Brandstofverbruik en Motronic
- WernerB
- Berichten: 841
- Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
- Type: R1200RT
- Bijz: Midland BT next/TomTom 550
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Tholen
- Locatie: Tholen
Brandstofverbruik en Motronic
Beste Forumleden,
Sinds ons prachtig laatste Treffen, blijkt mijn 1200rt een stevige slok te lusten. Al langer wist ik dat 1 op 19 ( net als mijn vorige 1200), niet haalbaar was met deze RT.
Maar een rustige toertocht rijdend en dan uitkomen op een verbruik van 1 op 16, vind ik toch een tikkeltje al te gortig.
In de poll lijken meer RT's nogal dorstige types te zijn.
Toch vermoed ik dat de Motronic die ook verantwoordelijk is voor de brandstofinspuiting, misschien een andere setting moet krijgen.
Mijn vraag: Zou de Motronic de boosdoener kunnen zijn?
PS: ik heb vanmiddag even de stekker van de sensor verwijderd die bovenop het luchtfilter zit en dit bracht geen wijziging in rijden..... Heb geen flauw idee of dat überhaupt zou moeten......
Ik zie tips en reacties graag tegemoet!
Sinds ons prachtig laatste Treffen, blijkt mijn 1200rt een stevige slok te lusten. Al langer wist ik dat 1 op 19 ( net als mijn vorige 1200), niet haalbaar was met deze RT.
Maar een rustige toertocht rijdend en dan uitkomen op een verbruik van 1 op 16, vind ik toch een tikkeltje al te gortig.
In de poll lijken meer RT's nogal dorstige types te zijn.
Toch vermoed ik dat de Motronic die ook verantwoordelijk is voor de brandstofinspuiting, misschien een andere setting moet krijgen.
Mijn vraag: Zou de Motronic de boosdoener kunnen zijn?
PS: ik heb vanmiddag even de stekker van de sensor verwijderd die bovenop het luchtfilter zit en dit bracht geen wijziging in rijden..... Heb geen flauw idee of dat überhaupt zou moeten......
Ik zie tips en reacties graag tegemoet!
Have a nice BMW-day!
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Re: Brandstofverbruik en Motronic
Werner,
Zoals in een vorig draadje reeds vermeld : Een te rijk mengsel is heel eenvoudig te zien aan de bougies. De electroden moeten normaal licht grijs tot lichtbruin zijn - zijn ze zwart dan is mengsel te rijk. Ik zou altijd met het eenvoudige beginnen voordat ik me met ingewikkelder zaken zou gaan bezighouden.
gr. Dick
Zoals in een vorig draadje reeds vermeld : Een te rijk mengsel is heel eenvoudig te zien aan de bougies. De electroden moeten normaal licht grijs tot lichtbruin zijn - zijn ze zwart dan is mengsel te rijk. Ik zou altijd met het eenvoudige beginnen voordat ik me met ingewikkelder zaken zou gaan bezighouden.
gr. Dick
- WernerB
- Berichten: 841
- Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
- Type: R1200RT
- Bijz: Midland BT next/TomTom 550
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Tholen
- Locatie: Tholen
Re: Brandstofverbruik en Motronic
Dick,
De bougies zijn alle vier prachtig egaal lichtbruin van kleur! Precies volgens het boekje....
Dat was trouwens het allereerste wat ik bekeek!
Dus er zal echt wat anders aan de hand moeten zijn. En mijn rustige rijstijl zal niet debet zijn aan de dorstige RT!
De bougies zijn alle vier prachtig egaal lichtbruin van kleur! Precies volgens het boekje....
Dat was trouwens het allereerste wat ik bekeek!
Dus er zal echt wat anders aan de hand moeten zijn. En mijn rustige rijstijl zal niet debet zijn aan de dorstige RT!
Have a nice BMW-day!
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
- HansD
- Berichten: 3299
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Brandstofverbruik en Motronic
Werner,
Ik denk dat je er dan een expert bij moet halen met een proefbank. Dat hoeft niet duur te zijn. Ik ben ooit met injectieproblemen naar Ruud Freriks in Goes gegaan. Die had toen binnen 20 minuten het probleem gevonden (verstopte injectoren) en ik was toen €70 kwijt (en €12 euro voor een flesje injector cleaner.)
De mapping van de motor was vroeger alleen aan te passen door extra kastjes te plaatsen, die meestal nogal prijzig waren. Ik heb gehoord dat hij nu ook de standaard mapping aan kan passen (uiteraard na eerst een backup te maken). Neem eens contact met hem op, of een andere injectiespecialist met een proefbank?
http://www.tovami.com
Ik denk dat je er dan een expert bij moet halen met een proefbank. Dat hoeft niet duur te zijn. Ik ben ooit met injectieproblemen naar Ruud Freriks in Goes gegaan. Die had toen binnen 20 minuten het probleem gevonden (verstopte injectoren) en ik was toen €70 kwijt (en €12 euro voor een flesje injector cleaner.)
De mapping van de motor was vroeger alleen aan te passen door extra kastjes te plaatsen, die meestal nogal prijzig waren. Ik heb gehoord dat hij nu ook de standaard mapping aan kan passen (uiteraard na eerst een backup te maken). Neem eens contact met hem op, of een andere injectiespecialist met een proefbank?
http://www.tovami.com
Laatst gewijzigd door HansD op 11 mei 2015, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Brandstofverbruik en Motronic
Beste Werner,
Ik heb je wel eens getroffen bij Kenny (MSA) . . . toen kwam je vanuit het mooie Zeeland naar hem toe gereden met een vraag waar je een antwoord op kreeg (ik zou overigens precies hetzelfde doen, maar dan rijdend vanuit het mooie Friesland ).
Mijn advies: Rij naar Ede, stel jouw vraag en laat jouw motor nakijken en rij terug met een .
Een hartelijke groet, Eilert
Ik heb je wel eens getroffen bij Kenny (MSA) . . . toen kwam je vanuit het mooie Zeeland naar hem toe gereden met een vraag waar je een antwoord op kreeg (ik zou overigens precies hetzelfde doen, maar dan rijdend vanuit het mooie Friesland ).
Mijn advies: Rij naar Ede, stel jouw vraag en laat jouw motor nakijken en rij terug met een .
Een hartelijke groet, Eilert
Laatst gewijzigd door EileRT op 11 mei 2015, 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
Re: Brandstofverbruik en Motronic
De "motronic" was vroeger op de 11xx-serie, en dat is de ZFE op de 1200-serie.
Waar voorheen de Motronic meerdere mappings had (via de bekende gekleurde code-plug), inclusief noodloop.
De ZFE kent naar mijn weten maar 2 mappings, de gewone en de noodloop.
Inderdaad er zijn bedrijven die de software van de ZFE kunnen aanpassen, zonder externe kastjes e.d.
Maar meestal is dat bedoelt voor meer vermogen en/of mooier rond-lopen en niet zo zeer voor zuiniger verbruik.
1.
Goed onderhoud én afstelling is 1 van de 1e zaken waar ik naar zou laten kijken.
2.
Hoe weet/meet je het verbruik van de motor?
Doe je dat via de boordcomputer? Die is lang niet altijd nauwkeurig.
Het beste is de dag/kilometerteller en het aantal liters wat je tankt.
2.
Als je een zogenoemde "weerstand-tuning" (= fop-kabeltje tussen de temperatuursensor op/nabij de luchtfilterhuis) gebruikt, zou ik adviseren deze te verwijderen.
Eventueel voor een ander merk & type kiezen, liefst degene met een externe "sensor".
3.
Laat je motor eens uitlezen én monitoren (zoals temperatuur-sensoren, O2-sensoren. Dat kan met de GS911 in realtime).
Wellicht er een bepaalde sensor defect is.
Dat zou niet de 1e keer zijn.
Kan gelijk de "adaptation" gedaan worden.
4.
Ga eens langs bij de BMW dealeRT waar je een goede relatie mee hebt en vraag hem na te zien op basis van jou VIN-nummer of er nog gerelateerde terugacties aanbevolen worden.
5.
Verander eens van brandstof of in ieder geval van pomp waar je normaal gesproken tankt.
Ik weet niet welke brandstof en welk merk je tankt, maar de 1200-serie past de verbranding aan op basis van de octaan-gehalte van de brandstof.
Je kunt proberen het verbruik te verbeteren door geen Euro 95 maar "premium" soms ook wel "super" (e.d.) brandstof te tanken.
Je betaald per liter dan wel meer, dus je moet zelf een rekensom maken of je daarmee echt wel bespaart.
5.
Maak eens een afspraak met een rijschoolhouder en vraag of hij een paar uurtjes met jou wil meerijden.
Rijschoolhouders zijn experts die bijna op een kilometer afstand kunnen zien of jou rijstijl inderdaad een mogelijke oorzaak is van een ietwat hoog verbruik.
Ook het "nieuwe rijden" kan hij je snel aanleren, wat ook helpt je brandstofverbruik.
6.
Overweeg een tuner, de voorgenoemde weerstand-tuner, performance-controler maar daar is vaak de eerder aangegeven insteek meer motorvermogen en/of de motor beter "rond" te laten lopen, niet zozeer een verbetering in verbruik.
Hoewel je kunt discuteren, wat ik niet ga doen, dat een motor met meer motorvermogen ook minder brandstof kán verbruiken.
7.
Ik weet niet van welk bouwjaar jou 1200RT is, maar als het een 2005 ~ 2006 model is, overweeg deze in te ruilen voor een wat jonger model bijvoorbeeld.
Of laat inderdaad de expert zoals HansD aangeeft, zoeken naar alle mogelijke oorzaken.
Want ik ben het met je eens, 1:16 is wat gortig voor een 1200.
Als dat cijfer daadwerkelijk klopt (zie #2) hoewel ik uiteraard geen enkele reden heb om er aan te twijfelen, geef ik het voor de volledigheid wel ff aan.
Waar voorheen de Motronic meerdere mappings had (via de bekende gekleurde code-plug), inclusief noodloop.
De ZFE kent naar mijn weten maar 2 mappings, de gewone en de noodloop.
Inderdaad er zijn bedrijven die de software van de ZFE kunnen aanpassen, zonder externe kastjes e.d.
Maar meestal is dat bedoelt voor meer vermogen en/of mooier rond-lopen en niet zo zeer voor zuiniger verbruik.
1.
Goed onderhoud én afstelling is 1 van de 1e zaken waar ik naar zou laten kijken.
2.
Hoe weet/meet je het verbruik van de motor?
Doe je dat via de boordcomputer? Die is lang niet altijd nauwkeurig.
Het beste is de dag/kilometerteller en het aantal liters wat je tankt.
2.
Als je een zogenoemde "weerstand-tuning" (= fop-kabeltje tussen de temperatuursensor op/nabij de luchtfilterhuis) gebruikt, zou ik adviseren deze te verwijderen.
Eventueel voor een ander merk & type kiezen, liefst degene met een externe "sensor".
3.
Laat je motor eens uitlezen én monitoren (zoals temperatuur-sensoren, O2-sensoren. Dat kan met de GS911 in realtime).
Wellicht er een bepaalde sensor defect is.
Dat zou niet de 1e keer zijn.
Kan gelijk de "adaptation" gedaan worden.
4.
Ga eens langs bij de BMW dealeRT waar je een goede relatie mee hebt en vraag hem na te zien op basis van jou VIN-nummer of er nog gerelateerde terugacties aanbevolen worden.
5.
Verander eens van brandstof of in ieder geval van pomp waar je normaal gesproken tankt.
Ik weet niet welke brandstof en welk merk je tankt, maar de 1200-serie past de verbranding aan op basis van de octaan-gehalte van de brandstof.
Je kunt proberen het verbruik te verbeteren door geen Euro 95 maar "premium" soms ook wel "super" (e.d.) brandstof te tanken.
Je betaald per liter dan wel meer, dus je moet zelf een rekensom maken of je daarmee echt wel bespaart.
5.
Maak eens een afspraak met een rijschoolhouder en vraag of hij een paar uurtjes met jou wil meerijden.
Rijschoolhouders zijn experts die bijna op een kilometer afstand kunnen zien of jou rijstijl inderdaad een mogelijke oorzaak is van een ietwat hoog verbruik.
Ook het "nieuwe rijden" kan hij je snel aanleren, wat ook helpt je brandstofverbruik.
6.
Overweeg een tuner, de voorgenoemde weerstand-tuner, performance-controler maar daar is vaak de eerder aangegeven insteek meer motorvermogen en/of de motor beter "rond" te laten lopen, niet zozeer een verbetering in verbruik.
Hoewel je kunt discuteren, wat ik niet ga doen, dat een motor met meer motorvermogen ook minder brandstof kán verbruiken.
7.
Ik weet niet van welk bouwjaar jou 1200RT is, maar als het een 2005 ~ 2006 model is, overweeg deze in te ruilen voor een wat jonger model bijvoorbeeld.
Of laat inderdaad de expert zoals HansD aangeeft, zoeken naar alle mogelijke oorzaken.
Want ik ben het met je eens, 1:16 is wat gortig voor een 1200.
Als dat cijfer daadwerkelijk klopt (zie #2) hoewel ik uiteraard geen enkele reden heb om er aan te twijfelen, geef ik het voor de volledigheid wel ff aan.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Brandstofverbruik en Motronic
Ik zou ook niet echt kijken naar het verbruik tijdens een toertocht. Mijn laagste verbruik haal ik als ik alleen rijd en gewoon rustig met het verkeer mee rijd. Als ik met meerdere rijd gaat het verbruik altijd omhoog. Als ik op de snelweg zo rond de 105 ga rijden dan haal ik de 1 op 20.4 soms. Maar de vraag is wie wil er constant die snelheid rijden? Als ik nu terug kijk naar mijn vorige motoren dan zijn de BMW boxers niet echt schadelijk te noemen. Maar het is niet echt moeilijk om van 1 op 20,4 naar 1 op 17 te gaan met mijn R1100R. Als ik niet regelmatig op mijn teller kijk ga ik steeds harder rijden. En als alle koffers eraan hangen gaat het verbruik ook iets omhoog.
Re: Brandstofverbruik en Motronic
Daarin heb je gelijk.
En nog 1tje omdat ik er net aan dacht;
8.
Ik weet niet welke ruit je gemonteerd hebt maar als het een niet-OEM is, overweeg ter vergelijk eens weer de OEM-ruit een tijdje te monteren.
En nog 1tje omdat ik er net aan dacht;
8.
Ik weet niet welke ruit je gemonteerd hebt maar als het een niet-OEM is, overweeg ter vergelijk eens weer de OEM-ruit een tijdje te monteren.
- WernerB
- Berichten: 841
- Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
- Type: R1200RT
- Bijz: Midland BT next/TomTom 550
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Tholen
- Locatie: Tholen
Re: Brandstofverbruik en Motronic
Beste mensen,
Dank voor de uitgebreide tips en reacties!
Hans: inderdaad is Ruud Freriks (Tovami) bij mij in de buurt. 20 minuten rijden! Ik neem dat zeker in mijn overweging mee. Ruud heeft alle kennis en kunde in huis om de injectie aan te pakken!
Eilert: je tip om toch maar even langs Kenny te gaan, overweeg ik ook! Kenny is een meester waar het om onze boxers gaat en hij kan met de GS911 overweg.
Rob: Zoals we van jou gewend zijn, is jouw lijstje zeer uitgebreid en doordacht. Deze lijst neem ik dan ook maar mee naar Kenny!
Mijn ruit is inderdaad niet-OEM; ik heb een Nedplex van 68 cm. De overstap naar een jongere RT zit er even niet in: de huidige komt uit 2006 en heeft net 49000 km gelopen/ABS-spoeling gehad/nieuwe banden/nieuwe Odessey accu en nieuwe schijven voor. Mijn vorige RT (2005) was het zuinige broertje van de huidige RT. Mocht ik de overstap naar een jonger model in de nabije toekomst overwegen, dan opteer ik een model vanaf 2010......
Brandstof: ik tank SuperPlus (98) als dat kan, maar ik moet er echt een stuk voor omrijden..... :roll: Dus meestal is het Euro95 wat erin gaat. Meten doe ik op de ouderwetse manier: aantal gereden kilometers delen door aantal getankte liters!
Tot slot: inmiddels heeft mijn RT op basis van terugroepacties al een nieuwe benzinepomp! De flensomwisseling staat eraan te komen.
Ton: ik probeer meestal rond de 120 km/uur te hangen. Daarboven gaan onze boxers aanzienlijk meer gebruiken....
Dank voor de uitgebreide tips en reacties!
Hans: inderdaad is Ruud Freriks (Tovami) bij mij in de buurt. 20 minuten rijden! Ik neem dat zeker in mijn overweging mee. Ruud heeft alle kennis en kunde in huis om de injectie aan te pakken!
Eilert: je tip om toch maar even langs Kenny te gaan, overweeg ik ook! Kenny is een meester waar het om onze boxers gaat en hij kan met de GS911 overweg.
Rob: Zoals we van jou gewend zijn, is jouw lijstje zeer uitgebreid en doordacht. Deze lijst neem ik dan ook maar mee naar Kenny!
Mijn ruit is inderdaad niet-OEM; ik heb een Nedplex van 68 cm. De overstap naar een jongere RT zit er even niet in: de huidige komt uit 2006 en heeft net 49000 km gelopen/ABS-spoeling gehad/nieuwe banden/nieuwe Odessey accu en nieuwe schijven voor. Mijn vorige RT (2005) was het zuinige broertje van de huidige RT. Mocht ik de overstap naar een jonger model in de nabije toekomst overwegen, dan opteer ik een model vanaf 2010......
Brandstof: ik tank SuperPlus (98) als dat kan, maar ik moet er echt een stuk voor omrijden..... :roll: Dus meestal is het Euro95 wat erin gaat. Meten doe ik op de ouderwetse manier: aantal gereden kilometers delen door aantal getankte liters!
Tot slot: inmiddels heeft mijn RT op basis van terugroepacties al een nieuwe benzinepomp! De flensomwisseling staat eraan te komen.
Ton: ik probeer meestal rond de 120 km/uur te hangen. Daarboven gaan onze boxers aanzienlijk meer gebruiken....
Laatst gewijzigd door WernerB op 12 mei 2015, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Have a nice BMW-day!
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Brandstofverbruik en Motronic
Hoi Werner
Ik wist niet dat de R1200RT bij 120km een verbruik van 1 op 20 kon halen dat kan ik wel vergeten met mijn R1100R.
Ik wist niet dat de R1200RT bij 120km een verbruik van 1 op 20 kon halen dat kan ik wel vergeten met mijn R1100R.
- WernerB
- Berichten: 841
- Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
- Type: R1200RT
- Bijz: Midland BT next/TomTom 550
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Tholen
- Locatie: Tholen
Re: Brandstofverbruik en Motronic
Beste Ton,Ton1959 schreef:Hoi Werner
Ik wist niet dat de R1200RT bij 120km een verbruik van 1 op 20 kon halen dat kan ik wel vergeten met mijn R1100R.
Die verbruikswaarde ( 1:20) haalt de huidige RT van mij al helemaal niet!
Mijn vorige RT kwam met 1:19,1 dicht in de buurt als je 120km/uur aanhield. :-)
Have a nice BMW-day!
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
- Eric r1200rt
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
- Type: R1200RT
- Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Limburg
Re: Brandstofverbruik en Motronic
Hoi Werner,
Ik stel voor dat je het verbruik een keer "ijkt" door met een (1200) RT toertocht mee te rijden. Mijn verbruik is meestal rond de 1 op 16 tot 1 op 16,5, leek veel. Maar toen ik eind vorig jaar een dag met een (overigens zeer gezellige) toertocht meereed, kwam ik op 1op 18,5. Blijkbaar is "een rustige rijstijl" niet uniform gedefinieerd
Groet,
Eric.
Ik stel voor dat je het verbruik een keer "ijkt" door met een (1200) RT toertocht mee te rijden. Mijn verbruik is meestal rond de 1 op 16 tot 1 op 16,5, leek veel. Maar toen ik eind vorig jaar een dag met een (overigens zeer gezellige) toertocht meereed, kwam ik op 1op 18,5. Blijkbaar is "een rustige rijstijl" niet uniform gedefinieerd
Groet,
Eric.
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
- Nico4sen
- 2023
- Berichten: 990
- Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
- Type: R1200RT
- Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân
Re: Brandstofverbruik en Motronic
Hmm, dat verklaart misschien ook waarom bet verbruik van mijn R1200RT in het bewuste weekend ook hoger lag, relatief veel snelweg gereden met snelheden boven de 120...WernerB schreef:Beste Ton,Ton1959 schreef:Hoi Werner
Ik wist niet dat de R1200RT bij 120km een verbruik van 1 op 20 kon halen dat kan ik wel vergeten met mijn R1100R.
Die verbruikswaarde ( 1:20) haalt de huidige RT van mij al helemaal niet!
Mijn vorige RT kwam met 1:19,1 dicht in de buurt als je 120km/uur aanhield. :-)
- WernerB
- Berichten: 841
- Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
- Type: R1200RT
- Bijz: Midland BT next/TomTom 550
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Tholen
- Locatie: Tholen
Re: Brandstofverbruik en Motronic
Eric,Eric r1200rt schreef:Hoi Werner,
Ik stel voor dat je het verbruik een keer "ijkt" door met een (1200) RT toertocht mee te rijden. Mijn verbruik is meestal rond de 1 op 16 tot 1 op 16,5, leek veel. Maar toen ik eind vorig jaar een dag met een (overigens zeer gezellige) toertocht meereed, kwam ik op 1op 18,5. Blijkbaar is "een rustige rijstijl" niet uniform gedefinieerd
Groet,
Eric.
Tijdens de afgelopen RT Forumrit (3 mei jl), heb ik zeer rustig meegereden in een groep. Snelheden van 70km/uur waren meer uitzondering dan regel. Wel veel afremmen/optrekken. Op weg naar huis getankt bij de eerste tankmogelijkheid. Verbruik: 1:16,3! Dat vind ik te gortig!
Ik maak derhalve binnenkort een afspraak met een specialist op BMW- gebied!
Have a nice BMW-day!
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Brandstofverbruik en Motronic
Veel afremmen en optrekken geeft bij mij ook een hoger verbruik Werner. Maar misschien is er toch wel iets mis omdat je aangaf dat je vorige R1200RT een stuk zuiniger was. Ik ben ook tot de ontdekking gekomen dat nieuwer niet altijd beter is.
- WernerB
- Berichten: 841
- Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
- Type: R1200RT
- Bijz: Midland BT next/TomTom 550
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Tholen
- Locatie: Tholen
Re: Brandstofverbruik en Motronic
Eind mei heb ik de injectoren supersoon laten reinigen!
Verbruik is significant afgenomen! 1 : 18,2 over een afstand van 1000km snelweg, provinciale weg en kleinere binnenwegen. Heeft dus goed geholpen!
Verbruik is significant afgenomen! 1 : 18,2 over een afstand van 1000km snelweg, provinciale weg en kleinere binnenwegen. Heeft dus goed geholpen!
Have a nice BMW-day!
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
- Nico4sen
- 2023
- Berichten: 990
- Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
- Type: R1200RT
- Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân
Re: Brandstofverbruik en Motronic
Waar laat je zoiets doen Werner?
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Brandstofverbruik en Motronic
Ik haal op lange afstanden ook altijd het gunstigste verbruik. En dan haal ik op de snelweg ergens tussen de 105 en 110km het gunstigste verbruik. Als ik veel op binnenwegen rijd wissel ik veel meer van snelheid en stop je vaak waardoor het verbruik weer stijgt. Ik ben blij dat de motor nu al een stuk zuiniger is geworden . Op de 60mph wegen in Engeland rijd je ook vaak zuinig. Weinig stoppen omdat ze rotondes hebben en als je dan tegen de 60mph kan blijven rijden krijg je een lekker laag verbruik.
Wij hadden vroeger nogal eens klanten met lekkende injectors en wij vernieuwde ze onder garantie. Helaas was de importeur er niet echt blij mee omdat het vaak kwam door vervuiling van de injectors. Ik kan me voorstellen dat het ultrasoon reinigen een stuk beter werkt dan de brandstofsysteem reinigers.
Wij hadden vroeger nogal eens klanten met lekkende injectors en wij vernieuwde ze onder garantie. Helaas was de importeur er niet echt blij mee omdat het vaak kwam door vervuiling van de injectors. Ik kan me voorstellen dat het ultrasoon reinigen een stuk beter werkt dan de brandstofsysteem reinigers.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Brandstofverbruik en Motronic
Ik hen meerdere sites gevonden die wat meer info gaf over het ultrasoon reinigen.
Als je de info mag geloven zijn veel injector reinigers helemaal niet zo gezond voor het brandstofsysteem. Ultrasoon reinigen schijnt een goed oplossing te zijn voor vervuilde injectors.. En het kost je niet veel meer dan een chemische reiniger . Als je wat meer leest over de chemische reinigers besef je ook meteen de nadelen beter van deze middelen.
Niet elke brandstofsysteemreiniger is geschikt om zomaar te gebruiken in je motor. Sommige tasten rubber en kunststof aan . Delen hiervan kunnen dan uiteindelijk weer terechtkomen bij de injector en daar eerder meer verstoppingen veroorzaken dan iets goeds doen. Vervuiling zal leiden tot een te arm mengsel al zal de Motronic wel proberen om dit weer recht te trekken.
Er zijn enkele dingen die zeer slecht zijn voor de injectors.
1 Water in de injector De kans hierop word groter door ethanol in de benzine. Dit trekt namelijk water aan. En dan krijg je dus een roestproces waar je niet op staat te wachten. Wij hadden bij ons pompstation regelmatig water in de tanks en uiteindelijk moesten al de tanks vervangen worden van het pompstation.
2 Te vaak of de verkeerde injector reiniger gebruiken doet meer kwaad dan goed.
Het ultrasoon reinigen kan voor een vrij lage prijs gedaan worden en de goede bedrijven controleren dan tevens het nevelpatroon en de hoeveelheid geleverde brandstof. Ze vervangen zeefjes indien nodig. Ik ga zelf eerst eens kijken wat het laagste verbruik is wat ik nu kan halen en tevens de motor goed synchroniseren. Daarna ga ik de injectors ook ultrasoon laten reinigen en kijken of ze nog beter zijn geworden.
Maar de winterstop en veel korte ritjes zijn zeker niet goed voor de injectors. Normaal gesproken gaan injectors rond de 200000km mee zegt men. Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij diesels wel veel slechte verstuivers zag bij hoge kilometerstanden maar bij benzinemotoren maar bij enkele types af en toe injectors vervingen wat achteraf niet eens nodig bleek omdat het lekkage was veroorzaakt door vervuiling.
Ik laat bij mij het ultrasoon reinigen niet doen omdat mijn motor slecht loopt maar meer omdat ik wil weten of er nog iets te winnen valt. Ik gebruik normaal de Vpower van Shell en ik moet zeggen dat ik niet het gevoel heb dat er veel valt te winnen maar meer uit nieuwsgierigheid ga ik het eens laten doen.
Als je de info mag geloven zijn veel injector reinigers helemaal niet zo gezond voor het brandstofsysteem. Ultrasoon reinigen schijnt een goed oplossing te zijn voor vervuilde injectors.. En het kost je niet veel meer dan een chemische reiniger . Als je wat meer leest over de chemische reinigers besef je ook meteen de nadelen beter van deze middelen.
Niet elke brandstofsysteemreiniger is geschikt om zomaar te gebruiken in je motor. Sommige tasten rubber en kunststof aan . Delen hiervan kunnen dan uiteindelijk weer terechtkomen bij de injector en daar eerder meer verstoppingen veroorzaken dan iets goeds doen. Vervuiling zal leiden tot een te arm mengsel al zal de Motronic wel proberen om dit weer recht te trekken.
Er zijn enkele dingen die zeer slecht zijn voor de injectors.
1 Water in de injector De kans hierop word groter door ethanol in de benzine. Dit trekt namelijk water aan. En dan krijg je dus een roestproces waar je niet op staat te wachten. Wij hadden bij ons pompstation regelmatig water in de tanks en uiteindelijk moesten al de tanks vervangen worden van het pompstation.
2 Te vaak of de verkeerde injector reiniger gebruiken doet meer kwaad dan goed.
Het ultrasoon reinigen kan voor een vrij lage prijs gedaan worden en de goede bedrijven controleren dan tevens het nevelpatroon en de hoeveelheid geleverde brandstof. Ze vervangen zeefjes indien nodig. Ik ga zelf eerst eens kijken wat het laagste verbruik is wat ik nu kan halen en tevens de motor goed synchroniseren. Daarna ga ik de injectors ook ultrasoon laten reinigen en kijken of ze nog beter zijn geworden.
Maar de winterstop en veel korte ritjes zijn zeker niet goed voor de injectors. Normaal gesproken gaan injectors rond de 200000km mee zegt men. Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij diesels wel veel slechte verstuivers zag bij hoge kilometerstanden maar bij benzinemotoren maar bij enkele types af en toe injectors vervingen wat achteraf niet eens nodig bleek omdat het lekkage was veroorzaakt door vervuiling.
Ik laat bij mij het ultrasoon reinigen niet doen omdat mijn motor slecht loopt maar meer omdat ik wil weten of er nog iets te winnen valt. Ik gebruik normaal de Vpower van Shell en ik moet zeggen dat ik niet het gevoel heb dat er veel valt te winnen maar meer uit nieuwsgierigheid ga ik het eens laten doen.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Brandstofverbruik en Motronic
Vandaag een mailtje gehad van een bedrijf die injectors test en ultrasoon reinigt. Kosten 20 Euro per injector. Ik ga het gewoon eens doen om te kijken of het effect heeft. Als het totaal geen effect heeft dan is de benzine van Shell ( Vpower) in ieder geval goed. Ik heb één keer een brandstofsysteemreiniger gebruikt en die had totaal geen effect op het lopen van de motor of het benzineverbruik.
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Brandstofverbruik en Motronic
De betere professionele bedrijven zoals APS kunnen je injectoren prima ultrasoon reinigen en testen, ene dag inleveren en volgende dag weer ophalen. Kosten vergelijkbaar zoals hierboven.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Brandstofverbruik en Motronic
Ik had APS ook al een mailtje gestuurd maar nog geen reactie gehad. Wij lieten daar jaren geleden ook veel doen. Dat zou me wel een langere rit besparen.Baird schreef:De betere professionele bedrijven zoals APS kunnen je injectoren prima ultrasoon reinigen en testen, ene dag inleveren en volgende dag weer ophalen. Kosten vergelijkbaar zoals hierboven.