Op zoek naar een auto die niet kapot te krijgen is

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Tommeke
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 okt 2013, 14:53
Type: R850RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Kluisbergen

Op zoek naar een auto die niet kapot te krijgen is

Ongelezen bericht door Tommeke »

Aangezien ik het wat beu ben van gemiddeld om de 3 jaar te veranderen van wagen en daar onze Ford Mondeo meer dan waarschijnlijk deze avond zijn laatste kaarsje heeft uitgeblazen zijn we op zoek naar een wagen die eigenlijk niet kapot te krijgen is. Het moet niet de nieuwste zijn, wel de betrouwbaarste voor een betaalbare prijs.

Zijn er hier die niet enkel van motoren verstand hebben, maar ook op het vlak van auto's? Tips zijn zeker welkom; zelf zien we door de bomen het bos niet meer. Misschien nog enkele nuttige weetjes: we rijden zo'n 30 000 km per jaar, vonden de ruimte van de mondeo de max (maar het mag eventueel iets kleiner, met uitzondering van een stadswagentje) en zouden graag 1x per maand een ongeremde aanhangwagen met mtm 750kg kunnen trekken.

Alvast bedankt voor de hulp!
Viaantje
Berichten: 193
Lid geworden op: 23 apr 2014, 23:28
Type: R1150RT
Bijz: een standaard BWM
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Vianen

Re: Op zoek naar een auto die niet kapot te krijgen is

Ongelezen bericht door Viaantje »

Als je geen bezwaar tegen een oudere Audi hebt, die 1.9 TDI's zijn heel goed.
In aanschaf (nieuw) wat duurder, maar je staat er minder vaak mee in de garage bij normaal onderhoud.
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Op zoek naar een auto die niet kapot te krijgen is

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Tja, de auto die echt niet kapot te krijgen is moet nog uitgevonden worden, volgens mij _001

De vraag is natuurlijk wat verwacht je van een auto? Ik weet niet hoe "oud" jij je auto's normaliter koopt, zullen geen nieuwe zijn zo te lezen. Als ik een goedkoop, oud barrel koop, mag ik natuurlijk minder verwachten van de levensduur dan een splinternieuwe wagen.

Als voorbeeld (maar anderen zullen ongetwijfeld tegenvoorbeelden hebben): Ik kocht acht jaar geleden een Citroën Picasso met 60.000 km op de teller. Dit voorjaar ingeruild met 220.000 km. Behoudens regulier onderhoud en één keer een kapotte uitlaat, geen enkel probleem mee gehad, terwijl Citroëns nu eenmaal niet bekend staan om hun betrouwbaarheid. En naar mijn gevoel was de auto zeker niet "op".

Dus, de verwachte levensduur van een (2e hands) wagen hangt sterk af van de staat waarin je hem koopt, het onderhoud dat eraan gebeurt is en dat je nog laat doen, rijstijl etc. etc. 30.000 km is natuurlijk niet uitzonderlijk veel, moderne auto's (en zeker diesels) moeten zeker een 300.000 km (en misschien nog wel meer) mee kunnen gaan. Dus met jouw gebruik minstens een jaar of tien.

En ja, in alle overzichten die gemaakt worden, staat Toyota meestal bovenaan in de lijst van meest betrouwbare merken. Echter, zie ook mijn voorbeeld...
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
blackers
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: Op zoek naar een auto die niet kapot te krijgen is

Ongelezen bericht door blackers »

vioma schreef:Toyota _004 _004 _004
Kunnen ook kapot, maar eerlijk is eerlijk; zijn het meest betrouwbaar gebleken.

[groet]
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Gebruikersavatar
Duiker
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 aug 2010, 19:18
Type: R1100RT
Land: Frankrijk
Woonplaats of omgeving: Correze
Locatie: Correze

Re: Op zoek naar een auto die niet kapot te krijgen is

Ongelezen bericht door Duiker »

Ik ben totaal geen auto gek en heb er ook helemaal niets mee, mijn motor is mijn alles.
Maar toen ik nog werkte hadden de meeste mensen in dat Duik en bergingsbedrijf een Toyota.
Was heel betrouwbaar volgens iedereen, liep ook weer direct als je hem een halfjaar had stil laten staan, normaal onderhoud en geen vreemde zaken.

Groeten, Fred
Sit Mare Securum

In bezit van:
Harley Davidson FXLR 1990 340.900 KM
BMW R1100RT,1998 met 312.153 KM
Harley Davidson, Dyna Low Rider mei 2015 met 76033 KM
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Op zoek naar een auto die niet kapot te krijgen is

Ongelezen bericht door Bert M »

De beste auto ooit is en blijft de oude Mercedes Benz 190D en dan vooral de laatste modelpege 1989 tot 1993. Het is niet de vlotste, niet de snelste maar kwalitatief veruit het meest onverwoestbaar. Neem in elk geval met jouw zoekcriteria geen Britse merken: ik heb er drie ( een MG, een Jaguar en een Range Rover) en er is er altijd wel eentje die het wél doet :D

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Dominiq
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 nov 2014, 13:58
Type: R1100RT
Bijz: Tomtom, Zend ontvangapp, ex gendarmeriemotor
Land: Frankrijk
Woonplaats of omgeving: Creuse
Locatie: Creuse

Re: Op zoek naar een auto die niet kapot te krijgen is

Ongelezen bericht door Dominiq »

Als ik auto's met pech zie staan dan zijn het heel vaak Engelse en Franse auto's op Renault na.
Japanners en vooral Toyota zie ik nooit met pech staan terwijl er hier genoeg rondrijden.
Succes met je zoektocht.

[groet] Dominique
Multis periculis supersum

In bezit van:
BMW R1100RT uit 1998 met 250.111 KM
BMW R1100RT uit 2000 met 5.000 KM in conservatie
Nieuwe motor 2015 HD Dyna Low Rider mei 2015, 51079KM.
Gebruikersavatar
strik
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 sep 2012, 19:31
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zwolle
Contacteer:

Re: Op zoek naar een auto die niet kapot te krijgen is

Ongelezen bericht door strik »

Ik zweer bij Toyota.

Eén keer een Corolla gehad waarin ik 10 jaar zonder enig probleem heb gereden. Weg gedaan omdat ik hem al 10 jaar had....(nooit moeten doen) Toen een aantal andere merken waarna ik toch maar weer een Toyota (avensis) heb gekocht waar nu inmiddels dik 3 ton op staat. Alweer 12 jaar in bezit. Nooit wat bijzonders aan gehad dan alleen banden, remblokken, distibutieriem enz, (zelfs geen roest)

Mijn volgende auto wordt weer een....Toyota al zei mijn garage (geen Toyota garage maar gewoon geweldige monteurs) dat een Kia ook een goede optie zou zijn. (goedkoper maar ok net zo goed)

Succes
Omdat beelden meer zeggen dan 1000 woorden. https://www.3xfilm.nl/motorcrossfilm-laten-maken
Gebruikersavatar
blackers
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: Op zoek naar een auto die niet kapot te krijgen is

Ongelezen bericht door blackers »

Zo te lezen is het jammer dat Toyota geen motorfietsen verkoopt!
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Gebruikersavatar
Duiker
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 aug 2010, 19:18
Type: R1100RT
Land: Frankrijk
Woonplaats of omgeving: Correze
Locatie: Correze

Re: Op zoek naar een auto die niet kapot te krijgen is

Ongelezen bericht door Duiker »

blackers schreef:Zo te lezen is het jammer dat Toyota geen motorfietsen verkoopt!
Daar ben ik het dus volledig mee eens.

Groeten, Fred
Sit Mare Securum

In bezit van:
Harley Davidson FXLR 1990 340.900 KM
BMW R1100RT,1998 met 312.153 KM
Harley Davidson, Dyna Low Rider mei 2015 met 76033 KM
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Op zoek naar een auto die niet kapot te krijgen is

Ongelezen bericht door Baird »

Ik heb het vaker geroepen en blijf het herhalen:

Negen jaar geleden een nieuwe Toyota Corolla Verso diesel 2.2 gekocht. Naast het normale dealeronderhoud heeft hij één keer iets gehad waarvoor hij terug moest naar de garage, een probleem dat de monteur pas één keer eerder mee gemaakt had. Er staat inmiddels bijna 2 ton op, rijdt nog als nieuw, een fantastische caravan(1300kg)trekker, ongelofelijk saai om al 9 jaar tegen hetzelfde dashboard aan te kijken :mrgreen: maar hij blijft gaan en gezien ik zonder werk zit ben ik blij dat ik geen nieuwe/andere auto hoef te kopen. Als er geen aanrijding mee gebeurd mag je me over 9 jaar weer vragen hoe het er mee staat :D. Omdat we graag een cabrio wilden heb ik er vorig maar een mooi elektrisch opendak in laten zetten en nieuwe plastic wieldoppen, het oog wil tenslotte ook wat. Een absolute aanrader dus als je de auto niet als hobby hebt maar als vervoermiddel _004 _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
strik
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 sep 2012, 19:31
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zwolle
Contacteer:

Re: Op zoek naar een auto die niet kapot te krijgen is

Ongelezen bericht door strik »

Volgens mij maken ze wel motoren. Ik geloof onder de naam BMW... Big RT Smile
Omdat beelden meer zeggen dan 1000 woorden. https://www.3xfilm.nl/motorcrossfilm-laten-maken
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: Op zoek naar een auto die niet kapot te krijgen is

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

??? Dan heb je je nog niet goed genoeg in "kwaliteit" verdiept ???
strik schreef:Volgens mij maken ze wel motoren. Ik geloof onder de naam BMW... Big RT Smile
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Op zoek naar een auto die niet kapot te krijgen is

Ongelezen bericht door EileRT »

Bert M schreef:De beste auto ooit is en blijft de oude Mercedes Benz 190D en dan vooral de laatste modelpege 1989 tot 1993. Het is niet de vlotste, niet de snelste maar kwalitatief veruit het meest onverwoestbaar.
Dit kan ik volledig onderschrijven :

Ooit een Mercedes Benz 190D 2.5 uit bouwjaar 1990 aangeschaft met 160.000 km en ingeruild met 510.000 km op de teller. Probleemloos drie-en-een-halve ton mee gereden. Bij inlevering, op een Volvo V70 D5, nog een puntgave carrosserie . . . met enige weemoed afscheid van genomen . . . op kentekenregister online van de RDW zag ik dat deze auto inmiddels is geëxporteerd en dus aan een tweede leven is begonnen! ;)
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
vioma

Re: Op zoek naar een auto die niet kapot te krijgen is

Ongelezen bericht door vioma »

blackers schreef:Zo te lezen is het jammer dat Toyota geen motorfietsen verkoopt!
Die heten Yamaha ;) maar helaas maken die geen boxer :cry:
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: Op zoek naar een auto die niet kapot te krijgen is

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

pssssst............ 100 punten _004 .......... niet verder vertellen hoor.....
vioma schreef:
blackers schreef:Zo te lezen is het jammer dat Toyota geen motorfietsen verkoopt!
Die heten Yamaha ;) maar helaas maken die geen boxer :cry:
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Op zoek naar een auto die niet kapot te krijgen is

Ongelezen bericht door Baird »

De motor van de Lexus LFA is door Yamaha gebouwd, V10 met veul pk's en zeer compact. Er is al 50 jaar een relatie tussen Toyota en Yamaha,( hoop wel dat die Tomata (of Yayoma)motorfietsen minder saai zijn dan de Toyota auto's en veel beter dan de BMW's.)
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Op zoek naar een auto die niet kapot te krijgen is

Ongelezen bericht door HansD »

Pas een prachtige documentaire op Discovery over de Lfa gezien. Yamaha heeft net als Porsche een engineering afdeling die ook voor andere merken werkt. Zo heeft Yamaha zijn 5 kleps-techniek wel eens op een Formule1 auto gebouwd (weet niet meer voor welk team/merk).

Ik zou ook zeker naar Subaru kijken, voert al jaren de lijsten met meest tevreden klanten aan.
concours
Berichten: 236
Lid geworden op: 27 jun 2013, 23:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1100GS + R1150RT + R1200GS Adventure + K1100LT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tussen zee en Zaan
Locatie: Zaanstad

Re: Op zoek naar een auto die niet kapot te krijgen is

Ongelezen bericht door concours »

blackers schreef:Zo te lezen is het jammer dat Toyota geen motorfietsen verkoopt!
Zelfs Toyota maakt motorfietsen!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
R1100RT; R1150RT; R1100GS; R1200GSA; K1100LT (ex. Jos WRSM)
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Op zoek naar een auto die niet kapot te krijgen is

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Elke auto kan kapot dus goed onderhoud is altijd belangrijk. Toyota is betrouwbaar al geld dat ook niet meer voor alle types van Toyota. De kleinste zijn een stuk minder betrouwbaar. De Toyota Corolla is al sinds ik begon te werken aan auto's al betrouwbaar.
De Mercedes 190D die ik hierboven tegen kom was motorisch en qua aandrijfgedeelte heel betrouwbaar al waren de vele kleine achter vering links slecht gemaakt. Ik moet zeggen dat ik met mijn Hyundai 's ook nooit problemen heb gehad. Mazda is ook zeer goed overigens. Nissan is sinds het samen is gegaan met Renault slechter geworden. Honda is ook betrouwbaar al waren ze dat vroeger zeker niet. De meeste Duitse auto's vind ik helaas nu voort wat minder betrouwbaar maar dat zal komen omdat veel Bosch/Siemens spul nu voort uit Italië komt. Kia en Hyundai zijn bijna gelijkwaardig in kwaliteit. BMW auto's is een beetje hetzelfde verhaal als de motoren. Je betaald veel maar toch regelmatig storingen die je niet verwacht voor die prijsklasse.
Tommeke
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 okt 2013, 14:53
Type: R850RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Kluisbergen

Re: Op zoek naar een auto die niet kapot te krijgen is

Ongelezen bericht door Tommeke »

Alvast bedankt voor de vele reacties. Intussen kijken we ook naar de zogenaamde 'Ludospaces' (Berlingo en consoorten). Iemand die daar ervaringen mee heeft?
vioma

Re: Op zoek naar een auto die niet kapot te krijgen is

Ongelezen bericht door vioma »

Tommeke schreef:Alvast bedankt voor de vele reacties. Intussen kijken we ook naar de zogenaamde 'Ludospaces' (Berlingo en consoorten). Iemand die daar ervaringen mee heeft?
Als je vaak in de garage wil zijn moet je een Berlingo of Partner kopen :cry:
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Op zoek naar een auto die niet kapot te krijgen is

Ongelezen bericht door Ton1959 »

vioma schreef:
Tommeke schreef:Alvast bedankt voor de vele reacties. Intussen kijken we ook naar de zogenaamde 'Ludospaces' (Berlingo en consoorten). Iemand die daar ervaringen mee heeft?
Als je vaak in de garage wil zijn moet je een Berlingo of Partner kopen :cry:[/quote

En zo is het maar net
beckysmile

Re: Op zoek naar een auto die niet kapot te krijgen is

Ongelezen bericht door beckysmile »

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik ben al 10 jaar tevreden Multipla-bestuurder, eerst 150.000 km op gas, en nu ruim 100.000 km op diesel.
Eerlijk is eerlijk, de Multipla heeft niet het degelijke gevoel van een Mercedes, maar daar is de prijs dan ook naar.
En de dieselmotor die erin zit is bijna niet te kloppen in levensduur, de Alfa van mijn schoonvader heeft de 5 ton ruim overschreden met deze motor.
Je moet wel kunnen leven met italiaanse techniek, en soms gaat er wel eens iets stuk (bijv. de schakelaar van het achterklepslot), maar laten staan heeft ie me nog nooit.
Daarbij de betekenis van FIAT: Fuer Italiaener Ausreichende Technik, dat zegt toch genoeg, je hoeft niet de schoonheidsprijs te verdienen om goed te zijn in datgene waarvoor je gemaakt bent.

Zet dit verhaal dan af tegen de 2ehands prijzen, en het wordt een serieuze kandidaat.

Groet, Aad
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Op zoek naar een auto die niet kapot te krijgen is

Ongelezen bericht door HansD »

Good for you Aad! Ik heb ooit een nieuwe Fiat Panda gekocht die in herfst en winter onoverkomenlijke startproblemen had. Ook na het 10e garagebezoek wist men dit niet op te lossen. Ondanks dat de Panda een heerlijk wagentje was ben ik dan klaar met zo'n auto en zo'n merk.
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: Op zoek naar een auto die niet kapot te krijgen is

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Big RT Smile Hans we hebben het hier ook over auto's Big RT Smile just kiddin' ....
HansD schreef:Good for you Aad! Ik heb ooit een nieuwe Fiat Panda gekocht die in herfst en winter onoverkomenlijke startproblemen had. Ook na het 10e garagebezoek wist men dit niet op te lossen. Ondanks dat de Panda een heerlijk wagentje was ben ik dan klaar met zo'n auto en zo'n merk.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Op zoek naar een auto die niet kapot te krijgen is

Ongelezen bericht door Baird »

HansD schreef:Pas een prachtige documentaire op Discovery over de Lfa gezien. Yamaha heeft net als Porsche een engineering afdeling die ook voor andere merken werkt. Zo heeft Yamaha zijn 5 kleps-techniek wel eens op een Formule1 auto gebouwd (weet niet meer voor welk team/merk).
...................................
Ook pas die documentaire op Discovery gezien, gewoon de oude F1 raceafdeling een tijdje open doen en 500 LFA's bouwen _004

Over de F1 het volgende, had het ook niet meer paraat maar even zoeken en:
Yamaha produced Formula One engines from 1989 to 1997, initially for the Zakspeed team, in 1991 for the Brabham BT60Y, in 1992 for the Jordan 192, from 1993 to 1996 for Tyrrell, and in 1997 for the Arrows A18. These never won a race, but drivers including Damon Hill, Ukyo Katayama, Mark Blundell and Andrea de Cesaris scored some acceptable results with them.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Op zoek naar een auto die niet kapot te krijgen is

Ongelezen bericht door HansD »

JDoubleOP schreef:Big RT Smile Hans we hebben het hier ook over auto's Big RT Smile just kiddin' ....
Je had toen een reclame "Met de FIAT Panda blijf je altijd lachen"; nu dus weer Big RT Smile
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: Op zoek naar een auto die niet kapot te krijgen is

Ongelezen bericht door ciske »

Een Subaru zou ik voor gaan.
Lastig te vinden op de gebruikte markt vanwege de kleine aantallen en de grote tevredenheid van berijders. Zeker de moeite waard binnen jouw zoekcriteria.
Je moet wel van de afwijkende techniek houden.

gr v Ciske die ook in z'n auto een boxermotor heeft.
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: Op zoek naar een auto die niet kapot te krijgen is

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Uit onderzoek(55K deelnemers ADAC 2006) is gebleken dat de Subaru rijder de meest tevreden autorijder is qua betrouwbaarheid. Vlak erachter Mazda, Toyota, Honda, Daihatsu.

fyi.gr. Joop
ciske schreef:Een Subaru zou ik voor gaan.
Lastig te vinden op de gebruikte markt vanwege de kleine aantallen en de grote tevredenheid van berijders. Zeker de moeite waard binnen jouw zoekcriteria.
Je moet wel van de afwijkende techniek houden.

gr v Ciske die ook in z'n auto een boxermotor heeft.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Op zoek naar een auto die niet kapot te krijgen is

Ongelezen bericht door Ton1959 »

JDoubleOP schreef:Uit onderzoek(55K deelnemers ADAC 2006) is gebleken dat de Subaru rijder de meest tevreden autorijder is qua betrouwbaarheid. Vlak erachter Mazda, Toyota, Honda, Daihatsu.

fyi.gr. Joop
ciske schreef:Een Subaru zou ik voor gaan.
Lastig te vinden op de gebruikte markt vanwege de kleine aantallen en de grote tevredenheid van berijders. Zeker de moeite waard binnen jouw zoekcriteria.
Je moet wel van de afwijkende techniek houden.

gr v Ciske die ook in z'n auto een boxermotor heeft.
We zitten nu wel in 2014 hé. Maar de Subaru is inderdaad ook een zeer betrouwbare auto.
Bart51
Berichten: 678
Lid geworden op: 26 jan 2010, 19:58
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Groene Hart
Locatie: Ter Aar

Re: Op zoek naar een auto die niet kapot te krijgen is

Ongelezen bericht door Bart51 »

De enige echte onverslijtbare auto:

De Borgward Isabella!!

Afbeelding

Deze auto was onverwoestbaar, waardoor de fabriek helaas failliet ging.
Jammer, want het is echt een prachtauto, en niet zo groot als een Mondeo.
Yamaha Maxim 1986 1996-1999
BMW R1100RS 1994 1999-2001
Honda Transalp 1998 2001-2003
Kawasaki ZR7S 2003 2003-2006
BMW R1100R 1997 2006-2010
BMW R1100RT 1999 2010-2014
BMW F650GS 2001 2014- 2017
BMW R850R 1999 met een Garmin Zumo 350 LM 1997-2020
Tommeke
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 okt 2013, 14:53
Type: R850RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Kluisbergen

Re: Op zoek naar een auto die niet kapot te krijgen is

Ongelezen bericht door Tommeke »

Voila...intussen van garage naar garage gereden en prijzen laten maken. Wat er momenteel nog in de running zit:

Citroën Berlingo en Ford Tourneo.

De citroën is nieuw (stockwagen); de Ford is een directiewagen en 850 euro duurder dan de Citroën. Vandaag met de Berlingo een uitgebreide testrit gedaan en dat beviel eigenlijk zeer goed. Komende zaterdag doen we hetzelfde met de Ford.

De garantie op beide wagens is als volgt geregeld:
Citroën: De termijn van de afbetaling (max. 5j) en max. 200 000 km; hetzelfde geldt inzake bijstand.
Ford: 5j en max. 100 000km; levenslange bijstand.

Zo zijn jullie alvast op de hoogte ;)
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Op zoek naar een auto die niet kapot te krijgen is

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Uiteindelijk maakt iedereen een keus. Ik keek ook vaak naar de Renault Kangoo en de Citroen Berlingo. En praktisch was hij ook. Maar voor dat geld was er veel te koop dus ik liet beide staan en koos iets anders. Ieder zijn smaak en succes met je keuze.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Op zoek naar een auto die niet kapot te krijgen is

Ongelezen bericht door HansD »

Veel succes met je keuze. Ik kan je selectie niet helemaal rijmen met je eisenpakket. Ik dacht dat je op zoek was naar de betrouwbaarste auto?
Gebruikersavatar
Arjan W
2024
2024
Berichten: 507
Lid geworden op: 22 apr 2013, 20:45
Type: R1150RT
Bijz: De bestuurder
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Re: Op zoek naar een auto die niet kapot te krijgen is

Ongelezen bericht door Arjan W »

Bert M schreef:De beste auto ooit is en blijft de oude Mercedes Benz 190D en dan vooral de laatste modelpege 1989 tot 1993. Het is niet de vlotste, niet de snelste maar kwalitatief veruit het meest onverwoestbaar.Bert M
Helemaal mee eens! Vroeger toen ik als broekie nog bijverdiende in het weekeinde op de taxi hadden we zelfs van dit soort auto's met 7 tot 8 ton op de teller staan.

De opvolgers de c klasse gaat gemiddeld ook er lang mee. Pa heeft er een gehad tot 360.000 km, maar let wel op wat je koopt en hoe het eruit ziet.

Succes!
De rit is altijd het mooist, na de warme thuiskomt!Liever tien keer neon-yellow, dan een keer niet gezien.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Op zoek naar een auto die niet kapot te krijgen is

Ongelezen bericht door Baird »

HansD schreef:Veel succes met je keuze. Ik kan je selectie niet helemaal rijmen met je eisenpakket. Ik dacht dat je op zoek was naar de betrouwbaarste auto?
+1:

Gezien de vraagstelling die je hier loslaat kom je met heel iets anders thuis dan dat je eigenlijk wilt, laat je niet veel verblinden door mooie verhalen van verkopers en garanties die ze afgeven: na een paar jaar zijn die niets meer waard. Ga op zijn minst een keer rijden in een Toyota en Subaru die ook aan je eisenpakket voldoen en maak dan de afweging. Ik ga hier geen college Beslissingsmanagement geven maar hier komen emoties naar voren die de ratio in de weg staan, sterkte met je keuze.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Op zoek naar een auto die niet kapot te krijgen is

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Tsja, ieder zijn meug. Zelf rij ik in een Volvo S70 op lpg met meer dan 4 ton op de klok. Roest niet en heeft me nog nooit in de steek gelaten.
DickL

Re: Op zoek naar een auto die niet kapot te krijgen is

Ongelezen bericht door DickL »

Puur objectief gezien ben ik het helemaal eens met Bert - Subaru en Toyota zijn het minst reparatie gevoelig.

gr. Dick
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Op zoek naar een auto die niet kapot te krijgen is

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Op zoek naar een auto die niet kapot te krijgen is

Ongelezen bericht door HansD »

Mooi onderzoek, maar wel uit de Us of A. Een heleboel Europese mekren zoals bijv. Franse merken vind je daar niet op, en ook bepaalde modellen zijn daar anders, of kennen we hier niet. Toch wel een interessante lijst, denk ik, omdat bijna alle automerken tegenwoordig wereldwijd produceren en onder de motorkap alle autos hetzelfde zijn.

Zou er ook een Europese " j.d. powers" zijn?
Gebruikersavatar
strik
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 sep 2012, 19:31
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zwolle
Contacteer:

Re: Op zoek naar een auto die niet kapot te krijgen is

Ongelezen bericht door strik »

Het onderzoek is ook klachten per 100 auto's. Daar gaat het volgens mee een beetje mank want de eerste 2 merken die bovenaan staan zijn voornamelijk merken die veel stilstaan. Veel interessanter zou het worden wanneer ook het aantal gereden km meegenomen zouden worden.
Omdat beelden meer zeggen dan 1000 woorden. https://www.3xfilm.nl/motorcrossfilm-laten-maken
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Op zoek naar een auto die niet kapot te krijgen is

Ongelezen bericht door Ton1959 »

strik schreef:Het onderzoek is ook klachten per 100 auto's. Daar gaat het volgens mee een beetje mank want de eerste 2 merken die bovenaan staan zijn voornamelijk merken die veel stilstaan. Veel interessanter zou het worden wanneer ook het aantal gereden km meegenomen zouden worden.
Veel klachten bij auto's hebben weinig met het aantal gereden kilometers te maken. Bij Mercedes hadden we veel kleine problemen met elektronica ook bij hele lage kilometerstanden. Bij veel auto's zijn er tegenwoordig weinig mechanische storingen maar wel een simpel ding zoals een relais dat gewoon kapot gaat . Of dingen zoals elektrische ramen startbeveiligingen. Er zitten zoveel gadgets op die vaak heel vroeg sneuvelen omdat er goedkope toeleveranciers gebruikt worden. Of simpelweg omdat het niet voldoende getest is voordat men het in gebruik nam.
Tommeke
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 okt 2013, 14:53
Type: R850RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Kluisbergen

Re: Op zoek naar een auto die niet kapot te krijgen is

Ongelezen bericht door Tommeke »

Bij onze zoektocht tot op heden zijn er momenteel nog 2 serieuze kandidaten:

Ford Tourneo Connect van 2014 met 7000km, 1,6l diesel (90pk), directiewagen met nog 4j garantie (of 100000km)

Skoda Yeti van 2012 met 41000km, 2.0 diesel met 140pk (en 4x4), uit de hand, dus zonder garantie...
Gebruikersavatar
Arjan W
2024
2024
Berichten: 507
Lid geworden op: 22 apr 2013, 20:45
Type: R1150RT
Bijz: De bestuurder
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Re: Op zoek naar een auto die niet kapot te krijgen is

Ongelezen bericht door Arjan W »

Tommeke schreef:Bij onze zoektocht tot op heden zijn er momenteel nog 2 serieuze kandidaten:

Ford Tourneo Connect van 2014 met 7000km, 1,6l diesel (90pk), directiewagen met nog 4j garantie (of 100000km)

Skoda Yeti van 2012 met 41000km, 2.0 diesel met 140pk (en 4x4), uit de hand, dus zonder garantie...
Ik ben wel een beetje ford minded, maar ook de yeti is een verdekt opgestelde vw. Succes met je keuze en ik ben benieuwd wat het wordt!
De rit is altijd het mooist, na de warme thuiskomt!Liever tien keer neon-yellow, dan een keer niet gezien.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Op zoek naar een auto die niet kapot te krijgen is

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Tommeke schreef:Bij onze zoektocht tot op heden zijn er momenteel nog 2 serieuze kandidaten:

Ford Tourneo Connect van 2014 met 7000km, 1,6l diesel (90pk), directiewagen met nog 4j garantie (of 100000km)

Skoda Yeti van 2012 met 41000km, 2.0 diesel met 140pk (en 4x4), uit de hand, dus zonder garantie...
Je komt er vast wel uit. Ik denk telkens terug aan die tijd dat geen hond de Skoda wilde. Een slechte naam raak je niet gauw kwijt in de autowereld. En tja 4x4 heb je normaal ook weinig aan tenzij je verwacht dikwijls vast te zitten. Maar Skoda is een stuk beter geworden. Maar ook wel een auto die gebruikt vast moeilijk te verkopen is . Je zoektocht naar betrouwbare auto's is zeker afgelopen _001
doov650

Re: Op zoek naar een auto die niet kapot te krijgen is

Ongelezen bericht door doov650 »

Tommeke schreef:Bij onze zoektocht tot op heden zijn er momenteel nog 2 serieuze kandidaten:

Ford Tourneo Connect van 2014 met 7000km, 1,6l diesel (90pk), directiewagen met nog 4j garantie (of 100000km)

Skoda Yeti van 2012 met 41000km, 2.0 diesel met 140pk (en 4x4), uit de hand, dus zonder garantie...
Ik ken beide auto´s niet, maar ongezien durf ik je wel advies te geven.
Koop de jongste met de minste kilometers en de meeste garantie. Logisch toch?

Zo, er kan een slotje op dit draadje :D
Tommeke
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 okt 2013, 14:53
Type: R850RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Kluisbergen

Re: Op zoek naar een auto die niet kapot te krijgen is

Ongelezen bericht door Tommeke »

Mja, was het maar zo logisch...

Na de testritten zegt het hart de Yeti, maar de ratio zegt de Tourneo. In ieder geval moeten we nog wachten tot morgen om te weten of de huidige eigenaar van de Yeti akkoord gaat met ons voorstel. Is dit niet het geval, dan wordt het uiteraard simpel en gaan we voor de Ford.
Tommeke
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 okt 2013, 14:53
Type: R850RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Kluisbergen

Re: Op zoek naar een auto die niet kapot te krijgen is

Ongelezen bericht door Tommeke »

Als bij toeval vond ik vandaag dit draadje terug. Het is uiteindelijk de Yeti geworden en nu 2 jaar later hebben we daar nog geen seconde spijt van gehad! [emoji6]
Plaats reactie

Terug naar “RT Café”