Klok 1150 reset zichzelf tijdens starten
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 17 jun 2014, 15:23
- Type: R1150RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Roermond
Klok 1150 reset zichzelf tijdens starten
Sinds kort heb ik iets vreemds met mijn R1150RT. Na een natte aankomst in het hotel in Winterberg, motor netjes gestald in een garage. De volgende dag gestart, niets aan de hand... Behalve dan dat me opviel dat de klok op 00:00 stond. Motor loopt verder prima. Bij de eerste pauze de klok opnieuw ingesteld en daarna genoten van een lekkere bak koffie. Echter, bij het starten opnieuw de klok op 00:00. En dit is afgelopen weekend ook gebeurd tijdens een mooie rit in zuid limburg.
Kan iemand verklaren hoe het komt dat de klok tijdens het starten op 00:00 springt....? De accu is in goede staat, klok staat ook op normale waarde voordat ik start......
Kan iemand verklaren hoe het komt dat de klok tijdens het starten op 00:00 springt....? De accu is in goede staat, klok staat ook op normale waarde voordat ik start......
Laatst gewijzigd door Floyd1968 op 29 sep 2014, 08:45, 1 keer totaal gewijzigd.
- HenkvanR
- Berichten: 389
- Lid geworden op: 15 jun 2009, 09:53
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
- Locatie: Apeldoorn
Re: Klok reset zichzelf tijdens starten
Misschien ergens een contactje van de klok zelf zodat hij soms geen stroom krijgt.
Hartelijke groeten van GT-I9195 aan alle forumleden
Hartelijke groeten van GT-I9195 aan alle forumleden
HenkvanR
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 17 jun 2014, 15:23
- Type: R1150RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Roermond
Re: Klok reset zichzelf tijdens starten
Ik denk het niet. Het probleem doet zich voor als de motor stilstaat en opnieuw gestart wordt. Tijdens het rijden is er geen uitval....HenkvanR schreef:Misschien ergens een contactje van de klok zelf zodat hij soms geen stroom krijgt.
Hartelijke groeten van GT-I9195 aan alle forumleden
Re: Klok 1150 reset zichzelf tijdens starten
De klok van de 11xx verliest zijn tijdsinstelling indien de accuspanning te laag is.
Meestal is het een indicatie dat je accu niet meer zo fris-en-fruitig is als je bij starting de klok op 00:00 gaat.
Of je dynamo/spanningsregelaar is niet op orden, dat je accu niet volledig/goed opgeladen wordt tijdens het rijden. (meestal is de accu na een uurtje rijden wel vol)
Of je startmotor trekt veel te veel stroom. (maar dat is een lastige, die trek sowieso al honderden amperes)
Ik zou bij de eerst volgende gelegenheid dat je een motorzaak voorbij komt, ff je accu laten doormeten/testen.
Voordat je straks helemaal stil komt te staan, het valt echt niet mee een 11xx aan te duwen.
Meestal is het een indicatie dat je accu niet meer zo fris-en-fruitig is als je bij starting de klok op 00:00 gaat.
Of je dynamo/spanningsregelaar is niet op orden, dat je accu niet volledig/goed opgeladen wordt tijdens het rijden. (meestal is de accu na een uurtje rijden wel vol)
Of je startmotor trekt veel te veel stroom. (maar dat is een lastige, die trek sowieso al honderden amperes)
Ik zou bij de eerst volgende gelegenheid dat je een motorzaak voorbij komt, ff je accu laten doormeten/testen.
Voordat je straks helemaal stil komt te staan, het valt echt niet mee een 11xx aan te duwen.
- strik
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 23 sep 2012, 19:31
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zwolle
- Contacteer:
Re: Klok 1150 reset zichzelf tijdens starten
Bij mij was dit exact de oorzaak. Wellicht tijd voor een nieuwe accu. SuccesInspector Gadget schreef:De klok van de 11xx verliest zijn tijdsinstelling indien de accuspanning te laag is.
Meestal is het een indicatie dat je accu niet meer zo fris-en-fruitig is als je bij starting de klok op 00:00 gaat.
Of je dynamo/spanningsregelaar is niet op orden, dat je accu niet volledig/goed opgeladen wordt tijdens het rijden. (meestal is de accu na een uurtje rijden wel vol)
Of je startmotor trekt veel te veel stroom. (maar dat is een lastige, die trek sowieso al honderden amperes)
Ik zou bij de eerst volgende gelegenheid dat je een motorzaak voorbij komt, ff je accu laten doormeten/testen.
Voordat je straks helemaal stil komt te staan, het valt echt niet mee een 11xx aan te duwen.
Omdat beelden meer zeggen dan 1000 woorden. https://www.3xfilm.nl/motorcrossfilm-laten-maken
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 17 jun 2014, 15:23
- Type: R1150RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Roermond
Re: Klok 1150 reset zichzelf tijdens starten
Ik ga eea eens nakijken. bedankt voor de input zover.strik schreef:Bij mij was dit exact de oorzaak. Wellicht tijd voor een nieuwe accu. SuccesInspector Gadget schreef:De klok van de 11xx verliest zijn tijdsinstelling indien de accuspanning te laag is.
Meestal is het een indicatie dat je accu niet meer zo fris-en-fruitig is als je bij starting de klok op 00:00 gaat.
Of je dynamo/spanningsregelaar is niet op orden, dat je accu niet volledig/goed opgeladen wordt tijdens het rijden. (meestal is de accu na een uurtje rijden wel vol)
Of je startmotor trekt veel te veel stroom. (maar dat is een lastige, die trek sowieso al honderden amperes)
Ik zou bij de eerst volgende gelegenheid dat je een motorzaak voorbij komt, ff je accu laten doormeten/testen.
Voordat je straks helemaal stil komt te staan, het valt echt niet mee een 11xx aan te duwen.
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Klok 1150 reset zichzelf tijdens starten
+1strik schreef:Bij mij was dit exact de oorzaak. Wellicht tijd voor een nieuwe accu. SuccesInspector Gadget schreef:De klok van de 11xx verliest zijn tijdsinstelling indien de accuspanning te laag is.
Meestal is het een indicatie dat je accu niet meer zo fris-en-fruitig is als je bij starting de klok op 00:00 gaat.
Of je dynamo/spanningsregelaar is niet op orden, dat je accu niet volledig/goed opgeladen wordt tijdens het rijden. (meestal is de accu na een uurtje rijden wel vol)
Of je startmotor trekt veel te veel stroom. (maar dat is een lastige, die trek sowieso al honderden amperes)
Ik zou bij de eerst volgende gelegenheid dat je een motorzaak voorbij komt, ff je accu laten doormeten/testen.
Voordat je straks helemaal stil komt te staan, het valt echt niet mee een 11xx aan te duwen.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- AGVerheij
- Berichten: 852
- Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
- Type: R1200RT
- Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
- Locatie: Utrecht
Re: Klok 1150 reset zichzelf tijdens starten
Bij mij was de accu prima in orde, maar een aansluiting slecht - het kabelschoentje op de startmotor was geroest. Hierdoor dus slecht contact, vonken en dergelijke. Met een nieuw schoentje en een beetje schuren van het aansluitpunt (dank meneer de wegenwachter -top- ) waren de startproblemen verdwenen.
Soms zit het in de kleine dingetjes.......
Soms zit het in de kleine dingetjes.......
Groets, GerbeRT
Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Re: Klok 1150 reset zichzelf tijdens starten
Goede tip.
De accu is redelijk snel & accuraat door te meten bij elke motorzaak waar ze een goede accumeter hebben.
Dat weet je dan binnen een paar minuten.
Als die desondanks op orden is, inderdaad de startmotor nader bezien:
- aansluitingen naar startmotor en vanaf de accu etcetera.
- mogelijke vervuiling van de startmotor (w.o. koolborstels & mechanisme welke de aandrijfas naar voren moet schuiven/veerwerking)
De accu is redelijk snel & accuraat door te meten bij elke motorzaak waar ze een goede accumeter hebben.
Dat weet je dan binnen een paar minuten.
Als die desondanks op orden is, inderdaad de startmotor nader bezien:
- aansluitingen naar startmotor en vanaf de accu etcetera.
- mogelijke vervuiling van de startmotor (w.o. koolborstels & mechanisme welke de aandrijfas naar voren moet schuiven/veerwerking)
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 17 jun 2014, 15:23
- Type: R1150RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Roermond
Re: Klok 1150 reset zichzelf tijdens starten
Ik heb gisteren de accu doorgemeten. Geeft een keurige waarde van 12,65 aan. Dat zit dus wel goed.
Heb de motor opnieuw gestart en wat blijkt...? De klok spring niet op 00:00 terwij die dat voorheen wel deed... Zou het dan toch iets te maken kunnen hebben met het feit dat toen het euvel zich voor het eerst voordeed, de weersomstandigheden bijzonder nat waren....? Nu staat de motor droog in de garage... hoewel de weersomstandigheden afgelopen weekend ook prima waren. Toen deed het euvel zich opnieuw voor.
Ik ga in de wintermaanden sowieso de kuip verwijderen zodat ik de connectoren eens goed kan controleren.
Wordt vervolgd....
Heb de motor opnieuw gestart en wat blijkt...? De klok spring niet op 00:00 terwij die dat voorheen wel deed... Zou het dan toch iets te maken kunnen hebben met het feit dat toen het euvel zich voor het eerst voordeed, de weersomstandigheden bijzonder nat waren....? Nu staat de motor droog in de garage... hoewel de weersomstandigheden afgelopen weekend ook prima waren. Toen deed het euvel zich opnieuw voor.
Ik ga in de wintermaanden sowieso de kuip verwijderen zodat ik de connectoren eens goed kan controleren.
Wordt vervolgd....
Re: Klok 1150 reset zichzelf tijdens starten
Je geeft niet an hoe je de accu hebt doorgemeten, waarschijnlijk met een voltmeter en het contact uit.
Als je zelf de accu wilt "testen", moet je ook eens de accu meten zodra je het contact een minuutje hebt aan laten staan.
En daarna ook de spanning meten zodra de motor gestart is.
Dan heb je een redelijke indicatie.
Het zou inderdaad de connectoren op de display-unit kunnen zijn.
Als je zelf de accu wilt "testen", moet je ook eens de accu meten zodra je het contact een minuutje hebt aan laten staan.
En daarna ook de spanning meten zodra de motor gestart is.
Dan heb je een redelijke indicatie.
Het zou inderdaad de connectoren op de display-unit kunnen zijn.
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 17 jun 2014, 15:23
- Type: R1150RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Roermond
Re: Klok 1150 reset zichzelf tijdens starten
Kun je aangeven wat in die gevallen normale waarden zijn?Inspector Gadget schreef:Je geeft niet an hoe je de accu hebt doorgemeten, waarschijnlijk met een voltmeter en het contact uit.
Als je zelf de accu wilt "testen", moet je ook eens de accu meten zodra je het contact een minuutje hebt aan laten staan.
En daarna ook de spanning meten zodra de motor gestart is.
Dan heb je een redelijke indicatie.
Het zou inderdaad de connectoren op de display-unit kunnen zijn.
Re: Klok 1150 reset zichzelf tijdens starten
Als je het contact aanzet maar de motor nog niet gestart hebt, moet de accuspanning ongeveer hetzelfde blijven zoals gemeten zonder contact aan.
Zo ook een minuut later. (zonder dat de verlichting aan staat natuurlijk)
Tijdens starting zal de accuspanning behoorlijk in elkaar duiken maar dat kan je niet echt goed meten met een voltmeter meten (tenzij je er nog 1 hebt met een naald-aanwijzing, in plaats van digitale aanduiding) maar lager dan 10 volt is de accu niet goed geladen of niet meer fris-en-fruitig.
Na starting zal de accu geladen worden, en moet je een spanning meten van tenminste 13,4 volt of hoger.
Een laadspanning hoger dan 14,5 volt duid ook op een probleem.
Maar de beste methodiek is een accutester, die test de accu goed door.
Zo ook een minuut later. (zonder dat de verlichting aan staat natuurlijk)
Tijdens starting zal de accuspanning behoorlijk in elkaar duiken maar dat kan je niet echt goed meten met een voltmeter meten (tenzij je er nog 1 hebt met een naald-aanwijzing, in plaats van digitale aanduiding) maar lager dan 10 volt is de accu niet goed geladen of niet meer fris-en-fruitig.
Na starting zal de accu geladen worden, en moet je een spanning meten van tenminste 13,4 volt of hoger.
Een laadspanning hoger dan 14,5 volt duid ook op een probleem.
Maar de beste methodiek is een accutester, die test de accu goed door.
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 17 jun 2014, 15:23
- Type: R1150RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Roermond
Re: Klok 1150 reset zichzelf tijdens starten
ok, bedankt voor deze info. Ik ga ermee aan de slag!!
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Klok 1150 reset zichzelf tijdens starten
Als je voltage over beneden de 10V komt als je de motor start dan is de accu verdacht. . Met onze accutester gingen we bij de test altijd tot 3 x het amperage aangegeven op de accu. Als je dan snel onder de 10V zit kan je de accu weggooien. Bij mijn F650 gebruikte ik een Voltmeter ( met naald) tijdens het starten van de motor. En dan zie je ook meteen dat voltage omlaag schieten beneden de 10V als de accu slecht is. Met de komst van wat kouder weer vallen de slechte accu's zo door de mand.
- Marcel 1200rt
- Berichten: 405
- Lid geworden op: 13 nov 2009, 21:55
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: K1600GT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: heerlen
Re: Klok 1150 reset zichzelf tijdens starten
Hoi Floyd,
Ik heb ditzelfde euvel ook gehad bij mijn r1150rt. De reparateur heeft dit verholpen door de borsteltjes van de startmotor schoon te maken.
Ik heb ditzelfde euvel ook gehad bij mijn r1150rt. De reparateur heeft dit verholpen door de borsteltjes van de startmotor schoon te maken.
Toen: Zündapp GTS50, KS50, Zündapp Super Combinette 515 ('63), Z650, Bol d'Or 750, Z1000R, ZZR1100, R1150RT, R1200RT, R1150GS, Honda XL600R, Suzuki M1800R, R1200RT
Nu: K1600GT
Nu: K1600GT
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 17 jun 2014, 15:23
- Type: R1150RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Roermond
Re: Klok 1150 reset zichzelf tijdens starten
Marcel 1200rt schreef:Hoi Floyd,
Ik heb ditzelfde euvel ook gehad bij mijn r1150rt. De reparateur heeft dit verholpen door de borsteltjes van de startmotor schoon te maken.
Dank voor deze tip Marcel! wederom een klus voor de naderende wintermaanden....
Re: Klok 1150 reset zichzelf tijdens starten
Gewoon accu testen tijdens het starten zoals Ton zegt - ik doe het altijd met een (snelle) digitale voltmeter.
gr. Dick
gr. Dick
Re: Klok 1150 reset zichzelf tijdens starten
Ik had hetzelfde bij mijn r1100rt. Telkens de klok weer op 00:00 na starten.
Heb alle zekeringen onder het zadel vernieuwd en probleem was opgelost. Motor is van 1996 dus weet niet hoelang ze erin zaten
Misschien helpt dit ook bij jou, succes!
Ottokar
Heb alle zekeringen onder het zadel vernieuwd en probleem was opgelost. Motor is van 1996 dus weet niet hoelang ze erin zaten
Misschien helpt dit ook bij jou, succes!
Ottokar
- Bart176
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 15 mar 2014, 14:09
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: In een huis
Klok 1150 reset zichzelf tijdens starten
En ook ik heb dit gehad. Tijdens het starten, dan weer wel en dan weer niet. Bij mij was ook hoorbaar dat de startmotor er af en toe harder voor moest werken. Ik hoopte het uit te zingen tot de eerstvolgende beurt maar een week hiervoor stopte hij er definitief mee. Ratelend geluid bij het starten alsof de accu leeg was. Dit bleek uiteindelijk ook een overleden startmotor te zijn. Ik zou er in ieder geval niet te lang mee wachten, voordat hij bijvoorbeeld niet meer start terwijl je midden op de A20 staat voor een brug die net open is geweest.... ;-)
"It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses..."