wat voor ruit is juist

Alles over de kuip en kuipruiten

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
ukkie82

wat voor ruit is juist

Ongelezen bericht door ukkie82 »

Hallo mede bmw rijders

Ik ben 195 cm en redelijk breed en ik ben op zoek naar een hogere ruit wat voor ruit zouden jullie adviseren voor mijn r1150rt en Mijn postuur
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4482
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: wat voor ruit is juist

Ongelezen bericht door EileRT »

Je zou de ruit van ZTechnik (tall version) kunnen proberen. Eigenlijk zou je er even mee moeten proefrijden. Ik heb een ruit van ZTechnik (medium version) maar ben wat kleiner dan jij . . . ;)
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: wat voor ruit is juist

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Tall is wel HEEL ERG GROOT hoor. Als ik jou was ging ik even naar MDI in Ravenstein en zou de Z-Technik ruit Medium en Tall uitproberen om tot de juiste keuze te komen. K'heb zelf de Medium en ben 1.79 mtr klein. ;)

Suc6
gr. Joop
EileRT schreef:Je zou de ruit van ZTechnik (tall version) kunnen proberen. Eigenlijk zou je er even mee moeten proefrijden. Ik heb een ruit van ZTechnik (medium version) maar ben wat kleiner dan jij . . . ;)
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: wat voor ruit is juist

Ongelezen bericht door Baird »

Ben 1,93m, R1150RT, zadel middelste stand, nu de grootste van Nedplex en bevalt prima. Hij staat bijna onderin en heb dan de minste herrie rond mijn hoofd, wel voel ik wind om mijn schouders maar dat hou je toch.
Heb ook de Z-Technic middelste gehad maar beviel mij niet, bleef herrie rond mijn hoofd.

Als je ook je schouders uit de wind wilt houden dat wordt de ruit zo groot dat de rijeigenschappen te veel beïnvloed gaan worden.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
ukkie82

Re: wat voor ruit is juist

Ongelezen bericht door ukkie82 »

Thanks voor de info ik hoef niet helemaal uit de wind te zitten en mijn schouders uit de wind is denk ik gewoon niet haalbaar heeft iemand misschien 1 zo'n groot ruit 2e hands liggen want goedkoop zijn ze nou ook weer niet
Viaantje
Berichten: 193
Lid geworden op: 23 apr 2014, 23:28
Type: R1150RT
Bijz: een standaard BWM
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Vianen

Re: wat voor ruit is juist

Ongelezen bericht door Viaantje »

Heb zo'n zelfde idee voor mijn brommeRT. Zit prima achter de standaard ruit met mijn 1.89, echter mijn schouders vangen veel wind/kou.
En ik hoef/wil niet persé achter de ruit zitten omdat je bij regen niets meer door je met regen aangeslagen vizier en dito windscherm kunt zien.
Bij regen gaat mijn scherm soms helemaal naar beneden. Maar dat is mijn voorkeur, en gelukkig kun je hem snel bijstellen!
Maar zijn er ook bredere ruiten, of betekent dat dit automatisch een langere ruit? Ook in vind de schermen nieuw ontzettend prijzig, en hoop er tweedehands ook één te scoren. Mocht dat niet lukken dan maar een nieuwe.

Big RT Smile
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 763
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, import (D)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: wat voor ruit is juist

Ongelezen bericht door siebke »

De V-stream tall-versie van Z-technik op de -1100- vond ik eigenlijk net te hoog. Met mijn 190 cm lengte en zadel in de hoogste stand keek ik steeds tegen die vervelende bovenrand. Het was steeds óf een beetje doorzakken en erdoorheen kijken, óf mezelf wat meer oprichten. Dus liet ik de ruit maar een beetje zakken met als gevolg dat het hele voordeel van "uit de wind zitten" vervloog.
Daarvóór had ik een standaard verhoogde ruit, gekocht bij 'De Hobbyist'. En die beviel eigenlijk nog het beste.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3300
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: wat voor ruit is juist

Ongelezen bericht door HansD »

Ik had de grootste en breedste v-stream ruit op mijn vorige rt en dan beviel uitstekend, zeker in de winter.
Vaak zaten mijn schouders ook uit de wind. Ik heb wel 2 steunen versleten in 4 jaar, (valt mee vind ik) maar daar is tegenwoordig dankzij een forumlid ook een oplossing voor.
Kortom: ik raad de tall aan.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: wat voor ruit is juist

Ongelezen bericht door Baird »

Ik hoor het al, het is net als kleding en schoenen: passen en uitproberen wat voor jóu het beste is: snipperdag opnemen en een rondje Nederland: MDI voor de Z-Technic/V en dan door naar Zeeuws-Vlaanderen voor Nedplex en dan eventueel weer even terug lang MDI. Maak er een leuke dag van en kies een dag uit dat het flink waait!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Adam
Berichten: 126
Lid geworden op: 13 jun 2013, 21:48
Type: R1150RT
Bijz: Mooi zadel
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Weerdinge
Contacteer:

Re: wat voor ruit is juist

Ongelezen bericht door Adam »

Maak er een leuke dag van en kies een dag uit dat het flink waait!
Dan had je afgelopen zaterdag moeten gaan rijden! Dat was echt flink waaien.
Ik rij met een Z-stream groot (ben 182cm) en ben erg tevreden, behalve afgelopen zaterdag :O
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: wat voor ruit is juist

Ongelezen bericht door WernerB »

Zo zie je maar weer...wat voor de een perfect is, roept bij de ander vraagtekens op.
Ik ben 1.94 cm en rijd nu naar volle tevredenheid met een 68 cm ruit van Nedplex. (ook bij die storm van afgelopen zaterdag!) Ik vind persoonlijk de 72 cm wel heel erg groot op een RT, maar andere rijders zijn er lyrisch over!

Mijn ervaring met de grote(re) ruiten van zowel Z-Technik, Givi als Wunderlich is:
Voordeel:
- Vaak lekker uit de wind!
- Z-Technik: schouders ook uit de wind en de duo profiteert hier in positieve zin ook van!
Nadeel:
- Soms toch nog stevige turbulentie rond het hoofd.
- Hoe groter de ruit, des te gevoeliger voor wind/zij-wind en vrachtwagens die je dan wil passeren.
- Grote(re) ruiten hebben wel degelijke een negatief effect op stuurgedrag als het waait/hard waait.
- breuk van ruitsteunen, alhoewel dit kan worden voorkomen door de door Hans genoemde metalen alternatieven.

Dus advies:
Ga proefrijden!
En wil je volledige stilte? Ga dan in een elektrische auto rijden!

Succes!
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Viaantje
Berichten: 193
Lid geworden op: 23 apr 2014, 23:28
Type: R1150RT
Bijz: een standaard BWM
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Vianen

Re: wat voor ruit is juist

Ongelezen bericht door Viaantje »

WernerB schreef: En wil je volledige stilte? Ga dan in een elektrische auto rijden!

Succes!
Waarom geen elektrische motor Big RT Smile :lol:
Gebruikersavatar
BéRTke
Berichten: 76
Lid geworden op: 20 feb 2013, 22:45
Type: R1200RT
Bijz: Ostra Grey
Land: België
Woonplaats of omgeving: Kempen

Re: wat voor ruit is juist

Ongelezen bericht door BéRTke »

Ben zelf "maar" 1,84, maar ben heel tevreden over de Givi ruit met de "flip-up"... Voor max. 100 Euro stukken beter dan de standaard ruit op de 1150RT.
R1150RT - 2004 - Biarritz Blue
R1200RT - 2011 - Ostra Grey
R1200RT - 2017 - Platina Bronze
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 763
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, import (D)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: wat voor ruit is juist

Ongelezen bericht door siebke »

En er zit wel degelijk verschil tussen de R1200RT en de -1150- / -1100- . Dat is niet vergelijkbaar.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
LambertvanGelder

Re: wat voor ruit is juist

Ongelezen bericht door LambertvanGelder »

Ik heb de grootste Nedplex, ben 1.86 en zit volledig uit de wind en geen turbulentie.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4482
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: wat voor ruit is juist

Ongelezen bericht door EileRT »

ukkie82 schreef:Hallo mede bmw rijders

Ik ben 195 cm en redelijk breed en ik ben op zoek naar een hogere ruit wat voor ruit zouden jullie adviseren voor mijn r1150rt en Mijn postuur
. . . en welke ruit is het geworden . . . ? _001
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: wat voor ruit is juist

Ongelezen bericht door Bert M »

op de R1100RT had ik een grote ruit... Nooit weer: wat trok dat kreng aan het stuur bij forse wind. Nu gewoon de standaard ruit op de K1600GT. Deze staat standaard in het midden en met mijn 1m96 icm de hoog uit vallende Corbin-sofa zit ik met schouders en helm in de rijwind en dat is in mijn optiek een van de geneugten van het motorrijden: ff lekker uitwaaien! Als ik geen last van de wind will hebben ga ik wel met de Range Rover (daar zit pas een grote ruit op Big RT Smile )

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: wat voor ruit is juist

Ongelezen bericht door Baird »

LambertvanGelder schreef:Ik heb de grootste Nedplex, ben 1.86 en zit volledig uit de wind en geen turbulentie.

+1, lengte 1.93, zadel middelste stand, ruit bijna onderin.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Inspector Gadget

Re: wat voor ruit is juist

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Bert M schreef:op de R1100RT had ik een grote ruit... Nooit weer: wat trok dat kreng aan het stuur bij forse wind.
En ik vond de grootste ZTechnik VStream heerlijk op toentertijd mijn 1100RT, nadat ik zo'n beetje alle merken ruiten had uitgeprobeerd.
Waarbij afhankelijk van merk, model en stand, inderdaad meer of minder turbulentie tot zelfs bij 1 type windscherm een vacuum. (!)
(en dat is niet prettig, kan ik je verzekeren!)

En schrok ik mij een hoedje toen ik bij toen de proefrit op mijn 1200RT (toen nog met OEM ruit) een vrachtwagen inhaalde, daar was de wind echt heel erg merkbaar.

Ik durf de conclusie wel te nemen dat bij de vooral langere rijders met name een flipup ruit helpen zal, en bij de minder langere rijders de grootte/afmetingen van de ruit effecten heeft.
Maar het resultaat verschilt nogal ook bij de verschillende modellen motoren, hoogte-stand en type (OEM, niet-OEM) zadel, lichaamsverhoudingen bestuurder, en zo voort.
Het is wat dat betreft geen exacte wetenschap ben ik zo langzamerhand achter gekomen. ;)

Kortom, voor het beste resultaat zal je het zelf moeten uitproberen en ervaren.
Gesloten

Terug naar “Over: Kuip en kuipruiten”