Wat zijn de ervaringen met rijvaardigheidstrainingen?

Rij-impressies en toelichtingen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Tourist64
Berichten: 100
Lid geworden op: 26 jan 2013, 18:55
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200 GS Adventure
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ede

Wat zijn de ervaringen met rijvaardigheidstrainingen?

Ongelezen bericht door Tourist64 »

Ik heb mijn motorrijbewijs in 1984 gehaald na het volgen van een paar lesjes bij een rijschool. Toen waren er nog geen bijzondere verrichtingen en was er geen communicatie tussen bestuurder en examinator tijdens het rijden. Als je geen gekke dingen uithaalde dan slaagde je wel, de rijlessen en het examen waren net iets meer dan een rondje om de kerk, meer eigenlijk niet. Theorie was al helemaal niet nodig als je al een autorijbewijs had.
Zoals zovelen heb ik dus de motorbeheersing en het bochtenwerk mezelf (verkeerd?) aangeleerd. Omdat sommige kunstjes niet altijd even vlekkeloos verlopen :$ wil ik een rijvaardigheidstraining volgen om te zien wat ik wel en niet goed doe en natuurlijk alle verkeerd aangeleerde zaken te verbeteren.

Nu heb ik hierover de volgende vragen:
1. Wat zijn jullie ervaringen met het volgen van een dergelijke training, was het zinvol en breng je het geleerde ook daadwerkelijk in de praktijk?
2. Wie verzorgde de training?
2. Hoeveel motoren gaan er met schade naar huis aan het einde van de dag? M.a.w. is het zinvol om een extra casco dagverzekering af te sluiten?
3. Wat zijn je negatieve ervaringen?
4. Wie heeft er ook interesse in het volgen van een rijvaardigheidstraining? Bij voldoende belangstelling kunnen we er misschien forumevent van maken en wat groepskorting bedingen.

[groet]
Rob
1992 Yamaha XJ750 Maxim, 1995 Honda VT1100 Shadow, 1999 Yamaha XJ900 Diversion, 2013 een R1200RT en sinds 2018 een R1200 GS Adventure
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Wat zijn de ervaringen met rijvaardigheidstrainingen?

Ongelezen bericht door Bert M »

Ik heb vorig jaar de rijvaardigheidstraining VRO 1 van de KNMV gevolgd op het terrein in Lelystad. De reden waarom ik dit gedaan heb is omdat ik in december 2011 na twee praktijklessen mijn AVD (verkeersdeelname) gehaald heb. Vervolgens begon er na een maandje in mijn hoofd een klein stemmetje zich af te vragen of ik in die twee lessen wel voldoende heb leren motorrijden. Ik kreeg dus structureel de zenuwen en daar moest ik zsm vanaf zien te komen. Door het volgen van de VRO op mijn eigen motor ben ik in één dag volledig zeker en vrij van stress weer naar huis gereden en heb sindsdien een goeie 11.000 kilometer in volle ontspanning afgelegd!

Vraag 1: Ja, zeer nuttig en nog steeds dagelijks plezier van.
Vraag 2: KNMV
Vraag 3: op de dag dat ik er was, geen schade. Mijn RT was echter te oud voor een dagverzekering dus er viel voor mij niets te kiezen.
Vraag 4: persoonlijk geen negatieve ervaringen.
Vraag 5: ik heb mijzelf voorgenomen om begin volgend seizoen een 'opfrissertje' te gaan doen. Maar dat kan dan ook de VRO sport worden in het kader van mijn nieuwste aanwinst (Yamaha YFZ600 Thundercat )

Gegeven het feit dat je jezelf de vraag stelt, kan ik het je eigenlijk alleen maar aanraden! Trouwens, je beleeft ook nog eens een hartstikke leuke dag met mede-motormuizen!

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
aartjw
Berichten: 234
Lid geworden op: 19 mar 2010, 19:19
Type: R1200RT
Bijz: BMW Navigator VI
Land: NL
Woonplaats of omgeving: R'dam

Re: Wat zijn de ervaringen met rijvaardigheidstrainingen?

Ongelezen bericht door aartjw »

Mijn motorrijbewijs stamt nog uit 1978 :O en toen was er nog de oefenvergunning... Inmiddels rijd ik dus al zo'n 35 jaar motor.
Een paar jaar geleden heb ik een RMT cadeau gekregen voor mijn verjaardag. Dat is net zoiets als de VRO, maar dan in je eigen regio (vandaar de naam: Regionale Motorvaardigheids Training) met een groepje van max 3 cursisten. Vóór die dag dacht ik dat ik aardig kon motorrijden, maar ik heb toch nog heel veel geleerd! Ik kan het dan ook alleen maar aanbevelen. In antwoord op je vragen:
1. mijn ervaringen zijn zonder meer goed en ik breng het geleerde nog steeds in de praktijk
2. een KNMV gediplomeerd rij-instructeur
3. geen schade aan het eind van de dag. De instructeur zorgde er goed voor dat alles op rolletjes verliep
4. geen. 's Ochtends theorie en 's middags praktijk, een hele goede combinatie
5. Lijkt me wel leuk om een "echte" training te volgen, maar is ook wel afhankelijk van mijn agenda en portemonnee
Geschiedenis:
Honda CB550FourK (1978-1980)
BMW R100RT (1980-1988)
BMW R1100RT (2000-2011)
BMW R1200RT (2011-)
Gebruikersavatar
BertL
2024
2024
Berichten: 835
Lid geworden op: 24 jul 2009, 16:58
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1200GT/2008
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ommen
Locatie: Ommen

Re: Wat zijn de ervaringen met rijvaardigheidstrainingen?

Ongelezen bericht door BertL »

Doen !
Heb al een aantal VRO's gevolgd waaronder een slipcursus. Je steekt er veel van op...je leert a.h.w. de weg lezen.
Ik heb meer gevoel gekregen voor de motor, meer kneepjes leren toepassen en volgend jaar wil ik weer op cursus.
De VRO's heb ik gevolgd bij Freebike. Ik weet dat de organisator/initiator hiervan op dit moment niet zo actief aan de weg timmert,
maar dat zal wellicht veranderen. Verder gaf BertM al de KNMV aan. Houd ook de aanbiedingen van je provincie in de gaten. Ik weet dat de provincie
Overijssel subsidie verleent op bepaalde verlengde rijopleidingen. Verhuizen is dan wellicht een optie ??
Nogmaals: doen !
GrTz
BertL
Gebruikersavatar
white
Berichten: 267
Lid geworden op: 03 jun 2012, 21:08
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: Wat zijn de ervaringen met rijvaardigheidstrainingen?

Ongelezen bericht door white »

Eerst een vraag van mijn kant.

Heb je jouw motor onder controle?
Bijzondere verrichtingen, op trek rijden, achtjes draaien, keren op de weg, uitwijken, afschuinen, etc.
En dat binnen de gestelde normen uiteraard.

Indien je daaraan twijfelt, zoek een goede instructeur en ga met je eigen motor een dagje deze zaken oefenen.
Als je daar je profijt uit hebt gehaald, dan pas een VRO gaan doen.


Als bovenstaande geen probleem is, zijn de rijvaardigheidscursussen altijd zinvol en leuk.
Ik heb meermaals meegemaakt dat iemand onderuit gig met zijn eigen motor, maar dat was meestal met het oefenen van het draaien op de weg etc.
De schade bleef dan beperkt tot een gekwetst ego :lol:

Ik ben meermaals meegeweest met een VRO georganiseerd door Quispel motoren.
Heel leerzaam, niet alleen het praktijkdeel, maar zeker ook de theorie.
Kijktechnieken, plaats op de weg, rijden van de juiste lijnen en tips om je eigen veiligheid te verhogen.
Laatst gewijzigd door white op 17 jul 2013, 10:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Wat zijn de ervaringen met rijvaardigheidstrainingen?

Ongelezen bericht door Baird »

Net als AartW kom ik uit de prehistorie met oefenvergunnungen voor Fl 10.= per maand en dan tussendoor even het papiertje halen: Weet je vanaf hier de jachthaven in Warmond? Weet je ook de weg terug via xxx: u bent geslaagd!

Heb de KNMV VRO 1 en 2 gedaan, daar heb ik pas leren motorrijden en kwamen alle dingen uit de boekjes bij elkaar. Sta open voor kritiek en ga lekker met een groep aan de gang, het liefst in de regen. Daarnaast krijg je ook nog 5 jaar lang 10% korting op je verzekering waarmee je de cursus dus ruim terug verdient. Sluit die extra verzekering af voor die ene dag: gaat het mis dan is het simpeler en voordeliger geregeld dan je gewone verzekering te moeten aanspreken met gedoe over schadevrije jaren etc, Heb het een keer gezien bij de VRO 'Sport' dat zo'n scheurneus onderuit ging!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Hansie
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 mar 2012, 22:05
Type: R1100RT
Bijz: 1996
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: Wat zijn de ervaringen met rijvaardigheidstrainingen?

Ongelezen bericht door Hansie »

Net de AMRT Basistraining (http://www.anwbmotor.nl/motortrainingen) gevolgd op het ANWB Test- en Trainingscentrum in Lelystad. Ligt direct naast het circuit van de Politieacademie.
Zeker een aanrader, controle en beheersing van de motor stond voorop. Veel oefeningen op achtjes, bochten en slalom, alles met lage snelheid en het houden van controle.
De remoefeningen met verschillende snelheden en actief gebruik van de ABS. Alles met de eigen motor, in kleine groep van cursisten
Ook op de natte baan was het bijzonder leerzaam om de (ANWB)motoren met/zonder ABS te kunnen testen. Door de "zijwielen" waren de oefeningen met blokkerend voorwiel geen probleem.
De oefening dat je met flinke snelheid OVER 'plotselinge wegobstakels' kunt rijden (zonder schade/vallen!) was een eye-opener. Typisch van die dingen die je een keer gedaan moet hebben om te ervaren wat je hierbij kunt verwachten.
In het tweede deel van de dag vooral de bochtentechniek op het (zeer) bochtige kart-circuit net naast het trainingscentrum. Begonnen met lage snelheid en na verloop van tijd behoorlijk op 'het gas'. Iedereen op z'n eigen niveau, direct achter de instructeur voor de 'ideale lijn' of de instructeur direct achter jou voor de nodige tips en verbeterpunten.

Volgens de instructeur was 'schade rijden' tijdens de cursus een grote uitzondering, kwam eigenlijk alleen voor bij diegenen die zich niet hielden aan de instructies en opdrachten bij de verschillende oefeningen.

Een aanrader voor iedereen die z'n techniek weer wat wil ophalen.
Ook in onze groep een behoorlijk verschil in typen motoren (toer, sport, race, naked) en opgebouwde rijervaring. Was gelukkig geen enkel probleem, ieder kon op eigen niveau meedoen.

Verschil tussen ANWB of KNMV weet ik verder niet. Van beiden clubs instructeurs gesproken die ook zelf aangaven dat er eigenlijk niet zoveel verschil bestaat.
Ik vond het de kosten zeker waard, ga zeker nog een vervolgopleiding (bijvoorbeeld de 'regentraining') doen.

Hansie
doov650

Re: Wat zijn de ervaringen met rijvaardigheidstrainingen?

Ongelezen bericht door doov650 »

Nu heb ik hierover de volgende vragen:
1. Wat zijn jullie ervaringen met het volgen van een dergelijke training, was het zinvol en breng je het geleerde ook daadwerkelijk in de praktijk?

Ik heb diverse trainingen gevolgd ( VRO 1, 2 en 3 en een RMT) en ben er zeer positief over. En ja, in de praktijk gebruik je het. Ook de dingen die je liever niet meemaakt. Een rat doormidden rijden bijvoorbeeld.

2. Wie verzorgde de training?

KNMV

2. Hoeveel motoren gaan er met schade naar huis aan het einde van de dag? M.a.w. is het zinvol om een extra casco dagverzekering af te sluiten?

Dat is wel aan te bevelen. Heb meerdere schadegevallen gezien op deze dagen.

3. Wat zijn je negatieve ervaringen?

Geen
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Wat zijn de ervaringen met rijvaardigheidstrainingen?

Ongelezen bericht door HansD »

VRO1 gedaan, niet alleen zeer nuttig, maar ook erge leuke dag gehad. Je gaat met een heel ander gevoel naar huis.
De instructeur raadde aan om bepaalde oefeningen in je dagelijkse praktijk op te nemen, zoals slalommen en noodstop, en dat doe ik ook.
Je ABS echt gebruiken, ook met zand op de weg, was een verademing.
Mijn ervaring heeft geleerd dat de korte draai- en keer-oefeningen het meest fout gaan en daarbij wel eens motoren op hun kant gaan. Dat kan varieren van kleine krasjes tot flink wat schade (vriend van me had een kleine uitglijder, maar wel Euro 1100 schade). Dus als je je kunt verzekeren is dat zekere de moeite waard.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Wat zijn de ervaringen met rijvaardigheidstrainingen?

Ongelezen bericht door Bert M »

Even een korte aanvulling op mijn eerdere bericht: gisteren tijdens een ochtendritje voor het eerst de waarde van een VRO werkelijk in de praktijk getoetst: op de A12 tussen Maarsbergen en Veenendaal had ik met de ABS-loze Thundercat een ontmoeting met een suïcidaal konijn. In een flits zag ik het klotebeest onder de vangrail door rennen en besefte dat impact onvermijdelijk was. Door de VRO realiseerde ik me in split second dat uitwijken en/of remmen hoe dan ook desastreus zouden gaan aflopen en wist dus de reflex uit te schakelen nog voordat ie actief de kop op stak. Uiteindelijk kreeg ik 'bugsbunny' vol op de punt van mijn linker voet ( Oia zo'n beest komt best hard aan met 160 km/h: twee gekneusde tenen aan deze encounter overgehouden) en ik was heeeel erg blij dat het geen ree of everzwijn was...

[groet]

Bert M

PS: het vriendelijke verzoek aan de rest van het Veluwse wild: neem de volgende keer ff dat peperdure viaduct dat ze speciaal voor jullie hebben aangelegd (en waar ik bijna twee jaar voor in de file heb gestaan)...
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Tourist64
Berichten: 100
Lid geworden op: 26 jan 2013, 18:55
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200 GS Adventure
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ede

Re: Wat zijn de ervaringen met rijvaardigheidstrainingen?

Ongelezen bericht door Tourist64 »

Hartelijk dank voor jullie reactie. Jullie hebben me zeker overtuigd en ga kijken of er dit jaar nog een training bij de KNMV of ANWB is die in m'n agenda past.
Anders wordt het in het voorjaar 2014.

Met vriendelijke groet,
Rob
1992 Yamaha XJ750 Maxim, 1995 Honda VT1100 Shadow, 1999 Yamaha XJ900 Diversion, 2013 een R1200RT en sinds 2018 een R1200 GS Adventure
moh_fan
Berichten: 678
Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Re: Wat zijn de ervaringen met rijvaardigheidstrainingen?

Ongelezen bericht door moh_fan »

Ik heb al heel wat rijvaardigheidstrainingen 'genoten' en elke keer weer leer ik er van. Zowel op het vlak van techniek als op inzicht.
Dit jaar heb ik mij ingeschreven voor de VRO-R.
Deze keer ben ik voornamelijk héél benieuwd naar wat de confrontatie met mezelf mij gaat brengen! :D
[youtube]ce0emzcRnj0&[/youtube]

Ik heb er zin in!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Gesloten

Terug naar “Praktische rijtechnieken”