Keren op de weg.

Rij-impressies en toelichtingen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
HansH

Keren op de weg.

Ongelezen bericht door HansH »

Vraagje aan de motorrijders met een full integraal remsysteem (R1150RT)

Mijn vorige motor was een r1200gsa die ik bij wijze van spreken op een deurmat kon keren. Dit ging ook goed op de r1200rt die ik een keer als vervangende motor mee had.
Echter met de huidige motor, de r1150rt, welke het full integraal remsysteem heeft vind ik dit wel een dingetje.
Bij keren is het even de achterrem er bij nemen en de motor wordt keurig afgeknepen om vervolgens je kunstje te doen. Doe ik dit met mijn huidige motor dan remt de voorrem wakker mee waardoor de motor naar binnen drijgt te vallen met alle risico's van dien.
Wie heeft de gouden tip?

Groet Hans.


Wie een schreifvoudt vint mag hem hauden. :$
doov650

Re: Keren op de weg.

Ongelezen bericht door doov650 »

De politie uitvoering van de 1150 had dit systeem niet. Wellicht kun je de ombouwset ergens bemachtigen als je het echt een probleem blijft vinden. Ik heb er noot veel last mee ondervonden, maar ben wel teverden dat de 1200 dit systeem niet meer heeft.
RhanRT

Re: Keren op de weg.

Ongelezen bericht door RhanRT »

ombouwen is een kostbare zaak maar is ook de enige optie voor mijn gevoel.
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: Keren op de weg.

Ongelezen bericht door japachap »

Nooit (echt) een probleem gehad met mijn -1150-

Het is wel gevoelig, maar ik begin het achterrem pedal licht te drukken voordat ik de bocht gaan maken. Konstant weerstand opwekken van het remsysteem en daarna alles doseeren bij het koppeling en gashandel.

In andere woorden- konstant druk op het remsysteem and gedoseerd motorkracht/koppeling.

Anders loop je het kans om te snel met het rem te reageeren waarvan het servo nogmaals harder gaat ingrijpen.
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Bimmert

Re: Keren op de weg.

Ongelezen bericht door Bimmert »

In mijn 1150RT tijd keerde ik meestal met de koppeling. Even trainen maar prima te doen.
Gebruikersavatar
JoJothefirst
2024
2024
Berichten: 465
Lid geworden op: 17 jun 2010, 18:15
Type: R1200RT
Bijz: zumo XT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: Keren op de weg.

Ongelezen bericht door JoJothefirst »

De enige tip die ik kan geven is: oefening baart kunst :idea: Ik ben niet echt bedreven in het keren op de weg, maar merk wel dat het na verloop van tijd steeds beter lukt _004
Suuk6 ermee

[groet]

JoJo
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
HansH

Re: Keren op de weg.

Ongelezen bericht door HansH »

Bedankt voor jullie reacties.

Aanpassen remsysteem is geen optie voor mij, dus de tijd maar even zijn werk laten doen. Ik krijg hem wel gekeerd, had stilletjes gehoopt op een bepaalde techniek met dit systeem.
Je kan hem met de achterrem iets afknijpen, maar wil je onverhoopt nog iets druk bijzetten dan gaat de voorrem wel bepalen.
Oefening baart kunst riep er al een.

Groet, Hans
Gebruikersavatar
Willem Rietveld
Berichten: 182
Lid geworden op: 15 sep 2008, 21:34
Type: R1200RT/LC
Bijz: 2014
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Almere
Locatie: Almere

Re: Keren op de weg.

Ongelezen bericht door Willem Rietveld »

Hans,
Ik zou als tip geven:
Zoek in je buurt een parkeerterrein op en ga het regelmatig oefenen !! Is de enige manier om het onder "controle" te krijgen. Beetje achterrem en slippende koppeling.

[groet] , Willem.
Keep on beeming
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
Gesloten

Terug naar “Praktische rijtechnieken”