Hoe schuin gaan jullie met je RT!?

Rij-impressies en toelichtingen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Mike Philippens

Re: Hoe schuin gaan jullie met je RT!?

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Ares schreef:
Mike Philippens schreef: Als je tijdens een normale rit met de steppies aan de grond komt, rij je gewoon structureel te hard
Het is helemaal niet zo dat je persé hard moet gaan om met de stepjes de grond te raken. Het verband dat je legt is dus niet per definitie een juiste. En het zegt ook niks over of je structureel te hard rijdt.
Klopt, ik kan 'm platleggen om een straatje te keren. Maar ik denk dat je wel snapt wat ik bedoel. Geen reden om de zinnen juridisch te analyseren... ;)
Mike Philippens

Re: Hoe schuin gaan jullie met je RT!?

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

doov650 schreef:Ik heb enige ervaring met het rijden op het circuit. Daar leer je juist je motor zo recht op mogelijk door de bocht te sturen. Dat doe je door zelf naast de motor te gaan hangen.
Zo recht mogelijk? Is het niet zo hard mogelijk en zo plat als de motor/banden/grip toestaat? Dat je er naast gaat hangen is om het zwaartepunt te verlagen omdat je anders nooit met die snelheid door de bocht komt. Toch? Meneer Rossi gaat in ieder geval nooit zo recht mogelijk door een bocht. Het kán niet schuiner, daarom hangt ie er naast.
doov650

Re: Hoe schuin gaan jullie met je RT!?

Ongelezen bericht door doov650 »

Mike Philippens schreef:
doov650 schreef:Ik heb enige ervaring met het rijden op het circuit. Daar leer je juist je motor zo recht op mogelijk door de bocht te sturen. Dat doe je door zelf naast de motor te gaan hangen.
Zo recht mogelijk? Is het niet zo hard mogelijk en zo plat als de motor/banden/grip toestaat? Dat je er naast gaat hangen is om het zwaartepunt te verlagen omdat je anders nooit met die snelheid door de bocht komt. Toch? Meneer Rossi gaat in ieder geval nooit zo recht mogelijk door een bocht. Het kán niet schuiner, daarom hangt ie er naast.
Precies, maar je moet de redenatie niet omdraaien.
Uitgaande van dezelfde bochtsnelheid heb je 2 opties:
Je blijft rechtop op de motor zitten, je zult dan de motor moeten afschuinen om het zwaartepunt te verlagen
Je gaat zelf naast de motor hangen om het zwaarte punt te verlagen. De motor zelf kan dan meer recht opblijven.
Combineer je die 2 methoden, dan kun je inderdaad nog sneller door de bocht.

Maar omdat Rossi hier niet mee leest en omdat ik de indruk kreeg dat hier werd gedacht dat schuin ook snel betekent, probeerde ik wat nuance in te brengen.
Mike Philippens

Re: Hoe schuin gaan jullie met je RT!?

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

doov650 schreef:Maar omdat Rossi hier niet mee leest en omdat ik de indruk kreeg dat hier werd gedacht dat schuin ook snel betekent, probeerde ik wat nuance in te brengen.
Duidelijk. Maar het ging een beetje om het beeld. Doorgaans druk je je motor niet met de cylinder in het asfalt om met 30 door een bocht te sukkelen. De uitdrukking 'met één oor door het gras' staat niet voor niets voor 'heel snel de bocht door'. Misschien niet accuraat, maar iedereen snapt wat je bedoelt.
Erteetje

Re: Hoe schuin gaan jullie met je RT!?

Ongelezen bericht door Erteetje »

Ik werd afgelopen jaar aangehouden door de duitse politie die net als ik op een R1200RT reed, voorzien van professionele opname apparatuur. Ik had ingehaald op een stuk waar dat niet mocht en werd getracteerd op een prent van 70 euro. Aangezien ik ook op een r1200rt reed heb ik nog gevraagd om korting te krijgen maar daar trapte oom agent niet in. Toen de papierhandel afgewerkt was keek hij met enige minachting naar mijn RT en met name naar de voetsteunen. Das ist motorrad fahren zei hij en wees naar zijn voetsteunen. De nokken onder zijn voetsteunen waren compleet verdwenen en zelfs een stuk van de steun zelf was weggeschaafd. Hij stapte op gaf een flinke dot gas en gooide de RT (wellicht om te showen) zo plat in de bocht dat hij vergezeld door een complete vonkenregen uit het zicht verdween. Nu maken die gasten natuurlijk veel meer kilometers, om niet te zeggen dat ze zowat op de motor wonen in vergelijking tot ondergetekende en daardoor het betere gooi en smijtwerk veel beter onder de knie hebben.

Neemt niet weg dat ik ondanks mijn onbeschadigde voesteunen nog steeds volop geniet van de R 1200 RT

Groet
Luc

PS de boete heb ik nooit betaald aangezien ik nooit meer iets ervan gehoord heb. Zou hij deze dan toch uit solidariteit verscheurd hebben????
Tuinbank

Re: Hoe schuin gaan jullie met je RT!?

Ongelezen bericht door Tuinbank »

Neemt niet weg dat ik ondanks mijn onbeschadigde voesteunen nog steeds volop geniet van de R 1200 RT
Denk dat deze afsluiting van Luc de grondslag is motorrijden!

Niet hoe hard je gaat, niet hoe snel je door de bochten gaat, niet hoe schuin je gaat, hoe snel je het rubber kan laten roken of noem maar iets op, belangrijk is om te genieten van de motor en het rijden! Geen eenheidsworst maar eigen persoonlijkheden die allemaal genieten van hun motor op zijn/haar manier. Veel motorplezier allemaal. :D
RhanRT

Re: Hoe schuin gaan jullie met je RT!?

Ongelezen bericht door RhanRT »

Tuinbank schreef:
Niet hoe hard je gaat, niet hoe snel je door de bochten gaat, niet hoe schuin je gaat, hoe snel je het rubber kan laten roken of noem maar iets op, belangrijk is om te genieten van de motor en het rijden!
Correct !!
Gesloten

Terug naar “Praktische rijtechnieken”