Beste mede forumleden,
Soms zijn er dingen die ik snap en logisch vind. Vaker is dat niet het geval.....
Ik ben in het gelukkige bezit van een HJC RPHA evo. Heerlijk stille en plezierig zittende helm.
Therese rijdt met een HJC Fs Max. Ook prima zit, maar een stuk minder stil. Zeg maar luidruchtig!
Laatst moest ik noodgedwongen even de helm van Therese gebruiken. Daarbij viel me het volgende op:
Tot circa 60 km/uur hebben beide helmen nog niet echt last van turbulentie geluid. Echter, de FS Max laat aanzienlijk minder motorisch geluid horen dan de " stillere" RPHA !
Waar ik bij de RPHA helm duidelijk de primaire transmissie hoor, is het bij de Fs Max aanzienlijk minder hoorbaar!
Boven de 80 km/uur is de RPHA zeer stil, maar blijf ik de motorische geluiden waarnemen. Die motorische geluiden worden dan bij de Fs Max overdonderd door het windgeruis.
Mijn vraag: hoe kan de minder stille Fs Max, minder motorisch geluid doorlaten dan de stillere RPHA ?
Wie het weet, mag het zeggen!
Hjc fs-max en Hjc RPHA evo.
- WernerB
- Berichten: 841
- Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
- Type: R1200RT
- Bijz: Midland BT next/TomTom 550
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Tholen
- Locatie: Tholen
Hjc fs-max en Hjc RPHA evo.
Have a nice BMW-day!
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
- Martin7007
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 01 dec 2013, 17:24
- Type: R1200RT
- Bijz: F.O. + intercom + grijs Nedplex flip up + zumo 590
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Doetinchem
- Locatie: Doetinchem
Re: Hjc fs-max en Hjc RPHA evo.
dit kan met de dempingskarakteristieken te maken hebben. Net als bij goede gehoorbescherming verschilt de demping van het omgevingsgeluid per octaafband. Hierdoor kunnen hoge of lage geluiden meer of minder gedempt worden al naar gelang de gebruikte materialen die voor deze demping zorg dragen.
Buiten dit fenomeen kan de duopassagier toch al meer last hebben van windturbulentie door dat zij verder achter het scherm zit.
Buiten dit fenomeen kan de duopassagier toch al meer last hebben van windturbulentie door dat zij verder achter het scherm zit.
- WernerB
- Berichten: 841
- Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
- Type: R1200RT
- Bijz: Midland BT next/TomTom 550
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Tholen
- Locatie: Tholen
Re: Hjc fs-max en Hjc RPHA evo.
Martin, ik had al een vermoeden dat het te maken kon hebben met dempingskarakteristieken.Martin7007 schreef:dit kan met de dempingskarakteristieken te maken hebben. Net als bij goede gehoorbescherming verschilt de demping van het omgevingsgeluid per octaafband. Hierdoor kunnen hoge of lage geluiden meer of minder gedempt worden al naar gelang de gebruikte materialen die voor deze demping zorg dragen.
Buiten dit fenomeen kan de duopassagier toch al meer last hebben van windturbulentie door dat zij verder achter het scherm zit.
Maar dat het bij een en dezelfde fabrikant zoveel zou kunnen uitmaken per product, had ik niet gedacht.
Ik weet dat jij ook de RPHA hebt. Ervaar jij hetzelfde als ik? Overigens gebruik ik normaliter de bekende Alpine dopjes. Geen aangepaste dempers dus. Misschien toch eens de aanschaf ervan overwegen....
Have a nice BMW-day!
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)