Killer deal of "killer" deal

Ben je opzoek naar een andere motor en wil je een BMW R...RT kopen? Stel dan je vragen aan de huidige eigenaren.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
psberg128
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 mei 2016, 02:43
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: KLR650
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heemskerk
Contacteer:

Killer deal of "killer" deal

Ongelezen bericht door psberg128 »

Beste RT-forum leden

Ik zag een -1100- 160.000km €1500 1996 op een site staan..
Nu weet ik dat BMW kilometers vreters zijn als ze maar een beetje goed onderhouden zijn..
Ik heb erg veel info van YT gehaald (vooral van Cris Harris een US based budget BMW monteur)
Maar vraag me toch af waar je bij deze KM stand en jaar op moet letten bij een test rit?
Ik weet welke geluiden een Jap maken (1 cilinder, v2 en 4 in lijn) waar een beetje olie niet erg is en waar olie een walk-a-way Bike is.. enz enz..
Hoe zit het met een RT? Welke geluiden zijn normaal? waar op te letten? Wanneer weg te lopen? Enz enz..
Ook hoorde ik iets met een pre 1996 versnellingsplaat probleem of iets in die richting?

Alvast bedankt
[groet]
Peje
Suzuki LS650 05/1993
Suzuki GSX600F 12/2003
Honda XL600V 10/1988
Kawasaki KLR650 02/1997
Honda PC800 02/1992

BMW R1100RT 07/1997 (nu)
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Killer deal of "killer" deal

Ongelezen bericht door HansD »

Je kunt je een hoop ellende en geld besparen door iemand mee te nemen die de motor keurt, of met de motor bij iemand langs te gaan die dit voor je kan doen. Bekende namen zijn Erik van LEnt, MSA in Ede (Motor Service Amersfoort), en ook Joost motoren in Utrecht.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Killer deal of "killer" deal

Ongelezen bericht door Baird »

Rondje langs Erik van Lent of MSA, is geen zinnig woord over te zeggen, er kan zoveel gebeurd zijn in een motorleven _001
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Killer deal of "killer" deal

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Een goede testrit is al zonder meer noodzakelijk. Versnellingsbakproblemen zijn bij de types t/m 1997 mogelijk meer aanwezig. De dealer waar ik de mijne kocht geeft voor die types niks terug om die reden. Maar er kunnen natuurlijk uitzonderingen tussen zitten. Een aankoopkeuring is zeker een goed advies.
Gebruikersavatar
Beamer63
Berichten: 109
Lid geworden op: 15 dec 2013, 01:16
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R Nine T Racer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: omgeving Tilburg

Re: Killer deal of "killer" deal

Ongelezen bericht door Beamer63 »

Kijk ook goed naar sljjtagedelen zoals remschijven en koppeling.
Bij vervanging van de 3 remschijven ben je zomaar € 600,00 tot € 800,00 aan schjjven kwijt en mag je ze nog zelf vervangen.
Bij aanschaf gebruikte schijven Let op : Op marktplaats en Ebay worden gebruikte schijven aangeboden onder de sljjtage grens !
Als je pech hebt ben je achteraf vele honderde euro's meer kwijt dan verwacht.

Ik zou eerder gaan voor een gebruikte motor van een forumlid waarvan de onderhouds history bekend is en een paar honderd euro meer uitgeven .

Veel wijsheid en succes met zoeken.

Peter
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Killer deal of "killer" deal

Ongelezen bericht door EileRT »

Met alle respect, maar voor dit bedrag mag je echt heel weinig verwachten . . . ja, naar alle waarschijnlijkheid een zeer hoge rekening aan onderhouds- en reparatiekosten na aankoop.

In principe kunnen RT's met een complete onderhoudshistorie (met de nadruk op regelmatig en vakkundig onderhoud) 200K aan kilometers of meer rijden, maar voor dit geld moet je echt heel veel geluk hebben. Een aankoopkeuring, door MSA of Erik van Lent, is uiteindelijk het beste. Je betaald daarvoor ongeveer 150 euro, maar je weet dan ook zeker of je een goede of de bekende "kat in de zak" aankoop doet. Let wel: tenslotte, gaat het primair om jouw veiligheid en die van anderen!

Succes met je beslissing.

[groet] Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
psberg128
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 mei 2016, 02:43
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: KLR650
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heemskerk
Contacteer:

Re: Killer deal of "killer" deal

Ongelezen bericht door psberg128 »

EileRT schreef:Met alle respect, maar voor dit bedrag mag je echt heel weinig verwachten
Ja, het bekende onderbuik speelt ook op..

Uitleg verkoper hij rijd er nauwelijks meer op en is meer bezig met een oude bmw R45 of zo..
Hij had hem eerder op interweb geplaatst voor meer geld maar kwam er niet vanaf ivm de kilometerstand
Ik weet dat er iets mee aan de hand moet zijn.. en zit €500,- onder budget to fix it... ik ga iig een proefrit maken en kijken wat me intuïtie aan gaat geven.. _001
Beamer63 schreef:Kijk ook goed naar sljjtagedelen zoals remschijven en koppeling.
Hoe kan ik dit het best nakijken dan? Schijven snap ik. . Weet enkel niet wat bij BMW de minimale tolerantie is
En de koppeling.. ik weet bij de handvat 12mm tussen stelschroef en kopelinghandel. (Altijd, enkel afstellen bij het motorblok)
Maar hoe weet je of je platen (bijna)versleten zijn..
(Natuurlijk als hè koppeling slipt maar hoe kan je dit evt zien aan de afstelling?)

Iig alle bedankt voor de info en warnings!! Haha

[groet]
Peje
Suzuki LS650 05/1993
Suzuki GSX600F 12/2003
Honda XL600V 10/1988
Kawasaki KLR650 02/1997
Honda PC800 02/1992

BMW R1100RT 07/1997 (nu)
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Killer deal of "killer" deal

Ongelezen bericht door Bert M »

Mijn ervaring wil ik je niet onthouden: ik heb een tijdje een verzameling Engelse "youngtimer" vierwieligen gehad. Jaguars, MG's en dat soort werk. Mijn 'sport' was om ze zo goedkoop mogelijk naar mij toe te kopen, op te knappen, poetsen en boenen, jaartje rijden en weer verkopen. Ik kan je vertellen dat het aankoopproces altijd spannend was. De verdeling is in grote lijnen als volgt:
- 10% is een juweeltje waarvan je kunt zeggen dat het onder de categorie dikke mazzel valt;
- 35% is met een hoop energie en geld weer prima voor elkaar te krijgen
- 45% blijkt achteraf reddeloos verloren schroot te zijn...

Ik vermoed zomaar dat deze percentages ook gelden voor het goedkope segment BMW motorfietsen.

Mijn vaste stelregel is dat, indien het voertuig geen bekende historie heeft en significant goedkoper is dan vergelijkbare soortgenootjes, je zeker hetzelfde bedrag als de aankoopsom moet reserveren voor reparatie en achterstallig onderhoud. Wat dat betreft heb je met BMW de pech dat de vervangingsonderdelen relatief kostbaar zijn. Zie ook de eerdere bijdrage over de remschijven.

Mijn advies: heb je geen tot weinig budget? Koop dan geen voertuigen aan de "onderkant" van de markt!

Succes met je beslissing!

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
JC1150
Berichten: 54
Lid geworden op: 30 sep 2014, 17:51
Type: Overig R-serie
Bijz: R1150RS
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Arnhem

Re: Killer deal of "killer" deal

Ongelezen bericht door JC1150 »

psberg128 schreef:
EileRT schreef:Met alle respect, maar voor dit bedrag mag je echt heel weinig verwachten
Ja, het bekende onderbuik speelt ook op..

Uitleg verkoper hij rijd er nauwelijks meer op en is meer bezig met een oude bmw R45 of zo..
Hij had hem eerder op interweb geplaatst voor meer geld maar kwam er niet vanaf ivm de kilometerstand
Ik weet dat er iets mee aan de hand moet zijn.. en zit €500,- onder budget to fix it... ik ga iig een proefrit maken en kijken wat me intuïtie aan gaat geven.. _001
Beamer63 schreef:Kijk ook goed naar sljjtagedelen zoals remschijven en koppeling.
Hoe kan ik dit het best nakijken dan? Schijven snap ik. . Weet enkel niet wat bij BMW de minimale tolerantie is
En de koppeling.. ik weet bij de handvat 12mm tussen stelschroef en kopelinghandel. (Altijd, enkel afstellen bij het motorblok)
Maar hoe weet je of je platen (bijna)versleten zijn..
(Natuurlijk als hè koppeling slipt maar hoe kan je dit evt zien aan de afstelling?)

Iig alle bedankt voor de info en warnings!! Haha

[groet]
Peje
Remschijven kun je gewoon meten, maar dat weet je zelf dus ook. Als je een proefrit maakt kun je de koppeling testen: rijd in de vier of vijf op normale snelheid (normaal in de zin van, horende bij die versnelling). Knijp vervolgens je koppeling in, en geef wat gas. Laat dan de koppeling schieten (niet vol gas dus) en als de motor en jijzelf een hopje maakt of vooruit schiet is het oké. Als er weinig gebeurt en de toeren stijgen alleen maar zijn de platen versleten.

Natuurlijk klinkt 1500 euro weinig, maar voor die leeftijd en kilometerstand lijkt het me een goede/redelijke prijs. Ben je van zins er elke dag mee naar je werk te rijden...dan zou ik er over na denken. Is het voor de hobby, houd je van een avontuurtje en ben je zelf of iemand in je omgeving handig? Dan is het een leuk experimentje! Een lastige keuze, dat wel, en niet zonder risico!

Een aankoopkeuring is altijd verstandig natuurlijk! Kost de wereld ook niet. Ik heb dat overigens niet gedaan, maar de motor die ik kocht was destijds al een tijdje in onderhoud bij BMW-tempel-MSA :)

Er staan nog goedkopere R'en op marktplaats overigens. Is een K75/K100 geen overweging? Die heb je ook in RT uitvoering en zijn over het algemeen onverwoestbaar (mijn vader's K100RT zat tegen de 2 "mijlenton" aan toen alles opeens kapot ging bijvoorbeeld).

Succes!

Jeroen
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Killer deal of "killer" deal

Ongelezen bericht door Ton1959 »

De speling op de koppeling zegt weinig over de dikte van de koppelingsplaat. Maar aangezien er een diafragmaveer op de koppeling zit zal een koppeling die ver op is een stuk zwaarder aanvoelen op het moment je begint met het ontkoppelen. Maar dat merk je pas weer als je weet hoe de koppeling aanvoelt als hij nieuw is. Dus het verschil tussen de twee.
Voor het geld dat je wil besteden kan je wel een redelijke Japanner kopen.
En dan val je waarschijnlijk ergens tussen de 35 en 45% categorie die Bert M al aangeeft.
Gebruikersavatar
psberg128
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 mei 2016, 02:43
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: KLR650
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heemskerk
Contacteer:

Re: Killer deal of "killer" deal

Ongelezen bericht door psberg128 »

JC1150 schreef:Er staan nog goedkopere R'en op marktplaats overigens. Is een K75/K100 geen overweging? Die heb je ook in RT uitvoering en zijn over het algemeen onverwoestbaar (mijn vader's K100RT zat tegen de 2 "mijlenton" aan toen alles opeens kapot ging bijvoorbeeld).
zat ook te kijken voor een k1100lt (die zijn er genoeg voor €2000,-) maar die looks houden me tegen. blokkerig, out dated, enz :lol:
en de looks van een k75rt en k100rt vind ik helemaal niet mooi.. (sorry owners :oops: haha)
maar weet dat de "flying brick" onverwoestbaar zijn.. dus kriebelt het wel een beetje.. maar de looks van een -1100- -kwijling- haha
Bert M schreef:De verdeling is in grote lijnen als volgt:
- 10% is een juweeltje waarvan je kunt zeggen dat het onder de categorie dikke mazzel valt;
- 35% is met een hoop energie en geld weer prima voor elkaar te krijgen
- 45% blijkt achteraf reddeloos verloren schroot te zijn...
super bedankt. ik zal deze % in me achterhoofd houden.
JC1150 schreef:Als je een proefrit maakt kun je de koppeling testen: rijd in de vier of vijf op normale snelheid (normaal in de zin van, horende bij die versnelling). Knijp vervolgens je koppeling in, en geef wat gas. Laat dan de koppeling schieten (niet vol gas dus) en als de motor en jijzelf een hopje maakt of vooruit schiet is het oké. Als er weinig gebeurt en de toeren stijgen alleen maar zijn de platen versleten.

Natuurlijk klinkt 1500 euro weinig, maar voor die leeftijd en kilometerstand lijkt het me een goede/redelijke prijs. Ben je van zins er elke dag mee naar je werk te rijden...dan zou ik er over na denken. Is het voor de hobby, houd je van een avontuurtje en ben je zelf of iemand in je omgeving handig? Dan is het een leuk experimentje! Een lastige keuze, dat wel, en niet zonder risico!
gelukkig ben ik erg handig.. kan een Jap uitelkaar halen en in elkaar zetten no problems... Beemers ken ik niet maar leer ik wel denk ik...

Ja, ik ben verplan er dagelojks mee naar me werk te rijden en ook tours er mee te doen (misschien wel met jullie op een tour dagje _004 )
de KM's zijn dan ongv. 60km pd (30km per rit) naar me werk

ik heb helaas het probleem met het budget.. weet dat me budget heel klein is voor een BMW met moderne looks.

gelukkig heb ik jullie kennis en ervaring gelezen en hoop op de 10%van Bert M haha
is het geen 10% dan moet ik misschien toch kijken of ik me budget omhoog moet doen.. weet nog ff niet hoe maar we zien wel haha

ik ben iemand die niet dat NuRijden gebeuren doet.. "geen geld? geen spullen" vind ik altijd veiliger.. schulden zit in een klein hoekje in deze maatschapij hahahah

mvg
Peje
Suzuki LS650 05/1993
Suzuki GSX600F 12/2003
Honda XL600V 10/1988
Kawasaki KLR650 02/1997
Honda PC800 02/1992

BMW R1100RT 07/1997 (nu)
JC1150
Berichten: 54
Lid geworden op: 30 sep 2014, 17:51
Type: Overig R-serie
Bijz: R1150RS
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Arnhem

Re: Killer deal of "killer" deal

Ongelezen bericht door JC1150 »

psberg128 schreef:
JC1150 schreef:Er staan nog goedkopere R'en op marktplaats overigens. Is een K75/K100 geen overweging? Die heb je ook in RT uitvoering en zijn over het algemeen onverwoestbaar (mijn vader's K100RT zat tegen de 2 "mijlenton" aan toen alles opeens kapot ging bijvoorbeeld).
zat ook te kijken voor een k1100lt (die zijn er genoeg voor €2000,-) maar die looks houden me tegen. blokkerig, out dated, enz :lol:
en de looks van een k75rt en k100rt vind ik helemaal niet mooi.. (sorry owners :oops: haha)
maar weet dat de "flying brick" onverwoestbaar zijn.. dus kriebelt het wel een beetje.. maar de looks van een -1100- -kwijling- haha
Bert M schreef:De verdeling is in grote lijnen als volgt:
- 10% is een juweeltje waarvan je kunt zeggen dat het onder de categorie dikke mazzel valt;
- 35% is met een hoop energie en geld weer prima voor elkaar te krijgen
- 45% blijkt achteraf reddeloos verloren schroot te zijn...
super bedankt. ik zal deze % in me achterhoofd houden.
JC1150 schreef:Als je een proefrit maakt kun je de koppeling testen: rijd in de vier of vijf op normale snelheid (normaal in de zin van, horende bij die versnelling). Knijp vervolgens je koppeling in, en geef wat gas. Laat dan de koppeling schieten (niet vol gas dus) en als de motor en jijzelf een hopje maakt of vooruit schiet is het oké. Als er weinig gebeurt en de toeren stijgen alleen maar zijn de platen versleten.

Natuurlijk klinkt 1500 euro weinig, maar voor die leeftijd en kilometerstand lijkt het me een goede/redelijke prijs. Ben je van zins er elke dag mee naar je werk te rijden...dan zou ik er over na denken. Is het voor de hobby, houd je van een avontuurtje en ben je zelf of iemand in je omgeving handig? Dan is het een leuk experimentje! Een lastige keuze, dat wel, en niet zonder risico!
gelukkig ben ik erg handig.. kan een Jap uitelkaar halen en in elkaar zetten no problems... Beemers ken ik niet maar leer ik wel denk ik...

Ja, ik ben verplan er dagelojks mee naar me werk te rijden en ook tours er mee te doen (misschien wel met jullie op een tour dagje _004 )
de KM's zijn dan ongv. 60km pd (30km per rit) naar me werk

ik heb helaas het probleem met het budget.. weet dat me budget heel klein is voor een BMW met moderne looks.

gelukkig heb ik jullie kennis en ervaring gelezen en hoop op de 10%van Bert M haha

mvg
Peje
Als je handig bent en de proefrit en schouwing valt mee dan zou ik ervoor gaan. Heb je nog 500 euro te versleutelen. Als je alles zelf doet is dat wel te doen lijkt me. Ik begrijp wel dat de meesten het wellicht niet zouden doen, maar volgens mij heeft de gemiddelde RT-rijder/forumbezoeker een meer dan modaal inkomen en wellicht dus een ander referentiekader (begrijp me hier niet verkeerd..).

Ik ben uiteraard nergens voor aansprakelijk haha! de 850/1100/1150RT zijn inderdaad de mooiste!

Ik heb ook op een klein budget een BMW gekocht (en geluk gehad met de verkoper, overigens) en heb als afstudeerder ook niet een supergroot budget om 'm rijdend te houden. Wat spaargeld is wel handig.

Ik houd wat data bij van m'n 1150RS, en ik rijd momenteel voor zo'n 18,5 cent de kilometer. Dat is inclusief onderhoud, banden, belasting en verzekering sinds de aanschaf. Sinds september 2015 houd ik ook het brandstofverbruik bij en heb ik die kosten ook in de kilometerprijs verwerkt. Ik weet niet of dat veel of weinig is, maar misschien heb je er wat aan in je overwegingen!

Jeroen
Gebruikersavatar
psberg128
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 mei 2016, 02:43
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: KLR650
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heemskerk
Contacteer:

Re: Killer deal of "killer" deal

Ongelezen bericht door psberg128 »

JC1150 schreef:Als je handig bent en de proefrit en schouwing valt mee dan zou ik ervoor gaan. Heb je nog 500 euro te versleutelen. Als je alles zelf doet is dat wel te doen lijkt me. Ik begrijp wel dat de meesten het wellicht niet zouden doen, maar volgens mij heeft de gemiddelde RT-rijder/forumbezoeker een meer dan modaal inkomen en wellicht dus een ander referentiekader (begrijp me hier niet verkeerd..).

Ik ben uiteraard nergens voor aansprakelijk haha! de 850/1100/1150RT zijn inderdaad de mooiste!

Ik heb ook op een klein budget een BMW gekocht (en geluk gehad met de verkoper, overigens) en heb als afstudeerder ook niet een supergroot budget om 'm rijdend te houden. Wat spaargeld is wel handig.

Ik houd wat data bij van m'n 1150RS, en ik rijd momenteel voor zo'n 18,5 cent de kilometer. Dat is inclusief onderhoud, banden, belasting en verzekering sinds de aanschaf. Sinds september 2015 houd ik ook het brandstofverbruik bij en heb ik die kosten ook in de kilometerprijs verwerkt. Ik weet niet of dat veel of weinig is, maar misschien heb je er wat aan in je overwegingen!

Jeroen
super bedankt.. ja deze info is zeker helpful
en ik ben er ook van overtuigt dat Beemer rijders toch wel wat meer budget hebben dat vele andere genieters..
(ook mij niet verkeerd opvatten alle respect voor... en zelfs een beetje envy hahah)


_oo_

[groet]
Peje
Suzuki LS650 05/1993
Suzuki GSX600F 12/2003
Honda XL600V 10/1988
Kawasaki KLR650 02/1997
Honda PC800 02/1992

BMW R1100RT 07/1997 (nu)
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Killer deal of "killer" deal

Ongelezen bericht door Baird »

Een motor uit- en in elkaar zetten is niet zo complex:
1) Handleiding: Downloaden en eerst eens lekker doorspitten
2) Zorg voor ruimte waar je lekker kunt sleutelen: licht, verwarming, elektriciteit en voldoende m2 om de onderdelen op te slaan.
3) Zorg dat je tijdens het sleutelen niet afhankelijk bent van het voertuig waaraan gesleuteld wordt, geen haast hebben dus.
4) Een aardige set basisgereedschap en een paar speciale tools zijn noodzakelijk
5) BMW is allemaal metrisch, de meeste zijn linksom los en rechtsom vast
6) Zorg voor een camera om alles vast te leggen, geloof me: je vergeet echt hoe het zat soms.
7) Als het even kan: zorg voor internet zodat je de filmpjes van Chris Harris kunt bekijken terwijl je naast je motor staat
8) Stel een vraag hier op het Forum als je het even niet weet, er is altijd iemand die je verder kan helpen
9) Zoals mij oude Japanse baas zei: You will spend many hours here, please try to enjoy yourself ofwel: Heb er vooral plezier in en uiteindelijk hou je er je eigen motor aan over.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Wigo
Berichten: 116
Lid geworden op: 03 sep 2015, 10:37
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Groene Hart

Re: Killer deal of "killer" deal

Ongelezen bericht door Wigo »

Ik zou ook de website van swift motoren eens in de gaten houden. Die hebben ook nog wel eens iets geinigs voor weinig.
Motorhistorie: cb550f, cb750kz, cx500c, vf700c, k75, r850r, r1100rt, r1150rt, r1200gs, k75, k75rt, r1150rt, r1200rt
Nu r1200rt lc
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Killer deal of "killer" deal

Ongelezen bericht door Bert M »

Ik ben het helemaal met het lijstje van Baird eens. Ik wil er nog aan toevoegen dat de aardigheid van BMW is dat de meeste dingen wel behoorlijk logisch in elkaar zitten. Dit in tegenstelling tot die Engelse dingen waar ik regelmatig mee 'in gevecht' ben... Hahaha

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Killer deal of "killer" deal

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Het blijft altijd moeilijk iets kopen. Maar ook al kan je veel dan lopen de kosten nog veel op. Dat merk ik bij mijn project ook. Dus als een aankoopkeuring teveel problemen laat zien dan kan je al schrikken van de optelsom van de onderdelen. Maar je kan natuurlijk ook een aantal onderdelen gebruikt kopen. Ik moet eerlijk zeggen dat 1000 Euro weg is voor je het weet.
Zo valt mij op dat een gereviseerde motor vaak niet vel duurder is dan één die je zelf opknapt. Maar ja ik moet ook weer eens verder aan mijn project om straks weer aan het volgende te kunnen beginnen.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Killer deal of "killer" deal

Ongelezen bericht door Bert M »

Ton1959 schreef:... Ik moet eerlijk zeggen dat 1000 Euro weg is voor je het weet...
Ja, heel erg herkenbaar! Tegenvallers hakken er financieel ook altijd veel harder in, dan het voordeel van een meevaller.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
doov650

Re: Killer deal of "killer" deal

Ongelezen bericht door doov650 »

Beetje afdingen en je hebt budget genoeg over om een reparatie aan te kunnen. Ik neem toch niet aan dat je de vraagprijs gaat betalen..............
Wat de proefrit betreft, als een motor van 20 jaar oud en 160k nog rijdt, remt en veert dan zit het wel snor.
Perfectie kun je niet verwachten. En je kunt je ook afvragen of een aankoopkeuring van meer dan 10% van de aankoopprijs wel een logische keuze is.
Succes.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Killer deal of "killer" deal

Ongelezen bericht door Ton1959 »

doov650 schreef:Beetje afdingen en je hebt budget genoeg over om een reparatie aan te kunnen. Ik neem toch niet aan dat je de vraagprijs gaat betalen..............
Wat de proefrit betreft, als een motor van 20 jaar oud en 160k nog rijdt, remt en veert dan zit het wel snor.
Perfectie kun je niet verwachten. En je kunt je ook afvragen of een aankoopkeuring van meer dan 10% van de aankoopprijs wel een logische keuze is.
Succes.

Als je weinig kennis hebt van de specifieke BMW problemen lijkt het mij zeker een goed idee om wel een aankoopkeuring te doen. Een beetje afdingen is genoeg om een beetje te herstellen. Dus daar heb je allemaal zo weinig aan als er achteraf veel aan besteed moet worden. Je kan beter 1/10 of iets meer van de prijs van een keuring uitgeven dan je hele budget verspillen.
.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Killer deal of "killer" deal

Ongelezen bericht door Baird »

Kijk eens naar deze: viewtopic.php?f=7&t=12155
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Mark1200rs
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 nov 2015, 10:15
Type: Overig R-serie
Bijz: R1100RS
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Elst (Gld)

Re: Killer deal of "killer" deal

Ongelezen bericht door Mark1200rs »

Ik vind het leuk om gare bmw's te kopen en op te knappen. Als je op een budget zit: koop een K, die onderdelen zijn veel goedkoper en makkelijker te krijgen dan die van de boxers. Meestal fix ik K'tjes, maar ik heb deze winter voor het eerst een boxer gedaan. Hoe dan ook succes!
BMW R1100RS ABS '94 'Doornroosje' BMW K1100RS '94 'Doornroosje II' Moto Guzzi V11 Sport '00
Gebruikersavatar
WILBMW
Berichten: 35
Lid geworden op: 10 sep 2013, 20:27
Type: R1200RT
Bijz: full optional
Land: Holland
Woonplaats of omgeving: Marknesse

Re: Killer deal of "killer" deal

Ongelezen bericht door WILBMW »

Ik kocht 3 jaar geleden voor mij gevoel voor weinig geld een "goeie" -1100- van 1996 met maar 46.000km. Maar heb de teller inmiddels op 62.000km staan en heb inmiddels het volgende correctief vervangen:
Compleet gereviseerde versnellingsbak, koppelingsplaat, koppakkingen, accu, remschijf achter incl. blokken, alle lagers en keerringen van het cardan, al de gas- en shockkabels en al de remleidingen.
Het bovenstaande koste al met al zeker meer dan € 2.000,- maar daarmee is mijn motor nu perfect en rijdt hij als nieuw.
Wat ik met de bovenstaande bedoel aan te geven is dat je rekening moet houden met dergelijke reparaties (want ook ik dacht bij de aankoop zo maar probleemloos 20.000km te kunnen rijden, NIET DUS). Vandaar dat het erg belangrijk is dat je je er van vergewist dat je echt goed oriënteert want anders wordt goedkoop toch uiteindelijk duurkoop.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Killer deal of "killer" deal

Ongelezen bericht door Ton1959 »

WILBMW schreef:Ik kocht 3 jaar geleden voor mij gevoel voor weinig geld een "goeie" -1100- van 1996 met maar 46.000km. Maar heb de teller inmiddels op 62.000km staan en heb inmiddels het volgende correctief vervangen:
Compleet gereviseerde versnellingsbak, koppelingsplaat, koppakkingen, accu, remschijf achter incl. blokken, alle lagers en keerringen van het cardan, al de gas- en shockkabels en al de remleidingen.
Het bovenstaande koste al met al zeker meer dan € 2.000,- maar daarmee is mijn motor nu perfect en rijdt hij als nieuw.
Wat ik met de bovenstaande bedoel aan te geven is dat je rekening moet houden met dergelijke reparaties (want ook ik dacht bij de aankoop zo maar probleemloos 20.000km te kunnen rijden, NIET DUS). Vandaar dat het erg belangrijk is dat je je er van vergewist dat je echt goed oriënteert want anders wordt goedkoop toch uiteindelijk duurkoop.
Als dat allemaal al nodig was heeft je motor toch een zwaar leven gehad. Remslangen is normaal maar de rest is wel heel vroeg. Al hadden nou net die types overigens wel de versnellingsbak problemen. Ik verwacht dat mijn koppeling nog erg lang zal meegaan. De mijne zit net over de 70000km nu.
Gebruikersavatar
WILBMW
Berichten: 35
Lid geworden op: 10 sep 2013, 20:27
Type: R1200RT
Bijz: full optional
Land: Holland
Woonplaats of omgeving: Marknesse

Re: Killer deal of "killer" deal

Ongelezen bericht door WILBMW »

de bak was inderdaad het bekende euvel, de koppelingsplaat gaat meestal maar 40 à 50.000km mee maar meteen vervangen. De kabels lagen toch los en waren niet meer fris. Accu is elke 2 à 3 jaar aan de beurt zeg de dealer. De cardan lekte olie dus boel los en toen vond de dealer het slim om voor de paar tientjes extra maar meteen de lagers mee te vervangen. Remschijf was beneden de norm dus gewoon uit veiligheid vervangen.

De koppakkingen kwam omdat de motor maar 1.000km per jaar reed en ik meteen nadat ik hem gekocht had 3.000km reed. Dit samen met mijn zoon van toen 16 achter op en volle bepakking door Frankrijk. Volgens de dealer zitten er o-ringen in de pakking en die gaan bij "weinig" gebruik van de motor verstaffen. En inderdaad dat was bij mij ook het geval. Verder alles meteen motorisch gecheckt en dat kan nog tonnen mee dus verder ook niet over klagen. Big RT Smile
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Killer deal of "killer" deal

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

WILBMW schreef:Accu is elke 2 à 3 jaar aan de beurt zeg de dealer.
Als je de accu netjes onderhoudt, dus aan een goede lader hangt (dus een die zelf naar onderhoudslading overschakelt als de accu "vol" is) als je de motor niet gebruikt, moet een accu veel langer mee kunnen gaan!
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Killer deal of "killer" deal

Ongelezen bericht door Ton1959 »

WILBMW schreef:de bak was inderdaad het bekende euvel, de koppelingsplaat gaat meestal maar 40 à 50.000km mee maar meteen vervangen. De kabels lagen toch los en waren niet meer fris. Accu is elke 2 à 3 jaar aan de beurt zeg de dealer. De cardan lekte olie dus boel los en toen vond de dealer het slim om voor de paar tientjes extra maar meteen de lagers mee te vervangen. Remschijf was beneden de norm dus gewoon uit veiligheid vervangen.

De koppakkingen kwam omdat de motor maar 1.000km per jaar reed en ik meteen nadat ik hem gekocht had 3.000km reed. Dit samen met mijn zoon van toen 16 achter op en volle bepakking door Frankrijk. Volgens de dealer zitten er o-ringen in de pakking en die gaan bij "weinig" gebruik van de motor verstaffen. En inderdaad dat was bij mij ook het geval. Verder alles meteen motorisch gecheckt en dat kan nog tonnen mee dus verder ook niet over klagen. Big RT Smile
De koppeling gaat bij normaal gebruik eerder 100000km mee verwacht ik zelf. De cardanlagers gaan volgens mij ook lang mee als je de juiste olie gebruikt en op tijd ververst. Voor een paar tientjes meer kan je toch geen cardanlagers vervangen _001 . Ik rijd niet veel maar gelukkig zijn de koppakkingen oliedicht bij mijn motor. Maar misschien waren de eerste koppakkingen van een ander materiaal? Een accu gaat een jaar of vijf mee denk ik.
Gesloten

Terug naar “R....RT kopen ja of nee?”