Motorrad Fahrsicherheitstraining Basics
- JDoubleOP
- Berichten: 1119
- Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
- Type: R1100RT
- Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
- Land: Duitsland
- Woonplaats of omgeving: Emlichheim
- Locatie: Emlichheim (D)
Motorrad Fahrsicherheitstraining Basics
Nooit te oud om te leren
Motorrad Fahrsicherheitstraining Basics
[youtube]x-ev3iEroeU[/youtube]
- wannesie
- 2024
- Berichten: 158
- Lid geworden op: 08 jun 2010, 21:43
- Type: R1200RT
- Bijz: R1200RT LC uit 2014
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zutphen
- Contacteer:
Re: Motorrad Fahrsicherheitstraining Basics
Altijd goed om nog weer eens te zien. Zelf train ik 1 keer per jaar mijn vaardigheden. Al is het maar om het eerder geleerde weer af te stoffen. Aanrader!
- PaPinkelman
- Berichten: 1013
- Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
- Locatie: Stiphout
Re: Motorrad Fahrsicherheitstraining Basics
Leuk filmpje, goede tips!
Maar ik verbaas me wel over de aanbeveling de remhandel met 2 vingers te bedienen. Ik heb (alweer even geleden) in een aanvullende training geleerd dat juist niet te doen en bij het remmen alle vingers mee te laten doen...
Zijn de inzichten veranderd of heeft iedere trainer hier nu zijn eigen voorkeur?
Maar ik verbaas me wel over de aanbeveling de remhandel met 2 vingers te bedienen. Ik heb (alweer even geleden) in een aanvullende training geleerd dat juist niet te doen en bij het remmen alle vingers mee te laten doen...
Zijn de inzichten veranderd of heeft iedere trainer hier nu zijn eigen voorkeur?
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Re: Motorrad Fahrsicherheitstraining Basics
Bij de laatste training die ik van de anwb had in Lelystad, een maand geleden, had de instructeur ook een voorkeur voor twee of drie vingers.
Groeten van Jan via Tapatalk
Groeten van Jan via Tapatalk
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Motorrad Fahrsicherheitstraining Basics
Ik rem ook meestal met drie vingers en niet omdat iemand dat ooit tegen me gezegd heeft. Als ik echt met een volle hand aan die rem ga hangen blokkeer ik hem veel sneller. De remkracht van onze motoren is toch hoog genoeg. Bij motoren met hele zwakke remmen gebruikte ik soms wel een volledige hand omdat anders de remkracht gewoon te laag was.
Ik denk dat de neiging tot steeds harder knijpen ook moelijker word als je maar 3 vingers gebruikt dus minder kans op blokkeren. Als je echt hard moet remmen dan is het beter om aan uitwijken te denken. Maar het is nog beter om te voorkomen dat je in situaties raakt waarbij je erg hard moet remmen. Dus gewoon goed kijken en voldoende afstand houden. Maar ik rijd misschien iets anders omdat ik geen ABS op mijn motor heb.
Ik denk dat de neiging tot steeds harder knijpen ook moelijker word als je maar 3 vingers gebruikt dus minder kans op blokkeren. Als je echt hard moet remmen dan is het beter om aan uitwijken te denken. Maar het is nog beter om te voorkomen dat je in situaties raakt waarbij je erg hard moet remmen. Dus gewoon goed kijken en voldoende afstand houden. Maar ik rijd misschien iets anders omdat ik geen ABS op mijn motor heb.
Re: Motorrad Fahrsicherheitstraining Basics
Nou Ton...ik ben pas overgestapt van jouw type R1100R, waar ik 7 jaar en 40000 km op heb gereden, naar een 1150RT.
De 1150 heeft, zoals je wellicht weet, rembekrachtiging. En geloof me: Meer dan twee vingers heb [edit] ik niet nodig voor een NOOD-stop.
Ik kan er nog steeds niet aan wennen en is voor mij een dwingende reden om, zo gauw als het financieel kan, over te stappen naar een 1200.
Bij lage snelheden is er haast niet te doseren.
Of het moet natuurlijk zo relatief zijn dat ik te sterke vingers heb?
De 1150 heeft, zoals je wellicht weet, rembekrachtiging. En geloof me: Meer dan twee vingers heb [edit] ik niet nodig voor een NOOD-stop.
Ik kan er nog steeds niet aan wennen en is voor mij een dwingende reden om, zo gauw als het financieel kan, over te stappen naar een 1200.
Bij lage snelheden is er haast niet te doseren.
Of het moet natuurlijk zo relatief zijn dat ik te sterke vingers heb?
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Motorrad Fahrsicherheitstraining Basics
Ik vind de R1100R wel fijn remmen maar weet niet hoe de rembekrachtiging voelt. Heb je totaal niet nodig volgens mij. Ik blijf maar lekker met mijn R1100R rijden.
Ton
Ton
Re: Motorrad Fahrsicherheitstraining Basics
Ik kocht een RT omdat ik meer uit de wind wilde zitten.
Experimenten met de ruit waren allemaal mislukt.
Dat die RT rembekrachtiging had, heb ik op dat moment onderschat/gebagatelliseerd.......
Mijn oude 1100 rijdt trouwens bij jou in de buurt rond. Een goede vriend in Tilburg heeft hem van me overgenomen.
Hij woont pal tegen de Westpoint toren aan. Dus als je daar in de buurt bent........
Groeten van Jan
Experimenten met de ruit waren allemaal mislukt.
Dat die RT rembekrachtiging had, heb ik op dat moment onderschat/gebagatelliseerd.......
Mijn oude 1100 rijdt trouwens bij jou in de buurt rond. Een goede vriend in Tilburg heeft hem van me overgenomen.
Hij woont pal tegen de Westpoint toren aan. Dus als je daar in de buurt bent........
Groeten van Jan