ESA vervangen door gewone dempers/vering

Alles over vering, dempers, wegligging enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

ESA vervangen door gewone dempers/vering

Ongelezen bericht door Baird »

Heb inmiddels op een paar (ook gloednieuwe) motoren gereden met ESA maar het heeft mij nog niet kunnen overtuigen, ik vind het veel te stug en niet comfortabel. Daarnaast zijn reparaties redelijk prijzig mocht het defect zijn. Verder uitstekend ervaring met Hyperpro dempers met progressieve veren.

De vraag is dus of het mogelijk om de ESA-dempers/vering te vervangen door normale dempers/veren. Mechanisch zal dit geen probleem zijn maar hoe tegen de elektronica te vertellen dat ESA in de prullenbak ligt en geen eindeloze foutmeldingen hoeft te genereren?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Inspector Gadget

Re: ESA vervangen door gewone dempers/vering

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De BMW dealeRT kan ESA voor je uitschakelen, als het moet.
Maar het is zeker niet zo dat het sturingsgeheugen volloopt met eventuele foutmeldingen, want zoveel heeft ESA niet terug te melden.

Hoogstens zal er in je dashboard een bepaalde setting aangegeven worden die je dan (mogelijk) niet meer kunt veranderen.
(dat zie je soms ook als je een niet-OEM zadel aansluiten de zadelverwarming)

Zover mij bekend, het enige wat ESA wel terugmelding van geeft, is de calibratie-stand van elk van de veren.

Geloof mij, je bemerkt de werking van ESA wel, als je de ESA in de sport-stand zet of, minder leuk, vastzit. :(

Kortom, volgens mijn informatie kan je redelijk straffeloos de ESA niet aansluiten en geen eindeloze foutmeldingen.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: ESA vervangen door gewone dempers/vering

Ongelezen bericht door Baird »

Thanx, ik heb zowel de 'oude' R1200RT, de R1200RT LC als de Triumph Tiger Explorer XRT gereden en ik vind het allemaal niks :O . Of ik ben enorm verwend met mijn Hyperpro demper/vering of ze waren alle drie kapot maar ik kan er nog geen enthousiasme voor opbrengen.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: ESA vervangen door gewone dempers/vering

Ongelezen bericht door HansD »

Baird schreef:Thanx, ik heb zowel de 'oude' R1200RT, de R1200RT LC als de Triumph Tiger Explorer XRT gereden en ik vind het allemaal niks :O . Of ik ben enorm verwend met mijn Hyperpro demper/vering of ze waren alle drie kapot maar ik kan er nog geen enthousiasme voor opbrengen.
Ik denk dat de Hyperpro demper en vering een groot verschil maken. Al een KTM geprobeerd? (1190 of 1290 Adventure) Dat stuurt goed.
Inspector Gadget

Re: ESA vervangen door gewone dempers/vering

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Baird schreef:... en ik vind het allemaal niks :O . Of ik ben enorm verwend met mijn Hyperpro demper/vering of ze waren alle drie kapot maar ik kan er nog geen enthousiasme voor opbrengen.
Ik denk dat het inderdaad door jou eigen Hyperpro demper/vering komt, dan ligt de lat vrij hoog. ;)

Het kán zijn dat er een defecte ESA tussen zat bij jou testen, maar over het algemeen merk je het verschil in de werking pas echt goed als je de uitersten probeert.
Zoals sport-stand. :$
Geloof mij. :(
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: ESA vervangen door gewone dempers/vering

Ongelezen bericht door scan »

Had hetzelfde probleem dat de ESA's knetterstug waren ik stuiterde, zelfs in de comfort-stand, over de ietwat hobbelige weg gedeelten.
In een scherpe bocht moest ik soms zelfs de koppeling en rem erbij pakken om niet van de weg te geraken. Nee ik rijdt niet als een dol dwaze!
Ik werd er kompleet paranoia van. Heb kort geleden een bezoekje gebracht aan JJ Suspension in Mill en mijn probleem aan hen voor gelegd.
De 'Johnnies' hebben de zaak bekeken en kwamen tot dezelfde conclusie; te hard er moet iets aan de hand zijn.
Afspraak gemaakt en vorige week zijn de dempers er onderuit gehaald en in z'n geheel ontleed.
De volgende dag kon ik de motor weer ophalen en demonstreerde John mij het verschil na deze operatie.
Wat een verschil ik ging met een grote grijns op m'n postzegel weer huiswaarts.
Heb nog even een verschrikkelijk weggetje genomen dat voor mij als een soort 'test track' gebruikt werd in het verleden om daar mijn dempers van de niet met ESA uitgeruste motoren af te stellen.
Drie maal heb ik, met de zojuist aangepaste dempers, die weg gereden nl. in comfort-, normaal- en sport stand.
Terwijl ik dat voorheen niet zonder een hernia te krijgen wel kon vergeten maar nu zowel in comfort als in normaal stand was het resp. uitstekend tot prima te doen. Zo smooth.
Ook de onderlinge gradaties tussen deze 3-standen is nu duidelijker waarneembaar.
De aan slijtage onderhavige onderdelen zijn vervangen, olie ververst en nieuw drijfgas erop. Alles is weer tip top in orde.
Kortom na deze ingreep ben ik weer helemaal blij.
Laatst gewijzigd door scan op 23 jun 2016, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Inspector Gadget

Re: ESA vervangen door gewone dempers/vering

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

JJ Suspension staat absoluut op mijn todo-list.
Heb er zelfs reguliere alsook verlaagde HyperPro veren voor aangeschaft.
wimbmw

Re: ESA vervangen door gewone dempers/vering

Ongelezen bericht door wimbmw »

Vorige week heb ik mijn motor een R1200RT met 60000km op de teller naar JJ Suspension in Mill gebracht voor een probleem met het ESA systeem.
Het servomotortje van de vering aan de voorkant was overleden helaas en alles zat vast, daarom heb ik voor de zekerheid en vanwege het slechte stuurgedrag het ESA systeem aan de voor en achterkant laten reviseren.
De schokbrekers zijn grondig gereinigd en voorzien van nieuwe olie en de beide servomotoren en andere onderdelen oa shims en keerringen zijn vervangen.
Het resultaat is onvoorstelbaar goed, qua vering ken ik mijn motor niet weer en ook het stuurgedrag is een wereld van verschil.
Van een stuiterend voorwiel in een bocht naar perfect contact met de weg in de bocht en een comfortabele verende motor.
Ook de standen normaal, conform en sport doen hun werk perfect, duidelijk waarneembaar dus.
Natuurlijk kost het een euro of wat maar heel veel minder dan nieuwe schokbrekers het resultaat mag er wezen!

Hulde aan de mannen van JJ Suspension in Mill. (heb geen aandelen bij JJ Suspesion)
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: ESA vervangen door gewone dempers/vering

Ongelezen bericht door Baird »

Zou dan zowel de nieuwe R1200RT LC als de nieuwe Triumph Tiger Explorer 1200 XRT defect geweest zijn?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Inspector Gadget

Re: ESA vervangen door gewone dempers/vering

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Mogelijk dat jou HyperPro configuratie gewoon een erg goede combinatie is, ook qua af- en instellingen. _004

En misschien dat je het effect van dergelijke elektronische gadgetry pas bemerkt bij een meer rigoureuze overgang van het ene wegdek naar het andere wegdek? _001

Ik heb het zelf ook nooit zo bemerkt en zie het meer als een "comfort-instelling".
Ware het niet dat ook zeer waarschijnlijk mijn front-motortje vastgerot zit. :(
Gebruikersavatar
wobbert
Berichten: 223
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:11
Type: R1200RT
Bijz: Van Harten special
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: ESA vervangen door gewone dempers/vering

Ongelezen bericht door wobbert »

Inspector Gadget schreef:
Kortom, volgens mijn informatie kan je redelijk straffeloos de ESA niet aansluiten en geen eindeloze foutmeldingen.
Mijn eerste RT had ESA en dat had idd weinig indruk op mij gemaakt. Ik heb toen ook aan de dealer gevraagd of het mogelijk was om het ESA spul te vervangen voor niet ESA. Het antwoord was toen 'NEE'. Ik heb mij toen bij dat antwoord neergelegd en een jaar later een RT zonder ESA gekocht en een op maat gemaakt setje Wilbers (met alle toeters en bellen erop) aangeschaft. Ik was helemaal happy en dat ben ik nog steeds. De set is inmiddels doorgeschoven naar de volgende RT en heeft in zo'n 8 jaren ruim 200.000 km moeten 'opvangen'. Ik laat de dempers om de 30 a 40.000 km servicen bij HK Suspension en zodoende zijn ze nog gewoon als nieuw. Die shocks is voor mij echt de aankoop van de eeuw. Uiteraard, het kost wat, maar je krijgt er zoveel voor terug. Elke dag weer een genot om te rijden!
Inspector Gadget

Re: ESA vervangen door gewone dempers/vering

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik denk dat de keuze verstandiger is voor Wilders (met met hun versie van ESA, zijnde WESA) en/of HyperPro, dan voor BMW's ESA, zoveel is mij onderhand wel duidelijk.
Alleen zat ESA er al op toen ik de motor kocht. :$

Ik heb ook nog aan HyperPro's ESA Adjuster gedacht, maar die wilde zij mij eigenlijk niet verkopen. _001
Liefst alleen voor en op de GS-en, had ik zoal begrepen.
Jammer, want ik dat ook graag eens uitgeprobeerd.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 28 jun 2016, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: ESA vervangen door gewone dempers/vering

Ongelezen bericht door scan »

Mocht mijn volgende motor ooit nog een BMW zijn dan beslist zonder ESA.
Je bent hierbij overgeleverd aan de vaste instellingen. Daar is niets aan te veranderen tenzij je naar Mill gaat.
De essentie van een veer-systeem is dat je dit kunt aanpassen aan je persoonlijke wensen, omstandigheden en gebruik.
Met normale shocks kan dat simpel genoeg door zelf aan de knop of veer te draaien.
One size fits all is niet altijd dé oplossing!
Iets minder convenience maar je houdt meer €€€ in de pocket om een lekker weekendje inclusief brandstof weg te wezen... :O
Inspector Gadget

Re: ESA vervangen door gewone dempers/vering

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

scan schreef:Mocht mijn volgende motor ooit nog een BMW zijn dan beslist zonder ESA.
Ik begrijp je, volledig!
Zou ik ooit een nieuwe motor kopen, wat ik nooit en te nimmer zou doen, dan zou ik er ook niet zo snel voor kiezen.
Het ESA systeem is, net als de vering en schokdempers, gemaakt door WP, en uitgeknepen qua kosten (lees: kwaliteit) door BMW.
WP staat niet bepaal bekend voor hun uitmuntende kwaliteit, wat dat betreft, hoor ik te vaak.
En JJ Suspension heeft er een goed belegde boterham aan, doet je toch denken.
scan schreef:Je bent hierbij overgeleverd aan de vaste instellingen. Daar is niets aan te veranderen tenzij je naar Mill gaat.
(Note van de redactie:: Mill is de locatie van JJ Suspension)
Of de HyperPro ESA Adjuster aanschaft.
Hyperpro_ESA_Adjuster2.jpg
scan schreef:One size fits all is niet altijd dé oplossing!
Helemaal mee eens!
BMW is daarin een schoolvoorbeeld hoe het niet moet;
Vanaf de zadels tot en met de windschermen, het waren/zijn vaak slecht gekozen compromis door BMW.
Zelfs de waterbuffel zie ik vaak eigenaars kiezen voor niet-OEM zadels.
Het windscherm van de waterbuffel lijkt wel beter te zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
wobbert
Berichten: 223
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:11
Type: R1200RT
Bijz: Van Harten special
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: ESA vervangen door gewone dempers/vering

Ongelezen bericht door wobbert »

scan schreef: Iets minder convenience maar je houdt meer €€€ in de pocket om een lekker weekendje inclusief brandstof weg te wezen... :O
Of dat waar is betwijfel ik. Een goede set dempers (en dan bedoel ik wel de echte met veel instellingsmogelijkheden) kosten een lieve duit en een service beurt kost ook serieuze euro's. Maar al is het duurder. ik heb het er in elk geval voor over.
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: ESA vervangen door gewone dempers/vering

Ongelezen bericht door ciske »

Ik onderschrijf datgene wat Wobbert te melden heeft.
Ook ik heb een 1200RT zonder ESA maar met een complete set volledig instelbare Wilbers schokkers. Geheel naar mijn wensen ingesteld door Andre Stamsnijder van SO Suspension te Bornerbroek. Ook het periodieke onderhoud doet hij. De enige klacht die ik heb betreft de veervoorspanner van de achterschokker die nogal eens wat olie wil lekken en daardoor zijn maximale stelbereik verliest. Niet heel erg want de uiterste stand gebruik ik bijzonder weinig omdat ik bijna altijd alleen op de RT zit.
Ik heb op diverse ESA motoren gereden maar het niveau daarvan komt naar mijn smaak niet in de buurt van de Wilbers set. Vooral op erg slecht wegdek kun je het verschil ervaren/zien als je met anderen onderweg bent. Mijn RT geeft geen krimp op hobbels en kuilen (ook niet in bochten) terwijl de standaard ESA dan al alle kanten op stuitert en zwabbert.
Kortom, elke keer weer een feest om mee te rijden en het geld (al is het idd best veel!) waard.

gr v Ciske
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: ESA vervangen door gewone dempers/vering

Ongelezen bericht door HansD »

Tijd voor wat tegengas.
Ik ben al jaren een tevreden ESA rijder en kan het systeem waarderen. Het electronisch kunnen verstellen van de veervoorspanning vind ik erg handig en werkt goed, ook al gebruik ik het niet vaak. Het kunnen verstellen van de demping vond ik een verademing en heeft me geleerd wat demping doet en welke invloed het heeft op het stuurgedrag.
Electronische demperverstelling a la ESA Vind steeds meer opgang, en ook de volgende stap, dynamische electronische demperverstelling zie je steeds meer. Ook daar was BMW de pionier.
WP is absoluut geen slechte leverancier, ze zijn zeer actief in de racerij en crosswereld. Zij kunnen er ook niks aan doen dat BMW de kostprijs van een demperunit tot het absolute minimum afknijpt. De werkelijkheid is dat de gemiddelde motorrijder genoegen neemt met slechte vering en dempers. Dit geldt voor de grote massa en daarvan klaagt niemand.
Als je dan deze prut veren en dempers, met of zonder ESA - dat gaat ook het verschil niet maken, vervangt door een beetje normale kwaliteitsproducten, dan ga je het verschil natuurlijk merken. Tenminste, als je het sturen van je motorfiets belangrijk vindt en je er een beetje gevoel voor hebt.
De Rt was tot voor kort geen sportieve motorfiets en dat geldt denk ik ook voor de gemiddelde RT rijder. Als je overstapt op een meer sportieve fiets als de RT LC merk je dat je na een tijdje altijd in de stand HARD, Dynamisch rijdt en dat die harde stand eigenlijk nog niet strak genoeg is....
Conclusie: de standaard vering/demping van de Rt is prima voor de gemiddelde Rt rijder en dat geldt ook voor Esa. Voor sportieve rijders is er veel verbetering mogelijk en nodig, en daar voorziet Esa niet in: dan zijn er andere veren en dempers nodig. ( met ook een ander prijskaartje)
Laatst gewijzigd door HansD op 30 jun 2016, 00:35, 2 keer totaal gewijzigd.
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: ESA vervangen door gewone dempers/vering

Ongelezen bericht door ciske »

HansD geeft geen tegengas voor wat mij betreft maar slaat de spijker exact op z'n kop!
De hamvraag in deze materie is natuurlijk: Wat wil je en wat verwacht je?

gr v Ciske
Inspector Gadget

Re: ESA vervangen door gewone dempers/vering

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ikzelf zie ESA meer als een (comfort)gemak dat je eenvoudig(er) de vering kunt af- en instellen op wisselende omstandigheden.
Maar zonder ESA is het ook prima te doen, als je maar goede schokbrekers én veren, naast een goede af- en instellingen, hebt.

Natuurlijk maakt het ook nogal verschil of je rijdt met ESA 1 (1e generatie tot bouwjaar 2009 op de RT) of ESA 2 (vanaf bouwjaar 2009 en verder) wat je ervaringen zijn.
Ik kan natuurlijk alleen maar spreken over mijn eigen ervaringen op mijn eigen motor, en dat is bouwjaar 2007, dus ESA 1.

Vanaf 2009 heeft BMW niet alleen het motorblok herzien (DOHC en zo) maar ook de ESA (en de diverse instelmogelijkheden!), en beide zijn flinke stappen vooruit vergeleken met de vorige versies, dat is mij ook wel duidelijk.
En met de waterbuffel heeft BMW wederom flinke stappen vooruit gezet, ook met de vering (en comfort) en met het motorblok.

Op mijn 1100RT zaten ook WP veren die zeer vroegtijdig versleten waren.
En dat is bij mijn andere motoren (w.o. ook cross- en offroad) niet veel anders geweest, WP vering ervoer ik te vaak als al zijnde versleten. (of andere problemen zoals roest onder de lak, haarscheurtjes, en zo) of gewoon niet goed (genoeg).
Het spijt mij, maar qua kwaliteit van WP is het in mijn ervaringen te vaak comes-en-goes, ik was niet echt onder de indruk versus bijvoorbeeld de andere merken. (ervaringen met Ohlins, Eibach en Marzocchi)

Dat de grote massa het niet altijd in de gaten heeft dat de vering niet optimaal ingesteld staat, of voldoende goed voor hen, is een feit.
Totdat er gericht naar gekeken of over geïnformeerd wordt, zoals de HyperPro sessies in het verleden.

Ik ben zo iemand die een te lage bandendruk, of problemen met de vering, direct bemerkt.
Niet dat ik nou zo goed ben of zo, maar ik beleef heel veel aan de motor niet alleen wat ik zie, maar ook zoal voel (o.a. aan het stuur en zo) én ruik (!).
Ja, ik ben een rare in deze, maar zelfkennis is de 1e weg naar "genezing". ;)
En nee, ik ben zeker geen sportieve rijder, in tegendeel zelfs.
Zeggen althans degene die daar kijk op hebben.

In de basis is ESA een prima gedachte, alleen de uitvoering, okay, in opdracht van Herrn. BMW, was niet altijd een gelukkige keuze.
Bj de BMW's zijn de verschillende ESA standen een aantal voor-instellingen, gekozen door Herrn. BMW, die niet voor iedereen de "juiste", meest prettige of meest ideale instelling zal zijn. Afhankelijk van de omstandigheden, wat je er van verwacht, en zo voort.
Vandaar ook dat HyperPro toentertijd (in 2010) de HyperPro ESA Adjuster heeft ontwikkeld waarmee je voor elk van de comfort-standen, je eigen instelling kon finetunen. Met name bedoelt voor de 1200GS en 1200GS Adventure, maar ultimo ook voor de andere BMW's met ESA.
Ik heb geen ervaringen zelf met Wilber's versie van ESA, zijnde WESA, maar dat schijnt ook een stap vooruit te zijn.

Kortom, ESA is een gemak & comfort maar is ook prima zonder.

En maakt het nogal uit, als je over ESA spreekt, welke ESA generatie, want daarin zit in mijn optiek nogal een groot verschil.
Elke generatie zijn de verbeteringen, en dus ook verschillen, nogal aanzienlijk.
Ik heb liever goede schokbrekers, veren en banden, dat is voor mij primair.
Het comfort van ESA is een plus, maar voor mij zeker geen noodzakelijkheid.
Net als een radio op de motor.
Maar dat is natuurlijk mijn mening!
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: ESA vervangen door gewone dempers/vering

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik denk als we het over slechte veren hebben we het toch meestal hebben lineaire vering hebben in vergelijking met de progressieve vering.
Dus de vering is vaak niet versleten maar gewoon te zwak vanaf nieuw. Dat valt niet veel te corrigeren door de veervoorspanning hoger te maken. En met demping is het zo dat er na een aantal jaren weinig van over blijft omdat de olie in de demper zoveel slechter is geworden. En daar heeft die slechte veer alleen maar een bijdrage aan geleverd.
Ik zie als ik zo lees wel een voordeel van het ESA systeem maar dat zit vooral in gebruiksgemak en tevens dat je hiermee kunt begrijpen wat nou het effect van vering en demping afstelling is zonder veel moeite. Mensen denken vaak dat vering te hard is maar het probleem is vaak dat hij doorslaat tot op de stootrubber. Dan heeft de demping veranderen natuurlijk niet het gewenste effect. Maar hoe gemakkelijker de instellingen aan te passen zijn hoe sneller je snapt wat nou precies de instellingen doen en dat je doorhebt of er een demping of vering probleem is.
Maar zoals Hans aangaf gebruik je het systeem uiteindelijk niet vaak. Toen ik mijn schokbrekers liet maken voor mijn andere motor gaf ik meteen mijn gewicht op en ik weet dat ik op die motor rijd zonder bagage. En dan koos ik de veer die bij mijn gewicht en gemiddelde rijstijl past. Als ik sportiever rijd moet ik weer kiezen voor een standaard veer. En zo maak je het zelf eenmalig naar wens.
Het lijkt allemaal heel wat maar in feite is een schokdemper vrij simpel. Maar de motorontwerpers besteden liever meer geld aan uiterlijk dan aan het functionele. In feite is dus ESA niks meer dan een eenvoudig te verstellen schokbreker. De standaard schokbreker op mijn BMW was gewoon rommel maar als je daar allerlei elektronische afstelmogelijkheden in zet blijft het nog steeds diezelfde prul omdat de veer die erop zit . Ik weet niet of op de BMW 's met ESA wel een progressieve veer gebruikt word.
Inspector Gadget

Re: ESA vervangen door gewone dempers/vering

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb zelf geen andere merken progressieve veren gehad & geprobeerd anders dan degene van HyperPro.
Ik mocht mij gelukkig prijzen de HyperPo op mijn 1100RT te laten monteren, het was na een kilometer al een wereld van verschil.
Maar ik ben geen expert om te beoordelen of de veren op mijn 1100RT echt "op" waren of gewoon fabriek-af te zwak, want de 1100RT is natuurlijk een behoorlijk zware motor.
Maar eenmaal de HyperPro's op mijn 1100RT en ik heb ze eenmalig goed afgesteld/laten afstellen, en daarna nooit meer hoeven te veranderen.
Als een blok beton, werkelijk waar.

Ik ben het ook wel met HansD's stellingen eens, maar het is in mijn optiek afhankelijk welke ESA versie je beoordeelt.
Zo zie ik het ook voor wat betreft ESA (versie 1, want die ken & heb ik), een soms handige comfort-instelling (een gemak), waar je in den beginne rijkelijk mee speelt mar als je eenmaal hebt ingesteld wat je wenst, niet zo heel vaak meer verandert.
Met goede schokbrekers en veren is het ook prima zonder ESA te stellen.
En ESA wordt pas echt een probleem als het niet goed meer werkt, en dat komt (ook) vaker voor. Helaas.

Toegegeven, WP veren heb ik zeker ook wel eens prima meegemaakt, maar wat de oorzaak ook moge zijn (zoals BMW de toeleverancier uitknijpt qua prijs e.d), een OEM-fabrikant moet toch staan voor de kwaliteiten van zijn product?
Daar horen roestvorming, haarscheurtjes en defecten m.i. niet bij.

ESA 2 en degene van de waterbuffels zijn weer een stap vooruit, ik heb dat zelf nog niet ervaren, maar geloof direct dat het best wel handig en sommige momenten zelfs mogelijk een verademing zal zijn.

Wel of geen ESA 1, dat is in mijn optiek geen echt grote winst of verlies.
Dan ga je m.i. heel veel meer plezier beleven van bijvoorbeeld een (HyperPro) progressieve vering en/of top-of-the-bil schokbrekers.
De latere versies ESA (2 en hoger) kan ik niks over zeggen maar zal ongetwijfeld beter zijn.

En scheelt je dat bijna 900 euro voor de ESA op de bestellijst van je splinternieuwe BMW. ;)
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 01 jul 2016, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: ESA vervangen door gewone dempers/vering

Ongelezen bericht door scan »

ESA II is van het progressieve type.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: ESA vervangen door gewone dempers/vering

Ongelezen bericht door Ton1959 »

scan schreef:ESA II is van het progressieve type.
Die zal dan ongetwijfeld stukken beter zijn.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: ESA vervangen door gewone dempers/vering

Ongelezen bericht door Baird »

Ik heb weer aardig wat los gemaakt met mijn vraag ........... :mrgreen:
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Inspector Gadget

Re: ESA vervangen door gewone dempers/vering

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Op zich een goede vraag en met een keur aan reacties, meningen en ervaringen.
Helemaal prima wat mij betreft,
share the fun, share the grief, that is half of it.
:lol:

We hebben toch aardig wat kunnen optekenen;

1.
Een BMW voorzien van ESA 1 kan redelijk straffeloos vervangen worden door non-ESA schokbrekers.
Wel mis je dan de comfort-instellingen vanaf het dashboard.
Maar met goede schokbrekers en/of veren is dat "verlies" redelijk tot zeer goed te compenseren.

2.
ESA 1 (tot bouwjaar 2009 bij de 1200RT) heeft een beperkt aantal instelmogelijkheden, waar je over het algemeen wel wat van merkt.
Afhankelijk van individu, de betreffende motor, wegdek en omstandigheden.
Het is meer een comfort- & gemak-instellingen versus "elke keer" de schokbreker zelf moeten instellen via verstelknop en instelschroef.

3.
Bij ESA 2 (modeljaar 2010) heeft BMW het rigoureuzer aangepakt;
Hetzelfde systeem zoals al langer beschikbaar was op de latere modellen 1200GS(A) (lees: volledig ver- en instelbare voorzijde én achterzijde).
Samen met de uitgebreidere instelmogelijkheden is het naar verluid nog beter naar eigen voorkeuren in te stellen.
En dat maakt nogal een verschil wat je zult ervoeren wat ESA 2 allemaal voor je betekenen kan, versus de (mijn woorden) timide ESA1.

4.
Bij de waterbuffel heeft BMW wederom het systeem herzien (semi-actieve Dynamic ESA), nice!
Samen met (o.a) de geometrie van de 1200RT-LC maakt ESA daarin nogmaals een sprong vooruit.
(het is eigenlijk een totaal andere motor op diverse vlakken, naar mijn mening)
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 02 jul 2016, 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: ESA vervangen door gewone dempers/vering

Ongelezen bericht door scan »

Ton1959 schreef:
scan schreef:ESA II is van het progressieve type.
Die zal dan ongetwijfeld stukken beter zijn.
Nadat ik ze heb laten reviseren en afstellen op mijn wensen doet het wat het volgens mij af fabriek had moeten zijn.
Vanaf aankoop verschillende malen bij de dealeRT laten nakijken, hetgeen betekent dat ie aan de stekker moet.
Volgens mij is dat geen nakijken maar leuteren achter de computer en die voelt dus niets.
Kortom gebrek aan echte demper en vering kennis ontbreekt daar volledig.
Ergo met weer een aantal €€€ door het putje en geen adequate oplossing, mocht ik die tempel weer verlaten.
Inspector Gadget

Re: ESA vervangen door gewone dempers/vering

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het is ansicht niet echt opmerkelijk dat de gemiddelde BMW dealeRT zelf vrij weinig kan aanvangen met de ESA.
Inderdaad, via het internet en een verbinding naar de fabriek kan er gekeken worden of er een bepaalde software-update beschikbaar is om een eventueel gekend probleem op te lossen.
Zoals de "bekende" software-update die CAN-bus instrueert meer stroom toe te laten naar de aansturing van de ESA servo's, als deze wat zwaarder gaan lopen.
(wat, in mijn optiek, meer symptoombestrijding is), je servo's zijn dan blijkbaar al aan het vervuilen en zo)

Ik vermoed ook dat het zou kunnen verschillen per BMW dealeRT, zoals hun interesse (commitment) zich te willen verdiepen in de vaker voor komende problemen en welke oplossingen mogelijk zouden kunnen zijn, mogelijk zelfs eventueel buiten de BMW Motorrad paden om.
BMW Motorrad dicteert veel, heel veel, wat dat betreft.
De ene dealeRT gaat daar wat flexibel mee om versus de anderen.
Dat weet ik uit eigen ervaringen, en die namen zijn als genoemd in de verschillende draadjes.

Ik kan uiteraard niet jou situatie beoordelen, maar het lijkt mij niet pas een klant veel geld te laten betalen als het probleem niet is opgelost.
Anders dan het gebruik van die diagnose via de computer, daar betaald de BMW dealeRT ook elke keer voor naar Herrn. BMW.
(ik dacht dat iets van 25 euro de gangbare prijs is)
Maar als dat weinig tot niets oplevert, is het m.i. een stukje "service-gevoel" dat je de klant daar niet elke keer voor laat betalen, me dunkt.

Aan de andere kant, de expertise en ervaringen zoals die van JJ Suspension liggen mijlen ver van wat een gemiddelde BMW dealeRT ooit zal hebben.
Of van HyperPro, en zo voort.
In mijn optiek althans.
De BMW dealeRT is gericht op technische storingen op te lossen, JJ Suspension is m.i. gericht op het oplossen van jou probleemstelling.
Ik chargeer iets natuurlijk.

BMW Motorrad is soms behoorlijk "penny-wise and euro-foolish" bij de keuzes om extra geld te besparen in het ontwerp en gebruik van de diverse onderdelen. Daarbij worden toeleveranciers behoorlijk gepushed door BMW Motorrad. En soms worden daarbij grenzen overschreden, met als gevolg de terugroep-acties van (bijvoorbeeld) van de waterbuffel gelijk in den beginne. Of herhaaldelijke problemen, zoals de knoppenpartij van (o.a) de knipperlichten. Of zeer ongelukkige ontwerp-keuzes zoals de meetlint voor de brandstofhoeveelheid.
Dat Herrn. BMW aangaande de vering en ESA, keuzes gemaakt heeft die in hun optiek zou moeten gelden voor de gemiddelde berijder is begrijpelijk.
Maar dat op dat vlak veel te verbeteren viel en valt, moge duidelijk zijn uit dit draadje.
Inspector Gadget

Re: ESA vervangen door gewone dempers/vering

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

PS:
Ik heb begrepen dat de ESA hardware ook ge-retrofit (lees: opnieuw gemonteerd & gebruikt) kan worden op de HyperPro vering. _004
Gesloten

Terug naar “Over: Vering en dempers / ESA”