Scheuren kofferdrager

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
BMWeetje
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 okt 2009, 19:58
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Nijmegen

Scheuren kofferdrager

Ongelezen bericht door BMWeetje »

Hallo allemaal,

herkennen jullie deze? :cry: Scheurtjes in de kofferdrager van een R1200RT van oktober 2011? Alleen bij het ophalen heeft er een originele topkoffer op gemonteerd gezeten. Daarna nooit meer. Voor mij onverklaarbaar en ook onbegrijpelijk.... Als iemand het herkend, hoe heb je het opgelost? Herr BMW in coulance? Gelijmd of..????

Enne, is daar nog wel veilig een koffer op te monteren???

Dank voor jullie hulp!
Kofferdrager.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Overal zit muziek in. Als je het maar wil horen
Honda CD 50 1974 - BMW R1150 RT 2001 - Honda SevenFifty 1992 - Kawasaki 1000 GTR 1996 - BMW R 1200 RT 2011 - Kawasaki Z 750 2008 - Kawasaki ER-6F 2012
Gebruikersavatar
Beamer63
Berichten: 109
Lid geworden op: 15 dec 2013, 01:16
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R Nine T Racer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: omgeving Tilburg

Re: Scheuren kofferdrager

Ongelezen bericht door Beamer63 »

Volgens mij maar 1 oplossing : vervangen !
Ik zou dit onderdeel nooit zelf repareren of ljjmen i.v.m. veiligheid duopassagier of eventueel verlies topkoffer.
Ik denk dat coulance voor een motorfiets van 5 jaar oud moeilijk wordt.
Oorzaak mogelijk overbelasting door te zware belading of extreem zwaar leunen tegen topkoffer.

Succes Peter
Gebruikersavatar
BMWeetje
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 okt 2009, 19:58
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Nijmegen

Re: Scheuren kofferdrager

Ongelezen bericht door BMWeetje »

Dank voor je reactie Peter. Er is alleen één dingetje: Op een lege topkoffer na bij het ophalen is hij NOOIT belast geweest. Ik rij solo en met de zijkoffers. Er heeft nimmer wat opgezeten. De motor is nieuw gekocht...
Overal zit muziek in. Als je het maar wil horen
Honda CD 50 1974 - BMW R1150 RT 2001 - Honda SevenFifty 1992 - Kawasaki 1000 GTR 1996 - BMW R 1200 RT 2011 - Kawasaki Z 750 2008 - Kawasaki ER-6F 2012
Gebruikersavatar
Beamer63
Berichten: 109
Lid geworden op: 15 dec 2013, 01:16
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R Nine T Racer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: omgeving Tilburg

Re: Scheuren kofferdrager

Ongelezen bericht door Beamer63 »

Beste Bmweetje,

Vreemd ...... en het zijn daadwerkelijk scheuren in drager of alleen in de lak ?

Peter
Inspector Gadget

Re: Scheuren kofferdrager

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het is een gekende issue, bekend probleem en er zijn meerdere oplossingen mogelijk.

En ja, het is/zijn echte scheuren. :shock:

En ja, zelfs als je die plek vrijwel of helemaal nooit zwaar belast heb (met de maximaal toegestane 10kg) komt het probleem nog voor!
(ik heb exact hetzelfde probleem & situatie)

BMW heeft er voor gekozen de bagage-drager van vrij armzalig plastic te maken. -naughty-

De mogelijke oplossingen;

1.
Vervangen, eventueel voor een 2eKansje exemplaar bij een slopeRT.
Echter, hou er wel rekening mee dat het zo weer kan gebeuren en dat die 2eKansje van binnen-uit ook al haarscheuren heeft die jij niet kunt zien. (of je moet röntgen-ogen hebben of toegang tot een dergelijk apparaat ;) )
Hou er ook rekening mee dat zo'n 2eKansje vaak een redelijke mate van "goud"-prijs heeft;
Door de ombouw van de vele RT-P's naar burger, is dit onderdeel zeer in trek, en daardoor vaak ook behoorlijk duur.
Nieuw zijn ze helemaal onbetaalbaar, ik heb vernomen boven de 300 pleuri! (shock-Smilie)

2.
Afhankelijk van de scheur kan je eventueel er voor kiezen met Hysol of andere 2-componenten lijmen aan de slag te gaan.
Dan zal je wel de lijm diep in de scheur moeten zien te krijgen (injectie-naald? _001 ) en is het ook afwachten of de weekmakers van de lijm geen nadelige invloed heeft op het plastic. Zou zo maar kunnen. _001

3.
In mijn optiek DE oplossing, die het probleem voor eens en altijd oplost is het monteren van de Cymark verstevigings-plaat;
http://www.cymarcbikeparts.co.uk/r1200r ... e-78-p.asp
Ook prima te gebruiken als je al reeds een scheur hebt. (duim omhoog-Smilie)
Gebruikersavatar
BMWeetje
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 okt 2009, 19:58
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Nijmegen

Re: Scheuren kofferdrager

Ongelezen bericht door BMWeetje »

Dank voor je uitleg! Is dat gescheurde stuk alleen een losse plaat of is dat één geheel met de totale bagage drager? En komt die metalen plaat dan op het gescheurde stuk of gaat dat eraf? Mooi is overigens anders :roll:

Verwacht het niet, maar kan de koffer overigens nog wel veilig gemonteerd worden?

De motor rijdt geweldig, maar door dit soort dingen, denk ondermeer aan de al drie keer kapotte cruise control, twijfel ik wel eens of ik de goede keus gemaakt heb... :oops: ..
Overal zit muziek in. Als je het maar wil horen
Honda CD 50 1974 - BMW R1150 RT 2001 - Honda SevenFifty 1992 - Kawasaki 1000 GTR 1996 - BMW R 1200 RT 2011 - Kawasaki Z 750 2008 - Kawasaki ER-6F 2012
Inspector Gadget

Re: Scheuren kofferdrager

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het is een losse plaat, zie item #1 op de navolgende link;
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=46_0919

Ik heb de mijne nog niet gemonteerd maar deze komt bovenop de bestaande bagage-plaats gemonteerd.
Heb de montage-handleiding in digitale vorm, maar die is net ff te groot om toe te voegen, 12Mb.

Over smaak valt niet te twisten maar het valt m.i. zeker niet te veel op of zo.

Waarom zo (& te) vaak de bagage-drager scheurt zal mogelijk iets te maken te hebben hoe de koffers gemonteerd zitten qua klem- en grijpmechanisme, schat ik zo in.
Daardoor vermoed ik dat de koffer gaat wrikken en ultimo kan daar de bagage-plaat niet tegen.
Want het is vrijwel altijd dezelfde plek waar de scheuren ontstaan.

Of het verstandig is door te rijden zou ik niet durven te beoordelen.
Ik zou ook goed kijken of de scheur ook door-en-door is met de onderzijde.
Gebruikersavatar
Beamer63
Berichten: 109
Lid geworden op: 15 dec 2013, 01:16
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R Nine T Racer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: omgeving Tilburg

Re: Scheuren kofferdrager

Ongelezen bericht door Beamer63 »

Waarom zo (& te) vaak de bagage-drager scheurt zal mogelijk iets te maken te hebben hoe de koffers gemonteerd zitten qua klem- en grijpmechanisme, schat ik zo in.
Daardoor vermoed ik dat de koffer gaat wrikken en ultimo kan daar de bagage-plaat niet tegen.
Want het is vrijwel altijd dezelfde plek waar de scheuren ontstaan.[quote][/quote]

Maar het vreemde is dat er volgens BMWeetje maar 1 kort ritje een koffer heeft opgezeten :van de dealer naar huis !

Als je toch nooit een topkoffer monteerd of duo passagier meeneemt kun je gewoon bljjven doorrijden.
Inspector Gadget

Re: Scheuren kofferdrager

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Eerlijk gezegd, het is mij ook niet geheel duidelijk wat de exacte oorzaak is.

Misschien een zwak punt in het materiaal en constructie?
Mijn 1200RT is van 2007 en de patient in dit draadje is van 2011.
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Scheuren kofferdrager

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Inspector Gadget schreef:Eerlijk gezegd, het is mij ook niet geheel duidelijk wat de exacte oorzaak is.

Misschien een zwak punt in het materiaal en constructie?
Mijn 1200RT is van 2007 en de patient in dit draadje is van 2011.
Zou het opbokken tot spanning in de plaat leiden? Je pakt nl dan een zijsteun vast en zet hier dan dus feitelijk kracht op... _001
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Scheuren kofferdrager

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Het zou kunnen dat de maatvoering niet geweldig is en dan zou er constant spanning op de plaat staan als die gemonteerd is. En dan scheurt het uiteindelijk toch door. Maar ja ze wilde natuurlijk gewicht besparen. Mijn rek zal niet zo gauw breken. Dat is gelukkig geen kunststof.
Inspector Gadget

Re: Scheuren kofferdrager

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ton1959 schreef:Het zou kunnen dat de maatvoering niet geweldig is en dan zou er constant spanning op de plaat staan als die gemonteerd is.
Dat zou best wel eens inderdaad een (mede)oorzaak kunnen zijn; _004
Het valt mij op dat vaak de bouten in koperen/messing bussen die in de onderzijde van het plastic gedraaid zitten, er minstens 1 (& vaak meerderen) er heel moeilijk uit gaan en het busje radeloos blijft rond draaien.
En de aangeboden 2eKansjes daardoor ook vaak 1 of meerdere afgezaagde draadeinde bevatten.
(dus altijd ff navragen wat de staat van het rekje is voordat je het aanschaft :idea: )

Nu ben ik geen mechanisch expert maar kan mij zo voorstellen dat bij grotere spanning gedurende langere tijd, het plastic vervormt rond de montage-punten en daardoor die koperen/messing busjes blijven ronddraaien.
Maar ik weet niet of daar een causaal verband is, daarin heb ik geen expertise noch ervaring.
Nico4sen schreef:Zou het opbokken tot spanning in de plaat leiden? Je pakt nl dan een zijsteun vast en zet hier dan dus feitelijk kracht op...
Daar heb je mogelijk een goed punt, dar had ik niet zo 1-2-3 aan gedacht. _004
Bij het opboksen strek je het rechterbeen (nooit de rug, wel vanuit de heupen -naughty- ) terwijl je met de rechterhand de motor omhoog begeleid. (en met de linkerhand de motor stabiliseert).
Desondanks kan in je enthousiasme met je hand de nodige trekkracht omhoog geven, dus haaks op de montage-punten aan de zijkant, waardoor (ff overdreven) de montage-plaat aan 1 kant meer "omver" getrokken wordt. En de montage-plaat dus hol-vormeg getrokken wordt.
Maar, nogmaals, ik ben geen mechanische expert, puur koude-grond theorie van mijn kant. :$

Er zo verder over nadenkende en mijmeren, zou het best wel eens een combinatie van het bovenstaande kunnen zijn.

En zal die Cymarc plaat dat effectief kunnen oplossen en mogelijk zelfs voorkomen.
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”