KFR en wat de experts zeggen

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: KFR en wat de experts zeggen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

FreekC schreef:Ik heb dan geen RT :O maar wel een 2010 GSA.
Zeker geen last van KFR maar wat ik wel erg vervelend vond............... het extremen aan-uit effect bij gas dicht doen.
Vooral op een rotonde e.d. erg hinderlijk.
DE oplossing een uurtje bij Ruud Fredriks,in Goes, op de test bank.
Hij heeft het blok 9% meer brandstof gegeven tot 4000 tpm daarna gewoon de standaard setting.
Resutaat.... een super soepel blok ook op lage toeren.

-Freek
Maar dat betekend dan wel tot 4000rpm 9% meer verbruik natuurlijk? Ik heb ook geen KFR maar inderdaad wel wat jij zegt dat effect bij gas dicht doen. En ik weet niet wat ik erger vind . Een hoger verbruik vind ik ook niet echt geweldig.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: KFR en wat de experts zeggen

Ongelezen bericht door Baird »

Ik zou liever hebben dat het toerental waarbij weer benzine toegvoegd wordt bij gas dicht niet rond de 1700 rpm maar al bij 2500 rpm zou liggen, dan heb je een soepeler oppakken na een gas-dicht situatie.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
FreekC
Berichten: 121
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk

Re: KFR en wat de experts zeggen

Ongelezen bericht door FreekC »

Nee, daar merk je in verbruik helemaal niets van.
Wat je wel merkt is dat de motor heel veel soepeler loopt.
Het "bokken" (aan-uit) op lage toeren is helemaal weg.
Ik vind het een echte aanrader maar dat is natuurlijk persoonlijk.

-Freek
FreekC
Berichten: 121
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk

Re: KFR en wat de experts zeggen

Ongelezen bericht door FreekC »

Voor details moet ik je toch echt naar Ruud verwijzen.
Ik weer niet precies hoe hij het doet.
Maar hij heeft me verteld dat hij via de kenvelden van de lambdasondes tot 4000 tpm 9% meer brandstof heeft gegeven.
Ik vind het een echte aanrader maar dat is weer voor ieder persoonlijk.

-Freek
Kees Jan

Re: KFR en wat de experts zeggen

Ongelezen bericht door Kees Jan »

Ruud verricht inderdaad heel goed werk, ik heb mijn 2011 RT door hem onderhanden laten nemen. De RT loopt veel smeuïger en krachtiger. In praktijk betekent dit in mijn geval 3 á 4% meer brandstofverbruik. Dit heb ik er graag voor over.

Groet,
Kees Jan
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: KFR en wat de experts zeggen

Ongelezen bericht door HansD »

FreekC schreef:Ik heb dan geen RT :O maar wel een 2010 GSA.
Zeker geen last van KFR maar wat ik wel erg vervelend vond............... het extremen aan-uit effect bij gas dicht doen.
Vooral op een rotonde e.d. erg hinderlijk.
DE oplossing een uurtje bij Ruud Fredriks,in Goes, op de test bank.
Hij heeft het blok 9% meer brandstof gegeven tot 4000 tpm daarna gewoon de standaard setting.
Resutaat.... een super soepel blok ook op lage toeren.

-Freek
Heeft Ruud de motronic mapping aangepast, of heb je een Rapidbike module gekocht?
FreekC
Berichten: 121
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk

Re: KFR en wat de experts zeggen

Ongelezen bericht door FreekC »

Ruud heeft idd de map aangepast.

-Freek
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: KFR en wat de experts zeggen

Ongelezen bericht door HansD »

FreekC schreef:Ruud heeft idd de map aangepast.

-Freek
Ik wist niet dat dat kon, interessante optie.
FreekC
Berichten: 121
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk

Re: KFR en wat de experts zeggen

Ongelezen bericht door FreekC »

Zeker een interessante optie.

-Freek
Kees Jan

Re: KFR en wat de experts zeggen

Ongelezen bericht door Kees Jan »

Ruud heeft idd de map aangepast.

-Freek
Deze is voor mij ook nieuw, scheelt geld en een extra stukje techniek wat je niet nodig hebt. Ik heb een jaar geleden de Rapidbike laten monteren, het aanpassen van de BMW software was destijds volgens mij niet mogelijk.

Groet,
Kees Jan
Inspector Gadget

Re: KFR en wat de experts zeggen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ja, sinds enige tijd is het inderdaad mogelijk de mapping van de 1200RT aan te passen:
http://www.ebbo.org/remapping.php
FreekC
Berichten: 121
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk

Re: KFR en wat de experts zeggen

Ongelezen bericht door FreekC »

Door het bovenstaande linkje ben ik gaan zoeken of er in Nederland
iemand zou zijn die dit ook machtig is.
Zodoende bij Ruud terecht gekomen.

-Freek
Kees Jan

Re: KFR en wat de experts zeggen

Ongelezen bericht door Kees Jan »

Dan ben je niet bij de eerste de beste terecht gekomen, een absolute vakman.

Heb je een grafiekje, en wat waren de kosten? Ik was voor de Rapidbike inclusief montage en afstellen ruim € 600 kwijt.

Groet,
Kees Jan
FreekC
Berichten: 121
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk

Re: KFR en wat de experts zeggen

Ongelezen bericht door FreekC »

Grafiek heb ik niet meegenomen al is het mij wel aangeboden maar ik hecht er geen waarde aan.
In dit geval was het misschien dan wel weer handig geweest. :$
Wat ik wel even heb opgeschreven is het vermogen en koppel.
Max vermogen is nu 117,6 hp bij 7456 rpm
Max koppel is nu 130,1 Nm bij 5898 rpm
Wat het voor het wijziging was weet ik niet meer. (niet opgeschreven)
Map aanpassing kost €399,- maar voor mij als oud 17PaInfbat collega ............ :D
Ik heb Ruud voor het eerst ontmoed in mijn dienst tijd (76-1)

-Freek
Gebruikersavatar
Skippy
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 nov 2011, 19:26
Type: R1100RT
Bijz: 1996
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Petten
Locatie: Petten

Re: KFR en wat de experts zeggen

Ongelezen bericht door Skippy »

Mijn 1100RT had ook last van het kfr fenomeen, afgelopen jaar kleppen goed gesteld en secuur synchronisatie uitgevoerd.
Het KFR was voor 80% weg, na montage van BRISK bougies is het geheel verdwenen.

Hans
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: KFR en wat de experts zeggen

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Dat en alleen dat is de enige juiste oplossing om KFR te voorkomen . . . . _004
Skippy schreef:Mijn 1100RT had ook last van het kfr fenomeen, afgelopen jaar kleppen goed gesteld en secuur synchronisatie uitgevoerd.
Het KFR was voor 80% weg, na montage van BRISK bougies is het geheel verdwenen.

Hans
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Inspector Gadget

Re: KFR en wat de experts zeggen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

+1 _004

Iemand nog Brisk bougies nodig? ;)
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: KFR en wat de experts zeggen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Gewoon goed synchroniseren is voldoende om verlost te zijn van de grootste problemen met KFR. Een paar NGK Iridium bougies erin maakt het dan net weer netjes af. Maar het synchroniseren moet vaker gedaan worden dan de heren van BMW aangeven. Dus wel zelf een carbtune aanschaffen. En wel elke 10000km je kleppen stellen.
Gebruikersavatar
RTTwoTone
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 mei 2013, 13:08
Type: R1200RT
Bijz: Two-Tone 2011
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den Hoorn

Re: KFR en wat de experts zeggen

Ongelezen bericht door RTTwoTone »

Praten we hier nu over hetzelfde als ik ervaar?
Even..., ik kom van een vier pitter naar de R1200RT. Als de motor warm is valt mij op dat ik soms een slag mis. Dat wil zeggen, ik voel als ik stil sta dat het toerental afwijkt en soms een slag mist. Hierdoor wiebelt hij een beetje. Verder trekt en loopt ie goed. Ook laag in zijn toeren, bv in zijn eerste versnelling 15km/u, is hij erg onrustig en moet ik veel met de koppeling corrigeren. Is dit voor een type uit 2011 normaal, of toch nog terug om af te laten stellen? Hopelijk verwoord ik het een beetje duidelijk?
Inspector Gadget

Re: KFR en wat de experts zeggen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Bij de R1200 worden, volgens mijn informatie, 2 bougies per kant (1 bougie is secundair) gebruikt om juist het KFR effect tegen te gaan.

Als de motor een minuutje of zo opgewarmd is en je hebt nog steeds de symptomen die jij omschrijft, zou ik zeker terug gaan.
Daar hoort zeker niet zo te zijn!
Kan afstelling of vervuiling zijn (bougies, brandstof), of een mogelijke storing.
Naast extra secundaire bougies zitten er ook, ten behoeve van pingel-detectie, piëzo-elementen (soort van microfoons) per kant gemonteerd die bekend staan dat ze ook nog wel eens een storing hebben en soms zelfs defect zijn.
Gebruikersavatar
RTTwoTone
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 mei 2013, 13:08
Type: R1200RT
Bijz: Two-Tone 2011
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den Hoorn

Re: KFR en wat de experts zeggen

Ongelezen bericht door RTTwoTone »

Oke, bedankt!
Maandag gelijk even bellen. Als de motor koud is heb ik het minder. Voor een stoplicht met warme motor merk ik het. Verder tijdens het rijden merk je er niets van. Alleen als ik met lage toeren op constante snelheid wil blijven rijden wil ie er graag van af wijken.
Inspector Gadget

Re: KFR en wat de experts zeggen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Hopelijk is het een kwestie van afstelling o.i.d. _001

PS: Zie mijn andere bericht, je kunt je "Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen.." in je profiel onderhand wel eens aanpassen. ;)
Gebruikersavatar
RTTwoTone
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 mei 2013, 13:08
Type: R1200RT
Bijz: Two-Tone 2011
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den Hoorn

Re: KFR en wat de experts zeggen

Ongelezen bericht door RTTwoTone »

Inspector Gadget schreef:Hopelijk is het een kwestie van afstelling o.i.d. _001

PS: Zie mijn andere bericht, je kunt je "Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen.." in je profiel onderhand wel eens aanpassen. ;)
Klopt, moet ik een keer doen op de laptop :roll: Lukt niet op de mobiel
Gebruikersavatar
RTTwoTone
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 mei 2013, 13:08
Type: R1200RT
Bijz: Two-Tone 2011
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den Hoorn

Re: KFR en wat de experts zeggen

Ongelezen bericht door RTTwoTone »

Inspector Gadget schreef:Hopelijk is het een kwestie van afstelling o.i.d. _001

PS: Zie mijn andere bericht, je kunt je "Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen.." in je profiel onderhand wel eens aanpassen. ;)
Done Big RT Smile
Inspector Gadget

Re: KFR en wat de experts zeggen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

_004 Big RT Smile
Gebruikersavatar
RTTwoTone
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 mei 2013, 13:08
Type: R1200RT
Bijz: Two-Tone 2011
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den Hoorn

Re: KFR en wat de experts zeggen

Ongelezen bericht door RTTwoTone »

Update

Supernetjes geregeld bij de dealer. Vanmorgen vroeg uit de veren en naar de dealer gereden. De motor rijd super lekker, maar bij stationair draaien hikt ie soms, alsof hij een slag mist. Computer gereset en synchroon afgesteld. Huh, een compleet andere motor, nu rijd ie nog lekkerder als dat hij al deed ;-)

live life today, don't wait till tomorrow........
Gebruikersavatar
RTTwoTone
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 mei 2013, 13:08
Type: R1200RT
Bijz: Two-Tone 2011
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den Hoorn

Re: KFR en wat de experts zeggen

Ongelezen bericht door RTTwoTone »

Geloof het of niet, na mijn jaarlijkse beurt (43000km), weer hetzelfde als een jaar terug. In zijn derde versnelling tussen 40 en 50km een beetje bokkerig. Alsof de motor niet weet of ie vooruit moet of inhouden, niet constant dus. Ook op de cruisecontrol in zijn 5e versnelling bij 80km p/u is het gas of inhouden. Nu 2000km verder geen verandering, dus de dealer gebeld. Ik dacht dat bij de R1200RT uit 2011 geen kfr meer voorkwam, maar volgens de dealer wel? Binnenkort weer bellen en een afspraak maken. Heeft iemand anders ook last van dit fenomeen van dit bouwjaar?

live today, wait not till tomorrow........
FreekC
Berichten: 121
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk

Re: KFR en wat de experts zeggen

Ongelezen bericht door FreekC »

Mijn mening.............. iridium bougies plaatsen, GOED synchroniseren en het moet goed zijn.

-Freek-
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: KFR en wat de experts zeggen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

FreekC schreef:Mijn mening.............. iridium bougies plaatsen, GOED synchroniseren en het moet goed zijn.

-Freek-
Mee eens _004
Maar toch nog één aanvulling. Ik denk dat de conditie van de gasklephuizen ook wel invloed heeft. Met speling op de asjes van de gasklephuizen word goed synchroniseren wel een probleem. En dat kan je bij oudere motoren natuurlijk ook vaker tegen komen
FreekC
Berichten: 121
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk

Re: KFR en wat de experts zeggen

Ongelezen bericht door FreekC »

Ja, maar gasklephuizen versleten bij 43000 km dat lijkt me sterk.

-Freek-
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: KFR en wat de experts zeggen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Daar heb gelijk in ik bedoelde het meer in het algemeen. Mijn ervaring is ook iridium bougies van ngk en goed synchroniseren en totaal geen problemen met kfr
Gebruikersavatar
RTTwoTone
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 mei 2013, 13:08
Type: R1200RT
Bijz: Two-Tone 2011
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den Hoorn

Re: KFR en wat de experts zeggen

Ongelezen bericht door RTTwoTone »

Oké, bedankt voor de tip. Deze beurt moest ik laten uitvoeren bij de dealer voor de garantie. Ik heb de motor vorig jaar gekocht uit de premium selectie. Je zou toch denken dat de dealer zo'n motor wel goed zou moeten kunnen afstellen toch. Vorige keer ben ik ook terug geweest en is het afstellen de tweede keer wel goed gegaan. De volgende beurt wil ik zelf gaan doen, dan zijn de iridium bougies een goede optie

live today, wait not till tomorrow........
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: KFR en wat de experts zeggen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ze kunnen het wel het is meer slordig werken.
FreekC
Berichten: 121
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk

Re: KFR en wat de experts zeggen

Ongelezen bericht door FreekC »

Ik koop de iridiums bij www.gsparkplug.com kwaliteit en snelle levering.

-Freek-
Gebruikersavatar
RTTwoTone
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 mei 2013, 13:08
Type: R1200RT
Bijz: Two-Tone 2011
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den Hoorn

Re: KFR en wat de experts zeggen

Ongelezen bericht door RTTwoTone »

Ha naamgenoot, bedankt voor je tip!

Groetjes, Freek

live today, wait not till tomorrow........
Plaats reactie

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”