Defecte stuurschakelaar R1200RT-LC

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Advanos
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 nov 2011, 20:10
Type: R1200RT
Bijz: Liquid cooled quartz blau
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Zuid Holland
Locatie: Rotterdam

Defecte stuurschakelaar R1200RT-LC

Ongelezen bericht door Advanos »

Na 2040 onvergetelijke kilometers op mn rt-lc heeft de start/noodstop schakelaar het al begeven.
Bmw geeft aan dat dit louter op toeval berust maar vervangt nu direct ook de stuurschakelaar unit aan de linkerkant gelijk.

Weet iemand hoe dit zit , is er een verkeerde batch schakelaars geleverd of is dit een probleem wat zich in de toekomst weer gaat herhalen ....
Groet,

Ad
Leef !
Gebruikersavatar
tmolsth
Berichten: 52
Lid geworden op: 09 mar 2015, 19:00
Type: R1100RT
Bijz: 1997
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heemstede
Locatie: Heemstede

Re: Stuurschakelaars rt-lc

Ongelezen bericht door tmolsth »

Ik zou hem zelf uit elkaar halen en alle connectoren controleren. Die schakelaar wordt zo weinig gebruikt dat het nauwelijks wat anders kan zijn dan corrosie. Een collega van mijn had hetzelfde met zijn GS1200, uit elkaar gehaald roest verwijders en hij deed het weer perfect. Hele schakelaars vervangen is het gemakkeijkst ook voor de portemonnaie van de BMW dealer natuurlijk.

Succes, Theo Olsthoorn, Heemstede
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Stuurschakelaars rt-lc

Ongelezen bericht door HansD »

Geen idee, maar de start- schakelaar van mijn rt lc is vandaag bij de 20.000 km beurt preventief vervangen.
doov650

Re: Stuurschakelaars rt-lc

Ongelezen bericht door doov650 »

Ik heb al een nieuwe linker knoppenwinkel.
De stuurknoppen zijn al jaren een probleem.
Zie ook andere draadjes.
Gebruikersavatar
Advanos
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 nov 2011, 20:10
Type: R1200RT
Bijz: Liquid cooled quartz blau
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Zuid Holland
Locatie: Rotterdam

Re: Stuurschakelaars rt-lc

Ongelezen bericht door Advanos »

Het wordt allemaal wel weer netjes opgelost door bmw maar ik vind t nog al snel 2000 km nog niet eens ingereden...
Maar goed hopen dat er verbeteringen zijn aan gebracht dan
Leef !
hv121456

Re: Stuurschakelaars rt-lc

Ongelezen bericht door hv121456 »

't Is niet te hopen dat ik met de LC stuurschakelaars net zoveel ellende mee ga maken als met de stuurschakelaars van mijn RT uit 2010. Daar zijn, onder garantie, meerdere keren de stuurschakelaars vervangen.
Gebruikersavatar
Advanos
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 nov 2011, 20:10
Type: R1200RT
Bijz: Liquid cooled quartz blau
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Zuid Holland
Locatie: Rotterdam

Re: Stuurschakelaars rt-lc

Ongelezen bericht door Advanos »

het lijkt erop alsof daar nog geen modificatie is gekomen ... maatja binnen de garantie periode is t prima maar die houd ook een keertje op te bestaan....
Leef !
Gebruikersavatar
basplehn
Berichten: 514
Lid geworden op: 27 jul 2014, 11:51
Type: R1200RT/LC
Bijz: Tourscherm, Topkoffer en NAV V
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heesch
Locatie: Heesch

Re: Stuurschakelaars rt-lc

Ongelezen bericht door basplehn »

Idem bij mij tijdens de 10K beurt preventief vervangen _004

[groet]
Bas
BMW K1200GT (2003) Graugrun Metallic
BMW R1200RT LC (2014) Kalistograu Metallic Matt
doov650

Re: Stuurschakelaars rt-lc

Ongelezen bericht door doov650 »

Advanos schreef:het lijkt erop alsof daar nog geen modificatie is gekomen ... maatja binnen de garantie periode is t prima maar die houd ook een keertje op te bestaan....
Tot nu toe worden ze ook na de garantieperiode uit coulance vervangen.
Coulance is natuurlijk lulkoek, want die dingen zijn gewoon ondeugdelijk.
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Stuurschakelaars rt-lc

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Het is eigenlijk idioot dat die dingen zo snel stuk gaan.
Bestellen in Japan misschien een optie? _001
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
Jeroen1969
Berichten: 267
Lid geworden op: 09 sep 2012, 14:37
Type: R1250RT
Bijz: Spezial Option 719 Blue Planet
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Lage Vuursche

Re: Stuurschakelaars rt-lc

Ongelezen bericht door Jeroen1969 »

hv121456 schreef:'t Is niet te hopen dat ik met de LC stuurschakelaars net zoveel ellende mee ga maken als met de stuurschakelaars van mijn RT uit 2010. Daar zijn, onder garantie, meerdere keren de stuurschakelaars vervangen.
Wordt ik wel onrustig van Henk, van dit soort berichten... Bij mij is de knopperij links vervangen, cruise control "langzamer" functie deed het niet. Nog net onder coulance vervangen. Inmiddels 8.000 km verder...
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Stuurschakelaars rt-lc

Ongelezen bericht door Lemoi »

mmmm, bij mij niks vervangen toen ik 10K beurt deed. Zouden de latere versies al beter zijn?
Gebruikersavatar
Advanos
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 nov 2011, 20:10
Type: R1200RT
Bijz: Liquid cooled quartz blau
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Zuid Holland
Locatie: Rotterdam

Re: Stuurschakelaars rt-lc

Ongelezen bericht door Advanos »

tja geeft wel te denken,
men geeft idd wel aan van leverancier verandert te zijn maar dat neemt niet weg dat mijn lc-tje i april 2015 geleverd is lijkt me vrij recent of is op gebouwd met oudere onderdelen.. het laat zich raden ik hoop dat het bij dit ene voorval blijft wan t kwijt wil ik hem niet meer , misschien is dat het wel dat wel te snel hechten aan ons zo gelief-koosde twee wielertje waardoor we eerdere mankementjes voor lief nemen. ik vind t wel een klein beetje geruststellend dat er dus een soort van levenslange garantie is op deze schakelaars in de vorm van coulance , of lees ik dat nu verkeerd : :O
Leef !
moh_fan
Berichten: 678
Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Re: Stuurschakelaars rt-lc

Ongelezen bericht door moh_fan »

Jeroen1969 schreef:Wordt ik wel onrustig van Henk, van dit soort berichten...
En terecht!
Ook mijn cc-Resume-optie begaf het ergens november 2014. De coulance-regeling gaf mij zowel links als rechts nieuwe knopjes.
Drie maanden later wilde de cc niet meer aan. De On-Off schakelaar trilt steeds terug in standje Off...
Heel vervelend, want BMW geeft geen garantie op onder coulance vervangen onderdelen.
Dussss...

Duct-tape ruleZ!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Stuurschakelaars rt-lc

Ongelezen bericht door Lemoi »

chips, dan bij de 20K beurt maar vragen of ze onder coulance willen vervangen en mij de oude willen meegeven (als deze nog ok zijn) :-)
hv121456

Re: Stuurschakelaars rt-lc

Ongelezen bericht door hv121456 »

Jeroen1969 schreef:
hv121456 schreef:'t Is niet te hopen dat ik met de LC stuurschakelaars net zoveel ellende mee ga maken als met de stuurschakelaars van mijn RT uit 2010. Daar zijn, onder garantie, meerdere keren de stuurschakelaars vervangen.
Wordt ik wel onrustig van Henk, van dit soort berichten... Bij mij is de knopperij links vervangen, cruise control "langzamer" functie deed het niet. Nog net onder coulance vervangen. Inmiddels 8.000 km verder...
Ik wil niemand bang maken maar toch een poging ;)

In totaal zes keer voor het niet werken van de knoppenboel terug geweest bij de dealeRT. De eerste keer zijn zowel links als rechts de knoppen vervangen. De dealer vervangt de gehele units. De andere vijf keer alleen de linker unit. Reden hiervoor was het niet meer werken van de grootlichtschakelaar, cruise control die niet meer werkte of zichzelf uitschakelde bij het gebruik van de resume, niet meer werken van de richtingaanwijzer naar links etc.

Alles onder garantie of coulance geregeld maar wel elke keer naar de dealeRT om de motor te laten repareren. Kreeg dan wel een vervangende motor maar het kost toch tijd.
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 483
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Stuurschakelaars rt-lc

Ongelezen bericht door ErikS »

Bij mijn (eerste) 10.000 km beurt in december 2014 had ik o.a. als klacht dat de cruisecontrol na uitschakelen en weer inschakelen de snelheid niet meer goed oppakte.
Toen ik de motor na de beurt weer ophaalde werd mij verteld dat de gehele linker stuurunit (onder garantie) vervangen was. Zou bekend probleem zijn en in de nieuwe unit verholpen zijn. Daarna het probleem niet meer ondervonden.
Kennelijk toch een echt probleem met de eerste motoren in deze serie.

Dus niets nieuws alleen BMW geeft er geen ruchtbaarheid aan.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
hv121456

Re: Stuurschakelaars rt-lc

Ongelezen bericht door hv121456 »

ErikS schreef:Bij mijn (eerste) 10.000 km beurt in december 2014 had ik o.a. als klacht dat de cruisecontrol na uitschakelen en weer inschakelen de snelheid niet meer goed oppakte.
Toen ik de motor na de beurt weer ophaalde werd mij verteld dat de gehele linker stuurunit (onder garantie) vervangen was. Zou bekend probleem zijn en in de nieuwe unit verholpen zijn. Daarna het probleem niet meer ondervonden.
Kennelijk toch een echt probleem met de eerste motoren in deze serie.

Dus niets nieuws alleen BMW geeft er geen ruchtbaarheid aan.
Heb ik ook reeds enkele keren geconstateerd. Resume aantikken en de ingestelde snelheid wordt dan niet opnieuw bereikt _001 . Wel gaat de CC aan maar blijft dan op de snelheid die je op dat moment rijdt :O .

Binnenkort gaat de LC naar de dealeRT voor de 10k beurt. Even melden en dan denk ik dat ze de linker knoppenboel gaan vervangen.
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Stuurschakelaars rt-lc

Ongelezen bericht door Lemoi »

ah, kijk, dat probleem heb ik ook! Bij resume doet hij het niet altijd en neemt dan gewoond e snleheid die je op moment rijd aan. Dus mijn "knoppenwinkel"is weaarschijnlijk dan ook niet ok..
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”