Hulpverleners op motoren: pas op waar u de motor neerzet!

Rij-impressies en toelichtingen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Inspector Gadget

Hulpverleners op motoren: pas op waar u de motor neerzet!

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

(excuses aan de moderators, ik weet niet zeker of het hier thuis hoort)

Enige tijd geleden alweer (2011) hebben Rijkswaterstaat, de KLPD, Verkeerscentrum Nederland, de Marechaussee, BMW en ANWB et al een uitgebreid onderzoek gedaan naar de impact van een (stilstaande, geparkeerde) motor hulpverleningsvoertuig bij een incident en een inrijding daarop door een "slaaprijder (o.i.d.)".

Nu kan je afvragen of dat ook voor jou van belang is;
Ik ben van mening van wel, je parkeert je motor wellicht ook wel eens langs de kant van de weg om je motormaatje te helpen of te spreken (ik geef maar een voorbeeld).
Je motor kan een projectiel worden, als je dus ff niet oppast wanneer een onverlaat op jou motor inrijdt. (wat ik nimmer voor je hoop, natuurlijk!)
Maar denk ook aan je eigen veiligheid in de situaties waar je motor geparkeerd staat.

De "conclusie" van het onderzoek, volgens 1 van de aanwezigen (KLPD):
"De grootste vijand van de motorrijder is de (sl)Opel Vectra"
Maar ik schat in dat dit voor zijn eigen rekening is. ;)
Steeds vaker zet de overheid motoren in bij hulpverlening. Denk bijvoorbeeld aan de weginspecteurs van Rijkswaterstaat. Maar hoe gedraagt zo'n motor zich als 'ie aangereden wordt?

Zeker bij file is zo'n weginspecteur op de motor sneller aanwezig bij een incident. Daardoor kunnen er sneller veiligheids- en doorstromingsmaatregelen genomen worden, en is het incident zo snel mogelijk van de weg af.

Moeilijk bereikbare locaties

De 34 weginspecteurs van Rijkswaterstaat zijn door de Politieacademie opgeleid. Ze worden met name ingezet op trajecten waar vluchtstroken ontbreken, bij spitsstroken en ter hoogte van kunstwerken. Juist op deze plekken, waar door filevorming en het ontbreken van vrije ruimte de incidentlocaties moeilijk bereikbaar zijn, heeft de weginspecteur de motor een toegevoegde waarde. Hij hoeft niet achter aan te sluiten, maar kan tussen de auto’s door rijden. Hoe eerder een weginspecteur aanwezig is, des te sneller wordt de incidentafhandeling opgestart.

Botsproeven met motoren

In onderstaand filmpje zie je hoe Rijkswaterstaat botsproeven uitvoert met de motoren van de weginspecteurs. Het is voor Rijkswaterstaat vooral van belang om te weten op welke afstand van een incident een motorfiets door de inspecteur op de vluchtstrook moet worden geplaatst, zonder dat de inspecteur bij een onverhoopte aanrijding door zijn eigen motor wordt geraakt.
Pas op: Enkele BMW motoren, waaronder de -1200- worden "geslachtofferd" voor het onderzoek!

[youtube]Ykag2_769Iw[/youtube]

Bron: http://www.anwbmotor.nl/nieuws/filmpje- ... t-je-motor
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Hulpverleners op motoren: pas op waar u de motor neerzet

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Netjes, uitkijken dus.
Hoop dat mij dit nooit overkomt.
De afgelopen 33 jaar nog niet, hopelijk de komende 33 jaar ook niet.

Rob, mooie avatar.
Zo noemen ze mij en mijn collega ook. _004
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Hulpverleners op motoren: pas op waar u de motor neerzet

Ongelezen bericht door HansD »

Waldorf en Stadler - geweldig!
Inspector Gadget

Re: Hulpverleners op motoren: pas op waar u de motor neerzet

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik wens het ook niemand toe, maar het kan iedereen overkomen als je langs de weg gaat stilstaan of parkeert.
Oppassen geblazen dus, denk ik zelf.

Statler en Waldorf zijn mijn favoriete figuren, ik herken ook heel veel van hen in mijzelf. _004
Hun humor, de relativering, en hun "sometimes ignorance".
Of, wellicht juister, soms ietwat naïef.
Heerlijk! _005
Gebruikersavatar
JoJothefirst
2024
2024
Berichten: 465
Lid geworden op: 17 jun 2010, 18:15
Type: R1200RT
Bijz: zumo XT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: Hulpverleners op motoren: pas op waar u de motor neerzet

Ongelezen bericht door JoJothefirst »

dutchmidiman schreef:Pas op: Enkele BMW motoren, waaronder de R1200RT worden "geslachtofferd" voor het onderzoek!
Dit doet echt zeer _002
dutchmidiman schreef:Statler en Waldorf zijn mijn favoriete figuren, ik herken ook heel veel van hen in mijzelf.
Toch niet dat constante boe-geroep vanuit de loge, mag ik hopen? :lol: :lol:

Groeten

JoJo
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hulpverleners op motoren: pas op waar u de motor neerzet

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Ook dit onderwerp behoort tot de practische rijtechnieken . . . . zeker als het gaat om beroepsrijders, waarvan er diversen onder ons zijn . . . _004
dutchmidiman schreef:(excuses aan de moderators, ik weet niet zeker of het hier thuis hoort)
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Inspector Gadget

Re: Hulpverleners op motoren: pas op waar u de motor neerzet

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

JoJothefirst schreef:Dit doet echt zeer _002
Ja, is inderdaad zonde. Maar zoals men terecht opmerkt in de reportage, soms moet je achter je computer en simulators vandaan komen en het toch echt in de praktijk ervaren voor meer realistische (en betrouwbare) data.
Het is tenslotte voor een goed doel en kan later mensenlevens redden.
Hoe sneu ook, dan is materiaal secundair.
JoJothefirst schreef:Toch niet dat constante boe-geroep vanuit de loge, mag ik hopen? :lol:
Och, zelfs het "grumpy old men" syndroom is mij niet echt helemaal vreemd natuurlijk, en daar hoort het af-en-toe ook het foutief inschatten van een situatie ook bij.
Zonder dat het gelijk vooringenomenheid is, want dat is kwalijk vind ik zelf.
Maar een moeilijke situatie verlichten door een stuk(je) gepaste (!) humor, ja, dat is ook mijn deel.
Jos WRSM schreef:Ook dit onderwerp behoort tot de praktische rijtechnieken . . . . zeker als het gaat om beroepsrijders, waarvan er diversen onder ons zijn . . . _004
Ik meende ook van wel, maar hield ernstig rekening met een vergissing. ;)
RhanRT

Re: Hulpverleners op motoren: pas op waar u de motor neerzet

Ongelezen bericht door RhanRT »

In ieder geval is zeer duidelijk geworden dat een veilige afstand minimaal 65 meter is (met het advies om 100 meter aan te houden) waarop je de motor plaatst die een waarschuwende functie heeft voor het andere verkeer voor de situatie die komen gaat.
Deze afstand heeft mij in ieder geval verrast, eerlijk gezegd hield ik altijd rekening met een aantal meters minder!

Zonder meer een goed onderzoek!

Dus ja, deze posting hoort zeker thuis in het topic: Praktische Rijtechnieken

met vriendelijke groet,

RhanRT
Inspector Gadget

Re: Hulpverleners op motoren: pas op waar u de motor neerzet

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het is een typische situatie die je hoopt nooit mee te maken, maar de kans daartoe tegenwoordig met zoveel "slaaprijders" (= verkeersdeelnemers die op 1 of andere manier afgeleid zijn) en drukte in het verkeer, redelijk aanwezig is, in mijn optiek.
Ik zie regelmatig de gehavende botsabsorbers bij mijn regionale IM-bedrijf staan.

Zolang je "go with the flow" aan het verkeer deelneemt, maak jij je eigen veiligheidsruimte en kan je anticiperen.
Maar zodra je stilstaat, in de file, op- of afrit, verkeerslicht, langs de kant van de weg, of bij echte noodzaak op de vluchtstrook, neemt het gevaar voor jou en je voertuig exponentieel toe, versus het overige verkeer.

Mij heeft de uitslag ook verrast, hoewel ik zelf een kleine kanttekening bij de "waardes" van de uitslag heb;
De motoren van de hulpdiensten zijn voorzien van valbeugels die in mijn optiek ook invloed hebben op de "gooi-en-smijt afstand" van die motor, versus ons overige aardelingen die wellicht geen valbeugels hebben. Dat zal enig invloed hebben, denk ik.

Mijn twijfels over waar en of dit hier thuishoorde was ook een reflectie op het feit dat ikzelf niet zo snel aan een dergelijke situatie gedacht zou hebben.
Je houdt er pas rekening mee als het je overkomt, onderdeel is van een training of opleiding, of als je er over geïnformeerd wordt.
Zoals dit draadje en deze rubriek.

Weer wat geleerd en nu weten we ervan. _004

[groet] Rob
Gesloten

Terug naar “Praktische rijtechnieken”