YSS schokbrekers voor de R1150RT

Alles over vering, dempers, wegligging enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Nick_66
Berichten: 79
Lid geworden op: 11 mei 2013, 00:04
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nederweert

YSS schokbrekers voor de R1150RT

Ongelezen bericht door Nick_66 »

Heeft er iemand ervaring met het merk YSS? Ik kan voor een schappelijke prijs een setje schokbrekers aanschaffen voor mijn R1150RT.

Is dit een goed merk of zijn er nog betere alternatieven? Budget max 650 euro.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: YSS schokbrekers voor de R1150RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik verwacht dat je daar bij Hyperpro geen twee schokbrekers voor kan kopen. Maar een goede schrokbeker is zijn geld waard. De Hagon's zijn voor mijn motor al 300 pond per stuk in Engeland.
Gebruikersavatar
Nick_66
Berichten: 79
Lid geworden op: 11 mei 2013, 00:04
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nederweert

Re: YSS schokbrekers voor de R1150RT

Ongelezen bericht door Nick_66 »

Ik kan aan een complete set schokbrekers komen van het merk YSS. Ze zijn nog nieuw en de normale prijs ligt zo rond de 900 euro. Is het de moeite waard om de originele schokbrekers te vervangen door dit merk?
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: YSS schokbrekers voor de R1150RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik zag de YSS onder de 900Euro ook op E bay. Ik heb geen ervaring met dat merk. Misschien vind je ergens een vergelijkingstest. Het hangt er ook weer vanaf hoelang je de motor gaat houden. Soms is het beter wat meer de besteden omdat je hier wel de ervaringen kunt vinden met betrekking tot Hyperpro.
Gebruikersavatar
Nick_66
Berichten: 79
Lid geworden op: 11 mei 2013, 00:04
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nederweert

Re: YSS schokbrekers voor de R1150RT

Ongelezen bericht door Nick_66 »

Ik ben nog wel van plan mijn motor een tijdje te houden. Vind die schokbrekers van Hyperpro behoorlijk aan de prijs. Ongetwijfeld zullen ze zeker goed zijn, maar hoe verhoudt zich de kwaliteit tov het merk YSS vraag ik mij af?
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: YSS schokbrekers voor de R1150RT

Ongelezen bericht door Baird »

Heb 2 jaar geleden iets minder 700 betaald bij JJSuspension voor het reviseren van de originele achterdemper + de aanschaf van een nieuwe Hyperpro voordemper + progressieve veer, progressieve veer achter had ik al.

Deze combinatie rijdt zo heerlijk dat ik totaal geen behoefte heb aan ESA bij de volgende motor. Ik heb hier meer vertrouwen in dan een onbekend merk/type van internet.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Nick_66
Berichten: 79
Lid geworden op: 11 mei 2013, 00:04
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nederweert

Re: YSS schokbrekers voor de R1150RT

Ongelezen bericht door Nick_66 »

Mijn motor heeft nog net 30k gelopen, dus een revisie van de demper zal niet direct nodig zijn schat ik zo in. Misschien moet de olie wel vervangen worden?

Is de originele schokbreker voor van een slechte kwaliteit of valt dat toch wel mee?

Zit er ook aan te denken alleen de veren te gaan vervangen voor progressieve veren. Ga ik dat verschil merken?
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: YSS schokbrekers voor de R1150RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Nick_66 schreef:Mijn motor heeft nog net 30k gelopen, dus een revisie van de demper zal niet direct nodig zijn schat ik zo in. Misschien moet de olie wel vervangen worden?

Is de originele schokbreker voor van een slechte kwaliteit of valt dat toch wel mee?

Zit er ook aan te denken alleen de veren te gaan vervangen voor progressieve veren. Ga ik dat verschil merken?
De progressieve veren van Hyperpro maken een gigantisch verschil. De standaard veren zijn geen fluit waard. Met de standaard vering stuiterde mijn motor gewoon over de weg.
Inspector Gadget

Re: YSS schokbrekers voor de R1150RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

+1
Je herkent de motor niet meer terug!

Overigens, je zou niet de eerste zijn die met versleten veren rondrijdt. :(
KM-stand zegt weinig, bij mijn 1100RT waren de veren op bij 40.000 km. :$
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: YSS schokbrekers voor de R1150RT

Ongelezen bericht door EileRT »

Ik kan mij geheel aansluiten bij Ton1959 en Inspector Gadget. Ook bij mij is er sprake van dag en nacht verschil tussen de progressieve veren van Hyperpro en de standaard veren van BMW. Bij mij zijn deze ruim vier jaar geleden vervangen bij een km.stand van 22K. Of de originele veren op deze km.stand al versleten waren weet ik niet, maar Kenny (MSA) vertelde mij toen al dat ik een "andere" motor zou gaan krijgen. Waarvan akte!

[groet] Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Viaantje
Berichten: 193
Lid geworden op: 23 apr 2014, 23:28
Type: R1150RT
Bijz: een standaard BWM
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Vianen

Re: YSS schokbrekers voor de R1150RT

Ongelezen bericht door Viaantje »

Zit nog steeds te twijfelen voor Hyperpro's, maar een set schokdempers met White Power veren lijkt mij ook wel iets.
Iemand daar ervaring mee?
Inspector Gadget

Re: YSS schokbrekers voor de R1150RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

WP zijn de OEM (standaard) veren die op BMW's gemonteerd zitten, en dus soms wel erg vroegtijdig versleten zijn.
Daarom kwalificeer ik de WP's als "goedkoop". Sorry.

Geloof mij, ga voor de HyperPro's, je kent je motor daarna echt niet meer terug.
(je hebt de neiging na een aantal km's de motor te stoppen en je kenteken te gaan vergelijken met de papieren, echt een grote verandering :lol: )

En zeker geen WP, want dat is hetzelfde monteren als wat er nu al op zit, me dunkt.

Wil je desondanks (ook nog) naar andere veren/schokdempers kijken, zou ik eventueel Wilbers overwegen.
Maar dan moet je wel aan flinke prijzen gaan denken, helaas. 500 euro voorzijde, 700 euro achterzijde, zo ff uit het bloten hoofd. :$
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: YSS schokbrekers voor de R1150RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

De standaard veren zijn lineaire veren en daarom niet te vergelijken met de progressieve veren. Dus eigenlijk zijn de standaard veren vanaf nieuw al verkeerd gekozen. Met andere woorden BMW zet er gewoon goedkope veren op en zo maken ze wat meer winst.
Viaantje
Berichten: 193
Lid geworden op: 23 apr 2014, 23:28
Type: R1150RT
Bijz: een standaard BWM
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Vianen

Re: YSS schokbrekers voor de R1150RT

Ongelezen bericht door Viaantje »

Bedankt Inspector Gadget en Ton! _004
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: YSS schokbrekers voor de R1150RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Viaantje schreef:Bedankt Inspector Gadget en Ton! _004

Graag gedaan _004
Inspector Gadget

Re: YSS schokbrekers voor de R1150RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

+1 _004
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: YSS schokbrekers voor de R1150RT

Ongelezen bericht door Baird »

Nick_66 schreef:Mijn motor heeft nog net 30k gelopen, dus een revisie van de demper zal niet direct nodig zijn schat ik zo in. Misschien moet de olie wel vervangen worden?

Is de originele schokbreker voor van een slechte kwaliteit of valt dat toch wel mee?

Zit er ook aan te denken alleen de veren te gaan vervangen voor progressieve veren. Ga ik dat verschil merken?
De standaard achterdemper is zo goedkoop dat bij 30k hij aardig aan onderhoud toe is. Hij kan bij JJSuspension voorzien worden van nieuwe olie, dan worden de shims gecontroleerd, eventueel wordt de volgorde van de shimsr aangepast om de dempingskarakteristiek aan jouw specifieke wensen te laten voldoen. Dit geheel heet revisie, als je er dan ook een Hyperpro progressieve veer (€ 100) op zet ben je achter klaar.

De originele voordemper van onze motoren (inkoop € 12.= :evil: ) kunnen niet van nieuwe olie voorzien worden en dienen geheel vervangen te worden, zoals ik aangaf is dat bij mij door een in te stellen Hyperpro gedaan met progressieve veer. Deze demper wordt in de fabriek afgesteld op jouw motor en daarbinnen kun je zelf nog het nodige afstellen.

Hyperpro is Nederlands dus bij problemen loop je gewoon de fabriek binnen _004

Verdiep je in het verschil tussen een lineaire veer en een progresieve veer en je begrijpt wat dit veranderd aan het rijgedrag.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Ben1200RT
2024
2024
Berichten: 226
Lid geworden op: 09 nov 2010, 15:40
Type: R1200RT/LC
Bijz: Divers
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Salland

Re: YSS schokbrekers voor de R1150RT

Ongelezen bericht door Ben1200RT »

Ik ben ook zeer benieuwd. Heb begin dit jaar de veren vervagen door Hyperpro"s ( dank je Kenny). Over 2 weken komen er nieuwe schokbrekers onder bij JJ suspension. Ja mijn R1100RT is uit 1999 dus iets op leeftijd maar ik wil er nog lang op blijven rijden. de huidige kilometerstand is 178000 km.

Grtz Ben1100RT
Wie op tijd vertrekt ................ hoeft zich niet te haasten.
Gesloten

Terug naar “Over: Vering en dempers / ESA”