Kleppen te strak gesteld
- Louisvc
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 01 dec 2014, 22:17
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R 1100R van 1996
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
Kleppen te strak gesteld
Het is er dan toch van gekomen. Ik heb afgelopen weekend de klepspeling van mijn R1100R afgesteld. Dat was wel even een klusje want je moet alle kleppen wel een paar keer opnieuw stellen omdat ze op elkaar reageren. De klepspeling van de uitlaatkleppen was aan beide kanten veel te laag. Ik kon er de voelermaatjes van de inlaatkleppen niet eens tussen krijgen. Vraag me af waarom iemand de kleppen zo strak afstelt en of dat schadelijk is voor de motor.
Het verschil is overigens duidelijk te merken; als je nu bij het optrekken flink gas geeft dan vliegt ie naar het maximum aantal toeren en dat was eerst echt niet.
Volgens het boekje moet ik nu ook nog synchroniseren. Wat vind het forum van de Efka synchronisators?
Het verschil is overigens duidelijk te merken; als je nu bij het optrekken flink gas geeft dan vliegt ie naar het maximum aantal toeren en dat was eerst echt niet.
Volgens het boekje moet ik nu ook nog synchroniseren. Wat vind het forum van de Efka synchronisators?
- japachap
- Berichten: 771
- Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
- Type: R1150RT
- Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Enschede
Re: Kleppen te strak gesteld
Lijkt net zo als alle andere syncs... 50euros voor een 2-meter versie.
Gevoelsmatig, vind ik het makkelijker met ruitensprooier slang gevuld met versnellingsbak olie. Minder belangrijk de cijfers en meer belangrijk te zien hoe de twee cilinders reageeren in tegenstelling tot de andere- het verschil kijken ipv het absoluut.
Zal je een tientje kosten en meer effectief...
Gevoelsmatig, vind ik het makkelijker met ruitensprooier slang gevuld met versnellingsbak olie. Minder belangrijk de cijfers en meer belangrijk te zien hoe de twee cilinders reageeren in tegenstelling tot de andere- het verschil kijken ipv het absoluut.
Zal je een tientje kosten en meer effectief...
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
- aantzeetje
- Berichten: 505
- Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
- Type: R1200RT
- Land: B
- Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke
Re: Kleppen te strak gesteld
Te strak afgesteld, goed om je kleppen te "verbranden"
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Kleppen te strak gesteld
Ik heb zelf de carbtune. En ook ik heb eerst gesynchroniseert met de slang met olie, persoonlijk vind ik de carbtune toch net iets handiger werken. Een slang die je vult met olie gaat na een tijdje gebruik ook verharden waardoor het net allemaal iets minder leuk word. Ik heb de Efka nog nooit gehad maar ook die zal waarschijnlijk ook wel goed werken.
Maar goed dat de kleppen nu iets meer speling hebben. Heb je nog gekeken wat voor voelermaat er wel tussendoor ging voor je ze stelde?
Maar goed dat de kleppen nu iets meer speling hebben. Heb je nog gekeken wat voor voelermaat er wel tussendoor ging voor je ze stelde?
Laatst gewijzigd door Ton1959 op 12 mei 2015, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
- JDoubleOP
- Berichten: 1119
- Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
- Type: R1100RT
- Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
- Land: Duitsland
- Woonplaats of omgeving: Emlichheim
- Locatie: Emlichheim (D)
- Louisvc
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 01 dec 2014, 22:17
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R 1100R van 1996
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
Re: Kleppen te strak gesteld
Ik heb van die gele en witte voelermaatjes gebruikt. Uitlaat 0.30 en 0.15 inlaat. De inlaatkant klopte min of meer. Aan de uitlaatkant kreeg ik de witte voelermaatjes (0,15) er niet of met een hoop wringen tussen. Dat was niet zo best dus. Volgens mij wordt de klepspeling door het gebruik nooit minder maar meer dus iemand moet ze verkeerd afgesteld hebben.Ton1959 schreef:Ik heb zelf de carbtune. En ook ik heb eerst gesynchroniseert met de slang met olie, persoonlijk vind ik de carbtune toch net iets handiger werken. Een slang die je vult met olie gaat na een tijdje gebruik ook verharden waardoor het net allemaal iets minder leuk word. Ik heb de Efka nog nooit gehad maar ook die zal waarschijnlijk ook wel goed werken.
Maar goed dat de kleppen nu iets meer speling hebben. Heb je nog gekeken wat voor voelermaat er wel tussendoor ging voor je ze stelde?
- Kees BMW
- Berichten: 615
- Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
- Locatie: Harlingen
Re: Kleppen te strak gesteld
Goedenavond.Louisvc schreef:Ik heb van die gele en witte voelermaatjes gebruikt. Uitlaat 0.30 en 0.15 inlaat. De inlaatkant klopte min of meer. Aan de uitlaatkant kreeg ik de witte voelermaatjes (0,15) er niet of met een hoop wringen tussen. Dat was niet zo best dus. Volgens mij wordt de klepspeling door het gebruik nooit minder maar meer dus iemand moet ze verkeerd afgesteld hebben.Ton1959 schreef:Ik heb zelf de carbtune. En ook ik heb eerst gesynchroniseert met de slang met olie, persoonlijk vind ik de carbtune toch net iets handiger werken. Een slang die je vult met olie gaat na een tijdje gebruik ook verharden waardoor het net allemaal iets minder leuk word. Ik heb de Efka nog nooit gehad maar ook die zal waarschijnlijk ook wel goed werken.
Maar goed dat de kleppen nu iets meer speling hebben. Heb je nog gekeken wat voor voelermaat er wel tussendoor ging voor je ze stelde?
De kleppen slaan in op de zittingen en zittingen slaan ook in dus minder speling,ik heb mijn voelers met een micrometer nagemeten en deze waren een paar honderste dikker dan er op stond.Dus houd hier ook rekening mee dat dit kan gebeuren,dan meet je ook verkeerd
Gr-Kees..
Kees BMW
- JDoubleOP
- Berichten: 1119
- Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
- Type: R1100RT
- Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
- Land: Duitsland
- Woonplaats of omgeving: Emlichheim
- Locatie: Emlichheim (D)
Re: Kleppen te strak gesteld
Een paar honderste is te verwaarlozen. Gewoon met gevoel afstellen met alle 4 voelermaten tegelijk. Als je die eerst met een micrometer checkt en ze zijn precies 2x 0.15 en 2x 0.30 is natuurlijk mooi meegenomen.
Kees BMW schreef:Goedenavond.Louisvc schreef:Ik heb van die gele en witte voelermaatjes gebruikt. Uitlaat 0.30 en 0.15 inlaat. De inlaatkant klopte min of meer. Aan de uitlaatkant kreeg ik de witte voelermaatjes (0,15) er niet of met een hoop wringen tussen. Dat was niet zo best dus. Volgens mij wordt de klepspeling door het gebruik nooit minder maar meer dus iemand moet ze verkeerd afgesteld hebben.Ton1959 schreef:Ik heb zelf de carbtune. En ook ik heb eerst gesynchroniseert met de slang met olie, persoonlijk vind ik de carbtune toch net iets handiger werken. Een slang die je vult met olie gaat na een tijdje gebruik ook verharden waardoor het net allemaal iets minder leuk word. Ik heb de Efka nog nooit gehad maar ook die zal waarschijnlijk ook wel goed werken.
Maar goed dat de kleppen nu iets meer speling hebben. Heb je nog gekeken wat voor voelermaat er wel tussendoor ging voor je ze stelde?
De kleppen slaan in op de zittingen en zittingen slaan ook in dus minder speling,ik heb mijn voelers met een micrometer nagemeten en deze waren een paar honderste dikker dan er op stond.Dus houd hier ook rekening mee dat dit kan gebeuren,dan meet je ook verkeerd
Gr-Kees..
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Kleppen te strak gesteld
3 honderdste op 0.15 mm is wel al 20%, dus dat is niet te verwaarlozen.
- JDoubleOP
- Berichten: 1119
- Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
- Type: R1100RT
- Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
- Land: Duitsland
- Woonplaats of omgeving: Emlichheim
- Locatie: Emlichheim (D)
Re: Kleppen te strak gesteld
3 honderdste is meer als een paar honderdste Het effect van hoe strak je de voelers er tussen door laat glijden op gevoel heeft meer invloed.
HansD schreef:3 honderdste op 0.15 mm is wel al 20%, dus dat is niet te verwaarlozen.
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Kleppen te strak gesteld
Vroeger, opa verteld, op mijn Yamaha X750 gingen er plaatjes in die 0,05mm van maat verschilden. Afhankelijk van wat je mat ging dus de een of de ander erin, dus altijd blijkbaar een tolerantie van 0,05mm op de ideale maat.
Verder is bij kleppen te krap nooit goed, liever iets te ruim.
Verder is bij kleppen te krap nooit goed, liever iets te ruim.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km