Mijn R1150RS (update, "statistiek")

R1150GS (+Adventure) - R1150R (+Rockster) - R1150RS

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
JC1150
Berichten: 54
Lid geworden op: 30 sep 2014, 17:51
Type: Overig R-serie
Bijz: R1150RS
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Arnhem

Mijn R1150RS (update, "statistiek")

Ongelezen bericht door JC1150 »

Daar het eerste draadje over mijn R1150RS gesloten is, even een nieuw topic voor een kleine update...
Afbeelding
Afgelopen vrijdag passeerde de teller de 120.000 kilometer (ondertussen bijna 400 km verder weer)
Afbeelding
De RS is dus ruim 16.000 kilometer in mijn bezit, in 1 jaar en 4 maanden tijd. Toen ik vorig jaar september woon-werk begon te rijden van Rozendaal naar Nooteboom in Wijchen ben ik begonnen met het bijhouden van uitgebreide statistieken rond de RS, die ik jullie niet wil onthouden:

Afbeelding
Ik heb de afgelopen 8425,8 kilometer over 202 dagen de gereden afstand, getankt volume, literprijs en buitentemperatuur in Deelen bijgehouden. Uit dit plaatje blijkt ook weer dat rijden op zich best duur is...het kostte me 755 euro om nog geen 8500 kilometer verder te komen. Ik heb maximaal 379.7 kilometer gereden met één tank (à 23 liter. Dat was spannend, toegegeven). Hieruit blijkt ook meteen dat mijn machine geen zuinigheidswonder is..
Afbeelding
Het verbruik in de tijd: de blauwe lijn toont het verbruik op dat 'meetpunt', de rode lijn is het huidige gemiddelde en de groene lijn toont waar de rode lijn op dat moment lag. Er is weinig pijl te trekken op het verbruik over het algemeen. Wat wel heel duidelijk is, is de omslag van route. Vóór 1-2-2016 was ik werkzaam bij Nooteboom trailers te Wijchen. Ik reed hiernaartoe een gemengde route met een stukje snelweg maar ook veel provinciale weg en stadsverkeer. Vanaf februari ben ik afstudeerder bij VDL Weweler, en rijd ik 95% van de route snelweg. Dat vind je ook terug in de grafiek. Op 29-11 zijn echter de kleppen gesteld en is de fiets gesynchroniseerd. Toen liep ie heel lekker, maar zoop ie ook flink. Aan de kou kan dat ook niet gelegen hebben:
Afbeelding
De temperatuur was toen niet uitzonderlijk laag. Het was zelfs op andere momenten ongeveer net zo warm (of koud) en het verbruik veel hoger. Het lijkt erop dat ik geen verband kan vinden tussen de temperatuur en de buitentemperatuur. Dat blijkt ook als ik de waarden uitzet in een scatter-plot:
Afbeelding
De R^2 is bijzonder laag, alsmede de R: 0,138733. Geen sterk verband, kan wel gesteld worden.
Ten slotte, een stukje financiën. Ik rijd de fiets op dit moment voor 20,6 cent per kilometer, all inclusive. Dit is dus met brandstof, onderhoud, belasting en verzekering. Dat wordt steeds goedkoper, naar mate ik verder kom zonder stukken. Van die 20,6 cent is het grootste gedeelte brandstof, maar ook het periodieke onderhoud én incidenteel (maar ja, 120k km en 15 jaar oud...) onderhoud beslaan een groot stukje van de taart:
Afbeelding
Gelukkig is de benzineprijs niet meer wat ie was in september. Dit soort dingen hoef je zelf eigenlijk niet bij te houden, maar de gegevens waren er toch:
Afbeelding

Goed. Het is van belang niet al te veel waarde te hechten aan al het bovenstaande, ik houd het meer bij voor de lol dan voor wat anders. Het grootste punt der discussie is het feit dat ik de tank niet altijd tot hetzelfde niveau kan afvullen. Ik noteer het volume in 4 significante cijfers, maar daar kan dus niet al veel waarde aan gehecht worden. De significantie is sowieso te verwaarlozen wat betreft het verband tussen de temperatuur en het verbruik.....een steekproef van 1 is niet zo sterk...daarbij, ik ben geen wetenschapper maar een simpele ingenieur. :lol:

Ik ben benieuwd naar jullie reacties, en sta uiteraard open voor vragen/opmerkingen!
doov650

Re: Mijn R1150RS (update, "statistiek")

Ongelezen bericht door doov650 »

Ik zou de bandenspanning ook in je grafiek opnemen.
En je gewicht.
En eventueel de heersende windrichting en om het compleet te maken de gemiddelde windkracht tijdens de tank die je zojuist leeg reed.
Allemaal variabelen die je verbruik beinvloeden en niet zo zuinig ook.

Ik merk zelf verschil of ik in strak leer op de motor zit of in fluffy textiel.
JC1150
Berichten: 54
Lid geworden op: 30 sep 2014, 17:51
Type: Overig R-serie
Bijz: R1150RS
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Arnhem

Re: Mijn R1150RS (update, "statistiek")

Ongelezen bericht door JC1150 »

doov650 schreef:Ik zou de bandenspanning ook in je grafiek opnemen.
En je gewicht.
En eventueel de heersende windrichting en om het compleet te maken de gemiddelde windkracht tijdens de tank die je zojuist leeg reed.
Allemaal variabelen die je verbruik beinvloeden en niet zo zuinig ook.

Ik merk zelf verschil of ik in strak leer op de motor zit of in fluffy textiel.
Ha, ja, klopt!

Niet te serieus nemen allemaal hè! Ik rijd altijd in hetzelfde pak, en mijn gewicht is ook redelijk constant. Dat zijn dus constanten. Bandenspanning check ik geregeld en verloopt amper, die verwaarlozen we dus ook. Windkracht en richting is an sich een goede, maar och... :-)
Gebruikersavatar
Arjan W
2024
2024
Berichten: 507
Lid geworden op: 22 apr 2013, 20:45
Type: R1150RT
Bijz: De bestuurder
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Re: Mijn R1150RS (update, "statistiek")

Ongelezen bericht door Arjan W »

Netjes hoor zo alles te hebben bijgehouden. Zit er nog een verschil in met het rijden van koffers enzo? Wat me opvalt is dat ik gemiddeld een iets lager verbruik heb met mijn 1150 RT. Ik zit op circa 18km per liter. Is de RS minder earodynamischer.
De rit is altijd het mooist, na de warme thuiskomt!Liever tien keer neon-yellow, dan een keer niet gezien.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Mijn R1150RS (update, "statistiek")

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Je rijstijl heeft natuurlijk ook veel invloed. En dan komt er de invloed van het overige verkeer bij. Als je in een file terecht komt gaat je verbruik ook gewoon door terwijl je stil staat. En als er meer verkeer is en je moet wat vaker op de rem schiet het verbruik ook omhoog.
Mijn gunstige en het ongunstige verbruik liggen behoorlijk ver uit elkaar. Bij mij zit de grootste besparing in het vooruit kijken en tijdig gas terug nemen maar vooral ook vrij constant proberen te rijden. Degene die meer remblokken en banden slijt verbruikt vaak ook meer benzine.
Bandenspanning speelt bij mij bij de motor ook niet echt mee. Die blijft behoorlijk constant ( goed).
JC1150
Berichten: 54
Lid geworden op: 30 sep 2014, 17:51
Type: Overig R-serie
Bijz: R1150RS
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Arnhem

Re: Mijn R1150RS (update, "statistiek")

Ongelezen bericht door JC1150 »

Arjan W schreef:Netjes hoor zo alles te hebben bijgehouden. Zit er nog een verschil in met het rijden van koffers enzo? Wat me opvalt is dat ik gemiddeld een iets lager verbruik heb met mijn 1150 RT. Ik zit op circa 18km per liter. Is de RS minder earodynamischer.
Dank! Ik rijd altijd met een flink BMW-topkoffer, omdat daar extra remverlichting in zit. Zijkoffers gebruik ik af en toe, maar ik denk dat ik 90% van de tijd met enkel het topkoffer rijd.
Ton1959 schreef:Je rijstijl heeft natuurlijk ook veel invloed. En dan komt er de invloed van het overige verkeer bij. Als je in een file terecht komt gaat je verbruik ook gewoon door terwijl je stil staat. En als er meer verkeer is en je moet wat vaker op de rem schiet het verbruik ook omhoog.
Mijn gunstige en het ongunstige verbruik liggen behoorlijk ver uit elkaar. Bij mij zit de grootste besparing in het vooruit kijken en tijdig gas terug nemen maar vooral ook vrij constant proberen te rijden. Degene die meer remblokken en banden slijt verbruikt vaak ook meer benzine.
Bandenspanning speelt bij mij bij de motor ook niet echt mee. Die blijft behoorlijk constant ( goed).
Precies Ton. Toen ik voor het werk naar Wijchen reed moest ik veel meer rotondes nemen, wachten voor stoplichten en filerijden. Nu kan ik over het algemeen de volledige rit lekker doorrijden en dat merk je goed in het verbruik. Mijn rijstijl is vlot, maar niet overdreven geloof ik. Mijn vorige set MP3's gingen meer dan 20.000 kilometer mee, dus wellicht zegt dat wat. Als ik snelweg rijd, rijd ik wel vlotjes door, en een bochtje schuw ik ook niet, maar je kunt me ook geen racer noemen...er zit bij mij, zoals je kunt zien, ook bijna 3 kilometer verschil in het beste en slechtste verbruik...
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Mijn R1150RS (update, "statistiek")

Ongelezen bericht door HansD »

doov650 schreef:Ik zou de bandenspanning ook in je grafiek opnemen.
En je gewicht.
En eventueel de heersende windrichting en om het compleet te maken de gemiddelde windkracht tijdens de tank die je zojuist leeg reed.
Allemaal variabelen die je verbruik beinvloeden en niet zo zuinig ook.

Ik merk zelf verschil of ik in strak leer op de motor zit of in fluffy textiel.
Tja, dan moet je ook luchtdruk, temperatuur en luchtvochtigheid meenemen (en zo blijf je aan de gang).
Ik denk dat het handiger is om bij hoger of lager gebruik te kijken of je kunt achterhalen of beredeneren waardoor het komt.
JC1150
Berichten: 54
Lid geworden op: 30 sep 2014, 17:51
Type: Overig R-serie
Bijz: R1150RS
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Arnhem

Re: Mijn R1150RS (update, "statistiek")

Ongelezen bericht door JC1150 »

HansD schreef:
doov650 schreef:Ik zou de bandenspanning ook in je grafiek opnemen.
En je gewicht.
En eventueel de heersende windrichting en om het compleet te maken de gemiddelde windkracht tijdens de tank die je zojuist leeg reed.
Allemaal variabelen die je verbruik beinvloeden en niet zo zuinig ook.

Ik merk zelf verschil of ik in strak leer op de motor zit of in fluffy textiel.
Tja, dan moet je ook luchtdruk, temperatuur en luchtvochtigheid meenemen (en zo blijf je aan de gang).
Ik denk dat het handiger is om bij hoger of lager gebruik te kijken of je kunt achterhalen of beredeneren waardoor het komt.
Precies. Het is ook meer voor de lol, en er moet niet te veel waarde aan gehecht worden....soms is het beredeneren lastig. Zoals al blijkt uit de grafieken is het verbruik behoorlijk grillig. Ik vind desalniettemin het verbruik niet super...had het wat beter verwacht. Zoals ik schreef hoopte ik dat kleppen stellen en synchronisatie een uitkomst was, maar dat viel niet te merken eigenlijk...

Jeroen
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Mijn R1150RS (update, "statistiek")

Ongelezen bericht door Ton1959 »

JC1150 schreef:
HansD schreef:
doov650 schreef:Ik zou de bandenspanning ook in je grafiek opnemen.
En je gewicht.
En eventueel de heersende windrichting en om het compleet te maken de gemiddelde windkracht tijdens de tank die je zojuist leeg reed.
Allemaal variabelen die je verbruik beinvloeden en niet zo zuinig ook.

Ik merk zelf verschil of ik in strak leer op de motor zit of in fluffy textiel.
Tja, dan moet je ook luchtdruk, temperatuur en luchtvochtigheid meenemen (en zo blijf je aan de gang).
Ik denk dat het handiger is om bij hoger of lager gebruik te kijken of je kunt achterhalen of beredeneren waardoor het komt.
Precies. Het is ook meer voor de lol, en er moet niet te veel waarde aan gehecht worden....soms is het beredeneren lastig. Zoals al blijkt uit de grafieken is het verbruik behoorlijk grillig. Ik vind desalniettemin het verbruik niet super...had het wat beter verwacht. Zoals ik schreef hoopte ik dat kleppen stellen en synchronisatie een uitkomst was, maar dat viel niet te merken eigenlijk...

Jeroen
Helaas het grootste verschil zit in de dosering van de rechterhand in combinatie met de juiste versnelling en een minimaal gebruik van de rem.
JC1150
Berichten: 54
Lid geworden op: 30 sep 2014, 17:51
Type: Overig R-serie
Bijz: R1150RS
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Arnhem

Re: Mijn R1150RS (update, "statistiek")

Ongelezen bericht door JC1150 »

Ton1959 schreef:
JC1150 schreef:
HansD schreef:
doov650 schreef:Ik zou de bandenspanning ook in je grafiek opnemen.
En je gewicht.
En eventueel de heersende windrichting en om het compleet te maken de gemiddelde windkracht tijdens de tank die je zojuist leeg reed.
Allemaal variabelen die je verbruik beinvloeden en niet zo zuinig ook.

Ik merk zelf verschil of ik in strak leer op de motor zit of in fluffy textiel.
Tja, dan moet je ook luchtdruk, temperatuur en luchtvochtigheid meenemen (en zo blijf je aan de gang).
Ik denk dat het handiger is om bij hoger of lager gebruik te kijken of je kunt achterhalen of beredeneren waardoor het komt.
Precies. Het is ook meer voor de lol, en er moet niet te veel waarde aan gehecht worden....soms is het beredeneren lastig. Zoals al blijkt uit de grafieken is het verbruik behoorlijk grillig. Ik vind desalniettemin het verbruik niet super...had het wat beter verwacht. Zoals ik schreef hoopte ik dat kleppen stellen en synchronisatie een uitkomst was, maar dat viel niet te merken eigenlijk...

Jeroen
Helaas het grootste verschil zit in de dosering van de rechterhand in combinatie met de juiste versnelling en een minimaal gebruik van de rem.
Jup....en je route (dus stoppen-rijden-stoppen of continu 120 kunnen rijden)...
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Mijn R1150RS (update, "statistiek")

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Nou ik zeggen probeer het eens met 100km per uur. Ik weet het is niks maar dan zit je net over de 1 op 20 als het goed is. Bij constant 100km per uur dan.
JC1150
Berichten: 54
Lid geworden op: 30 sep 2014, 17:51
Type: Overig R-serie
Bijz: R1150RS
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Arnhem

Re: Mijn R1150RS (update, "statistiek")

Ongelezen bericht door JC1150 »

Ton1959 schreef:Nou ik zeggen probeer het eens met 100km per uur. Ik weet het is niks maar dan zit je net over de 1 op 20 als het goed is. Bij constant 100km per uur dan.
Ik heb even bij de opmerkingen gekeken (late reactie, excuus) in de datasheet, en de allerhoogste piek (dus net na 31-1-2016) is van enkel woon-werk tussen Arnhem en Apeldoorn (da's pure snelweg) op 100 km/u...het helpt dus inderdaad!

..maar wel een beetje saai :roll:
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Mijn R1150RS (update, "statistiek")

Ongelezen bericht door Ton1959 »

JC1150 schreef:
Ton1959 schreef:Nou ik zeggen probeer het eens met 100km per uur. Ik weet het is niks maar dan zit je net over de 1 op 20 als het goed is. Bij constant 100km per uur dan.
Ik heb even bij de opmerkingen gekeken (late reactie, excuus) in de datasheet, en de allerhoogste piek (dus net na 31-1-2016) is van enkel woon-werk tussen Arnhem en Apeldoorn (da's pure snelweg) op 100 km/u...het helpt dus inderdaad!

..maar wel een beetje saai :roll:
Je mag zeggen vreselijk saai hoor. Ik deed het ook alleen maar om het verbruik te testen. Ik mocht vroeger ook al de verbruikstesten doen bij klagende klanten in de garage. En dan bij constant 50 , 80 en 100km per uur. En toen haalde ze de opgegeven waardes wel van de fabrikanten.

Ik vind het knap dat onze motoren zo zuinig kunnen zijn. Daaruit blijkt dat het gewicht van de motor maar weinig effect heeft op het brandstofverbruik. Het is meer het constante vertragen en versnellen waardoor het verbruik behoorlijk omhoog kan schieten. En het verbruik gaat ook behoorlijk door als je gewoon wacht voor een verkeerslicht. Dat vergeten veel mensen.
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Mijn R1150RS (update, "statistiek")

Ongelezen bericht door AGVerheij »

De route heeft inderdaad flinke invloed op het verbruik.
Ik heb een hele tijd Utrecht-Amsterdam (A2) gereden, en door die Oia -trajectcontrole dus heel braaf 105 op de GPS gereden. Dat is fors zuiniger dan de ritten Utrecht-Breda waar ik op de A27 ook ongeveer de maximum snelheid rij - maar die is grotendeels 130 :lol:
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Gesloten

Terug naar “Overig R1150 serie”