Ton1959 schreef:Het zou kunnen dat de maatvoering niet geweldig is en dan zou er constant spanning op de plaat staan als die gemonteerd is.
Dat zou best wel eens inderdaad een (mede)oorzaak kunnen zijn;
Het valt mij op dat vaak de bouten in koperen/messing bussen die in de onderzijde van het plastic gedraaid zitten, er minstens 1 (& vaak meerderen) er heel moeilijk uit gaan en het busje radeloos blijft rond draaien.
En de aangeboden 2eKansjes daardoor ook vaak 1 of meerdere afgezaagde draadeinde bevatten.
(dus altijd ff navragen wat de staat van het rekje is voordat je het aanschaft

)
Nu ben ik geen mechanisch expert maar kan mij zo voorstellen dat bij grotere spanning gedurende langere tijd, het plastic vervormt rond de montage-punten en daardoor die koperen/messing busjes blijven ronddraaien.
Maar ik weet niet of daar een causaal verband is, daarin heb ik geen expertise noch ervaring.
Nico4sen schreef:Zou het opbokken tot spanning in de plaat leiden? Je pakt nl dan een zijsteun vast en zet hier dan dus feitelijk kracht op...
Daar heb je mogelijk een goed punt, dar had ik niet zo 1-2-3 aan gedacht.
Bij het opboksen strek je het rechterbeen (nooit de rug, wel vanuit de heupen

) terwijl je met de rechterhand de motor omhoog begeleid. (en met de linkerhand de motor stabiliseert).
Desondanks kan in je enthousiasme met je hand de nodige trekkracht omhoog geven, dus haaks op de montage-punten aan de zijkant, waardoor (ff overdreven) de montage-plaat aan 1 kant meer "omver" getrokken wordt. En de montage-plaat dus hol-vormeg getrokken wordt.
Maar, nogmaals, ik ben geen mechanische expert, puur koude-grond theorie van mijn kant.
Er zo verder over nadenkende en mijmeren, zou het best wel eens een combinatie van het bovenstaande kunnen zijn.
En zal die Cymarc plaat dat effectief kunnen oplossen en mogelijk zelfs voorkomen.