Verbruik R850RT / R1100RT

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Sjoerd

Verbruik R850RT / R1100RT

Ongelezen bericht door Sjoerd »

Hallo beste allemaal,

Binnenkort ga ik mijn eerste BMW kopen, echter, ik twijfel nog tussen een R850RT en een R1100RT aangaande het benzineverbruik en overige slijtage. Klopt het dat de 850 minder slijtagegevoelig is dan de 1100 en zo ja, over wat voor factor spreken we dan? En over het benzineverbruik, ik las dat de R850RT 1 op 20 rijdt en de R1100RT 1 op 15, maar in andere bronnen vond ik weer minder verschil tussen die cijfers dus ik weet het allemaal nog niet zo zeker...

Wie kan mij wijze raad hierin geven? De motor wordt voor woon-werkverkeer en ik verwacht jaarlijks 20.000 km op de teller bij te mogen schrijven. :)

Alvast bedankt!
Sjoerd
Dave

Re: Verbruik R850RT / R1100RT

Ongelezen bericht door Dave »

Hoi Sjoerd,

Allereerst welkom op dit forum (stel je anders nog even voor in die rubriek).

Met betrekking tot de verschillen tussen een 850 en 1100 weet ik niet zoveel. Wel weet ik dat ik afgelopen weekend met bagage en passagier op mijn 1100 zo'n 375km gereden heb en de reservelamp nog niet brande. Ik schat een verbruik van zo'n 18, 19 km per liter... Maar da's met een rustig rechterhandje!

Normaal rijd ik iets steviger en haal ik nog steeds 1 op 16, 17 zonder problemen. Slechter kan ook: van Helmond naar Brussel en vlak voor Brussel de tank net niet leeg (op een zondagochtend was dat).

Met andere woorden: er hangt veel van jezelf af.

Slijtage: tsja... er stond laatst een artikel in een motorblaadje (weet zo gauw niet welk) waarbij een andere BMW (K-serie) na 500.000km uit elkaar werd gehaald en er eigenlijk alleen een koprevisie nodig was. Ik ken auto's die dan al lang stuk zijn... Voor die 3000 euro die dat ongeveer ging kosten gaat die motor weer opnieuw een paar honderdduizend kilometer mee.

Op dit forum zie je ook grootgebruikers terug: ruim 100.000km is geen uitzondering. Dus wat bedoel je met slijtage? Dat de voetrubbers versleten zijn omdat de motor dag-in-dag-uit gebruikt is? Achterbanden die na 25000km vervangen moeten worden? Remblokken en -schijven die aan de limiet zitten?

Mechanische delen slijten altijd. En je kunt altijd iets van geluk of pech treffen.


Ik weet dat ik het je niet makkelijker maak zo, maar weet dat een en ander ook afhangt van je eigen voorkeur, wat je er aan uit wilt geven en hoe handig je bent om zelf kleine of grotere dingetjes te doen bij gebruik. Rijd in ieder geval op beide proef om het karakter te bepalen van de machines (rijdt sowieso altijd proef op de motor die je wilt kopen).

En die 20.000km die je noemt worden er vanzelf meer ;)

Succes met de keuze in ieder geval, en als je er een hebt: Showen die RT!
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4370
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Verbruik R850RT / R1100RT

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Pffff gelukkig Dave dat jij ook 1 op 16/17 rijdt. Ik dacht dat iedereen hier 1 op 20 reed op z'n RT.
Ik ben al blij dat ik 1 op 16 haal. :neutral:
(van de week overigens wel 2x een mooie brief met minder mooie inhoud van het JIB (Justitieel Incasso Bureau) gekregen. Terwijl ik echt geen racer ben. Nee . . . . resp. 8 en 9 km overschrijding . . . . :( )

Dave schreef:
Normaal rijd ik iets steviger en haal ik nog steeds 1 op 16, 17 zonder problemen.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
dhr
Berichten: 450
Lid geworden op: 20 jun 2008, 13:05
Type: R1200RT/LC
Bijz: Alpine Weiss
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Locatie: Hoorn NH
Contacteer:

Re: Verbruik R850RT / R1100RT

Ongelezen bericht door dhr »

De trend lijkt wel te zijn dat een 850rt wat duurzamer is qua slijtage omdat de krachten minder zijn (minder vermogen en koppel) maar de mechanische uitvoering verder gelijk aan zijn zwaardere broers.
Qua verbruik is volgens mij voor een 1100RT: 1 op 17/18 en een 850RT 1 op 19/20. Maar veel hangt af van je rijstijl en dan niet zozeer absolute top, dat is vaak nog het duurst v.w.b. brieven uit Groningen, maar meer nog rijdt je wel of niet anticiperend.

Zoals Dave zegt allebei proefrijden en kijken wat het best bij je past. Ik vind persoonlijk de powerboost (die de 1100RT wat meer heeft) als ik boven Amsterdam het gas eindelijk mag opentrekken, elke keer weeer heerlijk :D
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)
Gebruikersavatar
Ralph Romein
Berichten: 400
Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
Type: R1200RT/LC
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Re: Verbruik R850RT / R1100RT

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

ik twijfel nog tussen een R850RT en een R1100RT aangaande het benzineverbruik


Hallo Sjoerd,

Ik heb zelf 70.000km op een R1100RT gezet. Met veel stadwerk is 1:17 haalbaar en met snelweg (110km/h) 1:18. Ik rij nu R1200RT en haal hier met gemak 1:21 mee. Rij nu wel (woon-werk) voornamelijk op de snelweg. Als ik ga toeren wordt die nog zuiniger. Dus R1200RT misschien?


Groeten, Ralph
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
Gebruikersavatar
Garfield
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 apr 2009, 22:21
Type: R1150RT
Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: leusden
Locatie: Leusden

Re: Verbruik R850RT / R1100RT

Ongelezen bericht door Garfield »

Dag Sjoerd,

Ik heb een r850rt. Nog niet zolang in mijn bezit en gemiddeld rijd ik er 1-18 mee. Woon-werk, fileverkeer en af en toe een toerritje. Onlangs heb ik hem bij Joost Motoren het co laten meten en het stond een tikje rijk, bijna 4%, dat is nu afgeregeld naar een nette 2,75% en ik moet nog even afwachten wat dat gaat worden. Mijn hoop is dat het nog iets zuiniger gaat worden, mijn K100RS16V reed onder dezelfde omstandigheden 1-20 :O En die had toch echt heel wat meer vemogen.

update: het loopt nu ongeveer 1 op 19,5 dus ik ben eigenlijk wel tevreden.

Groeten,
Frans
Laatst gewijzigd door Garfield op 09 jun 2009, 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
ltjl

Re: Verbruik R850RT / R1100RT

Ongelezen bericht door ltjl »

Hoi Sjoerd,


Ik heb ook een 850RT. Was geen bewuste keuze, was geheel toevallig. V.w.b. benzineverbruik scheelt het niet veel met de 1100/1150 hangt een beetje af van de weg (snelweg, stadsverkeer) alsook het type 850RT (R259 of R259/R22). Technisch is hij op de CC's en het op de cc's aangepaste motormanagement / eindoverbrenging vrijwel identiek, dat zie je ook op de onderdelen CD's, alles is voor 99,9% identiek. Ik ken 850 rijders die hem omgebouwd hebben naar 1100: cylinders, zuigers, kop en nokkenassen en motormanagement en de eindoverbrenging etc. Flinke klus! Kun je beter direct een 1100/1150 kopen. In het rijden is er niet veel verschil. Wel met 2 personen, vol beladen, in bergachtig gebied, dan merk je dat je meer moet schakelen en veelal in een lagere versnelling moet rijden als de grote broers. Hij is dan minder soepel en sterk. Een haarspeldbocht bergop in een verkeerde versnelling word met duopassagier en vol beladen direct afgestraft. Maar ja.....in Nederland hebben we geen bergen, hoogstens een heuvel(tje). De 1100 / 1150 heeft daar waar de 850RT het moeilijk krijgt nog wat reserves. Grote voordeel van de 850 vind ik zijdezachte motorloop en 850's hebben (een enkele uitzondering daargelaten ;) )geen last van konstantfahrrückeln. Wat ik wel een nadeel vind is dat bij een 850RT direct aan een ex-overheidsfiets gedacht word :( . Maar ja....

Als je veel snelweg km's tijd, adviseer ik je eigenlijk een R850RT/R1150RT uit de zgn R22 serie (herkenbaar aan de typische koplamp). Deze heeft naast een hoop snufjes (integraal ABS e.d.) ook een 6-Bak (5 plus "E"). Dank deze overdrive is hij dan echt zuinig, maakt weinig toeren en ook weinig "herrie"(maken BMW's überhaupt herrie?). De meeste 850RT's uit de R259/R22 serie die ik ken (eigenlijk alle) komen uit het buitenland. In Italië, Frankrijk, Griekenland en nog wat landen werden deze geleverd daar zij fiscaal en verzekeringstechnisch gunstiger waren (dus pure marketing). Kijk maar eens op de eBay sites van de betreffende landen. Daar vind je d'r wel een paar.

viewtopic.php?f=13&t=177#p1713" onclick="window.open(this.href);return false;.

Succes met je eventuele aankoop
Sjoerd

Re: Verbruik R850RT / R1100RT

Ongelezen bericht door Sjoerd »

Ralph Romein schreef:Ik rij nu R1200RT en haal hier met gemak 1:21 mee. Rij nu wel (woon-werk) voornamelijk op de snelweg. Als ik ga toeren wordt die nog zuiniger. Dus R1200RT misschien?
De R1200RT ligt iets buiten m'n budget Ralph, maar ik hou 'm zeker op mijn lijstje met future wishes, bedankt! ;)

Zoals ik het lees scheelt het dus niet veel of ik een 850 of 1100 neem. Ik zal in ieder geval letten op de R22 serie.

Bedankt voor al jullie tips, zodra de BMW binnen is en ik wat plaatjes heb, zal ik ze plaatsen! :)
Gebruikersavatar
dhr
Berichten: 450
Lid geworden op: 20 jun 2008, 13:05
Type: R1200RT/LC
Bijz: Alpine Weiss
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Locatie: Hoorn NH
Contacteer:

Re: Verbruik R850RT / R1100RT

Ongelezen bericht door dhr »

houdt ons maar op de hoogte :D
We leven mee en zijn zeer benieuwd :lol:
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)
Sjoerd

Re: Verbruik R850RT / R1100RT

Ongelezen bericht door Sjoerd »

Het is uiteindelijk een R1150RT uit 2001 geworden, foto's en voorstellen komt later! ;)
Gebruikersavatar
dhr
Berichten: 450
Lid geworden op: 20 jun 2008, 13:05
Type: R1200RT/LC
Bijz: Alpine Weiss
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Locatie: Hoorn NH
Contacteer:

Re: Verbruik R850RT / R1100RT

Ongelezen bericht door dhr »

Veel plezier en veilige kilometers :!:
Sjoerd schreef:Het is uiteindelijk een R1150RT uit 2001 geworden, foto's en voorstellen komt later! ;)
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)
Roadrunner

Re: Verbruik R850RT / R1100RT

Ongelezen bericht door Roadrunner »

Sjoerd schreef:Het is uiteindelijk een R1150RT uit 2001 geworden, foto's en voorstellen komt later! ;)
Gefeliciteerd. Ik rijd op de R1150RT (ook 2001) gemiddeld zo'n 1:18 á 1:19. Wel voornamelijk provinciale, auto- en snelweg. Laatst met een groep een tourtocht van zo'n 400 km door Duitsland gereden met duo. Kwam toen uit op 1:18,5.

Veel plezier met je aankoop en houdt de glimmende kant boven!

om.
Beamietoo

Re: Verbruik R850RT / R1100RT

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Mijn 1150 verbruikt tussen 17 en 20. Snelweg leverd het beste resultaat. De zesde versnelling maakt volgens mij het verschil.
Gr,
Kenny
Sjoerd

Re: Verbruik R850RT / R1100RT

Ongelezen bericht door Sjoerd »

Dave schreef:Hoi Sjoerd,

Allereerst welkom op dit forum (stel je anders nog even voor in die rubriek).

...

Succes met de keuze in ieder geval, en als je er een hebt: Showen die RT!
Bij deze ;)
Dave

Re: Verbruik R850RT / R1100RT

Ongelezen bericht door Dave »

Mooie fiets, gefeliciteerd!
den_gerten

Re: Verbruik R850RT / R1100RT

Ongelezen bericht door den_gerten »

Ik ben eens benieuwd.
Als jullie +300km rijden, dan kan ik daar alleen maar van dromen, maar als ik dan het verbruik uitreken kom ik op 1/17-18 voor stadsverkeer.
Hoeveel kunnen jullie dan tanken voor het reserve lampje brandt? Ik tank 16-17l.
Stoffel

Re: Verbruik R850RT / R1100RT

Ongelezen bericht door Stoffel »

Ik heb een R850 en haal met gemak 400+ op een tank. Gebruik hem/haar eigenlijk alleen voor woon werk verkeer (120km retour) met veel snelweg. Zit net op 1:20. Volgens mij is een standaard tank 23L. Als jij dus 17liter tankt moet je nog wel wat marge hebben! Bij mij gaat het lampje ongeveer aan bij de 420km. Dan tank ik zo'n 20 liter.

Groet,
stoffel
Gebruikersavatar
clemturbo
Berichten: 142
Lid geworden op: 05 okt 2008, 13:37
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede
Locatie: enschede

Re: Verbruik R850RT / R1100RT

Ongelezen bericht door clemturbo »

Verschillend verbruik, in het voorjaar in de eifel een dikke 1-20, maar in stads gebruik, korte ritjes
zit ie op 1-15.
Bij hoeveel streepjes op het display, gaat eigenlijk het reserve lampje branden?? Bij mij heeft ie nog nooit gebrand, ook niet toen er nog maar 2 streepjes zichtbaar waren.Ging toen 20 liter bij, dus moet er nog 6 liter in de tank zitten, toch?

Groet Clemens
Boswachter
Roadrunner

Re: Verbruik R850RT / R1100RT

Ongelezen bericht door Roadrunner »

clemturbo schreef:Verschillend verbruik, in het voorjaar in de eifel een dikke 1-20, maar in stads gebruik, korte ritjes
zit ie op 1-15.
Bij hoeveel streepjes op het display, gaat eigenlijk het reserve lampje branden?? Bij mij heeft ie nog nooit gebrand, ook niet toen er nog maar 2 streepjes zichtbaar waren.Ging toen 20 liter bij, dus moet er nog 6 liter in de tank zitten, toch?

Groet Clemens
Bij mij gaat het lampje branden ongeveer gelijktijdig met het verdwijnen van het laatste streepje. Ik heb er dan rond de 400 km op staan en er gaat dan 21 á 22 liter in.

Tom.
den_gerten

Re: Verbruik R850RT / R1100RT

Ongelezen bericht door den_gerten »

Gisteren getankt aan 280km en er ging 20l in.
Dit bij een zeer rustige rijstijl (vind ik zelf) en stadsverkeer.
Zou mijn luchtfilter vervuild zijn ofzo? Er moet wel een nieuwe voorband op, maar dat zal het grote verbruik niet maken zeker?

edit: mijn lampje brandt als het laatste streepje op de indicator er nog staat.
Roadrunner

Re: Verbruik R850RT / R1100RT

Ongelezen bericht door Roadrunner »

den_gerten schreef:Gisteren getankt aan 280km en er ging 20l in.
Dit bij een zeer rustige rijstijl (vind ik zelf) en stadsverkeer.
Zou mijn luchtfilter vervuild zijn ofzo? Er moet wel een nieuwe voorband op, maar dat zal het grote verbruik niet maken zeker?

edit: mijn lampje brandt als het laatste streepje op de indicator er nog staat.
Da's 1:14 :O

Lijkt me een goede reden om de afstelling eens van dichtbij te bekijken. Ben vooral benieuwd naar het CO%. Mogelijk staat de motor veel te rijk afgeregeld.

Tom.
den_gerten

Re: Verbruik R850RT / R1100RT

Ongelezen bericht door den_gerten »

Roadrunner schreef: Da's 1:14 :O

Lijkt me een goede reden om de afstelling eens van dichtbij te bekijken. Ben vooral benieuwd naar het CO%. Mogelijk staat de motor veel te rijk afgeregeld.

Tom.
Is er iets dat ik zelf kan nazien?
Zou zo'n reinigingsproduct om bij de benzine te voegen helpen? Hij heeft een tijdje minder gereden.
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Verbruik R850RT / R1100RT

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Ik kom op zo'n 1: 15,4 (zie ook onderschrift). Moet wel zeggen dat bij mij de lambda-sensor is losgekoppeld en het mengsel via een een potmeter wordt afgesteld. Dit ivm zeer hardnekkig KFR (zie eerder draadje van mij). Vind dit overigens ook rijkelijk veel :(
Ik zit eraan te denken om een Recyclizer aan te schaffen en de Motronic weer via de lambda-sensor te laten regeln (of zou dat inmiddels niet meer gaan...?). In ieder geval bij de volgende beurt wel het CO-gehalte laten controleren!
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Roadrunner

Re: Verbruik R850RT / R1100RT

Ongelezen bericht door Roadrunner »

den_gerten schreef:
Roadrunner schreef: Da's 1:14 :O

Lijkt me een goede reden om de afstelling eens van dichtbij te bekijken. Ben vooral benieuwd naar het CO%. Mogelijk staat de motor veel te rijk afgeregeld.

Tom.
Is er iets dat ik zelf kan nazien?
Zou zo'n reinigingsproduct om bij de benzine te voegen helpen? Hij heeft een tijdje minder gereden.
Gebruik van een reinigingsproduct lijkt me zinloos, daar er (meer dan) voldoende brandstof wordt ingespoten.

Je zou nog even kunnen nagaan of er een codeerstekker geplaatst is en of deze, indien aanwezig, voor jouw type motor de juiste is. Deze stekker wordt nog al eens verwijderd bij KFR-problemen en dat kan leiden tot een hoger verbruik.

Afbeelding

Check ook nog even de staat van het luchtfilter.

Als dit niet leidt tot opheldering van de reden van het hoge verbruik zou ik toch even langs een dealer rijden om het CO% te laten meten. Kost je de kop niet en je weet dan waar je aan toe bent. Eventueel kan het % meteen worden gecorrigeerd. Dit alles er van uitgaande dat jouw motor geen lambdasensor heeft, maar wel een CO-potmeter.

Tom.
den_gerten

Re: Verbruik R850RT / R1100RT

Ongelezen bericht door den_gerten »

Bij mij zit er een gele codeerstekker, nr 146 en nog heel wat cijfers (6136 en dat staat ook op het onderste gele bakje), dus ik vermoed dat dit goed is.Ik heb er geen zwart bakje naast zitten, zoals rechts bij jou (1100RT van '99).
Roadrunner

Re: Verbruik R850RT / R1100RT

Ongelezen bericht door Roadrunner »

den_gerten schreef:Bij mij zit er een gele codeerstekker, nr 146 en nog heel wat cijfers (6136 en dat staat ook op het onderste gele bakje), dus ik vermoed dat dit goed is.Ik heb er geen zwart bakje naast zitten, zoals rechts bij jou (1100RT van '99).
Volgens http://www.powerboxer.de/images/pdf/zue ... tecker.pdf zou je dan een R1100RT met katalysator moeten hebben. In dat geval gaat het afstellen van het CO% niet meer op, daar de motor dan beschikt over een lambdasonde en de samenstelling van het mengsel hiermee wordt afgeregeld.

Tom.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4309
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Verbruik R850RT / R1100RT

Ongelezen bericht door Baird »

ik ben benieuwd naar de kleuren van de bougies van de diverse motoren, dat geeft een indicatie over de kwaliteit van het verbrandingsproces, van licht-grijs tot mat-zwart, zelfs nat-zwart en van alles daar tussen in.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
vioma

Re: Verbruik R850RT / R1100RT

Ongelezen bericht door vioma »

Licht bruin.
Mike Philippens

Re: Verbruik R850RT / R1100RT

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Stoffel schreef:Ik heb een R850 en haal met gemak 400+ op een tank.
Hier hetzelfde. Lijkt wel of de 850 benzine niet zo lekker vindt... Net op vakantie verschillende soorten ritten goed kunnen proberen, maar zelfs op lange snelwegstukken met +/- 130 (echte km) komt ie nét op 1:20, op de binnenwegen gaat ie nóg verder. Een kwestie van goed afstellen denk ik, want hij is veel zuiniger gaan lopen na de laatste beurt. Verder heb ik een K&N luchtfilter (weet niet of dat veel invloed heeft), dikkere uitlaatbochten, en géén cat. KFR heb ik eigenlijk geen last van. Soms lijkt het of ie even niet zo heel mooi rond loopt, maar erg storend is het niet.

En olie lust ie ook al niet. Wat is dit voor een motor? _001 :D
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”