Motorrijden is goed voor het brein.

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
BeemerBert
Berichten: 522
Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
Locatie: Heerlen

Motorrijden is goed voor het brein.

Ongelezen bericht door BeemerBert »

Bron: LCVM Nieuwsbrief

Het gezonde brein van de motorrijder


Het staat nu ook wetenschappelijk vast, motorrijden is goed voor de hersenactiviteit. Het is de Japanse doctor Ryuta Kawashima die er een studie aan gewijd heeft.

De Japanner is ook de man achter de bekende videospelletjes 'Brain training', die gespeeld kunnen worden op de Nintendo DS spelconsole.

Volgens de studie worden de hersenen van de motard beter en meer gestimuleerd dan die van de automobilist. Het rijden met een motorfiets vereist veel meer alertheid en hierdoor zouden de hersenen van de motorrijder veel minder snel onderhevig zijn aan ouderdomsverschijnselen.

Ryuta Kawashima voerde zijn studie uit aan de Universiteit van Tohoku. Hij deed dit in samenwerking met Yamaha. Kawashima zocht een groep van tweeëntwintig mannen van middelbare leeftijd uit. Het criterium was dat ze over een motorrijbewijs beschikten, maar minstens tien jaar niet meer met een motor hadden gereden. De helft van de groep diende twee maanden lang een motor te gebruiken voor zijn woon-werkverkeer, de andere groep diende zich zoals gewoonlijk te verplaatsen.

De studie brengt aan het licht dat de motorrijders veel beter scoorden tijdens de opgelegde vaardigheidtests.

Volgens de professor zorgt een comfortabele omgeving dat menselijke hersenen al snel luier worden. Het motorrijden zorgt ervoor dat de hersenen minder snel verouderen. Volgens Kawashima, zelf een grage motorrijder, bewijst zijn studie dat je door met de motor naar het werk te rijden, je mentale conditie flink kunt opkrikken.



Dat is nu nieuws waar we blij van worden.


Meer interessant nieuws maandelijks hier: http://www.lcvm.nl/nieuwsbrief55.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Groet, Bert


Het motorrijden als hersengymnastiek, eerlijk gezegd, zo hadden we het zelf nog nooit bekeken...
Donic

Re: Motorrijden is goed voor het brein.

Ongelezen bericht door Donic »

Beemerbert,

Dit geeft mij, 52 jaar en vanaf m'n 18e op de motor veel vertrouwen voor de toekomst!

Erg leuk artikel.

Gr.
Donic
Gebruikersavatar
Ralph Romein
Berichten: 400
Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
Type: R1200RT/LC
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Re: Motorrijden is goed voor het brein.

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

Mensen schatten mij altijd jonger in (gemiddeld 5 jaar). Eindelijk begrijp ik waarom ik nog zo goed uitziet :lol: :lol: :lol:

gr, Ralph
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3300
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Motorrijden is goed voor het brein.

Ongelezen bericht door HansD »

Inderdaad, leuk artikel. Roept wel wat vragen op bij mij: is een groep van 22 personen, waarvan 11 gaan motorrijden niet een beetje weinig om harde conclusies te kunnen trekken en wat wordt bedoeld met "motorrijders scoorden veel beter"?

Ik vind de uitleg wel aannemelijk: je bent als motorrijder mentaal veel aktiever. Ik zou daar aan toe willen voegen: als motorrijder zit je veel aktiever en blijf je ook meer in beweging, dus hoe zat het met de lichamelijke conditie van de testpersonen na 2 maanden?
Ook vind ik dat je door het motorrijden meer in het hier en nu getrokken wordt, met als gevolg dat je minder in de gelegenheid bent om over dingen in verleden en toekomst na te denken. Kortom: minder gelegenheid om te piekeren, je zorgen te maken. Waren de 11 proefpersonen na 2 maanden motorrijden ook happier, onbezorgder dan de andere 11 ??
Lijkt me minstens zo interessant als hun mentale conditie!
Hans
Gesloten

Terug naar “RT Café”