Ik wil wel weten wat jullie willen weten!?

Rij-impressies en toelichtingen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
RhanRT

Ik wil wel weten wat jullie willen weten!?

Ongelezen bericht door RhanRT »

Pakkende koptekst nietwaar?

Zelf zit ik te denken aan "inhalen, hoe doe je dat?" als onderwerp.
Maar een dergelijk onderwerp leent zich ook meer dan uitstekend voor ondersteunend video-materiaal, en dat moet ik dan wel gaan maken / samenstellen met structuur en opbouw.
Dus dat kost tijd en kan ik niet alleen en hoef dat ook niet alleen te doen.

Dus voor die tussentijd dat ik (wij) dit gaan ontwikkelen is de vraag: "ik wil wel weten wat jullie willen weten".

Dan kan ik een keuze maken n.a.v. wat jullie aandragen.

Doe jij actief mee?

met vriendelijke groet,

RhanRT
Gebruikersavatar
Ares
Berichten: 166
Lid geworden op: 08 jan 2011, 13:46
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drenthe
Locatie: Westerbork

Ik wil wel weten wat jullie willen weten!?

Ongelezen bericht door Ares »

Han, ik zou wel willen weten wat de beperkingen zijn bij rijden bij nat weer en hoe je daar het beste mee omgaat. Bv hoeveel gripverlies is er. Hoe te rijden op klinkers, bladeren op de weg, land bouw afval etc.


Ares
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: Ik wil wel weten wat jullie willen weten!?

Ongelezen bericht door wil51 »

Ares schreef:Han, ik zou wel willen weten wat de beperkingen zijn bij rijden bij nat weer en hoe je daar het beste mee omgaat. Bv hoeveel gripverlies is er. Hoe te rijden op klinkers, bladeren op de weg, land bouw afval etc.


Ares
Dat is een mooi onderwerp om te behandelen. BIj regen en nu als de bladeren weer gaan vallen ga ik mij altijd wat onzeker voelen in de bochten. Ik denk dat ik veel sneller door de bocht kan als ik nu doe met nat wegdek.
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Ik wil wel weten wat jullie willen weten!?

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Ik denk altijd, ga net zo hard als je wilt gaan en durft te gaan (wel houdende natuurlijk aan de verkeersregels)

Als je een bepaalde angst hebt in een bocht dan ben je onzeker en moet je uitkijken dat je niet de bocht verkeerd uitkomt.
Daarom rij zoals je je veilig voelt.
Ik heb ook wel eens dat ik denk dat ik harder de bocht door kon met een nat wegdek.
Ik heb ook meegemaakt dat mijn motor achter uitbrak en dan moet je uitkijken.
Hier kwam mijn motocross ervaring weer van pas.

Veilig en plezierig rijden is het motto.
Als je in de regen gespannen rijdt dan ga je eigenlijk te snel.
Ik zou zeggen bouw het rustig op en rij ontspannen maar kijk wel uit.
Bladeren, putdeksels, witte strepen, rubber van de banden op de weg doet ook wonderen en natuurlijk olie.

Iedereen veel succes maar vandaag schijnt lekker het zonnetje Big RT Smile
Gebruikersavatar
wannesie
2024
2024
Berichten: 157
Lid geworden op: 08 jun 2010, 21:43
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC uit 2014
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zutphen
Contacteer:

Re: Ik wil wel weten wat jullie willen weten!?

Ongelezen bericht door wannesie »

Wat ik wel zou willen weten is wanneer (tot welke snelheid, bij welke omstandigheden) je in het bochtenwerk de motor onder je vandaan duwt en zelf rechtop blijft zitten en wanneer je 'meehangt' met de motor.
RhanRT

Re: Ik wil wel weten wat jullie willen weten!?

Ongelezen bericht door RhanRT »

beemerrichard schreef:Ik denk altijd, ga net zo hard als je wilt gaan en durft te gaan (wel houdende natuurlijk aan de verkeersregels)

Als je een bepaalde angst hebt in een bocht dan ben je onzeker en moet je uitkijken dat je niet de bocht verkeerd uitkomt.
Daarom rij zoals je je veilig voelt.
Ik heb ook wel eens dat ik denk dat ik harder de bocht door kon met een nat wegdek.
Ik heb ook meegemaakt dat mijn motor achter uitbrak en dan moet je uitkijken.
Hier kwam mijn motocross ervaring weer van pas.

Veilig en plezierig rijden is het motto.
Als je in de regen gespannen rijdt dan ga je eigenlijk te snel.
Ik zou zeggen bouw het rustig op en rij ontspannen maar kijk wel uit.
Bladeren, putdeksels, witte strepen, rubber van de banden op de weg doet ook wonderen en natuurlijk olie.

Iedereen veel succes maar vandaag schijnt lekker het zonnetje Big RT Smile
Goede reactie!

Han
RhanRT

Re: Ik wil wel weten wat jullie willen weten!?

Ongelezen bericht door RhanRT »

wannesie schreef:Wat ik wel zou willen weten is wanneer (tot welke snelheid, bij welke omstandigheden) je in het bochtenwerk de motor onder je vandaan duwt en zelf rechtop blijft zitten en wanneer je 'meehangt' met de motor.
Goede vraag, hierbij heb je het over 2 stuur-(rij)-technieken, en dit heeft ook een relatie met de bouwstijl van de motor.
In het normale gebruik en met een normale motor (maar wat is normaal?) maakt snelheid en omstandigheden niet zoveel uit welke van de 2 stuurtechnieken je gebruikt.
Alhoewel ik voor het hele korte opeenvolgende bochtenwerk de duwtechniek prettig vindt en voor de normale en langlopende bochten de meehangtechniek juist weer prettig vindt is dit echt een persoonlijke keuze voor een ieder.

In ieder geval is, op snelheid, de duwtechniek vrijwel onmogelijk voor een motor waarbij clipons gemonteerd zijn, en anders ben je echt een kunstenaar!

De duwtechniek is eenzelfde als de variant hierop, de trektechniek.
Duwen of trekken geeft hetzelfde resultaat, alhoewel je het duwen veel meer zal gebruiken voor het bochtenwerk en de trektechniek juist veel meer voor snel uitwijken.

groet,

Han
Gebruikersavatar
Walter
Forumsponsor
Forumsponsor
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 mar 2008, 10:21
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

Re: Ik wil wel weten wat jullie willen weten!?

Ongelezen bericht door Walter »

Han,

Na ons korte weekje Oostenrijk, zoals je weet veel van je geleerd over de bochten techniek in de bergen.
Misschien is het leuk om de uitleg die wij samen doornamen en de uitvoering hiervan ook met de mede forumleden te bespreken.
Enig nadeel... heel vaak toepassen van de complete techniek in Nederland gaat niet...

Dus om het even als vraag samen te vatten... Hoe neem je veilig maar vlot bochten op en af steile bochtige bergweggetjes ?
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding
RhanRT

Re: Ik wil wel weten wat jullie willen weten!?

Ongelezen bericht door RhanRT »

Walter schreef:Han,

Na ons korte weekje Oostenrijk, zoals je weet veel van je geleerd over de bochten techniek in de bergen.
Misschien is het leuk om de uitleg die wij samen doornamen en de uitvoering hiervan ook met de mede forumleden te bespreken.
Enig nadeel... heel vaak toepassen van de complete techniek in Nederland gaat niet...

Dus om het even als vraag samen te vatten... Hoe neem je veilig maar vlot bochten op en af steile bochtige bergweggetjes ?
Grinnik, dat klopt Walter, daar leent NL zich niet echt voor.
Jij weet nu hoe en op welke wijze dit moet, het meest lerende hierin is met ondersteuning van video materiaal.
Jij was hierin een zeer goed informatie verwerkende en oppakkende rijder, die de gegeven informatie wist toe te passen, zoals ik met jou besproken heb.
Met onze volgende rit in de bergen gaan wij met behulp van de camera een video samenstellen van hoe het NIET en WEL moet.
Dan doe ik het NIET en jij het WEL.
Goed voorstel?

groet,
Han
RhanRT

Re: Ik wil wel weten wat jullie willen weten!?

Ongelezen bericht door RhanRT »

Een kleine opening voor de Forumleden t.a.v. de vraag/stelling van Walter:

omhoog lopende bochten middels gas/rem techniek
omlaag lopende bochten middels gekoppelde aandrijving/rem techniek

en verder vertel ik lekker even nog niks tot dat ........ _002

groet,

Han
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Ik wil wel weten wat jullie willen weten!?

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Hoi Han,

Ik vind het super dat je de leden zo wilt helpen.
Top man. _004
Hele goede actie en al rijdt ik een kleine 30 jaar motor, ik leer nog steeds.
Ik blijf dit volgen met plezier.

Richard
Gebruikersavatar
Walter
Forumsponsor
Forumsponsor
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 mar 2008, 10:21
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

Re: Ik wil wel weten wat jullie willen weten!?

Ongelezen bericht door Walter »

RhanRT schreef: Met onze volgende rit in de bergen gaan wij met behulp van de camera een video samenstellen van hoe het NIET en WEL moet.
Dan doe ik het NIET en jij het WEL.
Goed voorstel?

groet,
Han
Goed plan Han _004
Die afspraak staat!
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding
RhanRT

Re: Ik wil wel weten wat jullie willen weten!?

Ongelezen bericht door RhanRT »

beemerrichard schreef:Hoi Han,

Ik vind het super dat je de leden zo wilt helpen.

Richard

Daar doen wij het ook voor Richard, niet alleen ik maar ook anderen geven goede informatie op ons RT-forum

groet,
Han
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Ik wil wel weten wat jullie willen weten!?

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Begrijp het.
Ik doe zelf ook mee.
En daarom heb ik ook een mooi item gemaakt met "iemand in het zonnetje zetten"

;)
Jempy

Re: Ik wil wel weten wat jullie willen weten!?

Ongelezen bericht door Jempy »

RhanRT schreef: Met onze volgende rit in de bergen gaan wij met behulp van de camera een video samenstellen van hoe het NIET en WEL moet.
Dan doe ik het NIET en jij het WEL.
Goed voorstel?
groet,
Han
Persoonlijk vind ik dit een heel goed voorstel. _004
Houd het in ieder geval veilig en zeker bij de opnames van hoe het NIET moet.
Onderschat het maar niet want er zal veel werk aan de winkel zijn.
Ongetwijfeld wordt het een film waar veel naar gekeken zal worden en waar veel onder ons hun lessen zullen kunnen uit trekken.
Ik kijk er in ieder geval naar uit.
Ton1959

Re: Ik wil wel weten wat jullie willen weten!?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Veel dingen kan je ook hier al lezen en zien http://www.luiemotorfiets.nl/


Ton _004
RhanRT

Re: Ik wil wel weten wat jullie willen weten!?

Ongelezen bericht door RhanRT »

Ton1959 schreef:Veel dingen kan je ook hier al lezen en zien http://www.luiemotorfiets.nl/


Ton _004
Deze site kende ik nog niet, heb nu de site even vluchtig bekeken en mijn eerste indruk is zeker positief!
Dus Ton dat is een goede tip voor de forumleden.

Wat ik zeker ook als zeer positief ervaar is een uitspraak op die site: "je kunt het niet alleen vanuit lezen leren maar je moet het in de praktijk oefenen, oefenen en nog eens oefenen".
En daar mee slaat men de spijker op z'n kop!

[groet]
RhanRT
Ton1959

Re: Ik wil wel weten wat jullie willen weten!?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik doe het hoog rijden nu ook meer hoor Han. Maar ik begin aan de buitenkant en ga op een bepaald punt kantelen en kom weer terug naar de andere kant. Het werkt hoor.

Ton _004
RhanRT

Re: Ik wil wel weten wat jullie willen weten!?

Ongelezen bericht door RhanRT »

Goed om te lezen Ton dat je het hoger opzetten van de bocht nu meer in de praktijk brengt, met die uitspraak op die site van oefenen, oefenen en nog eens oefenen, gebruik ik al jaren telkensweer de uitspraak: oefenen baart kunst! en, Je moet het doen en ervaren!
Komt op hetzelfde neer.

groet,

Han
RhanRT

Re: Ik wil wel weten wat jullie willen weten!?

Ongelezen bericht door RhanRT »

Beste Forummers,

Via Ton zijn wij geattendeerd op de site: http://www.luiemotorfiets.nl en ik kan echt zeggen, na de informatie op deze site verder opgenomen te hebben, dat hier verrekt goede informatie op staat.
Okè, in een aantal gevallen is de info iets achterhaald middels de techniek, maar de basis geeft heel veel informatie die gewoon correct is.
Ik zou bijna zegeen dat het jammer is dat die site er is want het maait mij veel gras voor de voeten weg _002 om de basis van het hoe en waarom van het motorrijden naar een verhoogde vaardigheid naar jullie te verklaren, aan de andere kant door die site heb ik het nu veel makkelijker naar jullie toe _004 .

Deze site is naar mijn oordeel dus echt aanbevelingswaardig voor diegene die werkelijk meer uit zijn motor wilt halen als berijder!

Nogmaals Ton bedankt voor deze site!

met vriendelijke groet,

Han
Inspector Gadget

Re: Ik wil wel weten wat jullie willen weten!?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Deze website is inderdaad heel informatief, en was al eens wat keren aangehaald in eerdere onderwerpen.
Mag ik nog een andere (ook) onder de aandacht brengen, "lvcm (punt) nl", waar ik veel informatie in hun diverse nieuwsbrieven gevonden heb;
http://www.lcvm.nl/nieuwsbrief25.htm

Totaal zijn er 55 nieuwsbrieven uitgebracht, gewoon het getal even veranderen in de bovenstaande URL.
Echt de moeite waard om ze door te nemen.
RhanRT

Re: Ik wil wel weten wat jullie willen weten!?

Ongelezen bericht door RhanRT »

Trainingsrit ontworpen.
Gezien dit jaargetijde met regen zullen diegene die hier informatie over willen hebben ook bediend kunnen worden _005
Ga dit binnenkort in een nieuw topic zetten.

groet,
RhanRT
Gesloten

Terug naar “Praktische rijtechnieken”