RDW CIJFERS: Aantallen RT vs GS
- JOS WRSM
- Forumoprichter en -beheerder
- Berichten: 4371
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: momenteel motorloos
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
RDW CIJFERS: Aantallen RT vs GS
Via RDWdata kan je voertuiggegevens opvragen, dus ook van je RT.
Kwestie van je kenteken invullen en klaar.
Echter deze database geeft nog meer prijs en ik ben er even mee aan het stoeien gegaan en kwam tot de volgende conclusie.
Ik heb hierbij gekeken hoe de voorgaande cijfers >> zich verhouden t.o.v. van de grote tegenhanger van de RT, de GS.
Opvallend is dat er 15% minder kentekens zijn afgegeven voor de BMW R....GS . . .
Totaal:
GS: 9.012 vs RT: 10.516 -15%
R850GS: 83 vs R850RT: 423 -134%
R1100GS: 1.512 vs R1100RT: 3.118 -69%
R1150GS: 2.093 vs R1150RT: 3.088 -38%
R1200GS: 5.324 vs R1200RT: 3.887 +31%
Na 2004/5 werd de GS kennelijk populairder dan de RT.
Kwestie van je kenteken invullen en klaar.
Echter deze database geeft nog meer prijs en ik ben er even mee aan het stoeien gegaan en kwam tot de volgende conclusie.
Ik heb hierbij gekeken hoe de voorgaande cijfers >> zich verhouden t.o.v. van de grote tegenhanger van de RT, de GS.
Opvallend is dat er 15% minder kentekens zijn afgegeven voor de BMW R....GS . . .
Totaal:
GS: 9.012 vs RT: 10.516 -15%
R850GS: 83 vs R850RT: 423 -134%
R1100GS: 1.512 vs R1100RT: 3.118 -69%
R1150GS: 2.093 vs R1150RT: 3.088 -38%
R1200GS: 5.324 vs R1200RT: 3.887 +31%
Na 2004/5 werd de GS kennelijk populairder dan de RT.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Aantallen RT vs GS
Dat vind ik ook wel vrij verbazingwekkend. Ik denk dat de GS destijds een nieuw soort motorfiets was, waarvan er onverwacht veel van werden verkocht. De Rt daarentegen was de doorontwikkeling van de al jaren bestaande Bmw toerfietsen, en valt daardoor misschien minder op.
- JOS WRSM
- Forumoprichter en -beheerder
- Berichten: 4371
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: momenteel motorloos
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Aantallen RT vs GS
Over het totaal van de GS was ik idd enigszins verbaasd en verwachtte echt dat het er meer zouden zijn. We mogen echter wel stellen dat GS met overtuiging wint (+31%) in de 1200-serie t.o.v. de R1200RT. Ik verwacht zelf dat deze trend zich zal doorzetten. Over een jaar nog maar eens een meting doen . . . .
HansD schreef:Dat vind ik ook wel vrij verbazingwekkend. Ik denk dat de GS destijds een nieuw soort motorfiets was, waarvan er onverwacht veel van werden verkocht. De Rt daarentegen was de doorontwikkeling van de al jaren bestaande Bmw toerfietsen, en valt daardoor misschien minder op.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
Re: Aantallen RT vs GS
Long Way Round is in die periode uitgezonden. Die heeft is belangrijke mate bijgedragen aan de populariteit van de 1200GS.
In de laatste paar nummers van de MotoPlus staan een paar artikelen over de nieuwe lichting boxers en ook een vergelijkingstest van (oa) de RT vs de GSA. De GSA wordt dan toch wel gekozen tot fijnste allround tourmachine. Want met terreinrijden heeft de GS vrij weinig te maken. Dat doen maar zo weinig van de GS rijders; het is de SUV van de motorwereld natuurlijk. Iemand met een Land Rover rijdt ook niet door de modder (weet niet eens hoe dat moet).
En in de bergen is de GS inmiddels een geduchte 'tegenstander' van de sportmotoren. Die proberen vaak niet eens meer om een GS bij te houden als ie er vandoor gaat. Dat ding schijnt zó goed te sturen op dat soort weggetjes. En hoewel ik mezelf geen Rossi acht, heb ik meerdere malen mijn meerdere moeten erkennen in een vriend van me met een GS als we dan even lekker passen gingen rijden. En dat heeft alles te maken met de souplesse van dat moderne blok (het is de vorige generatie) met 6 versnellingen, waar ik er maar 5 heb en een nadere gearing natuurlijk. Vermogen is niet zo bijster belangrijk, maar wendbaarheid en hoe makkelijk je 'm een bocht in kiept. Dat is met een RT allemaal nét ietsje anders.
En de GSA heeft ook een hele goede windbescherming inmiddels. Als je 'm van voren bekijkt, zie je waar al die wulpse vormen voor dienen. Ik zit er toch serieus over na te denken om over een paar jaartjes toch ook maar over te stappen naar de Dark Side. Dat nieuwe boxerblok is sowieso het beste boxerblok tot nu toe en in de GSA komt ie (blijkbaar) het best tot zijn recht. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je met een RT niet net zoveel pret kunt hebben. Ik vermaak me momenteel ook kostelijk met mijn 850. Heerlijk ding. Superbetrouwbaar. Daarom wacht ik ook even met een definitieve beslissing. Eerst even de andere mensen de problemen eruit laten rijden. Volgende keer in de MotoPlus overigens een 50.000km test van de GS 2014.
In de laatste paar nummers van de MotoPlus staan een paar artikelen over de nieuwe lichting boxers en ook een vergelijkingstest van (oa) de RT vs de GSA. De GSA wordt dan toch wel gekozen tot fijnste allround tourmachine. Want met terreinrijden heeft de GS vrij weinig te maken. Dat doen maar zo weinig van de GS rijders; het is de SUV van de motorwereld natuurlijk. Iemand met een Land Rover rijdt ook niet door de modder (weet niet eens hoe dat moet).
En in de bergen is de GS inmiddels een geduchte 'tegenstander' van de sportmotoren. Die proberen vaak niet eens meer om een GS bij te houden als ie er vandoor gaat. Dat ding schijnt zó goed te sturen op dat soort weggetjes. En hoewel ik mezelf geen Rossi acht, heb ik meerdere malen mijn meerdere moeten erkennen in een vriend van me met een GS als we dan even lekker passen gingen rijden. En dat heeft alles te maken met de souplesse van dat moderne blok (het is de vorige generatie) met 6 versnellingen, waar ik er maar 5 heb en een nadere gearing natuurlijk. Vermogen is niet zo bijster belangrijk, maar wendbaarheid en hoe makkelijk je 'm een bocht in kiept. Dat is met een RT allemaal nét ietsje anders.
En de GSA heeft ook een hele goede windbescherming inmiddels. Als je 'm van voren bekijkt, zie je waar al die wulpse vormen voor dienen. Ik zit er toch serieus over na te denken om over een paar jaartjes toch ook maar over te stappen naar de Dark Side. Dat nieuwe boxerblok is sowieso het beste boxerblok tot nu toe en in de GSA komt ie (blijkbaar) het best tot zijn recht. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je met een RT niet net zoveel pret kunt hebben. Ik vermaak me momenteel ook kostelijk met mijn 850. Heerlijk ding. Superbetrouwbaar. Daarom wacht ik ook even met een definitieve beslissing. Eerst even de andere mensen de problemen eruit laten rijden. Volgende keer in de MotoPlus overigens een 50.000km test van de GS 2014.
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Aantallen RT vs GS
Het is al eerder opgemerkt: dan te bedenken dat ze eerst op Ktm's wilden gaan rijden, maar ktm niet mee wilde werken Daarna pas is de keuze op de bmw GS gevallen.
- WernerB
- Berichten: 841
- Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
- Type: R1200RT
- Bijz: Midland BT next/TomTom 550
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Tholen
- Locatie: Tholen
Re: Aantallen RT vs GS
Hoe je het ook wendt of keert, beide machines voorzien in een behoefte bij een meer dan serieuze gebruikersgroep!
Veelal kilometervreters met gevoel voor esthetica en zelfs comfort!
Zowel de RT als de GS hebben tal van gekopieerde concurrenten, maar zodra je op details gaat letten, springen de BMW's er in alle opzichten uit!
Ja, en ook ik heb de Triumph Trophy geprobeerd. Kon niet eens een proefrit maken, omdat ik met mijn benen geen enkele ruimte had en alleen maar wijdbeens zou kunnen rijden....geen gezicht!
Dus toch maar terug naar die RT. En misschien, als ik wat minder door weer en wind hoef, neem ik de GS als serieuze kandidaat, want hij blijft wel heel leuk en heel eigenwijs..........net als de RT trouwens......!
Zijn we weer terug bij af!
Veelal kilometervreters met gevoel voor esthetica en zelfs comfort!
Zowel de RT als de GS hebben tal van gekopieerde concurrenten, maar zodra je op details gaat letten, springen de BMW's er in alle opzichten uit!
Ja, en ook ik heb de Triumph Trophy geprobeerd. Kon niet eens een proefrit maken, omdat ik met mijn benen geen enkele ruimte had en alleen maar wijdbeens zou kunnen rijden....geen gezicht!
Dus toch maar terug naar die RT. En misschien, als ik wat minder door weer en wind hoef, neem ik de GS als serieuze kandidaat, want hij blijft wel heel leuk en heel eigenwijs..........net als de RT trouwens......!
Zijn we weer terug bij af!
Have a nice BMW-day!
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
- JOS WRSM
- Forumoprichter en -beheerder
- Berichten: 4371
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: momenteel motorloos
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Aantallen RT vs GS
De stamvader van de GS (R80GS) komt al in 1980 uit. GS betekent: Gelände/Straße (onverharde weg en asfalt). In het jaar 1994 werd de nieuwe generatie BMW boxermotoren geïntroduceerd, de BMW R 1100-serie. Met deze motorblokken werden ook weer GS modellen geleverd.
Een klein overzicht:
R 1100 GS 1994–1999
R 850 GS 1996–2001
R 1150 GS 1999–2004
R 1150 GS Adventure 2001–2005
R 1200 GS 2004–2010
R 1200 GS Adventure 2006–2010
R 1200 GS 2010-heden
R 1200 GS Adventure 2010-heden
Met de 1200 serie gaat de GS nu voorop t.o.v. van de RT.
Een klein overzicht:
R 1100 GS 1994–1999
R 850 GS 1996–2001
R 1150 GS 1999–2004
R 1150 GS Adventure 2001–2005
R 1200 GS 2004–2010
R 1200 GS Adventure 2006–2010
R 1200 GS 2010-heden
R 1200 GS Adventure 2010-heden
Met de 1200 serie gaat de GS nu voorop t.o.v. van de RT.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 01 apr 2014, 16:35
- Type: Overig R-serie
- Bijz: donkerblauw; GSA LC
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Hoofddorp
Re: Aantallen RT vs GS
Ik heb een kleine 3 maanden geleden de overstap gewaagd van RT naar GSA; Aanleiding was dat ik altijd al weggetjes op wou die te ruig waren voor de RT. Als voorbereiding cursus in Hechlingen gedaan en inderdaad bedacht dat alles wat de RT kan, de GSA ook kan, en dat is bijna helemaal waar. Net 2 weken thuis uit Z-Fr. en daar ook onverharde passen gereden (o.a. Parpaillon, Moutiere), maar ook nog nooit zo makkelijk over de Galibier en soortgelijken verharde passen gereden. De GSA stuurt idd waanzinnig goed! De meeste moeite heb ik nog met de het compromis wat de 90/10 endurobanden op de GS betekenen zowel op asfalt als offroad...Mike Philippens schreef: . Ik zit er toch serieus over na te denken om over een paar jaartjes toch ook maar over te stappen naar de Dark Side. Dat nieuwe boxerblok is sowieso het beste boxerblok tot nu toe en in de GSA komt ie (blijkbaar) het best tot zijn recht. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je met een RT niet net zoveel pret kunt hebben. Ik vermaak me momenteel ook kostelijk met mijn 850. Heerlijk ding. Superbetrouwbaar. Daarom wacht ik ook even met een definitieve beslissing. Eerst even de andere mensen de problemen eruit laten rijden. Volgende keer in de MotoPlus overigens een 50.000km test van de GS 2014.
Ik ben blij met mijn keuze nu EN heb geen enkele spijt van de zeer vele kilometers die ik in vele jaren op mijn RT's bij elkaar gereden heb!
-
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 27 jun 2013, 23:18
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1100GS + R1150RT + R1200GS Adventure + K1100LT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tussen zee en Zaan
- Locatie: Zaanstad
Re: Aantallen RT vs GS
Ook ik ben vorig jaar overgestapt van de R1150RT naar de R1200GSA. De RT is en blijft een prachtfiets en dit forum volg ik altijd trouw, maar ook ik moet erkennen dat de GS vele malen beter stuurt en veel wendbaarder is dan de RT. Over 2 weken kan ik mijn ervaringen nog beter met jullie delen, want vanaf morgenochtend vertrek ik richting de Dolomieten.
R1100RT; R1150RT; R1100GS; R1200GSA; K1100LT (ex. Jos WRSM)
- scan
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: RDW CIJFERS: Aantallen RT vs GS
Dit slaat op de nederlandse markt.
Want volgens fabrieksopgave is het aantal gebouwde GS-en veeeel groter dan die van de RT's.
Denk echter dat de verhoudingen GS->RT in Duitsland anders zullen liggen.
En de marketingafdelingen kennende zullen ze dit breeduit ventileren maar dat is natuurlijk niet één op één kopieerbaar op alle overige landen.
Want volgens fabrieksopgave is het aantal gebouwde GS-en veeeel groter dan die van de RT's.
Denk echter dat de verhoudingen GS->RT in Duitsland anders zullen liggen.
En de marketingafdelingen kennende zullen ze dit breeduit ventileren maar dat is natuurlijk niet één op één kopieerbaar op alle overige landen.
- JOS WRSM
- Forumoprichter en -beheerder
- Berichten: 4371
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: momenteel motorloos
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Re: RDW CIJFERS: Aantallen RT vs GS
Klopt = Nederland = RDW cijfers dus.
Als je kijkt naar de 1200 serie is de GS ook hier te lande veruit de koploper. Die trend zal volgens mij alleen maar toenemen.
Als je kijkt naar de 1200 serie is de GS ook hier te lande veruit de koploper. Die trend zal volgens mij alleen maar toenemen.
scan schreef:Dit slaat op de nederlandse markt.
Want volgens fabrieksopgave is het aantal gebouwde GS-en veeeel groter dan die van de RT's.
Denk echter dat de verhoudingen GS->RT in Duitsland anders zullen liggen.
En de marketingafdelingen kennende zullen ze dit breeduit ventileren maar dat is natuurlijk niet één op één kopieerbaar op alle overige landen.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
- Arjan W
- 2024
- Berichten: 509
- Lid geworden op: 22 apr 2013, 20:45
- Type: R1150RT
- Bijz: De bestuurder
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Re: RDW CIJFERS: Aantallen RT vs GS
Ik moet zeggen, de GS trekt mij ook wel, echter het comfort (beschutting) en de Kilometers die ik maak op de snelwegen hebben mij weer voor een RT laten kiezen.
De GS is in mijn optiek meer een vrije tijdsmotor ipv een woon werk motor. Samen met het feit dat er deze eeuw meer her-opstappers zijn van bovengemiddelde leeftijd (ik hoop niemand te beledigen) met een groter motor budget. Snap ik volledig de verkoopcijfers.
Groet,
Arjan
De GS is in mijn optiek meer een vrije tijdsmotor ipv een woon werk motor. Samen met het feit dat er deze eeuw meer her-opstappers zijn van bovengemiddelde leeftijd (ik hoop niemand te beledigen) met een groter motor budget. Snap ik volledig de verkoopcijfers.
Groet,
Arjan
De rit is altijd het mooist, na de warme thuiskomt!Liever tien keer neon-yellow, dan een keer niet gezien.
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: RDW CIJFERS: Aantallen RT vs GS
Er is in de hele markt een verschuiving naar GS-achtige machines. Doordat deze machines steeds sportiever, krachiger en all-round worden gaat dat ten koste van andere segmenten. Zo worden er veel minder super sports verkocht dan bijv. 5 of 10 jaar geleden. Ik zag in Motorrad een tijdje geleden een mooi overzicht van de verkoopcijfers per type motor over de jaren heen, en de verschuivingen waren heel evident.
- scan
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: RDW CIJFERS: Aantallen RT vs GS
Een GS is leuk als je tenminste 1.80 m groot bent en dat ben ik niet. De benen laten bungelen bij het tot stilstand komen vond ik niet zo'n goed idee. Helaas dat apparaat is dus geen optie voor mij.
En al die verlagingstruuk's dan?
Lijkt me de rij-eigenschappen niet ten goede te komen.
En al die verlagingstruuk's dan?
Lijkt me de rij-eigenschappen niet ten goede te komen.
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: RDW CIJFERS: Aantallen RT vs GS
Ik heb een af fabriek verlaagde F650GS aangeschaft voor mijn vriendin en ik kan niet anders zeggen dan dat de rij eigenschappen uitstekend zijn! Deze mini-GS is voor mij (met mijn 1m96) een heerlijk brommertje voor in de stad en de file en daarmee een waardevolle aanvulling op mijn K1600GTscan schreef:Een GS is leuk als je tenminste 1.80 m groot bent en dat ben ik niet. De benen laten bungelen bij het tot stilstand komen vond ik niet zo'n goed idee. Helaas dat apparaat is dus geen optie voor mij.
En al die verlagingstruuk's dan?
Lijkt me de rij-eigenschappen niet ten goede te komen.
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Re: RDW CIJFERS: Aantallen RT vs GS
Ik denk op de keeper beschouwt de GS een veel meer doordachte en doorontwikkelde motor geworden is onderhand.
Goed in balans (in vele opzichten) en beter afgestemd op de markt, & afgestemd op de verwachtingspatronen van de gebruikers.
Ik vertaal dat in de fun-factor, die is overdadig aanwezig volgens mij op de GS, als ik de bezitters zoal spreek.
Qua comfort is het redelijk hoog, en after-market is er nog veel, heel erg veel beschikbaar voor de GS.
Ik zou een 2e motor-hok nodig hebben. :lol:
Dat KTM zo enorm de bal heeft laten vallen bij de Long Way Round-serie (beschamend gewoon), en daardoor de GS in de spotlicht stond, zal zeker ook meegeholpen hebben.
En Triumph?
Dat is in mijn ogen gewoon een slechte kopie.
Het is dat ik met mijn poortdeur zit maar anders zou ik het mogelijk ook serieus gaan overwegen, hoewel mijn lengte ook een onoverkomelijk probleem zou kunnen worden.
Maar al met al, begrijp ik volledig het grote(re) marktaandeel van de GS.
En toch ben ik dol op mijn 1200RT.
Goed in balans (in vele opzichten) en beter afgestemd op de markt, & afgestemd op de verwachtingspatronen van de gebruikers.
Ik vertaal dat in de fun-factor, die is overdadig aanwezig volgens mij op de GS, als ik de bezitters zoal spreek.
Qua comfort is het redelijk hoog, en after-market is er nog veel, heel erg veel beschikbaar voor de GS.
Ik zou een 2e motor-hok nodig hebben. :lol:
Dat KTM zo enorm de bal heeft laten vallen bij de Long Way Round-serie (beschamend gewoon), en daardoor de GS in de spotlicht stond, zal zeker ook meegeholpen hebben.
En Triumph?
Dat is in mijn ogen gewoon een slechte kopie.
Het is dat ik met mijn poortdeur zit maar anders zou ik het mogelijk ook serieus gaan overwegen, hoewel mijn lengte ook een onoverkomelijk probleem zou kunnen worden.
Maar al met al, begrijp ik volledig het grote(re) marktaandeel van de GS.
En toch ben ik dol op mijn 1200RT.
Re: RDW CIJFERS: Aantallen RT vs GS
Een kopie ? ja dat ben ik met je eens . Maar een slechte dat ben ik niet met je eens .En Triumph?
Dat is in mijn ogen gewoon een slechte kopie.
Een vriend van mij rijdt een GS LC en die heeft heel wat meer problemen dan ik
Re: RDW CIJFERS: Aantallen RT vs GS
Laat ik het dan anders bewoorden;
De moderne innovaties spatten er bij een Triumph er niet bepaald vanaf.
Als je zou zeggen dat het modeljaar 1998 is, geloofde ik het ook. (maar dat kan aan mij liggen )
Triumph is in mijn optiek echt een grijze mus in allerlei opzichten, bij diverse van hun recentelijke modellen.
Maar dat is natuurlijk mijn mening.
Vandaar mijn opmerking van slechte kopie;
Als je het dan "jat", of netter gesteld, een goed idee wilt verbeteren, doe dat dan ook in de meest brede zin van het woord, in plaats van alleen de contouren te volgen. Plastisch uitdrukt.
Bij Triumph spreken ze vaak over "heritage" (erfgoed), wat ik vertaal naar ouderwets, oubollig.
Dat BMW's eerste schreden op watergekoelde motoren niet geheel foutloos gaan, zijn inderdaad te vinden in (o.a.) de vele draadjes op dit forum en ongetwijfeld op andere fora.
De 2e, 3e generatie zal wel weer beter zijn.
Maar dat is wel vaker zo, innovatie wilt nog niet altijd zeggen dat het in 1x goed gaat. Helaas!
Ik probeer het wat dat betreft dus zeker ook niet goed te praten. In vergelijking met, bijvoorbeeld, Triumph.
De moderne innovaties spatten er bij een Triumph er niet bepaald vanaf.
Als je zou zeggen dat het modeljaar 1998 is, geloofde ik het ook. (maar dat kan aan mij liggen )
Triumph is in mijn optiek echt een grijze mus in allerlei opzichten, bij diverse van hun recentelijke modellen.
Maar dat is natuurlijk mijn mening.
Vandaar mijn opmerking van slechte kopie;
Als je het dan "jat", of netter gesteld, een goed idee wilt verbeteren, doe dat dan ook in de meest brede zin van het woord, in plaats van alleen de contouren te volgen. Plastisch uitdrukt.
Bij Triumph spreken ze vaak over "heritage" (erfgoed), wat ik vertaal naar ouderwets, oubollig.
Dat BMW's eerste schreden op watergekoelde motoren niet geheel foutloos gaan, zijn inderdaad te vinden in (o.a.) de vele draadjes op dit forum en ongetwijfeld op andere fora.
De 2e, 3e generatie zal wel weer beter zijn.
Maar dat is wel vaker zo, innovatie wilt nog niet altijd zeggen dat het in 1x goed gaat. Helaas!
Ik probeer het wat dat betreft dus zeker ook niet goed te praten. In vergelijking met, bijvoorbeeld, Triumph.
Re: RDW CIJFERS: Aantallen RT vs GS
De eerste versie Tiger 1200 was ook niet echt vlekkeloos
Maar wat bedoel je precies met "De moderne innovaties spatten er bij een Triumph er niet bepaald vanaf " .
Alles wat een GS heeft heeft de Triumph ook , behalve de optie ESA .
Maar die van mij is uitgerust met Wilbers vering dus de ESA mis ik niet en wat er niet opzit kan ook niet stuk gaan :mrgreen:
Ik heb de keus moeten maken tussen de GS en de tiger , de proefrit heeft me bewezen dat voor mij de Tiger prettiger was .
Anders was het zeker de boxer geworden want dat blijft voor mij toch een blok met karakter
Misschien volgend jaar
Maar wat bedoel je precies met "De moderne innovaties spatten er bij een Triumph er niet bepaald vanaf " .
Alles wat een GS heeft heeft de Triumph ook , behalve de optie ESA .
Maar die van mij is uitgerust met Wilbers vering dus de ESA mis ik niet en wat er niet opzit kan ook niet stuk gaan :mrgreen:
Ik heb de keus moeten maken tussen de GS en de tiger , de proefrit heeft me bewezen dat voor mij de Tiger prettiger was .
Anders was het zeker de boxer geworden want dat blijft voor mij toch een blok met karakter
Misschien volgend jaar
Re: RDW CIJFERS: Aantallen RT vs GS
Nog 1x off-topic dan;
Wat er zoal aan ervaringen & meningen zijn:
Remgevoel met ABS is vaag, grijpt erg vroeg in en de vertraging is matig.
De werking van de cruise-control is erg matig.
Manoeuvreren schijnt erg tegen te vallen door het hoge gewicht/zwaartepunt, en het ride-by-wire wordt vaak opgemerkt als te licht reageren.
Kortom, zat ruimte voor verbetering.
Triumph heeft een flinke achterstand, en dat is merkbaar.
De op- en aanmerkingen over de GS zijn van een hele andere orden, als ik het zo bekijk & begrijp.
Wat er zoal aan ervaringen & meningen zijn:
Remgevoel met ABS is vaag, grijpt erg vroeg in en de vertraging is matig.
De werking van de cruise-control is erg matig.
Manoeuvreren schijnt erg tegen te vallen door het hoge gewicht/zwaartepunt, en het ride-by-wire wordt vaak opgemerkt als te licht reageren.
Kortom, zat ruimte voor verbetering.
Triumph heeft een flinke achterstand, en dat is merkbaar.
De op- en aanmerkingen over de GS zijn van een hele andere orden, als ik het zo bekijk & begrijp.
Re: RDW CIJFERS: Aantallen RT vs GS
Ik ook nog 1 keer of topic , jij bent dus een BMW fanaat ik een bmw liefhebber .
Alle punten die jij opnoemt waren voor mij juist de plus punten te opzichte van de GS dus laten we er maar geen woorden meer aan spenderen .
Die achterstand van deTriumph valt wel mee als ik de GSsen in m,n spiegels zie
Sorry Jos voor het off topic gezwam
Alle punten die jij opnoemt waren voor mij juist de plus punten te opzichte van de GS dus laten we er maar geen woorden meer aan spenderen .
Die achterstand van deTriumph valt wel mee als ik de GSsen in m,n spiegels zie
Sorry Jos voor het off topic gezwam
Re: RDW CIJFERS: Aantallen RT vs GS
Nee, ik zou mijzelf zeker niet kwalificeren als BMW fanaat, maar ook liefhebber.
Ieder zijn mening, uiteraard!
Feit blijft dat BMW blijkbaar met de GS de spreekwoordelijke spijker voor velen op de kop geslagen heeft/had.
Met als voordeel dat ook andere merken, zoals Triumph, (ook) met vergelijkbare ontwerpen kwamen en daarmee weer anderen clientèle aanspraken.
Elk nadeel heeft een voordeel, en iedereen maakt daarin (gelukkig!) zijn eigen keuzes.
The proof of the pudding, is in the eating.
Ieder zijn mening, uiteraard!
Feit blijft dat BMW blijkbaar met de GS de spreekwoordelijke spijker voor velen op de kop geslagen heeft/had.
Met als voordeel dat ook andere merken, zoals Triumph, (ook) met vergelijkbare ontwerpen kwamen en daarmee weer anderen clientèle aanspraken.
Elk nadeel heeft een voordeel, en iedereen maakt daarin (gelukkig!) zijn eigen keuzes.
The proof of the pudding, is in the eating.
- Arjan W
- 2024
- Berichten: 509
- Lid geworden op: 22 apr 2013, 20:45
- Type: R1150RT
- Bijz: De bestuurder
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Re: RDW CIJFERS: Aantallen RT vs GS
Maar mocht ik geld over hebben zou een 850GS of een 1100GS geen slechte bijzaak zijn
De rit is altijd het mooist, na de warme thuiskomt!Liever tien keer neon-yellow, dan een keer niet gezien.
- JM1100RT
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 25 aug 2013, 19:28
- Type: R1250RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Eindhoven
Re: RDW CIJFERS: Aantallen RT vs GS
wat meespeelt bij de verschuiving van supersports naar andere modellen is waarschijnlijk ook de veranderende demografie van ons motorrijders. Uit een rapport over onze collega's in de USA http://www.rita.dot.gov/bts/sites/rita. ... ntire.htmlHansD schreef:Er is in de hele markt een verschuiving naar GS-achtige machines. Doordat deze machines steeds sportiever, krachiger en all-round worden gaat dat ten koste van andere segmenten. Zo worden er veel minder super sports verkocht dan bijv. 5 of 10 jaar geleden. Ik zag in Motorrad een tijdje geleden een mooi overzicht van de verkoopcijfers per type motor over de jaren heen, en de verschuivingen waren heel evident.
citeer ik
"Survey data from the Motorcycle Industry Council on motorcycle owner demographics for the 1985 to 2003 period reveals a shift towards older owners. The median age of owners increased from 27.1 years in 1985 to 41.0 years in 2003. From 1985 to 2003, the percentage of owners 40-49 years old increased from 13.2 to 27.9 percent, and the percentage of owners 50+ years old increased from 8.1 to 25.1 percent (table 4). Also, survey results for 2003 indicated that 90 percent of owners were male, while survey results for 1998 indicated that 92 percent of owners were male, a slight-but probably not statistically significant-trend consistent with growing female ownership"
JM