Doet het niet meer
- harryquiet
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 15 mar 2010, 10:37
- Type: R1100RT
- Locatie: Assen
Doet het niet meer
Hallo allemaal,
Vandaag een rit willen maken. Afgelopen week nieuwe accu er in, nieuwe bougies om weer een beetje fris te kunnen rijden. Vanochtend na ongeveer een kwartier rijden bij een collega aangekomen om die op te pikken. Na de koffie niets meer. Accu goed, bougies goed, startmotor draait rond, maar niet meer starten, wel af en toe een plof(naverbranden in de uitlaat oid).
ANWB er bij. Vond van de bougies is goed(links en rechts), brandstof wordt goed rond gepompt, maar de motor slaat niet aan...
Net al het hele forum doorgespit om enige suggesties te krijgen wat het zou kunnen zijn(bobine, hal-sensor, oid), maar ik weet het niet.
Iemand suggesties, ideeën?
Alvast dank voor het meedenken...
Vandaag een rit willen maken. Afgelopen week nieuwe accu er in, nieuwe bougies om weer een beetje fris te kunnen rijden. Vanochtend na ongeveer een kwartier rijden bij een collega aangekomen om die op te pikken. Na de koffie niets meer. Accu goed, bougies goed, startmotor draait rond, maar niet meer starten, wel af en toe een plof(naverbranden in de uitlaat oid).
ANWB er bij. Vond van de bougies is goed(links en rechts), brandstof wordt goed rond gepompt, maar de motor slaat niet aan...
Net al het hele forum doorgespit om enige suggesties te krijgen wat het zou kunnen zijn(bobine, hal-sensor, oid), maar ik weet het niet.
Iemand suggesties, ideeën?
Alvast dank voor het meedenken...
- Gurbe
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 29 apr 2014, 23:59
- Type: R1150RT
- Bijz: Bagster zadel en V-stream scherm
- Land: Ned
- Woonplaats of omgeving: Witmarsum
- Locatie: Witmarsum
Re: Doet het niet meer
Sidestander?
BMW R1150RT
Shubert C3
Cardo Q3 communicatie
TomTom 450
V-stream
Bagster Zadel
Kisan SM-5
Led Richtingaanwijzers
optische verfraaiingen
Shubert C3
Cardo Q3 communicatie
TomTom 450
V-stream
Bagster Zadel
Kisan SM-5
Led Richtingaanwijzers
optische verfraaiingen
-
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 27 jun 2013, 23:18
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1100GS + R1150RT + R1200GS Adventure + K1100LT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tussen zee en Zaan
- Locatie: Zaanstad
Re: Doet het niet meer
Als de RT het altijd goed heeft gedaan, en nu opeens niets meer, dan denk ik ook als eerste aan de zijstandaardbeveiliging. Wellicht weet je nog te herinneren of je de fiets op de zijstandaard had geparkeerd. Zo ja, dan het contact goed inspuiten met WD40 en een paar keer de zijstandaard het contact laten bewegen...... Let us know if that was the problem.
Overigens wel een super domper als je net van plan bent om een leuke rit te gaan maken met mooi weer, dat de motor dan ineens het niet meer doet
Ps, maar dat zal de ANWB monteur toch ook wel hebben gecontroleerd......???
Overigens wel een super domper als je net van plan bent om een leuke rit te gaan maken met mooi weer, dat de motor dan ineens het niet meer doet
Ps, maar dat zal de ANWB monteur toch ook wel hebben gecontroleerd......???
R1100RT; R1150RT; R1100GS; R1200GSA; K1100LT (ex. Jos WRSM)
- harryquiet
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 15 mar 2010, 10:37
- Type: R1100RT
- Locatie: Assen
Re: Doet het niet meer
Nope, ik heb de brommer NIET op de zijstander geparkeerd gehad(doe ik nooit, btw). Is overigens niet door de monteur van de ANWB naar gekeken(die dacht eerst aan ontsteking, bougies en brandstof).
Zou dat as dinsdag ff kunnen nagaan, dan wordt deze door de sleepdienst naar huis gebracht. Soms zijn de simpelste oplossingen de beste... Had er zelf niet aan gedacht... En ja, de domper was idd groot dat de motor niet wilde starten.
Wordt vervolgd.
Zou dat as dinsdag ff kunnen nagaan, dan wordt deze door de sleepdienst naar huis gebracht. Soms zijn de simpelste oplossingen de beste... Had er zelf niet aan gedacht... En ja, de domper was idd groot dat de motor niet wilde starten.
Wordt vervolgd.
Re: Doet het niet meer
Inderdaad, controleer de schakelaar van de zijstandaard is het 1e wat in mijn ook op kwam.
Hoewel het overbruggen van die veiligheidsschakelaar ten stelligste af te raden is, kan het geen kwaad jezelf te informeren hoe je deze schakelaar kunt overbruggen als je in een dergelijke situatie komt (stil) te staan;
Naar verluid bestel bij de BMW dealeRT onderdeelnummer 61 12 1 459 998
Dat is een jumper-plug bedoelt voor de K100-serie maar kan je ook gebruiken als noodmaatregel (!) om een defecte zijstandaard-schakelaar.
Je kunt ook zelfs middels een paperclip de schakelaar overbruggen, als het echt moet. (pootje 1 en 3 als ik het mij goed herinner)
Hoewel het overbruggen van die veiligheidsschakelaar ten stelligste af te raden is, kan het geen kwaad jezelf te informeren hoe je deze schakelaar kunt overbruggen als je in een dergelijke situatie komt (stil) te staan;
Naar verluid bestel bij de BMW dealeRT onderdeelnummer 61 12 1 459 998
Dat is een jumper-plug bedoelt voor de K100-serie maar kan je ook gebruiken als noodmaatregel (!) om een defecte zijstandaard-schakelaar.
Je kunt ook zelfs middels een paperclip de schakelaar overbruggen, als het echt moet. (pootje 1 en 3 als ik het mij goed herinner)
- leo442
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 15 feb 2010, 12:15
- Type: R1200RT
- Bijz: thundergrey-metallic 2010.
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: ZO Brabant
- Locatie: Valkenswaard.
Re: Doet het niet meer
Als het de schakelaar van de zijstandaard is, draait de startmotor toch niet rond?
-
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: Doet het niet meer
Bij de 1100 is de schakelaar van de zijstandaard in serie met de dodemans knop geschakeld. Zowel de brandstofpomp als de startmotor wordt dan geblokkeerd. Ook wordt de ontsteking uitgeschakeld. Gezien dat de brandstof werkt, de startmotor draait en af en toe een plof te horen is is er dus toevoer van brandstof maar lijkt het er op dat de vonk niet goed of soms te laat is. Mijn gedachte gaat dus uit naar de ontsteking. Vermoedelijk dus de hall sensoren.
Re: Doet het niet meer
Putting foot in mouth ..
Ik weet het niet meer zo 1-2-3 exact bij de 1100RT, je zou best wel eens gelijk kunnen hebben.
Maar volgens mij was het dan de combinatie van én zijstandaard én neutraal lampje. Dacht ik mij te herinneren.
Misschien dan te proberen te starten met koppeling ingetrokken?
Ik weet het niet meer zo 1-2-3 exact bij de 1100RT, je zou best wel eens gelijk kunnen hebben.
Maar volgens mij was het dan de combinatie van én zijstandaard én neutraal lampje. Dacht ik mij te herinneren.
Misschien dan te proberen te starten met koppeling ingetrokken?
-
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: Doet het niet meer
Ook in de versnelling wordt de startmotor geblokkeerd mits de koppeling wordt ingetrokken.
Het neutraal lampje wil wel eens weigeren door slijtage van het nokje van deze schakelaar.
Aangezien alles werkt maar deze niet aanslaat blijft voor mij een slechte vonk over.
Het kan zijn dat de vonk op een losse bougie er goed uit ziet maar onder druk te kort schiet.
Dan kan het de bobine zijn. Een hoogspannings-meting zou dat weer aan moeten geven.
Bij een slechte bobine zijn de voor tekenen vaak dat deze eerst vocht gevoelig gaat worden en dan definitief door slaat.
Het neutraal lampje wil wel eens weigeren door slijtage van het nokje van deze schakelaar.
Aangezien alles werkt maar deze niet aanslaat blijft voor mij een slechte vonk over.
Het kan zijn dat de vonk op een losse bougie er goed uit ziet maar onder druk te kort schiet.
Dan kan het de bobine zijn. Een hoogspannings-meting zou dat weer aan moeten geven.
Bij een slechte bobine zijn de voor tekenen vaak dat deze eerst vocht gevoelig gaat worden en dan definitief door slaat.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Doet het niet meer
Ik denk hall sensors of bobine
-
- Berichten: 121
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk
Re: Doet het niet meer
Ja, lijkt me een typisch gevalletje hallgever.
Dit zijn zo'n beetje de meest voorkomende storingen.
Je komt 's avonds thuis met een perfect rijdende motor, zet hem in de schuur en de volgende morgen doet hij/zij het gewoon niet meer.
Stilvallen tijdens het rijden en niet meer aan de gang te krijgen.
Stilvallen tijdens het rijden en niet meer aan de gang te krijgen maar na een minuut of 10 weer starten en rijden alsof er nooit iets is gebeurd en daarna weken geen last.
Stilvallen tijdens het rijden en niet meer aan de gang te krijgen maar na een minuut of 10 weer starten en rijden alsof er nooit iets is gebeurd maar.... na een paar kilometer weer stil vallen en na een minuut of 10 weer starten en rijden.
Dit laatste kan meerdere keren achterelkaar voor komen.(soms wel 10x of meer)
Is de hallgever kapot en je zet het contact aan dan zwiept de wijzer van de toerenteller vaak op en neer of hoor je de benzinepomp, in de tank, aan- en uitschakelen zonder dat dat zou moeten
Maar de redding is nabij, ze zijn op voorraad.
-Freek-
Dit zijn zo'n beetje de meest voorkomende storingen.
Je komt 's avonds thuis met een perfect rijdende motor, zet hem in de schuur en de volgende morgen doet hij/zij het gewoon niet meer.
Stilvallen tijdens het rijden en niet meer aan de gang te krijgen.
Stilvallen tijdens het rijden en niet meer aan de gang te krijgen maar na een minuut of 10 weer starten en rijden alsof er nooit iets is gebeurd en daarna weken geen last.
Stilvallen tijdens het rijden en niet meer aan de gang te krijgen maar na een minuut of 10 weer starten en rijden alsof er nooit iets is gebeurd maar.... na een paar kilometer weer stil vallen en na een minuut of 10 weer starten en rijden.
Dit laatste kan meerdere keren achterelkaar voor komen.(soms wel 10x of meer)
Is de hallgever kapot en je zet het contact aan dan zwiept de wijzer van de toerenteller vaak op en neer of hoor je de benzinepomp, in de tank, aan- en uitschakelen zonder dat dat zou moeten
Maar de redding is nabij, ze zijn op voorraad.
-Freek-
- GertH
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 19 jun 2014, 19:38
- Type: R1200RT
- Bijz: Naast deze ook nog een R1100RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Friesland
- Locatie: Arum
Re: Doet het niet meer
En ??? is het defect al gevonden?
ben wel benieuwd.
gr Gert
ben wel benieuwd.
gr Gert
- harryquiet
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 15 mar 2010, 10:37
- Type: R1100RT
- Locatie: Assen
Re: Doet het niet meer
... OPGELOST...!
Ben er toch mee naar de dealer geweest, heb 'm vandaag weer kunnen ophalen. Het ontbreekt me aan tijd(werk, medezeggenschap, les geven) en ruimte(ben niet in het gelukkige bezit van een garage)...
Was idd de hall-sensor die was overleden. Meteen een nieuwe multiriem er in laten zetten. Voorband moest ook vernieuwd worden... :shock:
All in was het weer een rib uit mijn lijf(financieel).
Maar hij doet het weer..!
Ben er toch mee naar de dealer geweest, heb 'm vandaag weer kunnen ophalen. Het ontbreekt me aan tijd(werk, medezeggenschap, les geven) en ruimte(ben niet in het gelukkige bezit van een garage)...
Was idd de hall-sensor die was overleden. Meteen een nieuwe multiriem er in laten zetten. Voorband moest ook vernieuwd worden... :shock:
All in was het weer een rib uit mijn lijf(financieel).
Maar hij doet het weer..!
- harryquiet
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 15 mar 2010, 10:37
- Type: R1100RT
- Locatie: Assen
Re: Doet het niet meer
En once agani: Dank voor het meedenken!
-
- Berichten: 121
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk
Re: Doet het niet meer
Da's dan weer jammer want er is een veel goedkoper alternatief.harryquiet schreef: All in was het weer een rib uit mijn lijf(financieel).
-Freek-
- bmwalter
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 12 jul 2010, 20:17
- Type: Ik heb een andere motor
- Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: nijmegen
- Locatie: Nijmegen
Re: Doet het niet meer
Dat maakt mij dan weer een beetje nieuwsgierig (ben gek op goedkope alternatieven)
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Doet het niet meer
Freek reviseert ze .......
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4482
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Doet het niet meer
. . . en bij hem ben je echt aan het goede adres . . . !Baird schreef:Freek reviseert ze .......
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
-
- Berichten: 121
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk
Re: Doet het niet meer
Idd een gereviseerde is nogal wat goedkoper.
Wat het kost....................mail of PB me maar.
-Freek-
Wat het kost....................mail of PB me maar.
-Freek-