Effect injectors reinigen

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Effect injectors reinigen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Aangezien ik na het verhaal over injectors vervangen wel nieuwsgierig was geworden wil ik weten hoeveel slechter mijn injectors nou werkelijk zijn geworden.
Ik kan me best voorstellen dat een betere verneveling van de benzine een gunstig resultaat heeft op het lopen van de motor en ik kan me voorstellen dat het ook iets scheelt met het brandstofverbruik. Dus het vervangen voor een verbeterd type kan een gunstig effect hebben.
Maar ik wilde toch eerst eens zien of een ultrasoon reinigen van de injectors ook zijn voordelen heeft. Bij Werner had het een gunstig effect en daarom ben ik benieuwd naar de verbetering. Injectors vervuilen na een bepaalde tijd ook zegt men maar ik wil weten of dit bij mijn motor ook echt het geval is. Ik tank altijd de Vpower van Shell en mijn motor loopt voor mijn gevoel netjes maar winst boeken is altijd meegenomen.
Ik wilde eerst weten wat het verbruik nu is. Dit heb ik getest door eerst de bandenspanning te controleren en corrigeren. Daarna de synchronisatie gecontroleerd en toen getankt. Ik ben vanuit Tilburg naar Werkendam gereden en dit was precies 100km met een snelheid die lag tussen de 99 en 103. Ik had ook een iets hogere snelheid kunnen kiezen maar dan moet ik te vaak afremmen en weer inhalen en dan heb ik geen nauwkeurige meting. Op 100,1km was mijn verbruik nu 4,72 liter ofwel 1 op 21.2. Dat is op zich al super natuurlijk. Mijn motor draait dan ergens tussen de 3700 en 4000 toeren . Op de teller 109km is bij mij overigens 103 op de navigatie. Ik heb al een tijdje geen scherm op mijn R1100R maar wel de topkoffer. Mijn verbruik is nu al behoorlijk goed te noemen voor een R1100R maar ik ben gewoon nieuwsgierig. Dit lage verbruik van nu stelt overigens weinig voor omdat ik normaal gesproken niet constant naar mijn snelheid kijk en een stuk harder rijd en het verbruik dus een flink stuk hoger ligt.
Ik wil op maandag de injectors wegbrengen voor het ultrasoon reinigen maar ik zal ook vragen of er een verbetering was van het sproeipatroon na het reinigen. Het liefst zou ik dat zelf zien maar dat zal niet mogelijk zijn omdat je er niet op kan wachten. Dan ga ik ze volgende week dinsdag weer monteren en dan moet ik dezelfde test nogmaals doen. Was overigens wel een heel saai ritje naar Werkendam maar ja als je iets wil weten moet je er wat voor doen. Ik heb nu dus een eerlijke meting. 50 km heen en 50 km terug dus de wind heeft niet veel effect op mijn resultaat zo. Maar ik laat dus binnenkort weten of er verbetering is qua verbruik of vermogen van de motor . En ik controleer ook of het een effect had op het synchroniseren.
Gebruikersavatar
strik
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 sep 2012, 19:31
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zwolle
Contacteer:

Re: Effect injectors reinigen

Ongelezen bericht door strik »

Ben benieuwd...
Omdat beelden meer zeggen dan 1000 woorden. https://www.3xfilm.nl/motorcrossfilm-laten-maken
biker

Re: Effect injectors reinigen

Ongelezen bericht door biker »

denk dat je er geen hoge ogen mee gaat gooien ;je tankt al goede benzinne ,en zoals jij je motor onderhoud denk dat er weinig tot geen winst te halen valt _004
als je nu ze zou vervangen voor die van de 1150 dan zal je beter af zijn geloof ik ,,,hoe meer en fijner de inspuiting is des te meer trek-kracht er te rapen valt _004
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Effect injectors reinigen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

biker schreef:denk dat je er geen hoge ogen mee gaat gooien ;je tankt al goede benzinne ,en zoals jij je motor onderhoud denk dat er weinig tot geen winst te halen valt _004
als je nu ze zou vervangen voor die van de 1150 dan zal je beter af zijn geloof ik ,,,hoe meer en fijner de inspuiting is des te meer trek-kracht er te rapen valt _004
Ik kan er nog niks zinnigs over zeggen. Ik lees hier dat veel mensen er regelmatig een flesje injectorreiniger ingooien. Dat schijnt nou net niet zo goed te zijn omdat het vuil dat loskomt niet altijd ergens naar toe kan. Het kan namelijk niet goed weg langs de injector. En dat gaat dus bij ultrasoon reinigen weer net iets anders. En ik moet eerlijk zeggen ik heb op zich niet echt veel aan geloof ik of denk ik. En dat bedoel ik niet verkeerd maar ik wil het gewoon zeker weten en dan blijft alleen de test over. Om eerlijk te zeggen verwacht ik ook geen wonderen .Maar als ik lees over het ultrasoon reinigen van brandstofinjectors dan kan ik me in dat verhaal wel vinden. Wij vernieuwde vroeger in de garage dus veel injectors onder garantie vanwege lekken of een slecht sproeipatroon terwijl dit ook volgens de fabrikant onnodig was. En vooral bij mensen die hun motor in de winter stilzetten doet dit zeker geen goed voor de injectors. Als de motor goed was toen hij nieuw was met de standaard injector dan verwacht ik dat reinigen werkt. Als het geen effect heeft kan ik zeggen dat de Vpower goed werkt. En als er wel verbetering is dan laat ik ze vaker reinigen. Dus hoe ik het ook bekijk ik word er wijzer van en daar gaat het om. En als ik er een ander mee help door de test vind ik het al de moeite waard. Het kost weinig om het te laten doen en ze waren er in vijf minuten uit. Misschien is dit leerzaam om te lezen ook: http://www.injectorreiniging.nl/
Laatst gewijzigd door Ton1959 op 22 aug 2015, 20:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Effect injectors reinigen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

sized_P8220004.JPG
sized_P8220003.JPG
[attachment=1

En even een paar fotootjes van de injectors met afdichtringen. Dus één boven en één onder. Daar ga ik even voor naar de dealer om die halen. Ze liggen op voorraad.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Effect injectors reinigen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

strik schreef:Ben benieuwd...
Ik ook zeer benieuwd. Ik houd wel van dit soort testjes. Het reinigen is ook goedkoop dus ik verlies niet echt iets.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Effect injectors reinigen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Vandaag de injectors ultrasoon laten reinigen en laten testen bij APS in Breda. Sproeipatroon goed opbrengst gelijk. Ik ben benieuwd wat het effect is na montage. De medewerker was niet echt duidelijk over verschillen voor reinigen en daarna . Het zou ook zomaar kunnen dat ze vooraf niet testen. Kosten inclusief BTW 42,35 Euro. Dan nog 2 O ringetjes erbij gekocht voor de bovenzijde van de injector en dat was 4,79 Euro. En nu moet ik de dikkere afdichtrubbers die onder de injector liggen nog halen bij Mofra. En dan kan ik weer testen.
Wat ik in ieder geval weet dat de opbrengst gelijk is en het sproeipatroon goed. En dat er geen verstopping in zit. Mocht er geen verschil zijn in vermogen , benzineverbruik of starten dan weet ik dat de Vpower in ieder geval goed zijn werk doet. Ik controleer of er verschil is als ik hem opnieuw synchroniseer en ik ben weer wat wijzer straks. Misschien morgenvroeg wel gauw even voor het werk naar de dealer voor de afdichtringen.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Effect injectors reinigen

Ongelezen bericht door Bert M »

Dit zijn informatieve tests. Goed bezig Ton _004

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Effect injectors reinigen

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Ton, super actie.
Ik ben erg benieuwd.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4478
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Effect injectors reinigen

Ongelezen bericht door EileRT »

Ton, dit is wat je noemt: "de proef op de som nemen" _004 en ook ik ben benieuwd naar het resultaat!
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Effect injectors reinigen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Soms wil je het gewoon weten. En aangezien ik het toch als een stukje onderhoud zie vind ik de test leuk om te doen. Ook al loopt de motor goed en verbruikt hij niet veel brandstof toch wil ik weten of injectors vervuilen en of dit veel invloed heeft. Ik heb vaak gezien dat injectors nadruppelen of een raar sproeipatroon hadden en dan loopt de motor belabberd omdat de nevel dan totaal de verkeerde richting in kan gaan. En nu moet het goed zijn.
Dat lekken van injectors geeft vaak problemen bij het starten omdat dan de hoeveelheid brandstof die boven je injector in de slang staat leegloopt in je motor waardoor hij teveel benzine heeft tijdens het starten en in feite de motor verzuipt. Wij zagen dit duidelijk op onze testapparatuur tijdens de koude start altijd in de garage. En na 5 secondes ongeveer heeft de motor het probleem weer opgelost maar even loopt hij dan op een pit minder. En dan werden injectors gewoon vervangen al is dit achteraf gezien gewoon niet nodig omdat ultrasoon reinigen de oplossing voor dit probleem is.
Bovendien vervang ik de rubbers aan beide zijdes van de injector wat ook geen slecht ding is aangezien de motor toch al weer 16 jaar oud is. Nog even C0 afstelling controleren al verloopt die amper bij mijn motor. En langzaam aan word de motor steeds beter.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Effect injectors reinigen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Net bij Mofra geweest. Had voordat ik ging mailtje gestuurd dat ik nu de afdichtringen/rubbers voor onder de injectors kwam ophalen. Ik was er vrij vroeg en vroeg ernaar. Helaas niet op voorraad en nooit op voorraad gehad. Die vernieuwen wij nooit. En ik had net een e mailtje gehad dat ze op voorraad waren. Dus ik rijd naar huis met mijn oude afdichtringen weer eens teleurgesteld. En ik start de computer op en wat zie ik in mijn postvak. De afdichtringen liggen klaar voor je. Nou dat is knap ze hadden een half uur eerder gezegd dat ze er geen hadden. Ik heb er de oude inzitten nu. Motor liep meteen netjes .
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Effect injectors reinigen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Net nog even bezig geweest aan de motor. Afstelling nog gecontroleerd. Stationair geen verschil op toeren wel een minimaal verschil maar dat was er van te voren ook al. Toch de gaskabel nog een beetje bijgesteld. Maar ik had geen zin om 100km in de regen te rijden vandaag dus de test komt waarschijnlijk morgen.
Wat me overigens opviel is dat bij afstellen de motor rechts warmer word dan links. Ik dacht heel even wat raar totdat je de uitlaat bekijkt en dan word het duidelijk. Bij afstellen en dus ook bij langzaam rijden of in de file staan zal er een verschil in temperatuur ontstaan doordat beide bochten samen komen in één pijp die onder de rechter cilinder loopt. Dus als de motor ooit te heet word verwacht ik rechts het eerst problemen. BMW had daar wel een hitteschild op mogen zetten zodat minder stralingswarmte naar de cilinder en blok gaat. Bij auto's zie je vaak zo'n hitteschild terwijl het daar nog minder nodig is omdat het blok waterkoeling heeft
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Effect injectors reinigen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Eerste bevindingen
Motor loopt na starten meteen meer regelmatig stationair en motor lijkt bij gas afsluiten wat minder dood te vallen. Met andere woorden hij valt rustig terug naar een stationair toerental zonder hikjes. Ik merkte dat eerst wel als de motor nog niet op temperatuur was viel hij bij het eerste verkeerslicht waar ik altijd moet stoppen toch even wat verder terug en liep hij minder mooi wat met warme motor wel helemaal weg was overigens. Het oppakken vanaf stationair lijkt iets meer vloeiend te gaan.
Dus ik moet toegeven dat ultrasoon reinigen beter werkt als de Vpower. Al loopt de motor voor mijn gevoel er wel goed op. Nu de verbruikstest nog. Ik ben eigenlijk al een beetje verrast met de verbetering. Ik had deze verbetering niet verwacht maar het kan dus altijd wel iets beter.
Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 985
Lid geworden op: 15 mei 2013, 21:36
Type: R1150RT
Bijz: onze eerste BMW - witte richtingaanwijzers
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: Effect injectors reinigen

Ongelezen bericht door Franky »

positief testje voor jou dus Ton en voor ons zeker goed om te weten.
benieuwd wat het verbruik nu geeft
Grts Franky
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Effect injectors reinigen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Tja je zou zeggen kan dat verbruik wat ik had al beter. De R1100R's gebruiken meestal al meer dan de 1200RT's . Maar waarschijnlijk is de kuip gunstig voor het brandstofverbruik. Het lijkt mij bijna onmogelijk om nog veel zuiniger te kunnen rijden. Als het droog blijft test ik het later vandaag nog.
Gebruikersavatar
strik
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 sep 2012, 19:31
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zwolle
Contacteer:

Re: Effect injectors reinigen

Ongelezen bericht door strik »

Goed om te zien dat je effect kan bemerken en vooral dat deze positief zijn ondanks je bedenkingen die je aan het begin had.

Dit geeft ook weer aan dat de positieve effecten die thooms had omschreven bij zijn onderwerp injectoren zeker ook aan de injectoren kan liggen.
Vooral als je bedenkt dat het sproeipatroon van deze nieuwe injectoren compleet anders en meer vernevelend is dan de oude.

Maar leuk om te bemerken en goede test!
Omdat beelden meer zeggen dan 1000 woorden. https://www.3xfilm.nl/motorcrossfilm-laten-maken
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Effect injectors reinigen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

strik schreef:Goed om te zien dat je effect kan bemerken en vooral dat deze positief zijn ondanks je bedenkingen die je aan het begin had.

Dit geeft ook weer aan dat de positieve effecten die thooms had omschreven bij zijn onderwerp injectoren zeker ook aan de injectoren kan liggen.
Vooral als je bedenkt dat het sproeipatroon van deze nieuwe injectoren compleet anders en meer vernevelend is dan de oude.

Maar leuk om te bemerken en goede test!
Een aantal dingen worden duidelijker voor mij.
1 injectors zijn niet onderhoudsvrij
2 ultrasoon reinigen is beter en veiliger voor de injectors dan brandstoftoevoegingen
3 Shell Vpower is geen vervanging voor ultrasoon reinigen
4 Als je wilt dat je motor beter loopt zijn er meerdere mogelijkheden.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Effect injectors reinigen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Okay verbruikstest volbracht.
99,4 km en 4,42 liter= 1 op 22,48
Dit verbruik heb ik nog nooit gehaald

Dus wat zijn de voordelen?
1 Bij koude start mooier stationair lopen en tijdens opwarmperiode de eerste kilometer of zo loopt hij meteen regelmatiger . De motor reed eigenlijk al goed voor ik de test deed maar ik vind dat hij wat minder "dood valt" bij gas afsluiten. En dan bedoel ik dat hij rustiger lijkt te reageren op gas afsluiten en op een fijnere manier terugvalt naar stationair toerental.
En een voor mij tot nu toe laagste verbruik ooit gemeten al zal ik dit normaal nooit halen omdat tussen 99 en 103 gewoon niet veilig is op de snelweg. Voor het verbruik laag te houden haalde ik te rustig in en dat is ook niet echt veilig zo rijd ik normaal dus niet.

Dus zoals Thooms zei is het goed om de injectors ook niet te vergeten als je problemen hebt met een motor die niet loopt zoals hij moet lopen omdat de injectors ook onderhoud nodig hebben. Met andere woorden ze blijven niet goed werken als je ze niet laat reinigen. Vernieuwen is ook een optie en aangezien ik die test niet gedaan heb kan ik daar niks aan toevoegen. Ik koos voor ultrasoon laten reinigen en dat kost een kwart van de prijs en het heeft zelfs bij een vrij goed lopende motor dus toch een resultaat waar ik blij mee ben. Ik had hiervoor ook één maal een injector reiniger gebruikt zonder resultaat eigenlijk. En die zijn ook niet goedkoop en die methode van reinigen kleven nadelen aan. Voor mijn motor is een injector upgrade dus niet vereist. De standaard injector doet precies wat hij moet doen en de gunstige verbruikscijfers geven eigenlijk aan dat de motor in goede conditie is.
Gebruikersavatar
CCvW
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 jan 2015, 19:38
Type: Overig R-serie
Bijz: BMW R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Delft

Re: Effect injectors reinigen

Ongelezen bericht door CCvW »

Mijn 850R loopt 1:17. Ik denk dat dit voor mij ook raadzaam is.
Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel!
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Effect injectors reinigen

Ongelezen bericht door HansD »

Goeie test, Ton, en mooi verslag.
Conclusie dus dat injectoren ook onderhoud nodig hebben, en dan bedoelen we niet v-power of injector cleaner.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Effect injectors reinigen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Mijn motor loopt goed op Vpower en misschien krijg je geen problemen als je vanaf het begin deze brandstof gebruikt maar de oude hars die in je injector zit op die onderdelen komt er dus niet volledig af. En vuil dat loskomt kan ook niet altijd weg langs de injector. Het vuil moet er eigenlijk uit aan de kant waar het erin kwam.
Injector reinigers het klinkt allemaal leuk maar elke injectormaker gebruikt andere materialen en rubber ringetjes en kunststoffen in zijn brandstofsysteem. En wie weet welke reiniger dan veilig is? Vuil in het brandstofsysteem moet niet weg door die injector . De opening daar is klein en het kan zelfs filtertjes verstoppen. Ultrasoon reinigen is beter.
Ik zal nooit zeker weten of de motor beter loopt op Vpower door het reinigende effect of door het hogere octaangetal maar mijn motor is best zuinig voor een R1100R. Het kan best iets doen aan reinigen maar niet voldoende om injectors weer dat mooie sproeipatroon te geven of om een nadruppelende injector te herstellen. Het ergste voor de injectors is vaak starten en stoppen verwacht ik en natuurlijk water in de brandstof. Brandstoffilters tijdig vervangen zal ook alleen maar goed zijn.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Effect injectors reinigen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

CCvW schreef:Mijn 850R loopt 1:17. Ik denk dat dit voor mij ook raadzaam is.
Mijn motor kan soms ook best 1 op 17 lopen. Het hangt van meerdere factoren af.

1 conditie motor en dan bedoel ik slijtage. Hoe meer compressieverlies hoe hoger het verbruik
2 Overig onderhoud/ afstelling/ olie viscositeit/ bougies/ bandenspanning
3 en nog een hele belangrijke en dat is rijstijl maar ook belasting. Ik rijd altijd solo maar ik kan mijn verbruik ook naar 1 op 17 laten gaan. Hoe meer je boven de 100 gaat hoe hoger je verbruik word. En de oudere BMW's lijken meer te gebruiken dan de R1200RT. Dan is de kuip ook nog gunstig voor het verbruik.
Maar kleppen stellen en goed synchroniseren is super belangrijk.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4478
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Effect injectors reinigen

Ongelezen bericht door EileRT »

Bedankt voor jouw test en de resultaten Ton . . . ik ben wederom onder de indruk van jouw technische kennis en uitleg! _004

Weer wat geleerd op ons RT-forum en ik wil in de toekomst de injectors ook ultrasoon laten reinigen.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Effect injectors reinigen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

EileRT schreef:Bedankt voor jouw test en de resultaten Ton . . . ik ben wederom onder de indruk van jouw technische kennis en uitleg! _004

Weer wat geleerd op ons RT-forum en ik wil in de toekomst de injectors ook ultrasoon laten reinigen.
Bedankt ik word er helemaal :oops: van. Ik doe ook niet veel meer dan af en toe iets lezen en wat voor mij geloofwaardig klinkt uitproberen. En de techniek boeit me nou eenmaal en ooit was het mijn vak. Maar nooit mijn eigen veel verdiept in injectie wel in carburateurs. Maar het komt uiteindelijk toch neer op hetzelfde. Ook ik leer elke dag wel iets. Maar voor je die injectors laat reinigen zou ik me eerst overtuigen dat al het andere goed is.
Mijn motor liep al goed voordat ik begon maar reinigen geeft dan nog een verbetering. Ik heb gewoon eerst het KFR probleem opgelost door een paar goede bougies te monteren en gewoon nauwkeurig te werk gaan bij kleppen stellen en synchroniseren. Maar als je bijvoorbeeld al een motor hebt met wat olieverbruik en/of compressieverlies of ergens valse lucht dan doet het vervangen of reinigen van injectors weinig of niks.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4478
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Effect injectors reinigen

Ongelezen bericht door EileRT »

Dat is bij mij ook het geval Ton . . . het verschil is dat jij dat zelf kan doen en ik niet . . . mijn RT ziet met de regelmaat van de klok de werkplaats van Kenny en Niels van MSA en loopt echt perfect . . . helemaal geen last van KFR of zaken die niet fijn zijn voor je BMW.

Ik ben echter door jouw test en uitleg overtuigd dat het ultrasoon reinigen van de injectors tot een verdere verbetering kan leiden.
Ton1959 schreef:Mijn motor liep al goed voordat ik begon maar reinigen geeft dan nog een verbetering. Ik heb gewoon eerst het KFR probleem opgelost door een paar goede bougies te monteren en gewoon nauwkeurig te werk gaan bij kleppen stellen en synchroniseren.
Laatst gewijzigd door EileRT op 28 aug 2015, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Effect injectors reinigen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

EileRT schreef:Dat is bij mij ook het geval Ton . . . het verschil is dat jij dat zelf kan doen en ik niet . . . mijn RT ziet met de regelmaat van de klok de werkplaats van Kenny en Niels van MSA en loopt echt perfect . . . helemaal geen last van KFR of zaken die niet fijn zijn voor je BMW.

Ik ben echter door jouw test en uitleg overtuigd dat het ultrasoon reinigen van de injectors tot een verdere verbetering kan leiden.
Ton1959 schreef:Mijn motor liep al goed voordat ik begon maar reinigen geeft dan nog een verbetering. Ik heb gewoon eerst het KFR probleem opgelost door een paar goede bougies te monteren en gewoon nauwkeurig te werk gaan bij kleppen stellen en synchroniseren.
Alles wat je echt wil leren kan je leren. Kleppen stellen en synchroniseren is best eenvoudig. Enkele dingen zijn altijd wel de moeite waard om te testen voordat je gaat sleutelen. Koop bijvoorbeeld enkele bouten en moeren en test in de bankschroef even hoe het voelt als je ze vastzet en test dan eens als je verder gaat dan vast. En test eens hoe veel verder je kan dan je eigen "vast "gevoel. Dan komt uiteindelijk het afbreken. Doe dit voor een paar verschillende maten en pas dan moet je gaan leren kleppen stellen. Drachten is wel een stukje rijden anders kwam ik het even voor doen.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Effect injectors reinigen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

CCvW schreef:Mijn 850R loopt 1:17. Ik denk dat dit voor mij ook raadzaam is.
1 op 17 zegt niet veel. Bij welke snelheid? Welk toerental . En snelweg of binnenweg.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4478
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Effect injectors reinigen

Ongelezen bericht door EileRT »

De afstand Tilburg - Drachten is idd wel even een stukje rijden. Wel TOP dat je mij behulpzaam zou willen zijn. -top-

Ik lees zeker met meer dan gewone belangstelling technische zaken op ons forum. Ik ben echter geen "techneut" dus ik begin maar niet met sleutelen aan mijn RT . . . alle kennis begint bij zelfkennis zullen we maar zeggen! ;) :D
Ton1959 schreef:
EileRT schreef:Dat is bij mij ook het geval Ton . . . het verschil is dat jij dat zelf kan doen en ik niet . . . mijn RT ziet met de regelmaat van de klok de werkplaats van Kenny en Niels van MSA en loopt echt perfect . . . helemaal geen last van KFR of zaken die niet fijn zijn voor je BMW.

Ik ben echter door jouw test en uitleg overtuigd dat het ultrasoon reinigen van de injectors tot een verdere verbetering kan leiden.
Ton1959 schreef:Mijn motor liep al goed voordat ik begon maar reinigen geeft dan nog een verbetering. Ik heb gewoon eerst het KFR probleem opgelost door een paar goede bougies te monteren en gewoon nauwkeurig te werk gaan bij kleppen stellen en synchroniseren.
Alles wat je echt wil leren kan je leren. Kleppen stellen en synchroniseren is best eenvoudig. Enkele dingen zijn altijd wel de moeite waard om te testen voordat je gaat sleutelen. Koop bijvoorbeeld enkele bouten en moeren en test in de bankschroef even hoe het voelt als je ze vastzet en test dan eens als je verder gaat dan vast. En test eens hoe veel verder je kan dan je eigen "vast "gevoel. Dan komt uiteindelijk het afbreken. Doe dit voor een paar verschillende maten en pas dan moet je gaan leren kleppen stellen. Drachten is wel een stukje rijden anders kwam ik het even voor doen.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
CCvW
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 jan 2015, 19:38
Type: Overig R-serie
Bijz: BMW R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Delft

Re: Effect injectors reinigen

Ongelezen bericht door CCvW »

Ton1959 schreef:
CCvW schreef:Mijn 850R loopt 1:17. Ik denk dat dit voor mij ook raadzaam is.
1 op 17 zegt niet veel. Bij welke snelheid? Welk toerental . En snelweg of binnenweg.

1 op 17 als ik mijn tank leegrijd na filegebruik stad en af en toe 130km/u. Als ik afwissel tussen 100 en 120 en ik rijd in een keer mijn tank leeg, dan rijd ik bijna 1 op 18. Ik heb het gevoel dat dit zuiniger kan.
Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel!
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Effect injectors reinigen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

CCvW schreef:
Ton1959 schreef:
CCvW schreef:Mijn 850R loopt 1:17. Ik denk dat dit voor mij ook raadzaam is.
1 op 17 zegt niet veel. Bij welke snelheid? Welk toerental . En snelweg of binnenweg.

1 op 17 als ik mijn tank leegrijd na filegebruik stad en af en toe 130km/u. Als ik afwissel tussen 100 en 120 en ik rijd in een keer mijn tank leeg, dan rijd ik bijna 1 op 18. Ik heb het gevoel dat dit zuiniger kan.
Ik ben bang dat je niet veel zal winnen. Alhoewel het is een 850 een die zou toch wat zuiniger moeten zijn . Maar boven de 110 echte kilometers schiet het verbruik wel omhoog .
Gebruikersavatar
jfruiter
Berichten: 160
Lid geworden op: 28 jun 2014, 12:07
Type: R1100RT
Bijz: Ex politie stage 8 chip John Gemi 1150 injectors
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Noordoostpolder
Locatie: Ens

Re: Effect injectors reinigen

Ongelezen bericht door jfruiter »

Mijn 1100rt 102.00 km loopt 1/20 ruim met (nog) rammelende gaskleppen,niet gereinigde injectors) ook stukken 130/140 km/u en duo. Big RT Smile
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Effect injectors reinigen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

jfruiter schreef:Mijn 1100rt 102.00 km loopt 1/20 ruim met (nog) rammelende gaskleppen,niet gereinigde injectors) ook stukken 130/140 km/u en duo. Big RT Smile

Dat is dan één van de weinige ik kom er niet veel tegen hier. Maar ik kijk naar de verbruikscijfers die men hier opgeeft. Als ik 130 /140 ga rijden en dan heb ik het over wat ik aflees op het navigatiesysteem is mijn verbruik veel hoger. En met stadsverbruik al helemaal . Maar zoals ik al eerder zei ik heb geen kuip hé. Dan hoef jij zeker niks te doen aan je injectors. Big RT Smile
Gebruikersavatar
jfruiter
Berichten: 160
Lid geworden op: 28 jun 2014, 12:07
Type: R1100RT
Bijz: Ex politie stage 8 chip John Gemi 1150 injectors
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Noordoostpolder
Locatie: Ens

Re: Effect injectors reinigen

Ongelezen bericht door jfruiter »

-1100- Big RT Smile
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: Effect injectors reinigen

Ongelezen bericht door WernerB »

Beste Ton,
Fijn dat het ook bij jou goed heeft uitgepakt!
We hadden al even van tevoren contact met elkaar gehad, n.a.v. mijn ervaringen met ultrasoon reinigen, omdat mijn voormalige RT wel erg dorstig was.
Jouw volledige en secuur uitgevoerde test, bevestigde wat ik jou reeds had gemeld: de RT gaat minder verbruiken. Jouw motor zelfs bij rustig rijden naar 1:22,4. Dat is knap!
Mijn voormalige RT haalde dat niet, maar de toentertijd gemelde 1:16,nog wat, werd na de ultrasoonreiniging een 1:18/19.
Daar kon ik goed mee leven!
Overigens biedt mijn lokale dealer ook inmiddels een ultrsoonreiniging aan. Kosten inderdaad zeer laag. Meen dat hij €20,- per injector vraagt, maar weet dat niet voor 100% zeker.
Dus om jouw advies nog maar eens te onderstrepen: laat ook je injectoren eens een onderhoud ten beurt vallen!

Top verslag Ton! _004
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Effect injectors reinigen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

WernerB schreef:Beste Ton,
Fijn dat het ook bij jou goed heeft uitgepakt!
We hadden al even van tevoren contact met elkaar gehad, n.a.v. mijn ervaringen met ultrasoon reinigen, omdat mijn voormalige RT wel erg dorstig was.
Jouw volledige en secuur uitgevoerde test, bevestigde wat ik jou reeds had gemeld: de RT gaat minder verbruiken. Jouw motor zelfs bij rustig rijden naar 1:22,4. Dat is knap!
Mijn voormalige RT haalde dat niet, maar de toentertijd gemelde 1:16,nog wat, werd na de ultrasoonreiniging een 1:18/19.
Daar kon ik goed mee leven!
Overigens biedt mijn lokale dealer ook inmiddels een ultrsoonreiniging aan. Kosten inderdaad zeer laag. Meen dat hij €20,- per injector vraagt, maar weet dat niet voor 100% zeker.
Dus om jouw advies nog maar eens te onderstrepen: laat ook je injectoren eens een onderhoud ten beurt vallen!

Top verslag Ton! _004
Bedankt Werner _004 Bij Tovami 25 Euro per injector trouwens ik had het nagevragen.
Gebruikersavatar
Wolfs RT
Berichten: 706
Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Re: Effect injectors reinigen

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Dat klinkt erg interessant! Mijn 1200RT met 120.000km haalt net 1 op 17. Ga denk ik binnenkort de injectoren ook maar eens laten reinigen.....al is het alleen maar voor het idee :)
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Effect injectors reinigen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Wolfs RT schreef:Dat klinkt erg interessant! Mijn 1200RT met 120.000km haalt net 1 op 17. Ga denk ik binnenkort de injectoren ook maar eens laten reinigen.....al is het alleen maar voor het idee :)

Het is niet veel duurder dan dat busje injectorreiniger en simpel om zelf te doen . En eigenlijk gewoon een deel van het onderhoud in mijn ogen. En bij mij had het een gunstig effect.
karelh
Berichten: 42
Lid geworden op: 14 aug 2014, 21:06
Type: R1150RT
Bijz: ooit:BSA ,Honda,Bmw,Suzuki,Ducati
Land: nl
Woonplaats of omgeving: enschede
Locatie: enschede

Re: Effect injectors reinigen

Ongelezen bericht door karelh »

Op youtube staat een filmpje van illinoisBMWmotorrijders hoe je zelf de injectors kunt reinigen.
Neem een 9 v batterij en een schakelaartje sluit dit aan op de injector.
Dan een 25ccc injectiespuit bij de apotheek gehaald en sluit deze middels een slangetje aan op de injector.
Vul de spuit met tinner en zet deze onderdruk met je duim.
Dan schakelaar indrukken en tinnen erdoor spuiten.
Succes
karelh
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Effect injectors reinigen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

karelh schreef:Op youtube staat een filmpje van illinoisBMWmotorrijders hoe je zelf de injectors kunt reinigen.
Neem een 9 v batterij en een schakelaartje sluit dit aan op de injector.
Dan een 25ccc injectiespuit bij de apotheek gehaald en sluit deze middels een slangetje aan op de injector.
Vul de spuit met tinner en zet deze onderdruk met je duim.
Dan schakelaar indrukken en tinnen erdoor spuiten.
Succes
karelh
Dat filmpje heb ik gezien. Maar ten eerste spuit ik er liever geen thinner door en vond ik ultrasoon reinigen een betere methode. Bij ultrasoon gaat het vuil er op de juiste manier uit . De injector is een kunststof ding en er zit ook nog kunststof in. En thinner is behoorlijk agressief het zou dus zomaar dingen kunnen oplossen .
Gebruikersavatar
CCvW
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 jan 2015, 19:38
Type: Overig R-serie
Bijz: BMW R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Delft

Re: Effect injectors reinigen

Ongelezen bericht door CCvW »

Ik heb voor aanstaande vrijdag een afspraak bij Rob Stokking Diesel service in Gouda. Het is een Bosch service centre, dus zij lijken mij de mensen die er verstand van hebben. Ik ga mijn verbruik meten, ik ben namelijk erg benieuwd wat het effect is.
Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel!
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Effect injectors reinigen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik wist niet dat je een diesel had :lol:
Maar dan zou ik wel de motor afstellen voor dat je een verbruiksmeting doet.
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Effect injectors reinigen

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Ton1959 schreef:Ik wist niet dat je een diesel had :lol:
Maar dan zou ik wel de motor afstellen voor dat je een verbruiksmeting doet.
Ik hoop geen VW, anders krijg je zwz een verkeerd beeld..
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Effect injectors reinigen

Ongelezen bericht door Baird »

Ton1959 schreef:
karelh schreef:knip knip
En thinner is behoorlijk agressief het zou dus zomaar dingen kunnen oplossen .
Heb jij enig idee hoe agressief de moderne benzine is? _001 , kon wel eens vies tegenvallen t.o.v. thinner.

Heren chemici op dit Forum: graag wat meer info over beide stofjes.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Effect injectors reinigen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Baird schreef:
Ton1959 schreef:
karelh schreef:knip knip
En thinner is behoorlijk agressief het zou dus zomaar dingen kunnen oplossen .
Heb jij enig idee hoe agressief de moderne benzine is? _001 , kon wel eens vies tegenvallen t.o.v. thinner.

Heren chemici op dit Forum: graag wat meer info over beide stofjes.
Zeker nooit gespeelt met thinner Baird? Wij gebruikte het veel vroeger in de garage. Te veel eigenlijk het is behoorlijk schadelijk. Het lost veel dingen op daarom gebruikte wij het om bijvoorbeeld nieuwe remschijven te reinigen waar Mercedes een blauwe lak op spoot om te voorkomen dat de schijven gingen roesten in het magzazijn. Maar gooi het bijvoorbeeld ook eens op piepschuim of lak. Het middel zit normaal gesproken ook niet in injectorreinigers. Daarbij is het zeker niet wijs om het veel in te ademen. Vraag me niet hoe ik dat weet.
Inspector Gadget

Re: Effect injectors reinigen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Thinner (Engels voor 'verdunner') is een organisch oplosmiddel voor verf op oliebasis.
Het bestaat uit een mengsel van vluchtige organische stoffen, waarvan tolueen of xyleen meestal de voornaamste is (meer dan 50%), met daarnaast onder andere methylisobutylketon, isopropylalcohol, aceton, isobutylalcohol en butanon.
De exacte samenstelling verschilt per fabrikant.

...

Thinner is behalve als verfverdunner ook geschikt als reiniger en ontvetter.
Lijm, (zelfs) ook secondelijm, is er grondig mee te verwijderen.
Overigens kan de verdunner sommige ondergronden aantasten.

Daarnaast zijn er bepaalde risico's aan het gebruik van thinner.
Niet alleen is de vloeistof zeer brandbaar, bij onvoldoende ventilatie kan zich een explosief gasmengsel vormen (zoals vermoedelijk is gebeurd bij de Catshuisbrand).
Ook inademen van de dampen is niet ongevaarlijk, en kan bij langdurige blootstelling tot organisch psychosyndroom leiden (bij hoge concentraties zijn ook acute klachten mogelijk, zoals duizeligheid).
Mede om die redenen is het beroepsmatige gebruik van thinner (en veel andere organische oplosmiddelen) in Nederland aan banden gelegd.
Thinner mag in Nederland beroepsmatig niet meer binnenshuis worden gebruikt.
In de elektronica gebruikte we ook thinner, echt je reinste troep.
Daarnaast is thinner ook gekend als kankerverwekkend (carcinogeen) en officieel gekwalificeerd als gevaarlijke stof.
Je kunt het tegenwoordig ook niet langer zomaar overal kopen.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Effect injectors reinigen

Ongelezen bericht door Baird »

Ton1959 schreef:
Baird schreef:
Ton1959 schreef:
karelh schreef:knip knip
En thinner is behoorlijk agressief het zou dus zomaar dingen kunnen oplossen .
Heb jij enig idee hoe agressief de moderne benzine is? _001 , kon wel eens vies tegenvallen t.o.v. thinner.

Heren chemici op dit Forum: graag wat meer info over beide stofjes.
Zeker nooit gespeelt met thinner Baird? Wij gebruikte het veel vroeger in de garage. Te veel eigenlijk het is behoorlijk schadelijk. Het lost veel dingen op daarom gebruikte wij het om bijvoorbeeld nieuwe remschijven te reinigen waar Mercedes een blauwe lak op spoot om te voorkomen dat de schijven gingen roesten in het magzazijn. Maar gooi het bijvoorbeeld ook eens op piepschuim of lak. Het middel zit normaal gesproken ook niet in injectorreinigers. Daarbij is het zeker niet wijs om het veel in te ademen. Vraag me niet hoe ik dat weet.
Wat dacht je van een vliegtuigspuiterij? Beetje Chroom-6-verf en oplossen met thinner, zeker ken ik het goedje maar heb altijd gepaste afstand bewaard, maar dat zegt niets over het goedje dat wij gemoedelijk 'benzine' noemen als Petrol Heads -naughty-
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
CCvW
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 jan 2015, 19:38
Type: Overig R-serie
Bijz: BMW R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Delft

Re: Effect injectors reinigen

Ongelezen bericht door CCvW »

Vandaag ben ik naar Rob Stokking Diesel Service in Gouda geweest. Naar aanleiding van Ton's bericht over het verbeterde verbruik, wilde ik de proef op de som nemen.

Eerst ben ik naar Tango Delft gereden. Daar heb ik de tank tot de rand gevuld. Daarna ben ik naar Esso Gouda gereden. Daar heb ik de motor weer tot hetzelfde punt gevuld. Het bedrijf zit er vlak naast, ik heb de BMW dus niet meer volgegooid voor de terugreis. Op de terugreis ben ik weer naar Tango Delft gereden. Ik moet zeggen, het was erg druk op de weg. Ik ben over de A12 gereden, en op het stuk voor Gouda heb ik daar 100 KM/U gereden vanwege de laaghangende zon. Ik heb dit proberen te imiteren op de terugreis. Want eigenlijk hoor je er 120 KM/U te rijden. Ik heb precies dezelfde route gereden, heen en terug.

Op de heenweg: 35KM 1,95L= 17,94
Op de terugweg: 37KM 2,21L=16,74

Dus, als je je verbruik wilt verbeteren, blijf dan vooral doorrijden met vieze injectors! Onzin natuurlijk, ik zal op de terugweg wat langer 120 gereden hebben, of wat langer voor een stoplicht gestaan hebben. In ieder geval zie ik geen verbetering, terwijl mijn rijstijl hetzelfde was.
Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel!
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Effect injectors reinigen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik heb de test over 100km gedaan en wel precies dezelfde snelheid gereden en zonder verkeerslichten eigenlijk. Als het maar om een paar liter gaat is het heel lastig. De benzine zakt telkens iets tijdens het vullen en als je maar een paar liter gebruikt lijkt het mij vrij onnauwkeurig.
Ik heb voor de test de motor ook gesynchroniseert en dit na het reinigen van de injectors weer gedaan. Maar zoals je zelf al zegt heb je misschien de ene keer wat langer 120 gereden en dan krijg je al grote verschillen.
Er is natuurlijk ook geen garantie dat bij elke motor de injectors reinigen hetzelfde effect heeft. Ik heb bij het forum van mensen die de injectors vervingen ditzelfde soort dingen gelezen. Sommige hadden een motor die slechter liep of meer verbruikte. Bij mij is het verschil in verbruik ook niet gigantisch te noemen maar mijn motor was al zuinig en na het reinigen nog iets zuiniger.
Gebruikersavatar
CCvW
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 jan 2015, 19:38
Type: Overig R-serie
Bijz: BMW R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Delft

Re: Effect injectors reinigen

Ongelezen bericht door CCvW »

Okee, ik heb een betere test gedaan. Ik ben van Wateringen naar Haarlem gereden, en toen naar Rotterdam. In Haarlem heb ik drie verkeerslichten gehad, en in Rotterdam één, voordat ik het tankstation bereikt had. Ik heb 132km gereden, met een constante snelheid van 100km/u. Toen ik moest tanken, zag ik dat ik 6,93L verbruikt heb. Ik heb dus ongeveer 1:19 gereden. Kennelijk is mijn 850 een stuk onzuiniger dan jouw 1100. Raar hoor!

Het afstellen van de potmeter is toch alleen voor de stationairloop? Zo ja vind ik dit vreemd. Want dan is er niets waarmee je het CO kunt afstellen. Mijn motor heeft geen lambda.
Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel!
Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”