe je elkaar in een bocht tegen komt als het te ver doorgevoerd wordt.

Je hebt nl in een groep vaak met verschillend niveau in ervaring te maken.

Je geeft zelf al aan dat het geen must is om in baksteen te rijden. En hier zit
het gevaar in, want wanneer de baksteen verlaten wordt schuift iedereen in elkaar
onderlinge afstand wordt daardoor verkleind. Of één vergeet de formatie op te heffen
en dan krijg je dus problemen.

Zijn advies was, doe het niet en rij je eigen lijn.

Deze lijn was volgens de cursus op een rechte weg
tegen de midden as, en bij tegenliggers uiterst rechts.
Er gaat dan een wereld van zicht voor je open. En in dat
kader kun je dus geen baksteenformatie rijden.

Maar het blijft moeilijk dit zo op "papier" goed uit te leggen.

Hoop dat ik zo iets verduidelijkt heb wat ik bedoel.

Je hebt duidelijk gemaakt wat jij bedoelt.
Laten ik het dan maar zo zeggen: een ieder zijn eigen wijsheid.
Zal ik die "andere" wijsheid in mijn antwoorden/uitleg a.s. zaterdag of zondag verduidelijken.
met vriendelijke groet,
RhanRT
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Onderwerp 2: groepsrijden en aangesloten blijven

Ongelezen bericht door Baird »

zo als gebruikelijk ligt de waarheid in het midden.

baksteen rijdt prima op rechte stukken met een onderlinge afstand van pakweg 25 m, dan zit er ongeveer 50 m naar de vent voor je op de zelfde lijn, als de afstand groter wordt ( en dat wil je neem ik aan) rijdt ieder zijn eigen lijn en ligt de baksteen op het stort, prima dus.

als er door omstandigheden korter op elkaar gereden wordt is het handig om structuur aan te brengen, bijv. in de baksteen maar dan rij je in de bochten de lijnen zoals je hem geleerd hebt, we gaan dus niet tegen de middellijn de bocht door!

Tot slot: het rijden in formatie moet iets toevoegen, nl dat je met een grotere groep vlot ergens ontspannen doorheen komt omdat er een structuur is; zodra het rijden van een formatie gevaarlijk wordt of zelfs stress gaat opleveren moet je er gauw mee ophouden!

Veder ga ik met Hans mee: we hebben hier al heel wat over geschreven op ons forum en dat is denk ik voldoende.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Opahak

Re: Onderwerp 2: groepsrijden en aangesloten blijven

Ongelezen bericht door Opahak »

Baird schreef:Veder ga ik met Hans mee: we hebben hier al heel wat over geschreven op ons forum en dat is denk ik voldoende.

Ja, en? Is het dan verboden om er nog een keer over te lezen of te discussieren? Ik begrijp niet waarom dat maar "gezegd" moet worden?
Overal is al over geschreven dus dan kunnen we net zo goed het forum opheffen.Als je het niet wilt lezen, sla het dan over.

Sorry, my two cents. Verder ben ik het geheel met Han eens. Ben benieuwd naar zijn motivatie!

Groejtes
Paul
RhanRT

Re: Onderwerp 2: groepsrijden en aangesloten blijven

Ongelezen bericht door RhanRT »

De antwoorden van het hoe en waarom.

Voorop gesteld, niemand is verplicht onderstaande op deze wijze toe te passen of uit te voeren, immers dat bepaal jezelf.
Je moet je er ook goed bij voelen want rijden in een groep betekent vooral dat je op elkaar moet kunnen vertrouwen, maar rijden in een groep als je daar onderdeel van uit wilt maken houdt ook in dat, als je aangesloten wilt blijven, de deelnemers zich moeten houden aan de structuur en dicipline.

Dus meedoen aan groepsrijden bepaal jezelf, maar als je mee wilt doen dan zijn dit de grondregels zoals die bij overheidsdiensten worden gehanteerd:

Baksteensgewijs groepsrijden vind plaats in een rijstrook (een weg is verdeeld in 1 of meerdere rijbanen, een rijbaan is verdeeld 1 of meerdere rijstroken).
De posities in een rijstrook zijn rechts uit het midden en links uit het midden van een rijstrook, de onderlinge afstand van de versprongen rijder ten opzichte van jou moet zodanig groot zijn dat een inhalend voertuig kan invoegen.
Onderling inhalen is niet toegestaan.

Op niet zijnde autosnelwegen rijdt de eerste rijder rechts uit het midden (reden is dat bij een startende inhaalmanoeuvre van een tegenligger de eerste rijder eerder gezien kan worden door de startende manoeuvre van de tegenligger en er een veiligheidsruimte hiermee in acht is genomen), de tweede rijder links uit het midden en zo opeenvolgend. Op deze wijze onstaat er optisch een breder front van motorrijders ten aanzien van de zichtbaarheid voor zowel het van voren naderend verkeer alsmede het achteropkomend verkeer.

Bij tegemoetkomend vrachtverkeer verplaatst de links rijdende zich naar de rechtse positie en keert vervolgens wanneer dit het toelaat weer terug naar de linker positie. (reden is het doen opvangen van de luchtverplaatsing welke instabiliteit met zich mee kan brengen voor de betreffende rijder)

Bij nadering van bochten naar links verplaatst de links rijdende zich naar de rechter positie voor het doen aansnijden en berijden van de bocht en neemt na de bocht zijn positie weer links in, bij nadering van een bocht naar rechts verplaatst de rechts rijdende zijn positie naar links en neemt na de bocht zijn positie weer rechts in. Bochten worden in principe gereden in de voor hun bestemde rijstrook.

Op autosnelwegen rijdt de eerste rijder links uit het midden van de rijstrook, de tweede rijder rechts uit het midden van de rijstrook en zo opeenvolgend. reden: bij een startende inhaalmanoeuvre van een voertuig t.o.v. de eerste rijder is op deze wijze een veiligheidsmarge in ruimte ingebouwd waarbij de attentiewaarde van waarneming van de ander voor de overige rijders gewaarborgd kan zijn.

Aanbevolen is dat een groep rijders met motorfietsen het aantal van 8 niet te boven gaat.

Dit is de basis, nu kun je er allerlei afspraken aan toevoegen maar de vraag is dan direct: hoe hou je dit in de hand op naleving en het blijven toepassen?
En dit zeker als de groep veel groter is dan wat de aanbeveling is.
Immers het zal veelal geen onwil zijn als er allerhande afspraken worden gemaakt maar men zich er niet aan houdt, vergeten of het niet meer weten, noem het maar op.

De kracht zit hem juist in zo min mogelijk afspraken, maak er 3:
1. niet groter dan 8
2. positionering
3. niet onderling inhalen

Met deze 3 afspraken haal je de meeste, zo wellicht alle, opmerkingen in die hier gemaakt zijn.
Een kleinere groep brengt meer onderlinge solidariteit in zorg voor elkaar met zich mee voor wat betreft het aangesloten rijden, met een hele grote groep heb je veel meer kans dat de deelnemers zich in de anonimiteit verliezen waardoor veel eerder een rommelig karakter ontstaat en de verschillen in niveau zichtbaarder worden.
Het voordeel van een kleinere groep is inderdaad meer structuur en voegt wel degelijk iets toe aan de verkeersveiligheid.

met vriendelijke groet,

RhanRT
BluesBeemer

Re: Onderwerp 2: groepsrijden en aangesloten blijven

Ongelezen bericht door BluesBeemer »

En waarom rijden we in baksteenverband? Als aanvulling op de uitleg van RhanRT, welke ik onderschrijf. Zo is mij geleerd bij de RP. Ten eerste weet je wie er rechtsvoor en wie er rechtsachter(als je linker lijn aanhoudt) van je rijd of omgekeerd als je de rechter lijn aanhoud. Ten tweede; je afstand tot je voorganger in dezelfde lijn is voldoende groot, om bij een eventuele noodstop of anderszins tijdig te kunnen reageren. Je zichtveld en dus tijd om te reageren is groter. Ten derde heeft het voordeel dat je bij een stoplicht naast elkaar gaat staan om niet te veel ruimte in beslag te nemen en een vlotte doorgang bij een stoplicht te bewerkstelligen.Zo kun je ook in baksteenformatie weer bij het stoplicht vertrekken, want je weet immers wie er rechtsvoor en rechtsachter van je hoort te rijden. En zo hoeft de laatste man niet telkens voluit gas te geven(alhoewel dat voor sommige ook leuk is) om bij te blijven. Kwestie van discipline of afspraken, het is maar hoe je het noemt.
En misschien ook niet verkeerd. Regelmatig spiegelen. Weten wat er achter je gebeurt en zorg dat je ruimte overhoud op je voorganger, zodat je kunt reageren, mocht een achteropkomer je wel heel kort "benaderen". Dit heeft mij al meerdere keren behoed voor een aanrijding door een achterligger met te hoge snelheid en een late reactie van zijn kant.
gr.
Bluesbeemer _004
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Onderwerp 2: groepsrijden en aangesloten blijven

Ongelezen bericht door scan »

Dit is in het oude "Europa" de gewoonste zaak van de wereld. Echter in Rusland en de Oekraïne wordt de politie daar minder vrolijk van.
Tijdens een toertje richting Jalta werden we daarvoor aangehouden en werden streng aangesproken over ons (dakpans gewijze) rijgedrag _001 .
We probeerden de mannen nog te overtuigen dat de wijze waarop wij dat deden veiliger was. Ze bleken niet te overtuigen en we moesten oppassen om niet op een boete getracteerd te worden. Heel nederig hebben we besloten om de "wijze" raad van beide jonkies te aanvaarden en mochten tenslotte verder als we beloofden dat niet meer te doen. Je begrijpt 't al...
Uit het zicht zijn we toch weer op de voor ons vertrouwde en veiliger manier terug gevallen.

Aan tafel 's avonds hebben we geprobeerd te analyseren waarom ze daar zoveel ophef over maakten.
De enige verklaring die ons tot nu invalt is dat ze onze BMW's vergelijken met de Urals o.i.d. die nauwelijks vooruit te branden zijn en veelal zijn voorzien van een zijspan. Want als je een motor rijdt in die landen ben je een "poor man". We hoorden dat en merkten dat ook aan het rijgedrag van de autorijders. Zodra die in de spiegel een motor zien aan komen gaat het gas er op want door een motor ingehaald worden is enorm gezichtsverlies. Een Ural is zo afgeschud maar de BMW's lachen erom en in no-time zijn ze er voorbij. De verbaasde bestuurder achterlatend in grote frustratie, dat wel ha, ha :) .
Gesloten

Terug naar “Praktische rijtechnieken”