R 1150 rt start pas na 3 a 4 keer starten

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
cadboer
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 apr 2014, 10:24
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R 1200 GS 2007
Land: Holland
Woonplaats of omgeving: Leiden

R 1150 rt start pas na 3 a 4 keer starten

Ongelezen bericht door cadboer »

Beste allen,

Ik heb een r 1150 rt 2001 hij start ongeveer 4 a 5 weken moeilijker dan voor heen, dat wil zeggen ik moet 3 a 4 keer opnieuw starten voor hij start.
De accu is 1 jaar oud ik heb de contacten nagekeken. En weer opnieuw de inregel gedaan met zekering nr 5 daarnaast heb ik vorig week een onderhoud beurt gedaan nieuwe olie + filter en lucht filter. De bougies vorig jaar erin gezet iridium bougies zou 60.000 km mee moeten gaan. Ik heb ook injectie cleaner erin gestopt de kleppen opnieuw gesteld. Maar het leverd allemaal niks op. Er zit wel een spyball alarm op en ik rij elke dag ruim 50 km dat ter info.
Als hij dan is aangeslagen dan loopt hij als een zonnetje dus ik zit een beetje op een dood spoor.
Heeft iemand misschien tips of wat zie ik over het hoofd.

Groet, Andre
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: R 1150 rt start pas na 3 a 4 keer starten

Ongelezen bericht door japachap »

Is het de startingsmotor de moeilijk draait, of dat de motorblok het niet pakt?
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gebruikersavatar
telekraan
Berichten: 121
Lid geworden op: 22 jun 2013, 19:38
Type: R1250RT
Bijz: R1250RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Egmond aan Zee
Contacteer:

Re: R 1150 rt start pas na 3 a 4 keer starten

Ongelezen bericht door telekraan »

Brandstofdruk ? Kan wegvallen en moet dan eerst weer opgebouwd worden.
Tijdens het starten

Fred
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: R 1150 rt start pas na 3 a 4 keer starten

Ongelezen bericht door Baird »

Valse lucht tussen gasklephuis en cilinderkop( buizen los geweest), vacuum-rubbertjes terug geplaatst na het synchroniseren?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
cadboer
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 apr 2014, 10:24
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R 1200 GS 2007
Land: Holland
Woonplaats of omgeving: Leiden

Re: R 1150 rt start pas na 3 a 4 keer starten

Ongelezen bericht door cadboer »

# Baird. Deze zijn niet losgeweest.
# Japachap. startmotor draai goed en deze is een half jaar geleden vernieuwd.
# Telekraan. De brandstofdruk misschien want het is alleen bij een koude start dat hij het niet goed doet, maar zou het dan ook bij een warme motor dan ook een probleem geven met de druk? Want met de brandstofdruk heb ik geen kennis van. En mocht het de brandstofdruk zijn hoe kan je die inregelen?
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 555
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: R 1150 rt start pas na 3 a 4 keer starten

Ongelezen bericht door Benji »

Onder je benzine tank zit er een snel koppeling en erlangs ligt een koppeling waar je je benzine druk kunt meten, ik dacht 3 bar +/- 0.2 bar zou de juiste druk moeten zijn.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
cadboer
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 apr 2014, 10:24
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R 1200 GS 2007
Land: Holland
Woonplaats of omgeving: Leiden

Re: R 1150 rt start pas na 3 a 4 keer starten

Ongelezen bericht door cadboer »

Beste allemaal,

Ik denk dat het probleem uit de wereld is.
Ik heb mijn alarm eruit gehaald daarmee begon hij al een stuk beter te starten, maar naderhand gaf het toch weer een problemen met starten. De brandstofdruk was toch weer te weining voor de start, ook maar weer verse bougies erin gestopt maar dat mocht toch niet helpen, daarnaast V-power getank 2x een volle tank maar ook geen resultaat.Toch maar voor de zekerheid een nieuwe accu besteld Motobatt MB51814 van 22 Ah gisteren geplaatst. Vanochtend in 1 keer starten. Waarschijnlijk de accu die een jaar geleden erin is gegaan van 19 Ah had toch een te lage stroom afgifte.
Ik had hem van de week gemeten maar bij de start kwam hij net aan de 10 volt. En ik denk dat de benzine pomp daardoor net een te lage stroom krijgt, om op volle vermogen te draaien. Waardoor hij geen juiste druk op kan bouwen. Nou maar hopen dat het is opgelost. Zal aan het einde van deze week even laten weten of het daad werkelijk zo is.

Groet,

Andre
cadboer
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 apr 2014, 10:24
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R 1200 GS 2007
Land: Holland
Woonplaats of omgeving: Leiden

Re: R 1150 rt start pas na 3 a 4 keer starten

Ongelezen bericht door cadboer »

Zo, we zijn weer een paar dagen verder en hij doet het nog steeds goed. Dus mijn vorige accu van een jaar oud was toch de bosdoender.
Ik wis niet dat een accu na een jaar de geest kan geven maar goed.
Iedereen bedankt voor het meedenken.

Groet,

Andre
Inspector Gadget

Re: R 1150 rt start pas na 3 a 4 keer starten

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ja, het is heel goed mogelijk dat een accu "snel" kapot gaat.
Vaak door diepte-ontlading, zoals het blijven proberen door te starten terwijl dat niet lukt.
Waarbij je de accu meer en meer leeg trekt.
Daardoor loopt de startcapaciteit van een accu terug, waardoor de accu minder goed een lading gaat vasthouden, en ultimo starten helemaal niet meer lukt.
Daarbij spelen de kwaliteiten van de betreffende accu natuurlijk ook een rol.
Want niet elke accu is gelijk, er zitten nogal verschillen in kwaliteiten en materialen, technieken en zo voort.

De remedie is eenvoudig;
- Zorg dat je regelmatig op je motor rijdt, dan wordt de accu goed bijgeladen.
Lange stilstand is dodelijk voor je accu. En voor je motor.

- Voordat je de motor start, altijd de accuspanning meten of in de gaten houden.
Daar zijn ook slimme accumeters voor in de handel, bijvoorbeeld in de laadsnoer van een acculader-kabel, zoals CTek en Optimate.

- Als starten na 2 of 3x niet lukt, stop dan en onderzoek de oorzaak.
Herhalend blijven starten kan de accu onherstelbaar beschadigen.
Als het vaker voorkomt, laat dan eens je accu doormeten, middels de bekende "broodrooster" of testers.

- Zorg, als je de motor niet vaak gebruikt, dat je de accu op lading houdt, bijvoorbeeld met een goede (meer-traps) acculader.
Een druppellader is in mijn optiek af te raden, kies een lader met een laadstroom van tenminste 2 ampère.

- Niet alle accu's zijn hetzelfde, kijk naar met name de CCA waarde, en kijk naar de bekendere merken.

Blij dat het is opgelost, dat is het meest belangrijk. _004
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: R 1150 rt start pas na 3 a 4 keer starten

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Maar ik mis nog iets belangrijks in het rijtje van dingen. Het synchroniseren van de gasklephuizen is dus nog niet gedaan als ik het goed lees.
Inspector Gadget

Re: R 1150 rt start pas na 3 a 4 keer starten

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Uiteraard zal een motor eerst goed afgesteld moeten staan en dergelijke, anders helpt een nieuwe accu ook niet.
Of niet erg lang.

Maar 10 volt bij de "oude" accu is m.i een indicatie dat of de accu te leeg is/was, of niet (meer) in orden.
cadboer
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 apr 2014, 10:24
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R 1200 GS 2007
Land: Holland
Woonplaats of omgeving: Leiden

Re: R 1150 rt start pas na 3 a 4 keer starten

Ongelezen bericht door cadboer »

Dat is waarschijnlijk ook de oorzaak van de accu geweest Gadget, maar hij start nog steeds goed elke dag en daar ben ik wel blij mee.

Dat klopt Ton dat je die gemist hebt, ik ga nog in het weekend sychroniseren en dan heb ik alles meegenomen. Alles voor de zekerheid ik moet er tenslotte elke dag mee rijden.

Nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken.

Groet,

Andre
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: R 1150 rt start pas na 3 a 4 keer starten

Ongelezen bericht door Ton1959 »

En dan misschien eens de injectors laten testen. Lekkende injectors veroorzaken opstartproblemen. Wij hadden de mogelijkheid in de garage om dit ook via onze testkast te zien. Dan krijg je het effect van beginnen met een verzopen motor omdat er al brandstof in de cilinder staat start je op met een veel te rijk mengsel en dan blijft er vaak één cilinder een beetje rottig lopen totdat er weer een goede verbranding is.
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”