TIPS: Goed remmen op de motor

Rij-impressies en toelichtingen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

TIPS: Goed remmen op de motor

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Op je examen heb je leren remmen als je recent examen hebt gedaan: een rustige remming en een noodstop.
Maar het is belangrijk om regelmatig te blijven oefenen met remmen.

Hier zetten we op een rijtje wat er komt kijken bij remmen:

Hoe maak je het beste een noodremming en hoe rem je veilig in een bocht? Maakt het uit op wat voor motor je rijdt? Hoe rem je het beste met ABS? Hoe zit het met de voor- en achterrem?
Afbeelding
onderwerpen:

Remmen en grip
Gewicht en remmen
Vering en grip
Optimaal remmen
Verschillen tussen motoren
Een noodstop uitvoeren
Wat moet je oefenen?
Blokkerende wielen
Remmen met ABS
Remmen in de bocht
Schaam je niet!


LEES HIER MEER >>
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeroen1969
Berichten: 267
Lid geworden op: 09 sep 2012, 14:37
Type: R1250RT
Bijz: Spezial Option 719 Blue Planet
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Lage Vuursche

Re: TIPS: Goed remmen op de motor

Ongelezen bericht door Jeroen1969 »

Mijn -1200- heeft zo'n i-ABS, de voor remhandle bedient ook de achterrem. Zoals het artikeltje hierboven (leuk/nuttig artikel trouwens!) aangeeft, mij is het gebruik van de achterrem in het spiergeheugen gesleten door de rij instructeur. Saboteer ik dan de werking van het i-ABS? Of kan ik gewoon mijn mussle memory zijn werk laten doen en zowel voor als achterrem gebruiken? Ik rij ook regelmatig op de R1150R van mijn vrouw, die fiets heeft niet van die nieuwerwetse goodies dus het liefst her-programmeer ik mijn mussle memory niet, maar ik wil mijn -1200- wel zijn werk goed kunnen laten doen. Benieuwd naar jullie adviezen!
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
Inspector Gadget

Re: TIPS: Goed remmen op de motor

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Zie nadere toelichting in dit draadje;
viewtopic.php?f=32&t=9289

Je kunt beter wel ook je voorrem gebruiken. ;)

Daarnaast, als jou 1200RT inderdaad i-ABS heeft, wat je kunt herkennen als de "overbekende" gieren van de servo-motors zodra je de remhandel of rempedaal bedient, kan het systeem bij een storing gereduceerde remwerking geven, het is belangrijk dat je "spier" zoals aangeleerd dan goed blijft werken.
De remwerking is bij het uitvallen van i-ABS echt enorm flink minder, dus harder werken voor jou! ;)
Gebruikersavatar
Jeroen1969
Berichten: 267
Lid geworden op: 09 sep 2012, 14:37
Type: R1250RT
Bijz: Spezial Option 719 Blue Planet
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Lage Vuursche

Re: TIPS: Goed remmen op de motor

Ongelezen bericht door Jeroen1969 »

Volgens de handleiding heb ik wel geïntegreerde ABS, maar de fietsen van na 2007 hebben niet meer die pomp. Dus geen gierend geluid (dat ik nog ken van mijn R1150RS). Quote uit de handleiding: "bij het bedienen van de remhendel wordt via de Integralfunctie ook bij de achterwiel remdruk opgebouwd. Als het voetrempedaal pas daarna wordt bediend, is de reeds opgebouwde remdruk eerder als tegendruk merkbaar dan wanneer het voetrempedaal vóór of gelijk met de remhendel wordt bediend." Ik kan hier dus niet uithalen of mijn manier van remmen (nagenoeg gelijktijdig remhendel en voetrempedaal) wel of niet de werking van het Integral gebeuren in de weg zit. Mijn gevoel zegt van niet...
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
Inspector Gadget

Re: TIPS: Goed remmen op de motor

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het zit de werking van ABS niet in de weg als je beide bedieningen gelijktijdig gebruikt maar je zult wel merken dat dan het rempedaal veel minder remdruk geeft. (van die slechts 20%)
Het is veel verstandiger eerst de remhandel te gebruiken en pas (vlak daarna) het rempedaal.
Dan heb je de maximale vertraging.
En zolang je ABS niet ingrijpt, want dan wordt je remweg juist weer langer.

Je moet dus, althans in mijn optiek, met het rempedaal "bijremmen".
En ook motorremming gebruik ik veelvuldig. (laten uitrollen, net aan trekkende motor etc)
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: TIPS: Goed remmen op de motor

Ongelezen bericht door wil51 »

Artikel gelezen en ben in verwarring door het stukje optimaal remmen. Dat is haaks op wat ik geleerd heb. Hier wordt beschreven eerst de achterrem en dan de voorrem gebruiken. Ik heb geleerd eerst de voorrem en dan de achterrem erbij gebruiken.
(Nu ik het gecombineerde remsysteem heb, gebruik ik echter het voetpedaal achterrem niet meer.)
Inspector Gadget

Re: TIPS: Goed remmen op de motor

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Mij is het ook geleerd tijdens de rijopleiding de voorrem primair (progressief) te gebruiken omdat daar de meeste vertraging verkregen kan worden.
En het achterrem als "bij-remmen".
Maar wel alle remmen gebruiken, altijd progressief.

Korte bochten draaien met slepende achterrem, langzame slaloms met gas & achterrem de snelheid regelen, afschuinen met achterrem voor keren, stapvoets rijden met licht trekkende motor, licht slippende koppeling en achterrem.

Ik vermoed dat het idee om eerst al wat achterrem te gebruiken komt omdat dan de motor al iets begint in te zakken, de aandrijving wordt iets verminderd.
Daardoor is er meer druk aan de voorzijde zodat je daarna "optimaal" (meer) kunt remmen (lees: vertragen) met de voorrem.
Omdat sommige motoren (plastisch uitgedrukt) achterover gaan als je gas geeft.

Met de BMW's paralever en telelever is dat effect veel minder.

Maar dat is koudegrond, ik ben daarin geen expert natuurlijk. ;)
Plaats reactie

Terug naar “Praktische rijtechnieken”