TIPS: Kijken op de motor
- JOS WRSM
- Forumoprichter en -beheerder
- Berichten: 4367
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: momenteel motorloos
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
TIPS: Kijken op de motor
Als je dan goed ingepakt en wel op je motor stapt, is het een kwestie van rijden. Verreweg het belangrijkste is leren kijken.
Je zou zeggen dat dat iets is dat iedereen kan, maar je zult merken dat er ongelofelijk veel valt te leren op dat gebied.
"Je gaat naar waar je naar kijkt", is iets dat je kunt leren gebruiken om bochten vloeiend te rijden. En in het verkeer zul je je bewust moeten worden van alles dat je normaal gesproken over het hoofd ziet. Van het feit dat een vrachtwagen je het zicht belemmert en dat daar achter dus een kind op een fietsje vandaan kan komen, van bomen op een rij in de verte die op een zijweg duiden, van een trekker op het land die de voorbode is van modder op de weg.
Bewust kijken kun je bewust leren, en het helpt je enorm bij het rijden.
onderwerpen:
Mag het of niet?
Spelregels
Gezond verstand
Waar rij je langs de file?
En waar moet je niet rijden?
Extra oppassen
LEES HIER MEER >>
Je zou zeggen dat dat iets is dat iedereen kan, maar je zult merken dat er ongelofelijk veel valt te leren op dat gebied.
"Je gaat naar waar je naar kijkt", is iets dat je kunt leren gebruiken om bochten vloeiend te rijden. En in het verkeer zul je je bewust moeten worden van alles dat je normaal gesproken over het hoofd ziet. Van het feit dat een vrachtwagen je het zicht belemmert en dat daar achter dus een kind op een fietsje vandaan kan komen, van bomen op een rij in de verte die op een zijweg duiden, van een trekker op het land die de voorbode is van modder op de weg.
Bewust kijken kun je bewust leren, en het helpt je enorm bij het rijden.
onderwerpen:
Mag het of niet?
Spelregels
Gezond verstand
Waar rij je langs de file?
En waar moet je niet rijden?
Extra oppassen
LEES HIER MEER >>
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
-
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 03 feb 2017, 15:44
- Type: R1150RT
- Bijz: 2002 Zilvergrijs
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Antwerpen
Re: TIPS: Kijken op de motor
Nog niet erg veel reacties in dit draadje in 3 jaar :-)
Wat ik regelmatig doe is een soort spelletje voor mezelf: ik rij altijd hetzelfde stuk van werk naar huis en probeer onderweg zoveel mogelijk potentieele gevaren te zien, en geef mezelf een punt voor alles wat ik zie.
voorbeelden:
- geparkeerde auto waarin iemand zit die gaat uitstappen.
- ballende kinderen
- iemand die op zijn GSM zit
- iets op de weg, grind, olie, etc.
- iemand die de weg zoekt
het wordt dan een sport om zoveel mogelijk dingen te zien in de 15 minuten die ik onderweg ben. Is voor mij iig een goede manier om heel geconcentreerd te kijken en te leren dingen te zien.
Wat ik regelmatig doe is een soort spelletje voor mezelf: ik rij altijd hetzelfde stuk van werk naar huis en probeer onderweg zoveel mogelijk potentieele gevaren te zien, en geef mezelf een punt voor alles wat ik zie.
voorbeelden:
- geparkeerde auto waarin iemand zit die gaat uitstappen.
- ballende kinderen
- iemand die op zijn GSM zit
- iets op de weg, grind, olie, etc.
- iemand die de weg zoekt
het wordt dan een sport om zoveel mogelijk dingen te zien in de 15 minuten die ik onderweg ben. Is voor mij iig een goede manier om heel geconcentreerd te kijken en te leren dingen te zien.
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: TIPS: Kijken op de motor
Er zijn inderdaad zeer weinig reacties, maar het draadje is terwijl ik dit schrijf al wel 1419 keer bekeken. Het is duidelijk dat men er kennis van neemt. Ook is dit topic in de loop der tijd "weggezakt" en krijgt nu weer een "schopje".
Tja, dat spelletje ga ik in ieder geval niet in praktijk brengen. Uiteraard probeer ook ik zo geconcentreerd mogelijk te rijden, maar als ik op van alles en nog wat (ook onbelangrijke zaken) moet gaan letten en dat binnen een bepaalde tijd, ben ik in mijn beleving niet meer met motorrijden bezig. Ik probeer altijd oplettend en defensief te rijden en dan het liefst op een plezierige wijze. Maar een ieder moet vooral doen wat hij of zij wil doen . . .
Bas van Dijk schreef: ↑27 nov 2017, 17:20 Wat ik regelmatig doe is een soort spelletje voor mezelf: ik rij altijd hetzelfde stuk van werk naar huis en probeer onderweg zoveel mogelijk potentieele gevaren te zien, en geef mezelf een punt voor alles wat ik zie.
voorbeelden:
- geparkeerde auto waarin iemand zit die gaat uitstappen.
- ballende kinderen
- iemand die op zijn GSM zit
- iets op de weg, grind, olie, etc.
- iemand die de weg zoekt
het wordt dan een sport om zoveel mogelijk dingen te zien in de 15 minuten die ik onderweg ben. Is voor mij iig een goede manier om heel geconcentreerd te kijken en te leren dingen te zien.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- RendeRT
- 2024
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
- Type: R1250RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Stiens
Re: TIPS: Kijken op de motor
En toch is het een goede oefening om bewust te leren kijken.EileRT schreef: ↑27 nov 2017, 18:43 Er zijn inderdaad zeer weinig reacties, maar het draadje is terwijl ik dit schrijf al wel 1419 keer bekeken. Het is duidelijk dat men er kennis van neemt. Ook is dit topic in de loop der tijd "weggezakt" en krijgt nu weer een "schopje".
Tja, dat spelletje ga ik in ieder geval niet in praktijk brengen. Uiteraard probeer ook ik zo geconcentreerd mogelijk te rijden, maar als ik op van alles en nog wat (ook onbelangrijke zaken) moet gaan letten en dat binnen een bepaalde tijd, ben ik in mijn beleving niet meer met motorrijden bezig. Ik probeer altijd oplettend en defensief te rijden en dan het liefst op een plezierige wijze. Maar een ieder moet vooral doen wat hij of zij wil doen . . .
Bas van Dijk schreef: ↑27 nov 2017, 17:20 Wat ik regelmatig doe is een soort spelletje voor mezelf: ik rij altijd hetzelfde stuk van werk naar huis en probeer onderweg zoveel mogelijk potentieele gevaren te zien, en geef mezelf een punt voor alles wat ik zie.
voorbeelden:
- geparkeerde auto waarin iemand zit die gaat uitstappen.
- ballende kinderen
- iemand die op zijn GSM zit
- iets op de weg, grind, olie, etc.
- iemand die de weg zoekt
het wordt dan een sport om zoveel mogelijk dingen te zien in de 15 minuten die ik onderweg ben. Is voor mij iig een goede manier om heel geconcentreerd te kijken en te leren dingen te zien.
Onder de leden van dit forum zal dat niet het geval zijn , maar veel verkeersdeelnemers kijken wel, maar nemen niet waar. Bewust kijken zorgt dat je waarneemt, waardoor je mogelijke gevaren eerder onderkent en je meer tijd hebt om te reageren op dat mogelijk gevaar (oftewel je beter anticipeert op mogelijke gevaren).
Tijdens mijn beroepsmatig gevolgde motorrijopleidingen werd enorm gehamerd op het bewust kijken. Ik hoor het mijn instructeur nog zeggen: "Ver vooruit kijken en breed terug".
Een voorbeeld: Vroegtijdig oogcontact maken met weggebruikers op kruisende wegen is een onderdeel van het bewust kijken en waarnemen. Je er van overtuigen dat die "kruisende" weggebruiker oogcontact met jou, als automobilist/motorrijder, heeft, maakt dat je weet dat hij/zij jou (zeer waarschijnlijk) echt gezien heeft, zodat je veilig door kunt rijden. Ik kan nog tal van voorbeelden noemen, maar dan wordt mijn betoog veel te lang.
Als je aanleert (en dat is wat Bas doet) om bewust te kijken, wordt dat een tweede natuur en wordt motorrijden nog veel leuker!
Laatst gewijzigd door RendeRT op 28 nov 2017, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: TIPS: Kijken op de motor
Zeker RendeRT, ik noem dat anticiperen ook wel defensief rijden en denk dat dit een zeer belangrijke eigenschap is om goed motor te kunnen rijden.
Helemaal mee eens . . .RendeRT schreef: ↑27 nov 2017, 22:35En toch is het een goede oefening om bewust te leren kijken.
Onder de leden van dit forum zal dat niet het geval zijn, maar veel verkeersdeelnemers, kijken wel, maar nemen niet waar. Bewust kijken zorgt dat je waarneemt, waardoor je mogelijke gevaren eerder onderkent en je meer tijd hebt om te reageren op dat mogelijk gevaar (oftewel je beter anticipeert op mogelijke gevaren).
Nogmaals bewust kijken is essentieel. Echter, zoals Bas van Dijk het schetst, wordt of kan er ook gelet worden op tal van zaken die aanmerkelijk minder relevant zijn. Deze kunnen in mijn ogen zelfs afleidend werken. Maar zoals gezegd, een ieder moet vooral rijden zoals hij of zij wil rijden.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
-
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 03 feb 2017, 15:44
- Type: R1150RT
- Bijz: 2002 Zilvergrijs
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Antwerpen
Re: TIPS: Kijken op de motor
Ik ben benieuwd welke van de dingen die ik opnoemde jij minder relevant vindt... Voor mij was dit een lijstje 'potentieele gevaren'.
Anyway, zoals je zegt, elk zijn ding, maar ik heb natuurlijk ook niet gezegd dat ik ALTIJD zo op de motor zit, ik zei dat ik dat regelmatig (lees, eens in de maand of zo) doe. Zoals gezegd, heb ik het idee dat het mij helpt om tijdens het normale rijden dingen sneller te zien.
Anyway, zoals je zegt, elk zijn ding, maar ik heb natuurlijk ook niet gezegd dat ik ALTIJD zo op de motor zit, ik zei dat ik dat regelmatig (lees, eens in de maand of zo) doe. Zoals gezegd, heb ik het idee dat het mij helpt om tijdens het normale rijden dingen sneller te zien.
- siebke
- Berichten: 762
- Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
- Type: R1200RT
- Bijz: 2009, import (D)
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Peel en Maas
Re: TIPS: Kijken op de motor
Het zijn goede oefeningen om niet in routine te vervallen, maar bewust te rijden. Zeker als het steeds dezelfde route woon/werkverkeer betreft. Opmerkzaam zijn op kleine details kan levensreddend zijn. Het is niet alleen ver vooruit kijken, maar vooral ver vooruit waarnemen. Dan kun je tijdig anticiperen en, meestal in een vloeiende beweging, handelen. Waardoor je (voor jou als redelijk kwetsbaar verkeersdeelnemer) een netelige situatie in een vroeg stadium kunt voorkomen. Dát zorgt mede voor het plezier van motorrijden.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: TIPS: Kijken op de motor
En dan nu de hamvraag:
Doen jullie dit ook als je lopend, met de fiets of (vooral) met de auto op pad bent?
De grap is namelijk dat je als motorrijder over het algemeen genomen (behalve als je telefoonmogelijkheden in je helm hebt...) sowieso veel "dichter" op het verkeer zit. Er is aanmerkelijk minder afleiding dan in de auto (radio, navigatie, telefoon, jengelende koters op de achterbank) en de isolerende werking van een dak, een paar kilo glas en een ton aan kreukelzones om je heen, geven ook een 'gevaarlijke' comfort-zone in de auto en dat komt de kijktechnieken meestal ook niet ten goede. Ben benieuwd hoe jullie daar mee omgaan.
Doen jullie dit ook als je lopend, met de fiets of (vooral) met de auto op pad bent?
De grap is namelijk dat je als motorrijder over het algemeen genomen (behalve als je telefoonmogelijkheden in je helm hebt...) sowieso veel "dichter" op het verkeer zit. Er is aanmerkelijk minder afleiding dan in de auto (radio, navigatie, telefoon, jengelende koters op de achterbank) en de isolerende werking van een dak, een paar kilo glas en een ton aan kreukelzones om je heen, geven ook een 'gevaarlijke' comfort-zone in de auto en dat komt de kijktechnieken meestal ook niet ten goede. Ben benieuwd hoe jullie daar mee omgaan.
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- Dingeman
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
- Type: R1200RT
- Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Brabant
Re: TIPS: Kijken op de motor
Helemaal mee eens.siebke schreef: ↑28 nov 2017, 12:40 Het zijn goede oefeningen om niet in routine te vervallen, maar bewust te rijden. Zeker als het steeds dezelfde route woon/werkverkeer betreft. Opmerkzaam zijn op kleine details kan levensreddend zijn. Het is niet alleen ver vooruit kijken, maar vooral ver vooruit waarnemen. Dan kun je tijdig anticiperen en, meestal in een vloeiende beweging, handelen. Waardoor je (voor jou als redelijk kwetsbaar verkeersdeelnemer) een netelige situatie in een vroeg stadium kunt voorkomen. Dát zorgt mede voor het plezier van motorrijden.
Daarbij ook nog eens, als je toeristische toert/rijdt, zie je ook eerder heel veel mooie en leuke dingen/zaken die een korte stop waard zijn en, zeker bij mij, het motorrijden plezieriger maken.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
- siebke
- Berichten: 762
- Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
- Type: R1200RT
- Bijz: 2009, import (D)
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Peel en Maas
Re: TIPS: Kijken op de motor
Sinds ik mijn motorrijbewijs op zak heb, ben ik ook in de auto een veel bewuster verkeersdeelnemer geworden (vind ik :mrgreen: ). Nu had ik toentertijd (zo'n 42 jaar geleden) ook al een rijinstructeur die me leerde te anticiperen (lees vooruit kijken en waarnemen, tijdig handelen). Net als op de motor heb ik de navi ook dan alleen bij me/nodig op voor mij onbekende plaatsen. Hoef ik niet op borden te letten en kan ik mijn aandacht bij 'de weg' houden. Verder staat in de auto wél altijd de radio aan, maar dan wel op een dusdanig geluidsniveau, zodat (vreemde) geluiden van buitenaf goed hoorbaar blijven. Maar of ik nét zo bewust auto rijd dan motor ?
Het grote verschil zit ém hierin dat ik de auto als noodzakelijk vervoermiddel beschouw, terwijl de motor voornamelijk wordt gebruik voor recreatieve doeleinden. En daarmee sluit ik me aan bij de laatste regel die Dingeman schrijft.
Te voet, tja, wil je niet omvergelopen, -gereden, -getrapt worden, of struikelen over scheve/losliggende tegels/trottoirs cq. obstakels of trappen in uitwerpselen...
Het grote verschil zit ém hierin dat ik de auto als noodzakelijk vervoermiddel beschouw, terwijl de motor voornamelijk wordt gebruik voor recreatieve doeleinden. En daarmee sluit ik me aan bij de laatste regel die Dingeman schrijft.
Te voet, tja, wil je niet omvergelopen, -gereden, -getrapt worden, of struikelen over scheve/losliggende tegels/trottoirs cq. obstakels of trappen in uitwerpselen...
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
- Jeroen H.
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 02 sep 2018, 12:02
- Type: R1200RT
- Bijz: Na 2x een 75/5 en 21 jaar een R100RT. Nu de 1200RT
- Land: NL / F
- Woonplaats of omgeving: Eindhoven/ Planchez
- Locatie: Eindhoven
Re: TIPS: Kijken op de motor
Het draadje maar weer eens op pakken.
Ja. Anticiperen is natuurlijk belangrijk.
Defensief rijden is natuurlijk belangrijk.
Ook vind ik het belangrijk om de weg te leren lezen verder voor me uit. Speciaal op landweggetjes buitenaf.
Jaren geleden heb ik eens voor mijn motorclub een VRO georganiseerd en daar heb ik al enkele malen veel profijt van gehad.
Onbewust heb ik goed kunnen reageren vanuit een reflex en dat heeft me gered van een flinke aanvaring.
Alleen je rijbewijs halen is te beperkt.
Ja. Anticiperen is natuurlijk belangrijk.
Defensief rijden is natuurlijk belangrijk.
Ook vind ik het belangrijk om de weg te leren lezen verder voor me uit. Speciaal op landweggetjes buitenaf.
Jaren geleden heb ik eens voor mijn motorclub een VRO georganiseerd en daar heb ik al enkele malen veel profijt van gehad.
Onbewust heb ik goed kunnen reageren vanuit een reflex en dat heeft me gered van een flinke aanvaring.
Alleen je rijbewijs halen is te beperkt.
Motorrijden is een Mindfulle meditatie
- Lexy
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 15 feb 2020, 08:00
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: K1300GT, 2009, Magnesiumbeige metallic
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Hilversum
Re: TIPS: Kijken op de motor
Draadje maar weer eens oppakende kan ik het met veel dingen die geschreven zijn eens zijn. Rijden in het verkeer, of het nu in een auto is of op de motor, is een kwestie van vooruit kijken, waarnemen en anticiperen op mogelijke gevaren. Zeker als motor rijder ben je zeer kwetsbaar want de enige kreukelzone die er is ben je zelf.
Door trainingen en ervaringen was ik altijd al een zeer anticiperend chauffeur, maar de motorfiets heeft me pas echt leren kijken (waarnemen) en opletten op dingen en situaties die je als automobilist soms (kunnen) ontgaan omdat dezelfde gevaarzetting er niet is.
Hierdoor ben ik (denk ik) ook een betere chauffeur geworden in de auto.
Uit ervaring als motorrijder weet ik ook dat de gemiddelde automobilist (ongeacht man of vrouw) vaak een motorrijder over het hoofd ziet en als motorrijder moet je ook hierop zeer berekend zijn.
Dit alles gezegd hebbende ben ik van mening dat iedereen die een autorijbewijs wil halen eerst 20 lessen op een motor krijgt om te leren kijken (waarnemen), anticiperen en met rust en geduld deel te nemen aan het verkeer (iets wat veel verkeersdeelnemers totaal vreemd is).
MVG, Lexy
Door trainingen en ervaringen was ik altijd al een zeer anticiperend chauffeur, maar de motorfiets heeft me pas echt leren kijken (waarnemen) en opletten op dingen en situaties die je als automobilist soms (kunnen) ontgaan omdat dezelfde gevaarzetting er niet is.
Hierdoor ben ik (denk ik) ook een betere chauffeur geworden in de auto.
Uit ervaring als motorrijder weet ik ook dat de gemiddelde automobilist (ongeacht man of vrouw) vaak een motorrijder over het hoofd ziet en als motorrijder moet je ook hierop zeer berekend zijn.
Dit alles gezegd hebbende ben ik van mening dat iedereen die een autorijbewijs wil halen eerst 20 lessen op een motor krijgt om te leren kijken (waarnemen), anticiperen en met rust en geduld deel te nemen aan het verkeer (iets wat veel verkeersdeelnemers totaal vreemd is).
MVG, Lexy
Voorheen Honda Shadow VT700, BMW R1100RS, BMW R1200RT
- gasgever
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 10 nov 2009, 22:43
- Type: R1200RT
- Bijz: Corbin zadel / Nedplex ruit/Sena s20/garmin XT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Breda
Re: TIPS: Kijken op de motor
Hoi Allemaal
Kom toch nog even terug op het kijken op de motor
Zoals pas geleden op dit forum wil ik toch nog steeds
de risico training van het KNMV aanbevelen
Want dan kom je toch nog dingen tegen warvan
je denkt daar had ik nog niet aan gedacht
Gr Ger
Kom toch nog even terug op het kijken op de motor
Zoals pas geleden op dit forum wil ik toch nog steeds
de risico training van het KNMV aanbevelen
Want dan kom je toch nog dingen tegen warvan
je denkt daar had ik nog niet aan gedacht
Gr Ger
Motorgroet Ger
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: TIPS: Kijken op de motor
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- RToon
- Berichten: 273
- Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Kofferdeksels in kleur gespoten
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Asten
- Locatie: Asten
Re: TIPS: Kijken op de motor
anticiperen
is niet alleen ver voorruit kijken maar ook zien wat er gebeurd of kan gebeuren
defensief rijden
op de motor heb ik tijd genoeg
kom op 2 wielen altijd eerder aan als tussen 4 in een geel voertuig
maar ook zien of je gezien wordt is belangrijk
je merkt direct ( na wat oefenen)of de andere bestuurder je ook echt aankijkt
advies
hou hem met het rubber op de weg
niet met de lak
is niet alleen ver voorruit kijken maar ook zien wat er gebeurd of kan gebeuren
defensief rijden
op de motor heb ik tijd genoeg
kom op 2 wielen altijd eerder aan als tussen 4 in een geel voertuig
maar ook zien of je gezien wordt is belangrijk
je merkt direct ( na wat oefenen)of de andere bestuurder je ook echt aankijkt
advies
hou hem met het rubber op de weg
niet met de lak
een gezond mens heeft duizend wensen
een ziek mens heeft er maar een
een ziek mens heeft er maar een
- Dingeman
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
- Type: R1200RT
- Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Brabant
Re: TIPS: Kijken op de motor
Dikwijls lees ik (hier) dat je (ver) moet vooruit kijken om goed te kunnen waarnemen om het "wegbeeld" in je op te nemen en daarop te anticiperen. Dat vertaal ik dan maar dat je van dichtbij steeds verder gaat kijken naar de "verte" over een afstand die voor jouw (nog) van belang is. Als het ware de weg "lezen" van dichtbij naar veraf.
Maar heeft hier iemand wel eens gehoord of gelezen dat het ook een goede gewoonte is om "terug te kijken". Dus vanaf het verste punt (dat voor jou nog van belang is) terugkijken over de weg tot een afstand (kort) voor je motor. Dus niet het wegbeeld "observeren" van dichtbij naar veraf, maar van veraf naar dichtbij. De reden hiervan zou (kunnen) zijn dat je van de meest recente waarneming van het wegbeeld (dus die van dichtbij) het meest accuraat op kan anticiperen (indien nodig).
Zit hier een kern van waarheid in of betreft het "onzin"?
Maar heeft hier iemand wel eens gehoord of gelezen dat het ook een goede gewoonte is om "terug te kijken". Dus vanaf het verste punt (dat voor jou nog van belang is) terugkijken over de weg tot een afstand (kort) voor je motor. Dus niet het wegbeeld "observeren" van dichtbij naar veraf, maar van veraf naar dichtbij. De reden hiervan zou (kunnen) zijn dat je van de meest recente waarneming van het wegbeeld (dus die van dichtbij) het meest accuraat op kan anticiperen (indien nodig).
Zit hier een kern van waarheid in of betreft het "onzin"?
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
- DaStef
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 20 mei 2019, 17:13
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1150RT BJ 2002
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Twente
Re: TIPS: Kijken op de motor
Sinds kort probeer ik ook zoveel mogelijk oogcontact te krijgen met verkeer waarop ik in theorie voorrang op zou moeten krijgen/hebben
Nicht ärgern, nur wundern
- siebke
- Berichten: 762
- Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
- Type: R1200RT
- Bijz: 2009, import (D)
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Peel en Maas
Re: TIPS: Kijken op de motor
@ Dingeman: een goede oefening die mij aangegeven is: benoem de dingen die je net voorbij bent gereden. Daarmee leer je beter bewust te worden van de hele omgeving, zowel veraf als dichtbij.
Bij jouw stelling heb ik een opmerking: ver weg is sneller dichtbij dan je in de gaten hebt, dichtbij ligt dan weer achter je.
Bij jouw stelling heb ik een opmerking: ver weg is sneller dichtbij dan je in de gaten hebt, dichtbij ligt dan weer achter je.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
- HansD
- Berichten: 3299
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: TIPS: Kijken op de motor
Prima, maar kijk ook of de neus van een kruisende auto naar beneden gaat. Er zijn ongelukken bekend waar iemand met prima oogcontact toch gewoon door reed en de motor schepte!
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: TIPS: Kijken op de motor
Yep Hans, die herken ik ..
Ik kijk bij stilstaande auto die mij voorrang moeten geven of de wielen draaien, oog contact zegt niet veel maar een heel langzaam rijdende auto verraad zich door het draaiende wiel, dat valt meer op dat dat je naar de auto als geheel kijkt, probeer het maar eens. Volgens Cruijff: Als hij rijdt staat hij niet stil (en is hij nog steeds gevaarlijk .....)
Ik kijk bij stilstaande auto die mij voorrang moeten geven of de wielen draaien, oog contact zegt niet veel maar een heel langzaam rijdende auto verraad zich door het draaiende wiel, dat valt meer op dat dat je naar de auto als geheel kijkt, probeer het maar eens. Volgens Cruijff: Als hij rijdt staat hij niet stil (en is hij nog steeds gevaarlijk .....)
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 14 mei 2020, 00:01
- Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: TIPS: Kijken op de motor
Mooi topic is dit, zelf ga ik als ik op de motor rijd er van uit dat men mij niet ziet.
Dus defensief rijden, niet krampachtig maar voorbereid.
Ben buschauffeur in het openbaar vervoer, altijd met groot materieel op weg geweest en mijzelf aangeleer om vooruit te kijken en beseffen dat de automobilist geen ervaring heeft met motorrijden of groot vervoer.
Dan reageer je al sneller op acties van de weggebruiker, en voorkom je veel ellende.
Ook ben ik.op de motor vaak aan het oefenen, hoe reageert hij op remmen in bochten, vaak op parkeerterrein even rondjes draaien.
Mooie bezigheid en het geeft je ervaring.
Dus defensief rijden, niet krampachtig maar voorbereid.
Ben buschauffeur in het openbaar vervoer, altijd met groot materieel op weg geweest en mijzelf aangeleer om vooruit te kijken en beseffen dat de automobilist geen ervaring heeft met motorrijden of groot vervoer.
Dan reageer je al sneller op acties van de weggebruiker, en voorkom je veel ellende.
Ook ben ik.op de motor vaak aan het oefenen, hoe reageert hij op remmen in bochten, vaak op parkeerterrein even rondjes draaien.
Mooie bezigheid en het geeft je ervaring.
Groetnis fan Jan ût Drachten.
Net sketten is altyd mis.
Net sketten is altyd mis.
-
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 30 jan 2022, 19:05
- Type: R1200RT
- Bijz: Polar N48 veel opties
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Dongen
Re: TIPS: Kijken op de motor
Ik onderschrijf ook het belang van dit topic.
Met "De taal van de Weg" die ik, toevallig 2x, van een instructeur bij Procentrum in Best heb mogen bijwonen worden voor iedereen de o zo gewone dingen opeens extra informatie.
Zo heb je achterkanten van verkeersborden, lantaarnpalen en weet iedereen wat een rond blauw bord met een fiets er op (G11) of Fietspad (G13) voor directe impact op jou als motorrijder kan hebben?
Naast dit onderwerp heb ik ook een dag! met hem rondgereden voor een VRO+. Die dag begon om 0900, even wat theorie en om 11.00 op de motor. Korte lunch en om 1645 terug in Best. Veel, heel veel kilometers onder begeleiding gereden en daarmee veel geleerd. Vooral het kijken, WAAR kijk je naar en Waar kijk naar TOE.
In vergelijking met een VRO die ik in Lelystad heb gedaan waar aan het eind van de dag 30km. (circuit) op de teller stond. En de instructeur zonder motor op de grond stond te coachen. Ik mag hopen dat de cursisten daar nu meer rijdt en de instructeur op een eigen motor er achteraan draaft.
Dat roze papiertje is echt alleen een start ticket waarmee je hebt bewezen geen dwaas te zijn en niet omvalt met je motor. Daarna start het leerproces pas. Dat kan heel goed zelf. Echter sluipen er dan ook makkelijk zelf-foutjes in waarvan je overtuigd bent een goede motorrijder te zijn totdat een professional, met een miljoen of meer kilometer op een zadel, vertelt dat je toch echt als een krant zonder te kijken over een rotonde rijdt (en ik dacht hem zonder vertraging a la V. Rossi linksaf te nemen ....). Als de professional dan voor doet hoe het ook kan krijgt je ego een opdonder maar na twee, drie keer kan je het dan ook. En dan is het nog niet op de V. Rossi manier! Dat is voor op een circuit.
Met "De taal van de Weg" die ik, toevallig 2x, van een instructeur bij Procentrum in Best heb mogen bijwonen worden voor iedereen de o zo gewone dingen opeens extra informatie.
Zo heb je achterkanten van verkeersborden, lantaarnpalen en weet iedereen wat een rond blauw bord met een fiets er op (G11) of Fietspad (G13) voor directe impact op jou als motorrijder kan hebben?
Naast dit onderwerp heb ik ook een dag! met hem rondgereden voor een VRO+. Die dag begon om 0900, even wat theorie en om 11.00 op de motor. Korte lunch en om 1645 terug in Best. Veel, heel veel kilometers onder begeleiding gereden en daarmee veel geleerd. Vooral het kijken, WAAR kijk je naar en Waar kijk naar TOE.
In vergelijking met een VRO die ik in Lelystad heb gedaan waar aan het eind van de dag 30km. (circuit) op de teller stond. En de instructeur zonder motor op de grond stond te coachen. Ik mag hopen dat de cursisten daar nu meer rijdt en de instructeur op een eigen motor er achteraan draaft.
Dat roze papiertje is echt alleen een start ticket waarmee je hebt bewezen geen dwaas te zijn en niet omvalt met je motor. Daarna start het leerproces pas. Dat kan heel goed zelf. Echter sluipen er dan ook makkelijk zelf-foutjes in waarvan je overtuigd bent een goede motorrijder te zijn totdat een professional, met een miljoen of meer kilometer op een zadel, vertelt dat je toch echt als een krant zonder te kijken over een rotonde rijdt (en ik dacht hem zonder vertraging a la V. Rossi linksaf te nemen ....). Als de professional dan voor doet hoe het ook kan krijgt je ego een opdonder maar na twee, drie keer kan je het dan ook. En dan is het nog niet op de V. Rossi manier! Dat is voor op een circuit.
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 30 jun 2022, 15:44
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: groningen
Re: TIPS: Kijken op de motor
Dag RT"ers
Als je ver vooruit kijkt zie je ook wat vlak voor je gebeurd. Zie je alleen dicht bij dan zie je niet wat er ver voor je gebeurd.
Heel makkelijk te testen.
Groet Johan
Als je ver vooruit kijkt zie je ook wat vlak voor je gebeurd. Zie je alleen dicht bij dan zie je niet wat er ver voor je gebeurd.
Heel makkelijk te testen.
Groet Johan
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: TIPS: Kijken op de motor
@Lupo R
"Dat roze papiertje is echt alleen een start ticket waarmee je hebt bewezen geen dwaas te zijn en niet omvalt met je motor. Daarna start het leerproces pas."
Wat een onzin zeg!
Hiermee zet je een hele beroepsgroep weg (de motoropleiders) als een stel sukkels die niets kunnen, de professionals van het CBR (examinatoren) en eigenlijk ook alle leerlingen die met veel inzet (en vaak ook veel geld) hun uiterste best hebben gedaan om dat roze kaartje te bemachtigen.
Het leerproces begint al voordat de leerling zijn of haar eerste rijles krijgt en van mij al bij aanmelding de vraagt krijgt wat ze willen aantrekken die les.
Dat je als beginnend bestuurder nog een hoop motor ervaring op moet doen dat is natuurlijk zo maar er staat wel een solide basis!
En dat er verder personen zijn die op het examen de ideale schoonzoon/-dochter uithangen en daarna als dwazen door het verkeer gaan die zijn er ook.
Ps. Ik ben zo'n professional met meer dan 1,5 miljoen alleen al aan motorkilometers.
"Dat roze papiertje is echt alleen een start ticket waarmee je hebt bewezen geen dwaas te zijn en niet omvalt met je motor. Daarna start het leerproces pas."
Wat een onzin zeg!
Hiermee zet je een hele beroepsgroep weg (de motoropleiders) als een stel sukkels die niets kunnen, de professionals van het CBR (examinatoren) en eigenlijk ook alle leerlingen die met veel inzet (en vaak ook veel geld) hun uiterste best hebben gedaan om dat roze kaartje te bemachtigen.
Het leerproces begint al voordat de leerling zijn of haar eerste rijles krijgt en van mij al bij aanmelding de vraagt krijgt wat ze willen aantrekken die les.
Dat je als beginnend bestuurder nog een hoop motor ervaring op moet doen dat is natuurlijk zo maar er staat wel een solide basis!
En dat er verder personen zijn die op het examen de ideale schoonzoon/-dochter uithangen en daarna als dwazen door het verkeer gaan die zijn er ook.
Ps. Ik ben zo'n professional met meer dan 1,5 miljoen alleen al aan motorkilometers.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- MotoCon
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Wessem
Re: TIPS: Kijken op de motor
Het zou ook al véél schelen als mensen NIET op die manier proberen te rijden op de openbare weg.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R