OPGELOST: Elektronisch.... Help?

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Menno_Motor

OPGELOST: Elektronisch.... Help?

Ongelezen bericht door Menno_Motor »

Hee allemaal,

Ben mijn apparaten van stroom aan het voorzien -althans de poging tot-, maar de aansluiting onder het balhoofd kan ik niet vinden bij mijn RT uit 2005. Wel ligt er een losse kabel
maar daar reageert de navi niet op. Iemand de gouden tip waar die accessoire aansluiting te vinden is??

Hier foto's van de losse kabel aan de voorzijde:
https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=561108F4
https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=5613C48B

De kabel die ik los onder het passagierzadel vond, en constant stroom heeft, ook bij motor uit:
https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=5616AC84
https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=5621BCB8
Laatst gewijzigd door Menno_Motor op 27 jul 2015, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Menno_Motor

Re: Elektronisch.... Help?

Ongelezen bericht door Menno_Motor »

Heb de accessoire aansluiting gevonden... die zat echt onder het balhoofd met een dopje... kan iemand die extra kabel op de eerste twee foto's verklaren?
Inspector Gadget

Re: Elektronisch.... Help?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Degene van de 1e foto is een BMW stekker, degene van nabij het zadel zeker niet.
Omdat dergelijke "BMW stekkers" veelvuldig op de 1200RT zitten is het vrijwel ondoenlijk om van "slechts" foto's er wat van te zeggen.
Altijd belangrijk is welke kleur draden in een stekker zitten, zeker bij BMW stekkers, dan kan ik eventueel zoeken op het Haynes schema e.d
Of anders bij een bevriende BMW dealeRT langs gaan, kan hij eventueel ook controleren of het zo hoort los te zitten.
(in mijn optiek niet, maar dat kan ik verkeerd zien)

Die 2e stekker is in ieder geval niet des BMW's, misschien dat de vorige eigenaar een permanente aansluiting gemaakt had voor de acculader?
Ik roep maar wat .. _001
Menno_Motor

Re: Elektronisch.... Help?

Ongelezen bericht door Menno_Motor »

Ok, duidelijk. Dan ga ik met het losliggende stekkertje langs de dealert in Maastricht.

By the way:
Ondanks dat de Navi in de accessoire-plek ingestoken is, blijft de navi actief, heb onderhand 8 minuten gewacht en blijft laden. Een idee?
Inspector Gadget

Re: Elektronisch.... Help?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Er kunnen aantal redenen zijn;
1)
Je hebt een navigatie aangesloten welke een (oplaadbare) accu bevat.
Bij sommige navigatie-toestellen zal de CAN-bus de poort pas afsluiten nadat die accu volledig opgeladen is.
En omdat het CAN-bus is blijven ook de accessoires-poorten open staan.
Je kunt het even aanzien en na circa 15 ~ 22 minuten na het afzetten van het contact nogmaals controleren of de accessoires-poort spanning af geeft.
Zo ja, trek je navigatie los en wacht weer ff wat tijd en meet wederom of de accessoires-poort spanning af geeft.

2)
Sommige navigatiehouders zijn actieve modellen, oftewel er zit elektronica in de houder en dat ziet CAN-bus als een verbruiker waardoor de poort open blijft staan.
Totdat je accu leeg is. :(
Het beste kan je dan een schakelaar zetten in de voedingslijn of, soms net zo gemakkelijk(er), soms, de zekering er elke keer uithalen.
Zie punt 1 hoe je dat kunt uittesten of dat inderdaad het geval is.

3)
De accessoires-aansluiting is niet (meer) aangesloten op de CAN-bus maar direct op de accu, door de vorige eigenaar.
Niet bepaald aan te bevelen om juist dit soort situaties te voorkomen.
Menno_Motor

Re: Elektronisch.... Help?

Ongelezen bericht door Menno_Motor »

1) Het is een zumo 590 en een uur googelen leert mij dat de problemen wel bij de 660 voorkwamen, maar over dergelijke problematiek niets te vinden.
2) Tsja, die schakelaar... het is een idee, maar liever niet
3) Nagevraagd, geen gekke dingen gebeurd

Leuk die techniek, die anders doet dan de theorie omschrijft.....
beckysmile

Re: Elektronisch.... Help?

Ongelezen bericht door beckysmile »

Hoi Menno,

de Zumo 590 blijft inderdaad actief, enerzijds omdat de accu wordt geladen, anderzijds omdat dat ding niet uit gaat maar op standby. Je zult zien, dat als de Zumo in de kast ligt, in de uit-stand, de accu toch leger wordt, ook wel, uit is dus niet uit.

Tot morgen, Aad
Inspector Gadget

Re: Elektronisch.... Help?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik ga in dergelijke gevallen vaak methodologies te werk, want daarmee kan je soms zaken uitsluiten.

Ook de Zumo 590 zou in principe de CAN-bus kunnen open houden, en zelfs mogelijk (ook) de houder.
Als er maar genoeg stroom opgenomen wordt en de CAN-bus "herkent" het als een "verbruiker met oplaadbare accu", zou de CAN-bus die "GPS-aansluiting", en dus ook (!) alle accessoires-poort(en), in principe ook open kunnen houden.
Daarnaast zoals Aad aangeeft, gaat de Zumo 590 nooit helemaal echt uit, net als de BMW Navigator 4 & 5, het is softwarematige uitschakeling.

1. GPS + houder niet (meer) aangesloten-test:
De meest eenvoudige test is dus ff je navigatie geheel loshalen, dus ook houder (loshalen dus bij de balhoofd-connector).
Dan meten of, na contact-aan, zelf-test van de motor afwachten (dus niet starten) dan contact-uit, ook de accessoires-poort weer uit gaat.(dat kan soms wel tot 15 minuten of meer duren!)
Ja? -> dan is het of de houder en/of de houder met navigatie. Ga naar stap 2.
Nee? -> dan is het dus niet je navigatie noch je houder, dan is er iets anders aan de hand. Ga dan naar stap 3.

2. Alleen houder aangesloten-test:
Plaats dan alleen de houder van de navigatie, contact weer aan, zelf-test van de motor afwachten, niet starten, contact weer uit. Meet daarna wederom de accessoires-poort weer uit gaat.
(kan soms tot wel 15 minuten of meer duren!)
Nee? -> dan is het dus de houder van je navigatie. Of de aansluiting daarvan op de balhoofd-connector. Controleer dat je de goede aansluitingen hebt gebruikt voor geschakeld 12 volt (= nr 3 aangegeven op de gele draad) en massa (= nr 1 aangegeven op de andere gele draad) (en nr 2 van de overgebleven gele draad niet gebruiken) op de verloop-kabeltje die je op de balhoofdconnector hebt aangesloten. (ik ga er vanuit dat je het verkoopkabeltje gebruikt hebt voor de balhoofd-connector?)
Ja? ->Ik ken de Zumo 590 niet, maar zit daar ook een thuislader bij? Dan zou ik adviseren die een nachtje thuis op te laden zodat deze interne accu volledig is opgeladen. Ga na het nachtje thuisladen weer naar stap 1.
Als het met een volledig opgeladen Zumo 590 nog steeds de accessoires-poorten open houdt, heb je geen andere keus dan de Zumo 590 los te halen zodra je de motor niet meer gebruikt.

3.
Ik zou dan adviseren om te (laten) kijken of die accessoires-aansluiting wel de OEM installatie is en niet toevallig achteraf ingezet.
Want dan zou het zo maar kunnen dat die dus direct aangesloten is op de accu!
(ook omdat je een niet-BMW connector onder het zadel gevonden hebt, wat duidt dat er wel degelijk iets gedaan is aan deze motor wat niet helemaal des BMWs is)
Menno_Motor

Re: Elektronisch.... Help?

Ongelezen bericht door Menno_Motor »

Gevonden! Kabelbreuk.... Nieuwe kabels gelegd en hij doet het weer!
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”