Ervaringen met bypass veiligheidsschakelaar
- Till
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 31 aug 2012, 12:55
- Type: R1200RT
- Bijz: custom striping
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: AKKRUM
- Contacteer:
Ervaringen met bypass veiligheidsschakelaar
Dag allemaal
Graag zou ik advies ontvangen van jullie mbt het bypassen van de veiligheid schakelaar van de jiffy.
Vanaf 1977 rijd ik al BMW en wel ZONDER deze gadget aan de jiffy.
Nog nooit 'vergeten' om deze IN te klappen voor het wegrijden.
BMW R1100RT uit 1998 gehad en veel gedonder met schakelaar - geen zin meer in dit gedoe.
Nu een BMWR1200RT uit 2012 gekocht en besloten om dat ding te bypassen.
Vraag: Hoe? Ervaringen? Evt iemand die een schema voor mij heeft Hoe een VEILIGE bypass te maken?
groetjes, Till
Graag zou ik advies ontvangen van jullie mbt het bypassen van de veiligheid schakelaar van de jiffy.
Vanaf 1977 rijd ik al BMW en wel ZONDER deze gadget aan de jiffy.
Nog nooit 'vergeten' om deze IN te klappen voor het wegrijden.
BMW R1100RT uit 1998 gehad en veel gedonder met schakelaar - geen zin meer in dit gedoe.
Nu een BMWR1200RT uit 2012 gekocht en besloten om dat ding te bypassen.
Vraag: Hoe? Ervaringen? Evt iemand die een schema voor mij heeft Hoe een VEILIGE bypass te maken?
groetjes, Till
Laatst gewijzigd door Till op 20 okt 2014, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Ervaringen met bypass veiligheidsschakelaar zijstandaard
Als de R1200RT dezelfde schakeling heeft als de R1150RT dan is die anders dan de R1100RT. Bij de R1100RT kun je de motor niet starten als hij op de jiffy staat, bij de R1150RT wél. Ik zou dus eerst even checken hoe het nu werkt bij jou en je dan afvragen of je daar nog iets aan wilt veranderen. Hou ons op de hoogte,
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- Till
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 31 aug 2012, 12:55
- Type: R1200RT
- Bijz: custom striping
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: AKKRUM
- Contacteer:
Re: Ervaringen met bypass veiligheidsschakelaar zijstandaard
Hoi Baird,Baird schreef:Als de R1200RT dezelfde schakeling heeft als de R1150RT dan is die anders dan de R1100RT. Bij de R1100RT kun je de motor niet starten als hij op de jiffy staat, bij de R1150RT wél. Ik zou dus eerst even checken hoe het nu werkt bij jou en je dan afvragen of je daar nog iets aan wilt veranderen. Hou ons op de hoogte,
Dank voor je bericht.
Het is voor mij niet de vraag OF ik deze will bypassen....dat ga ik zondermeer doen.
Wel HOE dit CORRECT te doen. :-)
gr.Till
Re: Ervaringen met bypass veiligheidsschakelaar
Het is inderdaad niet echt heel erg verstandig om deze veiligheidsschakelaar te omzeilen.
Dus geheel op eigen risico;
Dus geheel op eigen risico;
[youtube]dHXGGXKYk_E[/youtube]
- JOS WRSM
- Forumoprichter en -beheerder
- Berichten: 4367
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: momenteel motorloos
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Ervaringen met bypass veiligheidsschakelaar
Goeie tip voor Till . . . uitvoeren en je bent van deze ergernis af. Uiteraard voor eigen risico . . . enne, eigenlijk ga ik dit ook maar uitvoeren . . . . :lol:
Inspector Gadget schreef:Het is inderdaad niet echt heel erg verstandig om deze veiligheidsschakelaar te omzeilen.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
Re: Ervaringen met bypass veiligheidsschakelaar
Het grootste risico is, naast dat je het mogelijk kunt vergeten in te klappen (maar dat is een oordeel die ik natuurlijk nooit zou stellen), is dat, en dat komt helaas ook wel eens voor, de veren welke de zijstandaard die "zware" slag laten maken, soms wel eens kunnen falen.
Door corrosie of simpelweg omdat een veer materiaalvermoeidheid vertoont (verlies van veerkracht) of domweg van 1 kant van de ophanging kunnen los geraken en zelfs afbreken.
Dat laatste heb ik wel eens meegemaakt op mijn vorige 1100RT.
En dan al valt puur door de zwaartekracht (en trillingen) de zijstandaard heel gemakkelijk naar beneden.
En "speciaal" voor de 1200GS rijders (geintje!) nog een uitleg, quick-and-dirty;
[youtube]kWVEAMZ7jMg[/youtube]
Door corrosie of simpelweg omdat een veer materiaalvermoeidheid vertoont (verlies van veerkracht) of domweg van 1 kant van de ophanging kunnen los geraken en zelfs afbreken.
Dat laatste heb ik wel eens meegemaakt op mijn vorige 1100RT.
En dan al valt puur door de zwaartekracht (en trillingen) de zijstandaard heel gemakkelijk naar beneden.
En "speciaal" voor de 1200GS rijders (geintje!) nog een uitleg, quick-and-dirty;
[youtube]kWVEAMZ7jMg[/youtube]
- Till
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 31 aug 2012, 12:55
- Type: R1200RT
- Bijz: custom striping
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: AKKRUM
- Contacteer:
Re: Ervaringen met bypass veiligheidsschakelaar
Thanks Jos - wordt vervolgd...;-)Jos WRSM schreef:Goeie tip voor Till . . . uitvoeren en je bent van deze ergernis af. Uiteraard voor eigen risico . . . enne, eigenlijk ga ik dit ook maar uitvoeren . . . . :lol:
Inspector Gadget schreef:Het is inderdaad niet echt heel erg verstandig om deze veiligheidsschakelaar te omzeilen.
gr.Till
-
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: Ervaringen met bypass veiligheidsschakelaar
Hallo Till,
Ik begrijp niet helemaal wat je wil. Je geeft aan;
"BMW R1100RT uit 1998 gehad en veel gedonder met schakelaar - geen zin meer in dit gedoe."
Dus begrijp ik dat je die schakelaar niet gaat gebruiken.
Dan geeft je aan;
"Vraag: Hoe? Ervaringen? Evt iemand die een schema voor mij heeft Hoe een VEILIGE bypass te maken?"
Dus wil je op een veilige manier een bypass maken. Wat is het veilige dan?
Als je wil signaleren dat je wat vergeten bent moet je wel een schakelaar gebruiken.
Als je daar geen schakelaar bij gebruikt dan is het niet veilig.
Je kan wel, zeker als ik het schema heb gezien, veranderingen aanbrengen in de werking van de schakelaar.
Maar veilig zonder schakelaar bestaat niet.
Isaac
Ik begrijp niet helemaal wat je wil. Je geeft aan;
"BMW R1100RT uit 1998 gehad en veel gedonder met schakelaar - geen zin meer in dit gedoe."
Dus begrijp ik dat je die schakelaar niet gaat gebruiken.
Dan geeft je aan;
"Vraag: Hoe? Ervaringen? Evt iemand die een schema voor mij heeft Hoe een VEILIGE bypass te maken?"
Dus wil je op een veilige manier een bypass maken. Wat is het veilige dan?
Als je wil signaleren dat je wat vergeten bent moet je wel een schakelaar gebruiken.
Als je daar geen schakelaar bij gebruikt dan is het niet veilig.
Je kan wel, zeker als ik het schema heb gezien, veranderingen aanbrengen in de werking van de schakelaar.
Maar veilig zonder schakelaar bestaat niet.
Isaac
- Till
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 31 aug 2012, 12:55
- Type: R1200RT
- Bijz: custom striping
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: AKKRUM
- Contacteer:
Re: Ervaringen met bypass veiligheidsschakelaar
Inspector Gadget schreef:Het is inderdaad niet echt heel erg verstandig om deze veiligheidsschakelaar te omzeilen.
Dus geheel op eigen risico;
[youtube]dHXGGXKYk_E[/youtube]
Filmpje ken ik ... is niet helemaal duidelijk vind ik maar toch bedankt voor het posten :-)
- Till
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 31 aug 2012, 12:55
- Type: R1200RT
- Bijz: custom striping
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: AKKRUM
- Contacteer:
Re: Ervaringen met bypass veiligheidsschakelaar
Film ken ik....GEWELDIG en inventief! :-)Inspector Gadget schreef:Het grootste risico is, naast dat je het mogelijk kunt vergeten in te klappen (maar dat is een oordeel die ik natuurlijk nooit zou stellen), is dat, en dat komt helaas ook wel eens voor, de veren welke de zijstandaard die "zware" slag laten maken, soms wel eens kunnen falen.
Door corrosie of simpelweg omdat een veer materiaalvermoeidheid vertoont (verlies van veerkracht) of domweg van 1 kant van de ophanging kunnen los geraken en zelfs afbreken.
Dat laatste heb ik wel eens meegemaakt op mijn vorige 1100RT.
En dan al valt puur door de zwaartekracht (en trillingen) de zijstandaard heel gemakkelijk naar beneden.
En "speciaal" voor de 1200GS rijders (geintje!) nog een uitleg, quick-and-dirty;
[youtube]kWVEAMZ7jMg[/youtube]
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Ervaringen met bypass veiligheidsschakelaar
Dit lijkt me nou iets voor een poll: Wie heeft er daadwerkelijk problemen met de jiffy-switch gehad waardoor de motor niet meer wilde functioneren, ook graag hoe vaak. Ik bedoel dan niet op momenten dat de schakelaar eigenlijk zijn werk deed en jij iets vergat maar dat hij echt defect was.
Ik kan n.l. nog wel een paar dingen bedenken waardoor er iets vreselijks gebeurd als die onderdelen falen, daarnaast is er altijd wel een Amerikaan te vinden die 'a major modification' uitvoert aan zijn brommer om een probleem op te lossen.
Give me data and facts and we'll discuss the item!
Ik kan n.l. nog wel een paar dingen bedenken waardoor er iets vreselijks gebeurd als die onderdelen falen, daarnaast is er altijd wel een Amerikaan te vinden die 'a major modification' uitvoert aan zijn brommer om een probleem op te lossen.
Give me data and facts and we'll discuss the item!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- Mello
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 30 aug 2010, 19:40
- Type: R1200RT/LC
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Nieuweschans
Re: Ervaringen met bypass veiligheidsschakelaar
Dit 1 maal meegemaakt en dan niet de schakelaar maar zoals IG al aangaf was het de veer. Hier kwam ik achter aan het begin van een lang weekend naar Parijs op de snelweg. Motor stopte ermee en sloeg weer aan en dat een paar keer achter elkaar. Was trouwens een GSX1100R. Een half uur bij een motorzaak gewacht tot deze open was en gevraagd of dit gerepareerd kon worden. Helaas waren de onderdelen niet op voorraad, dus een ty-rap om de schakelaar en weer onderweg naar Parijs.Baird schreef:Dit lijkt me nou iets voor een poll: Wie heeft er daadwerkelijk problemen met de jiffy-switch gehad waardoor de motor niet meer wilde functioneren, ook graag hoe vaak.
Give me data and facts and we'll discuss the item!
Op de terug weg nog even een nachtje Luxemburg. Daar de motor op een helling stond besloten om deze in de eerste versnelling weg te zetten. Je ziet hem al aankomen.... vroeg in de ochtend de motor gestart terwijl deze nog op de jiffy stond.... en ging dus aan de haal. Kon hem gelukkig nog net opvangen. Totaal vergeten dat de schakelaar overbrugt was en dat de motor in de eerste versnelling stond. Was nog vroeg in de ochtend
Ik zou zeggen, niet doen , laat de schakelaar gewoon zitten en zijn werk doen.
Johan
- Till
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 31 aug 2012, 12:55
- Type: R1200RT
- Bijz: custom striping
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: AKKRUM
- Contacteer:
Re: Ervaringen met bypass veiligheidsschakelaar
Hi Johan,
Dank voor je reactie.
Toch kan ik je zeggen dat ik heel veel ervaring heb met BMW rijden ZONDER die truttige schakelaar - nooit problemen gehad mbt 'vergeten' jiffy in te klappen voor het wegrijden.
Mijn vragen hier zijn:
- HOE bypass ik de schakelaar?
- Heeft iemand een schema of tekening voor me zodat ik dit ZELF kan doen?
Alle goed bedoelde adviezen om het niet te doen..wordt echt gewaardeerd mannen maar graag een oplossing...daar gaat het mij om!
Wil gewoon dat rotding kwijt - that's all.
Alvast bedankt.
groetjes, Till
Dank voor je reactie.
Toch kan ik je zeggen dat ik heel veel ervaring heb met BMW rijden ZONDER die truttige schakelaar - nooit problemen gehad mbt 'vergeten' jiffy in te klappen voor het wegrijden.
Mijn vragen hier zijn:
- HOE bypass ik de schakelaar?
- Heeft iemand een schema of tekening voor me zodat ik dit ZELF kan doen?
Alle goed bedoelde adviezen om het niet te doen..wordt echt gewaardeerd mannen maar graag een oplossing...daar gaat het mij om!
Wil gewoon dat rotding kwijt - that's all.
Alvast bedankt.
groetjes, Till
- Mello
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 30 aug 2010, 19:40
- Type: R1200RT/LC
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Nieuweschans
Re: Ervaringen met bypass veiligheidsschakelaar
Hoi Till,
Het is niet van een R1200RT maar van een R1200GS. Zie http://www.r1200gs.info/R1200GS-WD2.pdf
Hier staat de jiffy in vermeld onder S9093.
Hoop dat je hier wat aan hebt.
Groet Johan
Het is niet van een R1200RT maar van een R1200GS. Zie http://www.r1200gs.info/R1200GS-WD2.pdf
Hier staat de jiffy in vermeld onder S9093.
Hoop dat je hier wat aan hebt.
Groet Johan
- Till
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 31 aug 2012, 12:55
- Type: R1200RT
- Bijz: custom striping
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: AKKRUM
- Contacteer:
Re: Ervaringen met bypass veiligheidsschakelaar
Hi Johan,
Dank je wel!
Zal ervoor gaan zitten en puzzelen.
groetjes, Till
Dank je wel!
Zal ervoor gaan zitten en puzzelen.
groetjes, Till
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Ervaringen met bypass veiligheidsschakelaar
Oplossing wordt genoemd in het filmpje: bij de schakelaar rood en wit doorverbinden, bruin laten zoals het is, klaar.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- blackers
- Berichten: 735
- Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Flevoland
Re: Ervaringen met bypass veiligheidsschakelaar
Dan heeft een bypass geen nut. En dan geldt het adagium: 'als het niet kapot is, niet aankomen'Till schreef:
Nog nooit 'vergeten' om deze IN te klappen voor het wegrijden.
groetjes, Till
Bovendien, bedenk ik me net, voldoet de motor dan nog wel aan de toelating? En hoe zit het dan als het wel een keer fout gaat en de verzekering wil niet over de brug komen, omdat er iets is gewijzigd?
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
- Till
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 31 aug 2012, 12:55
- Type: R1200RT
- Bijz: custom striping
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: AKKRUM
- Contacteer:
Re: Ervaringen met bypass veiligheidsschakelaar
Zit ook wel weer wat in - ga daar zeker naar kijken qua verzekering.
Thanks voor info.
groetjes, Till
Thanks voor info.
groetjes, Till
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Ervaringen met bypass veiligheidsschakelaar
Andere optie voor jou kan zijn om de de schakelaar uit het startcircuit te halen en de schakelaar een dikke rode LED te laten branden op het dashboard als de jiffy uit staat. Geen ellende met een motor die spontaan afslaat en toch een vorm van waarschuwing over jiffy status.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- Till
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 31 aug 2012, 12:55
- Type: R1200RT
- Bijz: custom striping
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: AKKRUM
- Contacteer:
Re: Ervaringen met bypass veiligheidsschakelaar
Thanks Bert - fijn dat je met me meedenkt!Baird schreef:Andere optie voor jou kan zijn om de de schakelaar uit het startcircuit te halen en de schakelaar een dikke rode LED te laten branden op het dashboard als de jiffy uit staat. Geen ellende met een motor die spontaan afslaat en toch een vorm van waarschuwing over jiffy status.
gr.Till
- michaelb
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 11 aug 2014, 18:20
- Type: R1100RT
- Bijz: 1998, custom paint blauw/groen
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Westrand veluwe
- Locatie: Hoevelaken
Re: Ervaringen met bypass veiligheidsschakelaar
De optie van Baird had ik zelf ook in gedachten. Lijkt mij praktisch eenvoudig en toch een vorm van beveiliging tegen onoplettendheid in één. Staat op mijn lijstje winterprojecten:-)