even tanken....

Forum voor degene bij wie HET helemaal fout ging of slechts een "momentje" had. (Alleen serieuze postings en reacties graag)

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

even tanken....

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Zes dagen heb ik 'm nu.....zes....da's nog geen week en nu al mijn eerste ( en hopelijk laatste...maar dat zal wel niet) berichtje in dit vermaledijde topic. _003

Ik heb vanmiddag mijn RT naar de dealer voor zijn winterslaap gebracht, maar wilde 'm uiteraard wel een volle buik benzine meegeven. Trots als een pauw stond ik voor het eerst van mijn leven met een zo goed als hagelnieuwe RT bij de benzinepomp :D . Ik denk nog "rustig aan, anders ziet niemand je" en draaide het sleuteltje in de benzinedop. Afijn, pas na een minuut of 5 had ik 'm open omdat ik eerst verwoede pogingen had gedaan om de tankdop met de contactsleutel mee te draaien.. _001

Vrolijk om mij heenkijkend pakte ik vervolgens de benzinehandel en stopte deze voorzichig in de tank...je zal 'm maar beschadigen. "Nou, dat past ook maar net " dacht ik nog toen ik de opening in mijn tank zag en drukte vervolgens dapper de benzine handel helemaal in. Omdat ik vanwege de kleine benzineopening in de tank - en daarin zittende benzinehandel - bijna niet kon zien of hij al bijna vol was, boog ik mijn hoofd wat dichterbij de benzineopening in mijn tank. En net nadat ik er met mijn dikke kop boven hing, hoorde ik een vreemd geluidje uit de tank komen :$ , als of er een fietsband leeg liep.

Instinctief trok ik mijn hoofd opzij en ja hoor.....er kwam me daar toch een fontein benzine naar boven spuiten!!! :O
Vliegensvlug duwde ik de benzinehandel terug in de pomp en griste een handvol papieren doekjes uit de houder en begon als een bezetene mijn RT benzinevrij te poetsen. Afijn, nadat ik ook de houders bij pompen 4,5 en 6 had leeggetrokken, had ik 'm weer kurkdroog. Vervolgens - nog stinkend naar de benzine - snel afrekenen en met een stalen gezicht weer op de Rt en richting dealer.

Bij de dealer aangekomen zag ik dat er op mijn zwarte dashbord een paar "lichte" vlekjes waren verschenen, ongetwijfeld het resultaat van een paar benzinedruppels. "Jaahaaa, dat doet benzine met dat plastic" wist mijn dealer mij met een glimlach te vertellen :D . Mijn grote vriend begon over natuurkundige wetenswaardigheden (benzine in de tank, lucht wil er uit, maar kan dat haast niet, fontein) en ging maar meteen door met allerlei leuke benzine annekdotes waarover hij zoal had gehoord en/of zelf van nieuwe RT-rijders had gezien.

Ofschoon ik mijn RT bij dat benzinestation toch echt helemaal droog heb gewreven.....heb ik nu al visioenen dat ik aankomend voorjaar een soort 'paard van Pippi Langkous - RT" ga ophalen... _002

Zijn die lichte vlekjes er echt niet meer uit te poetsen???
Gebruikersavatar
han62
Berichten: 378
Lid geworden op: 16 nov 2008, 18:07
Type: R1200RT
Locatie: Budel

Re: even tanken....

Ongelezen bericht door han62 »

Hallo,
Dat overkomt iedereen wel eens. In ieder geval is het mij al een paar keer overkomen meestal als je haast hebt. De volgende keer de hendel niet helemaal inknijpen en rustig de tijd nemen om te tanken. De lelijke vlekken krijg je er weer uit met cockpitspray dan is het weer als nieuw. ik doe dat meestal direct als ik thuiskom. dan doe je meteen alle zwarte delen wordt alles nog mooier van.

Ik leg bv tegenwoordig mijn handschoen over het scherm van de navigatie mocht het een keer gebeuren dan blijft dat scherm gevrijwaard van benzine (vlekken)

Succes
han
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: even tanken....

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Dank je Han voor je gerustellende woorden _004 . Mijn navagatie had ik er gelukkig al niet meer opzitten :-)
Wilde 'm eigenlijk morgen direct bij de dealer gaan poetsen....maar ja..dat staat ook zo wanhopig in zo'n showroom.. :lol:
Mike Philippens

Re: even tanken....

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Bijzonder...als ik het vulpistool helemaal in de tank stop, dus dat ie met de opening voorbij het vulpijpje is, slaat ie automagisch af voordat ie de tijd krijgt om over te lopen. Als je daarvoor zorgt, is er niets aan de hand. Dan is ie voor een goed deel vol en de rest moet je met een beetje beleid doen. Ik doe zelf als ie de eerste keer is afgeslagen het volgende: het vulpistool nét voorbij het einde van het vulpijpje steken en goed vasthouden en het vulpistool weer inknijpen. Ook dan slaat ie weer op tijd af en doe ik nog even een paar keer heel voorzichtig een paar scheuten erin gooien totdat het vulpijpje volloopt. Het nivo zakt daarna meteen weer tot onder het vulpijpje, dus ik herhaal dat een keer of 2-3. Nog nooit een druppel gemorst; en die automatische afslag werkt altijd. Ik lieg trouwens: één keer een beetje te onhandig geweest, maar dat was alleen een beetje benzine in het stukje waar het kapje overheen gaat.
Gebruikersavatar
han62
Berichten: 378
Lid geworden op: 16 nov 2008, 18:07
Type: R1200RT
Locatie: Budel

Re: even tanken....

Ongelezen bericht door han62 »

Hallo Mike,
je zegt het zelf ook. heel voorzichtig doen. en dat gaat wel eens mis (bij mij dus ook in het verleden) als je met een groep bent en je denkt haast te hebben. gewoon de tijd nemen.
En als het dan toch gebeurd dan weet ik heb thuis weer iets te doen.
Gebruikersavatar
Yobotje
Berichten: 110
Lid geworden op: 14 mei 2009, 22:33
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Re: even tanken....

Ongelezen bericht door Yobotje »

Berrybeer schreef: Zijn die lichte vlekjes er echt niet meer uit te poetsen???
@Berrybeer
In het verleden heb ik wel eens benzine over de zwarte bumper van m'n koekblik geknoeid. Met plastishine of bumperclean, ietwat vettige substanties, kreeg ik die vlekken zo weer weg. Dat moet jou ook lukken met je dashboard :-).
Regelmatig ('n paar keer per jaar) bijhouden en je kunststof blijft mooi diep zwart is mijn ervaring. -1150-
Mooie machine trouwens _004.
Oudoe ééj! Afbeelding
Theo.
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: even tanken....

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Hoi Berry,

Dat zijn natuurlijk altijd vervelende gebeurtenissen, maar ik heb wel genoten van de wijze waarop je het gebracht hebt. _004
Is is overigens een topic op dit forum met enige tips:
viewtopic.php?f=1&t=1095&p=10695&hilit=vuldop#p10695" onclick="window.open(this.href);return false;

grtz
Jos
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Roadrunner

Re: even tanken....

Ongelezen bericht door Roadrunner »

Berrybeer schreef:
Ik heb vanmiddag mijn RT naar de dealer voor zijn winterslaap gebracht ......................
........... waarmee maar weer eens bewezen is dat het voor de motor beter is om 's winters gewoon door te rijden :lol:

Helaas krijg je die benzinevlekken niet meer uit het plastic. Gebruik van een middeltje als cockpitspray maskeert de vlekken een paar weken en daarna komen ze jammer genoeg weer terug. Regelmatig poetsen is dus het devies.

Tom.
Gebruikersavatar
han62
Berichten: 378
Lid geworden op: 16 nov 2008, 18:07
Type: R1200RT
Locatie: Budel

Re: even tanken....

Ongelezen bericht door han62 »

Roadrunner schreef:
Berrybeer schreef:
Ik heb vanmiddag mijn RT naar de dealer voor zijn winterslaap gebracht ......................
........... waarmee maar weer eens bewezen is dat het voor de motor beter is om 's winters gewoon door te rijden :lol:

Helaas krijg je die benzinevlekken niet meer uit het plastic. Gebruik van een middeltje als cockpitspray maskeert de vlekken een paar weken en daarna komen ze jammer genoeg weer terug. Regelmatig poetsen is dus het devies.

Tom.
Bij mij blijven ze echt weg hoor tot ik er weer overheen spat dan natuurlijk. misschien gebruik je het verkeerde spul. maar voorkomen is beter dan blussen dat dan weer wel.
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: even tanken....

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Vond op een Vlaamse BMW-site hierover het volgende:

http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... ken#p78882" onclick="window.open(this.href);return false;
Mike Philippens

Re: even tanken....

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Je kunt ook Meguiars Speed Glaze 80 proberen. Dat is spul waarmee je zelfs krassen weg kunt krijgen als je met een polijst-pad werkt. Werkt een beetje als het spul dat je voor krassen op je mobiel kunt krijgen. Een fijne polijstpasta zeg maar. Ooit een keer een topic gevonden van een poetsfreak (detailer heet dat in de lingo) over het behandelen van een BMW R1100RS: lees maar. Spul werkt idd erg goed, alleen had ik niet echt de beschikking over een goede poetsmachine. Trim Detailer is ook goed spul voor de zwarte kunststof oppervlakken.
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: even tanken....

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Wow! _004

Kga er meteen mee aan de slag zodra die weer uit de winterstalling is.......
Inspector Gadget

Re: even tanken....

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Precies iets wat mij ook zal overkomen, ik kan er op wachten :(

Bedankt voor de tips, bijzonder leerzaam.

Net dus maar “even” het tankklepje omgedraaid. 8-)

LET OP: Dat gaat niet zo maar, het scharnier van de afdekplaat tbv slot zit "in de weg", daar zit een uitsparing voor in de brandstoftank-afdekkap (=dubbele woordwaarde ;) )
Ik heb daarom met de "nibbler" rechttegenover deze uitsparing zo'n zelfde uitsparing gemaakt in het plastic. (dus NIET met de Dremel of zo, brand- en ontploffingsgevaar !)

Maar Mr. Murphy kwam ook op bezoek (thanks mate! _003 ), toen ik de ring met brandstoftank-afdekkap los haalde, bleek de rubberen afdichtring die onder de flens zit (en de afdekking doet tussen de flens en de brandstoftank zelf) door de invloeden van de brandstof dusdanig uitgerekt te zijn dat deze nimmer meer in de daartoe behoren richel zou passen. Dus *knip*, 1 centimeter er tussenuit geknipt, en met LocTite #401 de uiteinden weer aan elkaar geplakt (zat vrijwel gelijk vast, pas dus op!).
En daarna was het een kwestie van de "geprepareerde" rubberen ring over de flens te trekken, in de daartoe behorende riggel plaatsen, flens terugplaatsen en de brandstoftank-afdekkap 180 graden rond te draaien, en foala, ik heb nu een "andersom" openende brandstoftank-afdekkap (belooft: ik herhaal dit woord vandaag niet meer :D )

Wel 1 punt van gewenning, je sleutel gaat er nu ook andersom in, en het slot moet ook andersom gedraaid worden.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: even tanken....

Ongelezen bericht door HansD »

Mike Philippens schreef:Je kunt ook Meguiars Speed Glaze 80 proberen. Dat is spul waarmee je zelfs krassen weg kunt krijgen als je met een polijst-pad werkt. Werkt een beetje als het spul dat je voor krassen op je mobiel kunt krijgen. Een fijne polijstpasta zeg maar. Ooit een keer een topic gevonden van een poetsfreak (detailer heet dat in de lingo) over het behandelen van een BMW R1100RS: lees maar. Spul werkt idd erg goed, alleen had ik niet echt de beschikking over een goede poetsmachine. Trim Detailer is ook goed spul voor de zwarte kunststof oppervlakken.
Mike,
BEdankt voor deze super-poets-site. Weet jij of iemand anders wat al de afkortingen betekenen (de gebruikte spullen neem ik aan, maar wat wordt er bedoeld).
APC, AWR, NXT, WM, Watermagnet , QD, MF doek, M16 (?), TD, NXT AM, AMP ?????????????????
Hans
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: even tanken....

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Weet t niet zeker, maar volgens mij zijn 't allemaal poets/cleaner middelen-afkortingen van het merk Meguiars

http://www.meguiars.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

....en ik dacht dat ik goed kon poetsen.... :lol:
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: even tanken....

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Kon 't toch niet laten......ben zojuist na mijn werk toch ff naar m'n RT gaan kijken.. :$ Niets meer van te zien.. :D :D

Eerst dacht ik nog dat ik misschien wel een zelfreinigend dashbord had, maar toen vertelde mijn immer goedgemutste dealer in onvervalst plat Ujes dat hij " er ff un duukske mé wa gerei" opgedaan en uitgewreven had! :lol:

Slaap ik de komende maanden weer nét wat rustiger..
Gebruikersavatar
han62
Berichten: 378
Lid geworden op: 16 nov 2008, 18:07
Type: R1200RT
Locatie: Budel

Re: even tanken....

Ongelezen bericht door han62 »

Dat is toch wel een hele fijne dealer. _004 _004 en jij slaapt weer een stuk lekkerder.
Erteetje

Re: even tanken....

Ongelezen bericht door Erteetje »

Als ik de tank vol gooi stop ik de de spuit nooit in de tank maar laat deze rustig vol lopen om te voorkomen dat de lucht niet weg kan. Op deze manier heb ik de door jou genoemde fontijn altijd kunnen voorkomen.

Mocht je een pipiRT ophalen, troost je dan met de gedachte dat je wel origineel bent. Ik heb er nog nooit een gezien. :D :D :D
Parkeer hem bij villa kakelbond en geef hem wat haver te vreten, is waarschijnlijk goedkoper dan benzine.
Mocht je een blauwe -1200- tegen komen die je dan groet met een brede glimlach, dan ben ik dat waarschijnlijk. _004

Ik heb in ieder geval genoten van je hilarisch omschreven verhaal, en dat maakt dit forum toch weer vermakelijk.

Groet
Luc
Gebruikersavatar
1150RT-fan
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 sep 2010, 13:58
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Krimpen a/d IJssel
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: even tanken....

Ongelezen bericht door 1150RT-fan »

Tja, iedereen weet dat je met beleid moet tanken, maar ja... vanmiddag overkwam het mij toch ook. _002 Stond wat verder van de pomp vandaan omdat vrouwlief wilde opschieten. Moest daarom slang krachtig vasthouden, keek even naar de pomp om te zien hoeveel er al in zat en voor ik het wist zat het hele dashboard en tank onder de benzine _003 !
Hoewel snel afgeveegd, lijkt het zwart nu aardig voorzien van camouflage (witte vlekken). HAD DE HELE ZATERDAG ER OP ZITTEN POETSEN! Sopje met autoshampo werkt dus niet. Forum geraadpleegd: plastishine dan maar gaan gebruiken! Bedankt voor de tip :idea: .
Gesloten

Terug naar “(bijna) In de kreukels”