wat ik nu gekocht heb.....

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
lennarddevries
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 dec 2014, 20:10
Type: R1150RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: hoogeveen

wat ik nu gekocht heb.....

Ongelezen bericht door lennarddevries »

Goedenavond allen,

vorige week heb ik mijn entree gedaan op dit forum. Bedankt voor alle reacties. Zoals mensen misschien weten heb ik een R1150RT gekocht van 2004. Deze motor heeft 1,5 jaar in een vochtige schuur gestaan. De motor heeft 75000km gereden.
De motor zag er optisch nog prima uit zonder uitzonderlijke roest e.d..
Bij thuiskomst heb ik de stof eraf gewassen en bij mij in de schuur gezet. (geisoleerde schuur met vloerbedekking) De motor gaat nu betere tijden kennen :D Gisteren heb ik de kappen eraf gehaald en nu is duidelijk te zien wat 1,5 jaar in een vochtige schuur met een motor doet. Redelijk wat connectors en metaal aangetast (behalve de fusebox). Ik heb een nieuwe accu aangeschaft omdat de oude zo dood als een pier was. Nu was ik heel optimistisch en wou ik na het opladen van de accu gelijk starten maar dat ging natuurlijk niet. De motor slaat totaal niet aan. Klinkt als brandstofprobleem of vonk. Eerst maar even de bougies eruit gehaald en daar zitten BRISK bougies in. Deze functioneren prima.
Bougies terug en een klein beetje startvloeistof erin gespoten. Hij slaat dan direct aan en ook direct weer af. Dit lijkt een brandstofprobleem......
Injectors verwijderd (waarbij 1 bout afgebroken is door ernstige roest op de bout). Injectors los en vervolgens starten. Daar komt een pisstraaltje uit, geen nevel zoals ik dat ook kende van mijn 1100GS. Injectors schoongemaakt, deze functioneren prima op de testbank. Ik dacht vervolgens aan brandstofdruk, dus zonder injectors maar even starten, maar er komt geen druppel brandstof uit de aanvoerslangen van de injectors. Nu komt het:
1. Weet iemand of de brandstofpomp in de tank zit of dat deze onder de accu zit?
2. Zit er ergens nog een klep die bediend word bij het inschakelen van de motor? (Dat had ik namelijk wel op mijn GS zitten, zonder contact geen brandstoftoevoer, maar volgens mij was dat aftermarket)

(oh ja, ik bedoel verstuivers met injectors)

Als de motor aan de loop komt, dan pakken we het volgende probleem aan, dat is de ABS, deze knippert op 4Hz op de bovenste lamp en de onderste lamp staat permanent aan. Misschien dat iemand als weet waar dit aan kan liggen.

Groet,

Lennard
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: wat ik nu gekocht heb.....

Ongelezen bericht door Baird »

Je hebt nog heel wat te klussen zo te lezen. Begin eens met de onderhoudshandleiding (60+Mb)te downloaden van deze site, behalve de twinspark is die identiek voor jouw motor, daar vind je de antwoorden op je vragen met de plaatjes erbij: waar zit de benzinepomp en waar lopen de leidingen etc. Onder de buddyseat zit volgens mij een sticker met de frequenties van de ABS, anders staan die uiteraard in de handleidingen. Begin met de ABS met het verversen van alle vloeistoffen: 1 1/2 jaar in een vochtige schuur in combinatie met hygroscopische remvloeistof is een hele slechte! En de pomp is berucht maar dat had je vast al gelezen hier op het forum.
Mijn broer heeft ooit een K75 gekocht die ook jaren in warme vochtige schuur had gestaan: was volledig gecorrodeerd aan de buitenzijde, van binnen als nieuw!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
lennarddevries
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 dec 2014, 20:10
Type: R1150RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: hoogeveen

Re: wat ik nu gekocht heb.....

Ongelezen bericht door lennarddevries »

We zijn weer wat verder. T systeem ziet r hetzelfde uit als mijn 1100gs. Dus brandstoffilter en pomp in de tank. De tank is er nu af.
Alles doorgemeten en functioneerde. Relais en zekering werken. Ook het alarm met de daarbij behorende onderbreker van de brandstofpomp. De brandstofpompopbrengst ga ik morgen meten. Ik hoor namelijk geen pomp als ik de motor op contact zet.

verdenking blijft brandstofpomp.
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: wat ik nu gekocht heb.....

Ongelezen bericht door Lemoi »

ergens een slecht contact zodat de pomp geen stroom krijgt? Je had de pomp ook al direct op de 12V aangesloten dus zal die het gewoon doen. Zal wel ergens in de bekabeling/contacten zitten
lennarddevries
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 dec 2014, 20:10
Type: R1150RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: hoogeveen

Re: wat ik nu gekocht heb.....

Ongelezen bericht door lennarddevries »

Ja dat ga ik vanavond proberen.
lennarddevries
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 dec 2014, 20:10
Type: R1150RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: hoogeveen

Re: wat ik nu gekocht heb.....

Ongelezen bericht door lennarddevries »

Pomp en filter vervangen. Ik heb er nu een boschpomp in zitten. Dat ding doet t perfect. Aangesloten en t was starten en lopen in 1 keer. Dus 1 probleem is opgelost. Nu nog de abs, maar daar ga ik morgen aan beginnen.

ik heb gezien dat de genlamp aan blijft staan en de waarschuwingslamp met 4 hz knippert. Nu lees ik her en der dat dit betekend dat dit betekend dat er een te hoge drukopbouw is in de pomp. Kan iemand dit ook nader specificeren of heer iemand een andere uitleg?
Als ik hem op het contact zet dan hoor ik een pomp zoemen. Dit stop ook niet, hij blijft zoemen.

alvast een fijne kerst allemaal.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: wat ik nu gekocht heb.....

Ongelezen bericht door Baird »

lennarddevries schreef:Pomp en filter vervangen. Ik heb er nu een boschpomp in zitten. Dat ding doet t perfect. Aangesloten en t was starten en lopen in 1 keer. Dus 1 probleem is opgelost. Nu nog de abs, maar daar ga ik morgen aan beginnen.

ik heb gezien dat de genlamp aan blijft staan en de waarschuwingslamp met 4 hz knippert. Nu lees ik her en der dat dit betekend dat dit betekend dat er een te hoge drukopbouw is in de pomp. Kan iemand dit ook nader specificeren of heer iemand een andere uitleg?
Als ik hem op het contact zet dan hoor ik een pomp zoemen. Dit stop ook niet, hij blijft zoemen.

alvast een fijne kerst allemaal.
Mogelijkheid: remhendel of rempedaal maakt al contact (=remt dus al) in ruststand.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
lennarddevries
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 dec 2014, 20:10
Type: R1150RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: hoogeveen

Re: wat ik nu gekocht heb.....

Ongelezen bericht door lennarddevries »

Vanmorgen even wat testjes gedaan.
Achterrem:
Van de achterrem heb ik de schakelaar losser gezet.
Als ik de motor op contact zet dan zoemt de ABS unit.
Wanneer ik de achterrem bedien dan wordt t zoemen niet meer of minder. Het achterwiel stop wel zoals je zou verwachten.

Voorrem:
De voorremmen lopen licht aan in ruststand zonder contact aan.
Als ik het contact aan zet dan zoemt de ABS unit.
Voorwiel krijg je dan niet meer rond.
Wanneer ik de voorrem bedien dan zoemt de ABS unit harder.

Als de motor op contact gezet wordt dan brand de remlamp NIET, pas als je de rem bediend dan gaat de lamp branden, zowel voor als achter functioneert dit goed.
Gebruikersavatar
Jeroen1969
Berichten: 267
Lid geworden op: 09 sep 2012, 14:37
Type: R1250RT
Bijz: Spezial Option 719 Blue Planet
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Lage Vuursche

Re: wat ik nu gekocht heb.....

Ongelezen bericht door Jeroen1969 »

Dat iABS remsysteem met pomp is erg gevoelig voor goed onderhoud. BMW heeft eigenaren van dergelijke motoren daar recentelijk ook een brief over gestuurd. Zelf had ik tot voor kort een R1150RS met precies zo'n pomp en daar had ik ook een 4 Hz lampje net nadat ik hem gekocht had bij MotoPort Veldhoven. Ben er toen mee terug gegaan, bleek er te weinig remvloeistof in het systeem te zitten. Dat hebben ze toen bijgevuld en fatsoenlijk ontlucht (hetgeen een lastig klusje schijnt te zijn). Nadien heb ik de motor bijKenny Simon van Motor Service Amersfoortin onderhoud gehad. De nieuwe eigenaar van mijn RS (hij had de RS al gekocht van me toen ik die brief van BMW kreeg) is ermee naar de BMW dealer geweest waar hij een gratis ABS keuring kreeg. Geen findings. Dus mijn tip: ga naar Motor Service Amersfoort in Ede als dat voor jou niet te gek ver uit de buurt is en laat hem jouw ABS probleem oplossen. Ondanks dat Kenny een eerlijke prijs rekent zal het mogelijk wel een wat duurdere reparatie worden wegens de hoeveelheid uren. Maar dan ben je wel van je probleem af. Je kan natuurlijk ook naar een BMW dealer maar dan wordt het prijskaartje weer nog hoger...
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
lennarddevries
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 dec 2014, 20:10
Type: R1150RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: hoogeveen

Re: wat ik nu gekocht heb.....

Ongelezen bericht door lennarddevries »

bedankt Jeroen voor de tip. Ga eerst zelf nog even kijken, maar ik hou er wel van om een aantal exits te hebben mocht t niet lukken.
lennarddevries
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 dec 2014, 20:10
Type: R1150RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: hoogeveen

Re: wat ik nu gekocht heb.....

Ongelezen bericht door lennarddevries »

Allereerst nog de beste wensen en een goede gezondheid voor 2015 ! Het mag nog net nietwaar? :D

De ABS unit is er inmiddels af. Ik moet alleen de elektronica aansluiten.
Wat mij opvalt is dat de voorrem nog een beetje blijft hangen wanneer ik de remhendel van voor loslaat. Alles is schoongemaakt bij de klauwen en alle zuigers bewegen prima. Het lijkt erop dat de remhendel blijft hangen want deze komt slecht terug. Misschien zit er nog wat lucht in het systeem. Ik laat heb even een paar dagen staan met een ingeknepen remhendel.

Ik heb net bij ons in de straat kort een stukje gereden. Twee zaken vielen mij op:
1. De koppeling zit erg diep. Ik denk dat de koppelingsplaat versleten is. Hij pakt hem echt op het laatste moment maar hij slipt nog niet. Dus ik moet maar even een andere koppeling bestellen denk ik. Heeft iemand nog een goedkoop adres voor een koppeling? Ik kan hem er zelf wel op zetten, dat is geen probleem. (ongeveer 7 keer een koppeling van een 1100GS vervangen voor mijzelf en forumleden)

2. De motor loopt mooi rustig maar op het moment dat je gas geeft (in zun vrij of in een versnelling maakt niet uit) dan piept er iets rond het motorblok heel licht. Bij stationair of bij constante snelheid is er dus niets aan de hand. Het lijkt erop dat dit geluid weg komt bij de koppeling. Iemand ideeën wat dit kan zijn?

Groet,

Lennard
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”