Elektrisch schema R 1200 RT 2010?

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
MobielEd

Elektrisch schema R 1200 RT 2010?

Ongelezen bericht door MobielEd »

Beste Forumleden,

met de kans dat ik er overheen heb gekeken; is er een elektrisch schema in omloop voor de R 1200 RT van 2010>?
Ik heb wel wat gevonden van de 2006 versie maar niet nieuwer. Lijkt me toch vrij zinvol bij deze interessante CAN-bus fiets. Bovendien heb ik nog wat weg te knippen uit mijn ex-overheidsfiets...
Bij voorbaat dank voor jullie hulp en reacties!
Ed
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Inspector Gadget

Re: Elektrisch schema R 1200 RT 2010?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het beste kan je het Haynes boek kopen want ik ben vooralsnog niets tegengekomen.
Daarnaast zal je sowieso geen schema vinden van de RT-P in het publieke domein.
Althans, je kunt wel vinden op (bijvoorbeeld) de BMW USA MC website, maar dat is de US uitvoering en nogal een verschil met de RT-P zoals die in de EU gebruikt wordt.

Daarnaast kan je vrij weinig aanvangen met CAN-bus, alle schakelaars, sensoren en lampen zijn verbonden met de stuurelektronica waar je als gebruiker geen enkele controle of invloed over hebt noch iets aan kan wijzigen.

Mijn advies;
Ga heel voorzichtig te werk, gebruik een continuïteitsmeter (bijvoorbeeld Testofon) en trek draden terug voordat je ook maar iets afknipt.
En anders bij twijfel laten zitten!

Suc6!
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 24 mei 2015, 05:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Elektrisch schema R 1200 RT 2010?

Ongelezen bericht door Nico4sen »

De kabelboom van de overheidsfietsen is inderdaad nogal verschillend van die van de burgerfiets. Volg "gewoon" alle losse eindjes en verwijder alles wat je niet nodig hebt. Zoek verder ook eens naar mijn draadje waar ik een model 2007 - 2009 RT-P heb omgebouwd naar burgeruitvoering.
Gebruikersavatar
DesertStrom
Berichten: 52
Lid geworden op: 11 feb 2014, 02:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: Elektrisch schema R 1200 RT 2010?

Ongelezen bericht door DesertStrom »

Deze link is voor Amerikaanse modellen, misschien helpt het wat?

Klik op Technical information > Wiring diagrams > (K26) R 1200 RT-P Diagrams

EDIT: Terwijl ik de link opzocht in mijn archief en even rondsnuffelde had Inspector Gadget zijn antwoord reeds klaar :lol:
MobielEd

Re: Elektrisch schema R 1200 RT 2010?

Ongelezen bericht door MobielEd »

Bedankt heren voor de respons. Ik bedoel het burger-schema omdat dat hetgeen is dat uiteindelijk moet overblijven.
Ik had een "losse" draadboom voor de overheidszaken verwacht maar vond toch meerdere cross-wires die ik niet had verwacht. Uiteindelijk kom ik er zeer zeker uit maar gaat een stuk sneller en zekerder met een schema.

P.s.: wat is het Haynes-boek? Een werplaatshandboek? Zou ik graag kopen dan!
Gebruikersavatar
DesertStrom
Berichten: 52
Lid geworden op: 11 feb 2014, 02:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: Elektrisch schema R 1200 RT 2010?

Ongelezen bericht door DesertStrom »

Haynes manuals zijn inderdaad werkplaatshandboeken en vaak beter dan die van BMW zelf.

42 euries bij bol.com
Inspector Gadget

Re: Elektrisch schema R 1200 RT 2010?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

MobielEd schreef:Ik had een "losse" draadboom voor de overheidszaken verwacht maar vond toch meerdere cross-wires die ik niet had verwacht. Uiteindelijk kom ik er zeer zeker uit maar gaat een stuk sneller en zekerder met een schema.
Ech nie! ;)
BMW doet graag soms dingen moeilijker dan het kan.
Omdat door de CAN-bus je niet volstaan met een aparte draadboom, zoals de extra elektra, stroombronnen e.d.


Het Haynes boek kan je ook wat betaalbaarder kopen:
http://www.mlmparts.com/nl/haynes-werkp ... -2010.html

LET OP: Net zoals er verschillende bouwjaren zijn er specifieke Haynes handleidingen voor.
MobielEd

Re: Elektrisch schema R 1200 RT 2010?

Ongelezen bericht door MobielEd »

Bedankt voor de tip Inspector Gadget!
Ik had het boek vanochtend al besteld bij Bol.com maar ging toch nog maar even bij MLM kijken. Daar bleek het boek van Bol.com een ander nummer te hebben en dus een ander boek te zijn!
Heb dus maar geannuleerd en imiddels bij MLM besteld. Bedankt dus!!posting.php?mode=reply&f=45&t=10749#
Inspector Gadget

Re: Elektrisch schema R 1200 RT 2010?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Graag gedaan! _004
Scheelt een dure miskoop, hoewel je (ook) bij Bol kunt retourneren.

Er zijn 3x Haynes boeken voor de R1200 serie;

De "verkeerde" versie (lees: hele oude druk);
h4598.jpg
De "reguliere" versie (lees: redelijk goed bijgewerkt);
RGBhr_4598.jpg
En de DOHC versie (lees: bouwjaar 2010);
890.1370.600x400.4925.jpg
Zoals je ziet is de kleur van de afbeelding niet uniek bij de laatste twee, checken van de ISBN-nummer en wat er onder de titel (of omschrijving) staat, is raadzaam.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”